본 연구대상인 특수학교는 교육연구시설로 분류되고 있으며, 2018년 기준으로 175개의 특수학교가 운영되고 있다. 2009년부터 2018년까지 최근 10년간 교육연구시설과 특수학교에서 발생한 화재를 살펴보면 평균 16건으로 전체 학교에서 발생한 화재의 0.72%로 화재발생 빈도는 적게 나타나고 있다. 그러나 안전취약계층이 있는 노인의료복지시설 및 요양병원의 화재시에 대규모 인명피해가 있었다. 대표적으로 2018년 1월 밀양세종병원의 화재로 112명의 부상자와 47명의 사망자가 발생하여 총 159명의 인명피해가 있었다. 특수학교에서의 화재 발생빈도는 적으나 안전취약계층인 장애학생들이 있으며, 특히 전국 175개 특수학교에서 37개의 기숙사가 운영되고 있다. 특수학교 기숙사 화재시 야간에 상주하는 관리자 인원의 한계와 장애인의 특성상 능동적이고 자발적이지 못해 초기 대피 및 피난 능력이 현저히 부족하여 심각한 인명피해를 초래할 수 있다. 따라서 특수학교에 기숙사가 있는 경우에는 화재시 화재신호를 자동으로 관할소방서에 송신하도록 하여 소방대가 화재현장에 신속히 도착하도록 하여야 한다. 현행 소방법의 방염대상 특정소방대상물 중 교육연구시설은 합숙소가 유일하나, 특수학교 기숙사에서 사용하고 있는 커튼류(...
본 연구대상인 특수학교는 교육연구시설로 분류되고 있으며, 2018년 기준으로 175개의 특수학교가 운영되고 있다. 2009년부터 2018년까지 최근 10년간 교육연구시설과 특수학교에서 발생한 화재를 살펴보면 평균 16건으로 전체 학교에서 발생한 화재의 0.72%로 화재발생 빈도는 적게 나타나고 있다. 그러나 안전취약계층이 있는 노인의료복지시설 및 요양병원의 화재시에 대규모 인명피해가 있었다. 대표적으로 2018년 1월 밀양세종병원의 화재로 112명의 부상자와 47명의 사망자가 발생하여 총 159명의 인명피해가 있었다. 특수학교에서의 화재 발생빈도는 적으나 안전취약계층인 장애학생들이 있으며, 특히 전국 175개 특수학교에서 37개의 기숙사가 운영되고 있다. 특수학교 기숙사 화재시 야간에 상주하는 관리자 인원의 한계와 장애인의 특성상 능동적이고 자발적이지 못해 초기 대피 및 피난 능력이 현저히 부족하여 심각한 인명피해를 초래할 수 있다. 따라서 특수학교에 기숙사가 있는 경우에는 화재시 화재신호를 자동으로 관할소방서에 송신하도록 하여 소방대가 화재현장에 신속히 도착하도록 하여야 한다. 현행 소방법의 방염대상 특정소방대상물 중 교육연구시설은 합숙소가 유일하나, 특수학교 기숙사에서 사용하고 있는 커튼류(블라인드 포함), 카펫, 벽지, 소파·의자 등도 방염대상으로 지정하여 실내 장식물 등에 대해 방염성능을 강화시켜야 한다. 긴급 대피공간은 기존의 특수학교에도 건축물 특성과 구조를 고려하여 피난용도의 경사로 또는 층별 공용 발코니의 설치를 소급적용하여야 한다. 3층 건물의 화재시 피난은 옥상과 1층으로 가능하겠으나 2층에는 긴급 대피공간을 설치하여 재실자가 신속한 피난을 실시하도록 하고, 이때 긴급 대피공간은 구조 장비와 구조 차량 등의 접근이 가능하여야 한다. 기존 건물 중 긴급 대피공간이 있는 경우 건축법령과 소방법령을 근거하여 출입문은 화재 등 비상시 자동으로 개방되는 KFI인정 비상문자동개폐장치를 설치하여 관리하여야 한다.
본 연구대상인 특수학교는 교육연구시설로 분류되고 있으며, 2018년 기준으로 175개의 특수학교가 운영되고 있다. 2009년부터 2018년까지 최근 10년간 교육연구시설과 특수학교에서 발생한 화재를 살펴보면 평균 16건으로 전체 학교에서 발생한 화재의 0.72%로 화재발생 빈도는 적게 나타나고 있다. 그러나 안전취약계층이 있는 노인의료복지시설 및 요양병원의 화재시에 대규모 인명피해가 있었다. 대표적으로 2018년 1월 밀양세종병원의 화재로 112명의 부상자와 47명의 사망자가 발생하여 총 159명의 인명피해가 있었다. 특수학교에서의 화재 발생빈도는 적으나 안전취약계층인 장애학생들이 있으며, 특히 전국 175개 특수학교에서 37개의 기숙사가 운영되고 있다. 특수학교 기숙사 화재시 야간에 상주하는 관리자 인원의 한계와 장애인의 특성상 능동적이고 자발적이지 못해 초기 대피 및 피난 능력이 현저히 부족하여 심각한 인명피해를 초래할 수 있다. 따라서 특수학교에 기숙사가 있는 경우에는 화재시 화재신호를 자동으로 관할소방서에 송신하도록 하여 소방대가 화재현장에 신속히 도착하도록 하여야 한다. 현행 소방법의 방염대상 특정소방대상물 중 교육연구시설은 합숙소가 유일하나, 특수학교 기숙사에서 사용하고 있는 커튼류(블라인드 포함), 카펫, 벽지, 소파·의자 등도 방염대상으로 지정하여 실내 장식물 등에 대해 방염성능을 강화시켜야 한다. 긴급 대피공간은 기존의 특수학교에도 건축물 특성과 구조를 고려하여 피난용도의 경사로 또는 층별 공용 발코니의 설치를 소급적용하여야 한다. 3층 건물의 화재시 피난은 옥상과 1층으로 가능하겠으나 2층에는 긴급 대피공간을 설치하여 재실자가 신속한 피난을 실시하도록 하고, 이때 긴급 대피공간은 구조 장비와 구조 차량 등의 접근이 가능하여야 한다. 기존 건물 중 긴급 대피공간이 있는 경우 건축법령과 소방법령을 근거하여 출입문은 화재 등 비상시 자동으로 개방되는 KFI인정 비상문자동개폐장치를 설치하여 관리하여야 한다.
Special schools subject to this study are classified as educational research facilities, and 175 special schools are operating as of 2018. In the past 10 years from 2009 to 2018, there have been an average of 16 fires at educational research facilities and special schools, which account for 0.72 per...
Special schools subject to this study are classified as educational research facilities, and 175 special schools are operating as of 2018. In the past 10 years from 2009 to 2018, there have been an average of 16 fires at educational research facilities and special schools, which account for 0.72 percent of all fires at schools, with less frequent fires. However, there were massive casualties in the fire at the elderly medical welfare facilities and nursing hospitals, which have a vulnerable class. Typically, a fire at Miryang Sejong Hospital in January 2018 left 112 people injured and 47 dead, resulting in a total of 159 casualties. In special schools, there are students with disabilities who are less frequent but less vulnerable to fire, and in particular, 37 dormitories are operated at 175 special schools nationwide. Due to the limitations of the night-time resident managers in the event of a fire in a special school dormitory and the nature of the disabled, the initial evacuation and evacuation capacity is significantly insufficient, which can result in serious casualties. Therefore, if there is a dormitory in a special school, fire signals should be automatically sent to the relevant fire station in case of fire, so that the fire brigade can arrive at the fire site quickly. Education research facilities are the only ones subject to fire prevention under the current Fire Protection Act, but curtains (including blinds), carpets, wallpaper, sofas and chairs used in special school dormitories should also be designated as fire protection targets to enhance the anti-inflammatory performance of indoor ornaments. Emergency evacuation areas should be applied retroactively to existing special schools, considering the characteristics and structure of buildings and the installation of public balconies by floor or slope for evacuation purposes. Evacuation in the event of fire in a three-story building may be possible on the rooftop and the first floor, but emergency evacuation areas should be installed on the second floor to allow the retiree to quickly evacuate, and emergency evacuation areas should be accessible to rescue equipment and rescue vehicles. In the event that there is an emergency evacuation area in the existing building, the hatch shall be installed and managed based on the Building Act and the Fire Protection Act, which are automatically opened in case of fire or other emergency.
Special schools subject to this study are classified as educational research facilities, and 175 special schools are operating as of 2018. In the past 10 years from 2009 to 2018, there have been an average of 16 fires at educational research facilities and special schools, which account for 0.72 percent of all fires at schools, with less frequent fires. However, there were massive casualties in the fire at the elderly medical welfare facilities and nursing hospitals, which have a vulnerable class. Typically, a fire at Miryang Sejong Hospital in January 2018 left 112 people injured and 47 dead, resulting in a total of 159 casualties. In special schools, there are students with disabilities who are less frequent but less vulnerable to fire, and in particular, 37 dormitories are operated at 175 special schools nationwide. Due to the limitations of the night-time resident managers in the event of a fire in a special school dormitory and the nature of the disabled, the initial evacuation and evacuation capacity is significantly insufficient, which can result in serious casualties. Therefore, if there is a dormitory in a special school, fire signals should be automatically sent to the relevant fire station in case of fire, so that the fire brigade can arrive at the fire site quickly. Education research facilities are the only ones subject to fire prevention under the current Fire Protection Act, but curtains (including blinds), carpets, wallpaper, sofas and chairs used in special school dormitories should also be designated as fire protection targets to enhance the anti-inflammatory performance of indoor ornaments. Emergency evacuation areas should be applied retroactively to existing special schools, considering the characteristics and structure of buildings and the installation of public balconies by floor or slope for evacuation purposes. Evacuation in the event of fire in a three-story building may be possible on the rooftop and the first floor, but emergency evacuation areas should be installed on the second floor to allow the retiree to quickly evacuate, and emergency evacuation areas should be accessible to rescue equipment and rescue vehicles. In the event that there is an emergency evacuation area in the existing building, the hatch shall be installed and managed based on the Building Act and the Fire Protection Act, which are automatically opened in case of fire or other emergency.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.