본 연구의 목적은 다문화 음악교육의 개념 및 중요성 고찰을 통해 다문화 음악교육의 목표를 살펴보고 교사에게는 이를 달성할 수 있는 교수학습 방안을 제시하고 학생에게는 가창 및 감상 영역에서 한 발 더 나아간 다문화 음악교육을 받는 데 도움을 주고자 하는 것이다. 이를 위해 초등학교 2학년을 대상으로 통합교과 교과서에 수록된 세계민요를 오카리나를 활용하여 체계적으로 지도하는 방안을 구안하였다. 본 논문에서는 다문화 음악교육의 개념 및 중...
본 연구의 목적은 다문화 음악교육의 개념 및 중요성 고찰을 통해 다문화 음악교육의 목표를 살펴보고 교사에게는 이를 달성할 수 있는 교수학습 방안을 제시하고 학생에게는 가창 및 감상 영역에서 한 발 더 나아간 다문화 음악교육을 받는 데 도움을 주고자 하는 것이다. 이를 위해 초등학교 2학년을 대상으로 통합교과 교과서에 수록된 세계민요를 오카리나를 활용하여 체계적으로 지도하는 방안을 구안하였다. 본 논문에서는 다문화 음악교육의 개념 및 중요성, 세계민요의 교육적 가치, 오카리나의 연주법과 교육적 가치, 지도방안에 대한 배경지식을 탐색하여 이론적 배경을 정립하고 다문화 음악교육 및 세계민요와 오카리나를 활용한 선행연구를 고찰하였다. 그러나 다문화 음악교육을 위한 실제적인 교수학습 방안과 프로그램을 제시하는 연구들은 많았으나 초등 저학년에서 이루어지고 있는 교과 통합적 교육의 특성을 반영하지 못한 연구들이 대부분이어서 초등 저학년 교사들이 현장에서 교과 통합적 특성을 고려한 다문화 음악교육을 실현할 수 있는 구체적인 지도 자료가 필요함을 인식하였다. 따라서 다문화 음악교육에 적합한 교수학습 방법에 대한 이론적 고찰을 토대로 현행 초등학교 음악과 교육과정 및 2학년 통합교과서에 수록되어 있는 세계민요와 관련 단원의 주요 학습 목표 및 학습 활동을 분석하였으며 다문화 음악교육에서 강조하는 각 나라의 문화적 요소를 분석하여 실제 수업에서 제시할 수 있도록 하였다. 오카리나를 활용한 세계민요 지도를 위한 실제적인 교수학습 방안의 구안에서는 제재곡에 대한 악곡 탐색과 학습 활동 과정을 체계적으로 제시하였고 2학년 수준에 맞는 문화적 배경에 대한 탐색 및 제재곡과 관련 있는 놀이 및 춤 등의 활동을 통해 세계 여러 나라에 대한 관심과 흥미도 및 음악적 이해를 키울 수 있도록 하였다. 연구결과 대부분의 학생들이 세계민요에 대해 굉장히 흥미 있어 하고 수업 후 다른 나라와 다른 나라의 민요에 대한 관심이 더욱 높아졌으며, 수업 때 배운 곡 이외의 다른 나라 민요도 오카리나로 연주해보고 싶다고 한 것으로 보아 오카리나를 통한 다문화 음악교육의 효과가 있음을 알 수 있었다. 또한 오카리나 이외의 다른 악기로도 세계민요를 배워보고 싶다는 의견은 다양한 기악활동을 통한 다문화 음악교육의 방법을 모색할 필요성이 있음을 시사한다. 이와 같이 기악활동 중심 접근을 통한 다문화 음악교육 지도 방안의 제시는 현재 가창과 감상영역에 치우쳐 있는 다문화 음악교육의 문제점을 극복하고, 초등 저학년 학습자에게 세계민요의 악곡들을 직접 표현하고 느끼며 다문화 악곡들과 감성을 동화할 수 있는 교육적 경험들을 제공할 수 있다.
본 연구의 목적은 다문화 음악교육의 개념 및 중요성 고찰을 통해 다문화 음악교육의 목표를 살펴보고 교사에게는 이를 달성할 수 있는 교수학습 방안을 제시하고 학생에게는 가창 및 감상 영역에서 한 발 더 나아간 다문화 음악교육을 받는 데 도움을 주고자 하는 것이다. 이를 위해 초등학교 2학년을 대상으로 통합교과 교과서에 수록된 세계민요를 오카리나를 활용하여 체계적으로 지도하는 방안을 구안하였다. 본 논문에서는 다문화 음악교육의 개념 및 중요성, 세계민요의 교육적 가치, 오카리나의 연주법과 교육적 가치, 지도방안에 대한 배경지식을 탐색하여 이론적 배경을 정립하고 다문화 음악교육 및 세계민요와 오카리나를 활용한 선행연구를 고찰하였다. 그러나 다문화 음악교육을 위한 실제적인 교수학습 방안과 프로그램을 제시하는 연구들은 많았으나 초등 저학년에서 이루어지고 있는 교과 통합적 교육의 특성을 반영하지 못한 연구들이 대부분이어서 초등 저학년 교사들이 현장에서 교과 통합적 특성을 고려한 다문화 음악교육을 실현할 수 있는 구체적인 지도 자료가 필요함을 인식하였다. 따라서 다문화 음악교육에 적합한 교수학습 방법에 대한 이론적 고찰을 토대로 현행 초등학교 음악과 교육과정 및 2학년 통합교과서에 수록되어 있는 세계민요와 관련 단원의 주요 학습 목표 및 학습 활동을 분석하였으며 다문화 음악교육에서 강조하는 각 나라의 문화적 요소를 분석하여 실제 수업에서 제시할 수 있도록 하였다. 오카리나를 활용한 세계민요 지도를 위한 실제적인 교수학습 방안의 구안에서는 제재곡에 대한 악곡 탐색과 학습 활동 과정을 체계적으로 제시하였고 2학년 수준에 맞는 문화적 배경에 대한 탐색 및 제재곡과 관련 있는 놀이 및 춤 등의 활동을 통해 세계 여러 나라에 대한 관심과 흥미도 및 음악적 이해를 키울 수 있도록 하였다. 연구결과 대부분의 학생들이 세계민요에 대해 굉장히 흥미 있어 하고 수업 후 다른 나라와 다른 나라의 민요에 대한 관심이 더욱 높아졌으며, 수업 때 배운 곡 이외의 다른 나라 민요도 오카리나로 연주해보고 싶다고 한 것으로 보아 오카리나를 통한 다문화 음악교육의 효과가 있음을 알 수 있었다. 또한 오카리나 이외의 다른 악기로도 세계민요를 배워보고 싶다는 의견은 다양한 기악활동을 통한 다문화 음악교육의 방법을 모색할 필요성이 있음을 시사한다. 이와 같이 기악활동 중심 접근을 통한 다문화 음악교육 지도 방안의 제시는 현재 가창과 감상영역에 치우쳐 있는 다문화 음악교육의 문제점을 극복하고, 초등 저학년 학습자에게 세계민요의 악곡들을 직접 표현하고 느끼며 다문화 악곡들과 감성을 동화할 수 있는 교육적 경험들을 제공할 수 있다.
The purpose of this study is to examine the concept and importance of multicultural music education and to suggest the teaching and learning method to achieve it. In addition, students are expected to receive a multicultural music education that is one step further from singing and listening learnin...
The purpose of this study is to examine the concept and importance of multicultural music education and to suggest the teaching and learning method to achieve it. In addition, students are expected to receive a multicultural music education that is one step further from singing and listening learning activities. it is aimed at systematically guiding the second graders utilizing world folk songs based on the concrete and joyous ocarina performance. In this paper, the theoretical background was searched for the concept and importance of multicultural music education, educational values of world folk songs, ocarina's playing method and educational value. And researcher checked the precedent research on multicultural music education and world folk song and ocarina. As a result, there are many studies that suggest practical teaching and learning methods and programs for multicultural music education, but most of them do not reflect the fact that the integrated education in elementary school is done. So, researcher learned that elementary school teachers need concrete guidance materials that encompass multicultural music education considering the integrated characteristics of curriculum. Based on the theoretical study on the teaching and learning methods of multicultural music education, researcher analyze the music and curriculum of the current elementary school and the global folk song related unit in the second grade integrated textbook. Specifically, the main learning objectives and learning activities were analyzed, and the cultural elements of each country highlighted in the multicultural music education were analyzed and presented in the classroom learning. In addition, researcher systematically suggested the process of discovering songs and learning activities for the representative songs in order to make a practical teaching and learning method for the world folksong instruction using ocarina. Through the activities related to the search for the cultural background suitable for the second grade and the play related to the recording, Students have expanded the understanding of interest and music in many countries of the world. Such an activity-centered approach may provide guidance for lower-grade multicultural music education to help overcome the problems of multicultural music education, which is currently focused on the parts of singing and listening, and to broaden the diversity of the world folksong education.
The purpose of this study is to examine the concept and importance of multicultural music education and to suggest the teaching and learning method to achieve it. In addition, students are expected to receive a multicultural music education that is one step further from singing and listening learning activities. it is aimed at systematically guiding the second graders utilizing world folk songs based on the concrete and joyous ocarina performance. In this paper, the theoretical background was searched for the concept and importance of multicultural music education, educational values of world folk songs, ocarina's playing method and educational value. And researcher checked the precedent research on multicultural music education and world folk song and ocarina. As a result, there are many studies that suggest practical teaching and learning methods and programs for multicultural music education, but most of them do not reflect the fact that the integrated education in elementary school is done. So, researcher learned that elementary school teachers need concrete guidance materials that encompass multicultural music education considering the integrated characteristics of curriculum. Based on the theoretical study on the teaching and learning methods of multicultural music education, researcher analyze the music and curriculum of the current elementary school and the global folk song related unit in the second grade integrated textbook. Specifically, the main learning objectives and learning activities were analyzed, and the cultural elements of each country highlighted in the multicultural music education were analyzed and presented in the classroom learning. In addition, researcher systematically suggested the process of discovering songs and learning activities for the representative songs in order to make a practical teaching and learning method for the world folksong instruction using ocarina. Through the activities related to the search for the cultural background suitable for the second grade and the play related to the recording, Students have expanded the understanding of interest and music in many countries of the world. Such an activity-centered approach may provide guidance for lower-grade multicultural music education to help overcome the problems of multicultural music education, which is currently focused on the parts of singing and listening, and to broaden the diversity of the world folksong education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.