친환경 자동차 모터 코어 제조 기술은 국가 경쟁력을 확보하기 위한 필수 기술 이다. 본 연구의 목적은 친환경 자동차 구동 모터에 이용되는 복합 재료의 파괴, 파손, 크랙 거동에 관한 연구이다. 본 논문에서는 친환경 자동차의 구동 모터에 사용되는 재료 중 철심을 이루는 전기 강판과 부속 재료인 회전자의 마그넷 고정을 위한 플라스틱 재료로써 불포화 폴리에스테르 및 에폭시의 파괴시편을 제작하고 연구를 진행함으로써 크랙의 거동에 관한 결과를 확인하였다. 복합 재료인 ...
친환경 자동차 모터 코어 제조 기술은 국가 경쟁력을 확보하기 위한 필수 기술 이다. 본 연구의 목적은 친환경 자동차 구동 모터에 이용되는 복합 재료의 파괴, 파손, 크랙 거동에 관한 연구이다. 본 논문에서는 친환경 자동차의 구동 모터에 사용되는 재료 중 철심을 이루는 전기 강판과 부속 재료인 회전자의 마그넷 고정을 위한 플라스틱 재료로써 불포화 폴리에스테르 및 에폭시의 파괴시편을 제작하고 연구를 진행함으로써 크랙의 거동에 관한 결과를 확인하였다. 복합 재료인 에폭시, 불포화 폴리에스테르 및 전기강판 박판의 실험을 통해 확인된 하중-변위 선도에서 최대 반력 이후 크랙 거동을 관찰하였으며 해석으로 확인하였고 그 결과를 실험과 비교 하였다. 또한 전기강판 박판의 접착 적층이 파괴 거동에 어떠한 영향을 끼치고 있는지 확인 하였고 2차 가공이 파괴 거동에 미치는 영향도 확인 하였다.
본 연구에서 실행된 실험은 다음과 같다.
연구 1 : 모터 코어 회전자 철심에 마그넷 고정을 위해 사용되는 플라스틱 재료 중 에폭시를 중앙 크랙이 있는 Compact tension 시험편을 제작하였고 인장 시험기를 이용해 실험하였다. 열경화성 복합 재료인 에폭시는 실험에서 선형 파괴의 모습을 보여 주었으며 이를 해석으로 확인하였고 하중 변위 선도에서 최대 반력의 응력확대계수를 계산하여 크랙 거동을 예상할 수 있었다.
연구 2 : 모터 코어 회전자 철심에 마그넷 고정을 위해 사용되는 플라스틱 재료 중 불포화 폴리에스테르를 중앙 크랙이 있는 Compact tension 시험편을 제작하였고 인장 시험기를 이용해 실험하였다. 열경화성 복합 재료인 불포화 폴리에스테르는 실험에서 선형 파괴의 모습을 보여 주었으며 이를 해석으로 확인하였고 하중 변위 선도에서 최대 반력의 응력확대계수를 계산하여 크랙 거동을 예상할 수 있었다.
연구 3 : 모터 코어 회전자 철심에 사용되는 전기강판 복합 재료를 이용하여 중앙 크랙이 있는 Compact tension 시험편을 제작하였고 인장 시험기를 이용해 실험하였다. 전기강판 복합 재료는 실험에서 탄소성 파괴의 모습을 보여 주었으며 접착을 추가한 시편이 어떠한 영향을 주는지 확인할 수 있었고 하중 변위 선도에서 최대 반력의 응력확대계수를 계산하여 크랙 거동을 예상할 수 있었다.
연구 4 : 모터 코어 회전자 철심에 사용되는 전기강판 복합 재료를 이용하여 중앙 크랙이 있는 Compact tension 시험편을 제작하였고 제작한 시편에 2차 가공을 추가하여 인장 시험기를 이용해 실험하였다. 전기강판 복합 재료는 실험에서 탄소성 파괴의 모습을 보여 주었으며 접착 및 2차 가공을 추가한 시편들이 어떠한 영향을 보여 주는지 확인할 수 있었고 하중 변위 선도에서 최대 반력의 응력확대계수를 계산하여 크랙 거동을 예상할 수 있었다.
본 연구에서는 모터 코어에 사용되는 복합 재료를 사용하여 소형 인장 시험편의 균열 전파 거동을 해석하고 응력 강도 계수를 수학적으로 검증 및 분석 하였다.
친환경 자동차 모터 코어 제조 기술은 국가 경쟁력을 확보하기 위한 필수 기술 이다. 본 연구의 목적은 친환경 자동차 구동 모터에 이용되는 복합 재료의 파괴, 파손, 크랙 거동에 관한 연구이다. 본 논문에서는 친환경 자동차의 구동 모터에 사용되는 재료 중 철심을 이루는 전기 강판과 부속 재료인 회전자의 마그넷 고정을 위한 플라스틱 재료로써 불포화 폴리에스테르 및 에폭시의 파괴시편을 제작하고 연구를 진행함으로써 크랙의 거동에 관한 결과를 확인하였다. 복합 재료인 에폭시, 불포화 폴리에스테르 및 전기강판 박판의 실험을 통해 확인된 하중-변위 선도에서 최대 반력 이후 크랙 거동을 관찰하였으며 해석으로 확인하였고 그 결과를 실험과 비교 하였다. 또한 전기강판 박판의 접착 적층이 파괴 거동에 어떠한 영향을 끼치고 있는지 확인 하였고 2차 가공이 파괴 거동에 미치는 영향도 확인 하였다.
본 연구에서 실행된 실험은 다음과 같다.
연구 1 : 모터 코어 회전자 철심에 마그넷 고정을 위해 사용되는 플라스틱 재료 중 에폭시를 중앙 크랙이 있는 Compact tension 시험편을 제작하였고 인장 시험기를 이용해 실험하였다. 열경화성 복합 재료인 에폭시는 실험에서 선형 파괴의 모습을 보여 주었으며 이를 해석으로 확인하였고 하중 변위 선도에서 최대 반력의 응력확대계수를 계산하여 크랙 거동을 예상할 수 있었다.
연구 2 : 모터 코어 회전자 철심에 마그넷 고정을 위해 사용되는 플라스틱 재료 중 불포화 폴리에스테르를 중앙 크랙이 있는 Compact tension 시험편을 제작하였고 인장 시험기를 이용해 실험하였다. 열경화성 복합 재료인 불포화 폴리에스테르는 실험에서 선형 파괴의 모습을 보여 주었으며 이를 해석으로 확인하였고 하중 변위 선도에서 최대 반력의 응력확대계수를 계산하여 크랙 거동을 예상할 수 있었다.
연구 3 : 모터 코어 회전자 철심에 사용되는 전기강판 복합 재료를 이용하여 중앙 크랙이 있는 Compact tension 시험편을 제작하였고 인장 시험기를 이용해 실험하였다. 전기강판 복합 재료는 실험에서 탄소성 파괴의 모습을 보여 주었으며 접착을 추가한 시편이 어떠한 영향을 주는지 확인할 수 있었고 하중 변위 선도에서 최대 반력의 응력확대계수를 계산하여 크랙 거동을 예상할 수 있었다.
연구 4 : 모터 코어 회전자 철심에 사용되는 전기강판 복합 재료를 이용하여 중앙 크랙이 있는 Compact tension 시험편을 제작하였고 제작한 시편에 2차 가공을 추가하여 인장 시험기를 이용해 실험하였다. 전기강판 복합 재료는 실험에서 탄소성 파괴의 모습을 보여 주었으며 접착 및 2차 가공을 추가한 시편들이 어떠한 영향을 보여 주는지 확인할 수 있었고 하중 변위 선도에서 최대 반력의 응력확대계수를 계산하여 크랙 거동을 예상할 수 있었다.
본 연구에서는 모터 코어에 사용되는 복합 재료를 사용하여 소형 인장 시험편의 균열 전파 거동을 해석하고 응력 강도 계수를 수학적으로 검증 및 분석 하였다.
The manufacturing technology of eco-friendly automotive motor core is an essential technology for securing national competitiveness. The purpose of this study is to investigate the fracture, fracture and crack behavior of composite materials used in eco-friendly automotive motors. In this study, the...
The manufacturing technology of eco-friendly automotive motor core is an essential technology for securing national competitiveness. The purpose of this study is to investigate the fracture, fracture and crack behavior of composite materials used in eco-friendly automotive motors. In this study, the fracture specimens of unsaturated polyester and epoxy were manufactured as the plastic material for fixing the magnets of silicon steel sheet and rotor of auxiliary material which was the core of the material used in traction motors of eco-friendly automobiles. Also, the behaviour of crack was investigated through the result of this study.
The crack behavior after the maximum reaction force was observed in the diagrams of load to displacement confirmed by the tests of epoxy composite, unsaturated polyester and silicon steel sheet. Also, the influence of the adhesive lamination on the fracture behavior of the silicon Steel sheet was investigated and the effect of secondary processing on the fracture behavior was also confirmed.
The experiments performed in this study are as follows;
Study 1: A compact tension specimen with epoxy cracks was fabricated and the tensile testing machine was used. Epoxy as a thermosetting composite material showed the appearance of linear fracture in the experiment and it was confirmed by the analysis and the crack propagation was predicted by calculating the stress intensity factor of the maximum reaction force on the diagram of load to displacement.
Study 2: A compact tension specimen with a center crack was fabricated from unsaturated polyester among the plastic materials used for fixing the magnet to the rotor core of the motor core and tested by using a tensile tester. The unsaturated polyester as a thermosetting composite material showed the fracture with linear type in the experiment and it was confirmed by the analysis. The crack propagation was predicted by calculating the stress intensity factor at the maximum reaction force on the diagram of load to displacement.
Study 3: A compact tension specimen with a center crack was fabricated by using an silicon steel composite plate used for a rotor core and tested by using a tensile testing machine. Also, the effect of specimen with the adhesion was confirmed In the experiment. And the crack propagation behavior was predicted by calculating the stress intensity factor at the maximum reaction force on the diagram of load to displacement.
Study 4: A compact tension specimen with a center crack was fabricated by using an silicon steel composite plate used for a rotor core. The fabricated specimen was further experimented with a tensile tester by adding the secondary manufacturing. The shape of the carbonaceous fracture was shown in the experiment of composite sheet with silicon steel. Also, it showed the influence on the adhesion of specimen after secondary manufacturing and the stress intensity factor at the maximum reaction force was calculated on the diagram of load to displacement.
In this study, the crack propagation behavior of compact tension specimen was investigated and the stress intensity factors were mathematically verified and examined by using the composite materials used in the motor core.
The manufacturing technology of eco-friendly automotive motor core is an essential technology for securing national competitiveness. The purpose of this study is to investigate the fracture, fracture and crack behavior of composite materials used in eco-friendly automotive motors. In this study, the fracture specimens of unsaturated polyester and epoxy were manufactured as the plastic material for fixing the magnets of silicon steel sheet and rotor of auxiliary material which was the core of the material used in traction motors of eco-friendly automobiles. Also, the behaviour of crack was investigated through the result of this study.
The crack behavior after the maximum reaction force was observed in the diagrams of load to displacement confirmed by the tests of epoxy composite, unsaturated polyester and silicon steel sheet. Also, the influence of the adhesive lamination on the fracture behavior of the silicon Steel sheet was investigated and the effect of secondary processing on the fracture behavior was also confirmed.
The experiments performed in this study are as follows;
Study 1: A compact tension specimen with epoxy cracks was fabricated and the tensile testing machine was used. Epoxy as a thermosetting composite material showed the appearance of linear fracture in the experiment and it was confirmed by the analysis and the crack propagation was predicted by calculating the stress intensity factor of the maximum reaction force on the diagram of load to displacement.
Study 2: A compact tension specimen with a center crack was fabricated from unsaturated polyester among the plastic materials used for fixing the magnet to the rotor core of the motor core and tested by using a tensile tester. The unsaturated polyester as a thermosetting composite material showed the fracture with linear type in the experiment and it was confirmed by the analysis. The crack propagation was predicted by calculating the stress intensity factor at the maximum reaction force on the diagram of load to displacement.
Study 3: A compact tension specimen with a center crack was fabricated by using an silicon steel composite plate used for a rotor core and tested by using a tensile testing machine. Also, the effect of specimen with the adhesion was confirmed In the experiment. And the crack propagation behavior was predicted by calculating the stress intensity factor at the maximum reaction force on the diagram of load to displacement.
Study 4: A compact tension specimen with a center crack was fabricated by using an silicon steel composite plate used for a rotor core. The fabricated specimen was further experimented with a tensile tester by adding the secondary manufacturing. The shape of the carbonaceous fracture was shown in the experiment of composite sheet with silicon steel. Also, it showed the influence on the adhesion of specimen after secondary manufacturing and the stress intensity factor at the maximum reaction force was calculated on the diagram of load to displacement.
In this study, the crack propagation behavior of compact tension specimen was investigated and the stress intensity factors were mathematically verified and examined by using the composite materials used in the motor core.
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