본 연구의 목적은 놀이를 활용한 성격강점 프로그램이 초등학생의 학급응집력에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이를 위하여 성격강점, 놀이, 학급응집력과 관련된 국내외 연구 문헌을 확인하였으며 이를 바탕으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 놀이를 활용한 성격강점 프로그램은 초등학생의 학급응집력에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 놀이를 활용한 성격강점 프로그램은 초등학생의 학급응집력 하위요인에 어떠한 영향을 미치는가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 서울특별시 금천구 소재의 S초등학교 6학년 전체 5개 학급을 대상으로 학급응집력 사전 검사를 실시하여 본 연구자의 학급과 가장 동질한 1개 학급을 선정하였다. 이후 본 연구자의 학급을 실험집단으로, 나머지 1개의 학급은 통제집단으로 설정하였다. 실험 집단에는 4주간 총 10회기에 걸쳐 놀이를 활용한 성격강점 프로그램을 실시하였고 통제 집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 실험 종료 후 프로그램 효과를 검증하기 위해 두 집단 모두 학급응집력 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 ...
본 연구의 목적은 놀이를 활용한 성격강점 프로그램이 초등학생의 학급응집력에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이를 위하여 성격강점, 놀이, 학급응집력과 관련된 국내외 연구 문헌을 확인하였으며 이를 바탕으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 놀이를 활용한 성격강점 프로그램은 초등학생의 학급응집력에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 놀이를 활용한 성격강점 프로그램은 초등학생의 학급응집력 하위요인에 어떠한 영향을 미치는가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 서울특별시 금천구 소재의 S초등학교 6학년 전체 5개 학급을 대상으로 학급응집력 사전 검사를 실시하여 본 연구자의 학급과 가장 동질한 1개 학급을 선정하였다. 이후 본 연구자의 학급을 실험집단으로, 나머지 1개의 학급은 통제집단으로 설정하였다. 실험 집단에는 4주간 총 10회기에 걸쳐 놀이를 활용한 성격강점 프로그램을 실시하였고 통제 집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 실험 종료 후 프로그램 효과를 검증하기 위해 두 집단 모두 학급응집력 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 SPSS 22.0을 이용하여 검사지 반응의 통계를 분석하였다. 실험집단과 통제집단의 사전 및 사후검사의 점수를 다변량 분산분석(MANOVA)을 실시하여 집단 내, 집단 간 프로그램 효과를 검증하였다. 또한 검사지 통계 분석의 타당도를 보완하기 위해 각 회기별 학생 소감문, 전체 회기 종결 후 학생 소감문, 학생 설문지, 연구자의 관찰 내용을 분석하였다. 프로그램의 효과 분석 결과는 다음과 같다. 놀이를 활용한 성격강점 프로그램은 학급응집력이 향상되는데 유의미한 효과가 있었다. 실험집단은 통제집단에 비해 학급응집력과 그 하위요인인 학급분위기, 상호신뢰, 일체감, 의사소통에서 유의미한 향상을 보였으나 사기에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 프로그램에 참여한 학생의 소감문과 설문지 및 연구자의 관찰 내용을 분석한 결과, 학생들은 놀이를 활용한 성격강점 프로그램에 참여하면서 다양한 놀이 활동을 통해 성격강점과 대표강점의 인식 및 활용 방법에 대해 알게 되었고, 이를 실천한 결과 학급 분위기가 밝아지면서 친구들과 대화가 증가하고 가까워지는 변화를 보였다. 이러한 연구 결과는 놀이를 활용한 성격강점 프로그램이 학급의 학급응집력을 증진시키는 데 효과가 있음을 나타낸다. 앞으로의 연구에서는 학급응집력 척도에 대한 연구와 학급응집력과 VIA체계의 24가지 성격강점의 관련성을 밝히는 연구가 더 필요하다. 또한 놀이 과정에서 발생하는 갈등을 다룰 수 있는 적절한 방안과 놀이와 성격강점 개입이 어떻게 학급응집력에 영향을 주는지에 대하여 실증적이고 객관적인 추후 검증이 이루어질 필요가 있다.
본 연구의 목적은 놀이를 활용한 성격강점 프로그램이 초등학생의 학급응집력에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이를 위하여 성격강점, 놀이, 학급응집력과 관련된 국내외 연구 문헌을 확인하였으며 이를 바탕으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 놀이를 활용한 성격강점 프로그램은 초등학생의 학급응집력에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 놀이를 활용한 성격강점 프로그램은 초등학생의 학급응집력 하위요인에 어떠한 영향을 미치는가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 서울특별시 금천구 소재의 S초등학교 6학년 전체 5개 학급을 대상으로 학급응집력 사전 검사를 실시하여 본 연구자의 학급과 가장 동질한 1개 학급을 선정하였다. 이후 본 연구자의 학급을 실험집단으로, 나머지 1개의 학급은 통제집단으로 설정하였다. 실험 집단에는 4주간 총 10회기에 걸쳐 놀이를 활용한 성격강점 프로그램을 실시하였고 통제 집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 실험 종료 후 프로그램 효과를 검증하기 위해 두 집단 모두 학급응집력 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 SPSS 22.0을 이용하여 검사지 반응의 통계를 분석하였다. 실험집단과 통제집단의 사전 및 사후검사의 점수를 다변량 분산분석(MANOVA)을 실시하여 집단 내, 집단 간 프로그램 효과를 검증하였다. 또한 검사지 통계 분석의 타당도를 보완하기 위해 각 회기별 학생 소감문, 전체 회기 종결 후 학생 소감문, 학생 설문지, 연구자의 관찰 내용을 분석하였다. 프로그램의 효과 분석 결과는 다음과 같다. 놀이를 활용한 성격강점 프로그램은 학급응집력이 향상되는데 유의미한 효과가 있었다. 실험집단은 통제집단에 비해 학급응집력과 그 하위요인인 학급분위기, 상호신뢰, 일체감, 의사소통에서 유의미한 향상을 보였으나 사기에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 프로그램에 참여한 학생의 소감문과 설문지 및 연구자의 관찰 내용을 분석한 결과, 학생들은 놀이를 활용한 성격강점 프로그램에 참여하면서 다양한 놀이 활동을 통해 성격강점과 대표강점의 인식 및 활용 방법에 대해 알게 되었고, 이를 실천한 결과 학급 분위기가 밝아지면서 친구들과 대화가 증가하고 가까워지는 변화를 보였다. 이러한 연구 결과는 놀이를 활용한 성격강점 프로그램이 학급의 학급응집력을 증진시키는 데 효과가 있음을 나타낸다. 앞으로의 연구에서는 학급응집력 척도에 대한 연구와 학급응집력과 VIA체계의 24가지 성격강점의 관련성을 밝히는 연구가 더 필요하다. 또한 놀이 과정에서 발생하는 갈등을 다룰 수 있는 적절한 방안과 놀이와 성격강점 개입이 어떻게 학급응집력에 영향을 주는지에 대하여 실증적이고 객관적인 추후 검증이 이루어질 필요가 있다.
The objective of this study is to investigate the effect of the character-strength program using class activity on the class cohesiveness of elementary school students. In order to further examine the potential role of this program more in-depth, the following research questions are asked: 1) how do...
The objective of this study is to investigate the effect of the character-strength program using class activity on the class cohesiveness of elementary school students. In order to further examine the potential role of this program more in-depth, the following research questions are asked: 1) how does the character strength program using class activities affect the class cohesiveness of elementary students? 2) how does the character strength program using class activities affect the elementary school students' cohesiveness sub-factor? In order to verify the above research problems and hypotheses, a pre - test of class cohesion was given out for all five different classes of sixth grade in S elementary school, located in Seoul, and selected one class most same with the class of the researcher. After that, the researcher’s class was set as experimental group and the other class was set as control group. examining the homogeneity of the five classes, the researcher’s class was designated as an experimental group. Of selected one class most homologous with the class of our researcher. After that, the researcher 's class was set as experimental group and the other class was set as control group. In the experimental group, the character strength program using play was applied over 10 sessions for 4 weeks, and no treatment was given to the control group. To verify the program effect after the end of the experiment, both groups were subjected to class cohesiveness post-test. To verify the effectiveness of the program, statistical analysis was performed using SPSS 22.0. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was performed on the scores of the pre - and post - test of experimental group and control group. In addition, to make up for the validity of the statistical analysis of the test sites, student’s satisfaction of each session, student satisfactions after the end of the session, student questionnaire, and observations of the researchers were analyzed. The results of the program analysis are as follows. The character strength program using class activities has a significant effect on improving class cohesiveness. The experimental group showed a significant improvement in class cohesiveness and its sub - factors such as ‘classroom atmosphere,’ ‘mutual trust,’ ‘sense of belonging’ and ‘communication level,’ but did not show any significant effect in ‘morale.’ As a result of analyzing the questionnaires, questionnaires and researchers' observations of the students who participated in the program, the students learned about character strengths and how to recognize and use signature strengths through various class activities while participating in character strength program using play, As a result of this practice, the classroom atmosphere was brightened, and conversations with friends increased. The results of this study indicate that the character strength program using class activities is effective in promoting the class cohesiveness of the class. Further research is needed to clarify the relationship between class cohesiveness and the 24 character strengths of the VIA Classification of Character Strengths and Virtues. In order to generalize the program, Further verification of whether it is sustainable needs to be made.
The objective of this study is to investigate the effect of the character-strength program using class activity on the class cohesiveness of elementary school students. In order to further examine the potential role of this program more in-depth, the following research questions are asked: 1) how does the character strength program using class activities affect the class cohesiveness of elementary students? 2) how does the character strength program using class activities affect the elementary school students' cohesiveness sub-factor? In order to verify the above research problems and hypotheses, a pre - test of class cohesion was given out for all five different classes of sixth grade in S elementary school, located in Seoul, and selected one class most same with the class of the researcher. After that, the researcher’s class was set as experimental group and the other class was set as control group. examining the homogeneity of the five classes, the researcher’s class was designated as an experimental group. Of selected one class most homologous with the class of our researcher. After that, the researcher 's class was set as experimental group and the other class was set as control group. In the experimental group, the character strength program using play was applied over 10 sessions for 4 weeks, and no treatment was given to the control group. To verify the program effect after the end of the experiment, both groups were subjected to class cohesiveness post-test. To verify the effectiveness of the program, statistical analysis was performed using SPSS 22.0. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was performed on the scores of the pre - and post - test of experimental group and control group. In addition, to make up for the validity of the statistical analysis of the test sites, student’s satisfaction of each session, student satisfactions after the end of the session, student questionnaire, and observations of the researchers were analyzed. The results of the program analysis are as follows. The character strength program using class activities has a significant effect on improving class cohesiveness. The experimental group showed a significant improvement in class cohesiveness and its sub - factors such as ‘classroom atmosphere,’ ‘mutual trust,’ ‘sense of belonging’ and ‘communication level,’ but did not show any significant effect in ‘morale.’ As a result of analyzing the questionnaires, questionnaires and researchers' observations of the students who participated in the program, the students learned about character strengths and how to recognize and use signature strengths through various class activities while participating in character strength program using play, As a result of this practice, the classroom atmosphere was brightened, and conversations with friends increased. The results of this study indicate that the character strength program using class activities is effective in promoting the class cohesiveness of the class. Further research is needed to clarify the relationship between class cohesiveness and the 24 character strengths of the VIA Classification of Character Strengths and Virtues. In order to generalize the program, Further verification of whether it is sustainable needs to be made.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.