본 연구는 2018 러시아 월드컵과 2019 UAE 아시안컵 16강 이상의 토너먼트 경기의 실제경기시간과 경기외적시간을 자체 개발한 프로그램을 이용하여 빈도와 시간별 비교분석하고, 경기외적시간의 평균소요시간을 기준으로 축구팬 250명에게 경기관람(시청)에 요인별 경기외적시간의 길고 짧음을 알아본 후 나아가 평균 소요시간 경과 후 만족도 변화 도출하는데 본 연구의 목적이 있다.
연구대상은 2018러시아월드컵 토너먼트 경기와 2019UAE아시안컵 토너먼트 경기를 선정하였고, 아마추어 축구선수들과 축구 팬에게 경기중단 요인별 평균 소요시간의 적정성과 평균 소요시간이 지난 이후 만족도 변화에 대한 총 2가지 문항으로 구분하여 설문조사를 실시하였다. ...
본 연구는 2018 러시아 월드컵과 2019 UAE 아시안컵 16강 이상의 토너먼트 경기의 실제경기시간과 경기외적시간을 자체 개발한 프로그램을 이용하여 빈도와 시간별 비교분석하고, 경기외적시간의 평균소요시간을 기준으로 축구팬 250명에게 경기관람(시청)에 요인별 경기외적시간의 길고 짧음을 알아본 후 나아가 평균 소요시간 경과 후 만족도 변화 도출하는데 본 연구의 목적이 있다.
연구대상은 2018러시아월드컵 토너먼트 경기와 2019UAE아시안컵 토너먼트 경기를 선정하였고, 아마추어 축구선수들과 축구 팬에게 경기중단 요인별 평균 소요시간의 적정성과 평균 소요시간이 지난 이후 만족도 변화에 대한 총 2가지 문항으로 구분하여 설문조사를 실시하였다. 데이터 분석에 있어서는 경기외적시간 프로그램을 이용 하였으며 결과를 도출하기 위하여 수집한 데이터의 통계분석은 특성에 맞게 모수 통계와 비모수 통계를 적용하여 분석하였으며, 응답지는 평균과 표준편차를 구해 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 아시안컵의 실제경기시간(APT)은 평균 52분 45초 인데 반해 월드컵의 실제경기시간(APT)은 55분 59초로 나타나 월드컵의 실제경기시간이 평균 3분 14초 더 긴 것으로 확인되었다. 이러한 결과에 따라 경기력을 향상시키기 위해선 경기외적시간의 빈도와 처리소요시간을 줄이고 실제경기시간을 늘리기 위한 노력이 필요하다.
둘째, 아시안컵과 월드컵에서 골킥, 파울 순으로 빈도가 많이 발생되었으며 통계적으로는 심판 구두주의와 오프사이드에서만 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 처리 소요시간에서는 스로인, 골킥, 직접프리킥 순으로 처리소요시간이 많이 발생되었으며 페널티킥 이외에는 통계적인 유의성이 발견되지 않았지만 대부분의 처리소요시간도 월드컵이 아시안컵보다 낮게 나타났음을 확인 하였다. 스로인, 골킥의 경우에는 공이 규정된 구역을 나갔을 때 정지되는 상황으로 불가항력적인 상황이지만, 파울의 경우에는 심판의 성향에 따라 차이가 날 수 있다. 심판의 판단으로 행해지는 어드벤테이지룰을 교육된 심판이 적용한다면 파울에 대한 빈도는 자연적 줄어들 것이며, 더불어 골키퍼 캐칭 6초룰과 같은 경기지연시간에 대한 심판 가이드라인을 제시한다면 처리시간이 줄어들고 자연적 실제경기시간을 늘릴 수 있을 것으로 사료된다.
셋째, 경기 중단 요인별 경기지연 시간의 적정성 분석결과와 만족도 변화 설문에 대한 결과를 종합해 보았을 때 대부분의 요인에서 경기결과에 영향을 주는 이벤트에 대해서는 다른 요인들에 비해 만족도가 서서히 떨어진다는 것을 확인하였다. 이러한 비슷한 경향의 결과가 나타난 이유는 경기관람(시청)시 팬들은 경기에서 전해지는 재미와 볼거리에 대한 이벤트에 초점 이 맞추어져 있다고 추정할 수 있다.
이 모든 것을 종합하여 분석하여 얻은 연구결과의 가장 핵심은 “경기의 질” 이라는 것을 알 수 있다. 연구 결과를 토대로 23가지의 요인 중 실제경기시간과 경기관람(시청)시 부정적인 결과에 대해서는 선수와 심판, 축구 관계자 더불어 축구를 시청하는 축구팬까지 모두 보완적인 관계임을 알아야하며, 서로 이해하며 도와야 보다 긴 시간의 축구경기를 즐길 수 있으며 보다 질 높은 재미있는 경기를 펼칠 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 2018 러시아 월드컵과 2019 UAE 아시안컵 16강 이상의 토너먼트 경기의 실제경기시간과 경기외적시간을 자체 개발한 프로그램을 이용하여 빈도와 시간별 비교분석하고, 경기외적시간의 평균소요시간을 기준으로 축구팬 250명에게 경기관람(시청)에 요인별 경기외적시간의 길고 짧음을 알아본 후 나아가 평균 소요시간 경과 후 만족도 변화 도출하는데 본 연구의 목적이 있다.
연구대상은 2018러시아월드컵 토너먼트 경기와 2019UAE아시안컵 토너먼트 경기를 선정하였고, 아마추어 축구선수들과 축구 팬에게 경기중단 요인별 평균 소요시간의 적정성과 평균 소요시간이 지난 이후 만족도 변화에 대한 총 2가지 문항으로 구분하여 설문조사를 실시하였다. 데이터 분석에 있어서는 경기외적시간 프로그램을 이용 하였으며 결과를 도출하기 위하여 수집한 데이터의 통계분석은 특성에 맞게 모수 통계와 비모수 통계를 적용하여 분석하였으며, 응답지는 평균과 표준편차를 구해 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 아시안컵의 실제경기시간(APT)은 평균 52분 45초 인데 반해 월드컵의 실제경기시간(APT)은 55분 59초로 나타나 월드컵의 실제경기시간이 평균 3분 14초 더 긴 것으로 확인되었다. 이러한 결과에 따라 경기력을 향상시키기 위해선 경기외적시간의 빈도와 처리소요시간을 줄이고 실제경기시간을 늘리기 위한 노력이 필요하다.
둘째, 아시안컵과 월드컵에서 골킥, 파울 순으로 빈도가 많이 발생되었으며 통계적으로는 심판 구두주의와 오프사이드에서만 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 처리 소요시간에서는 스로인, 골킥, 직접프리킥 순으로 처리소요시간이 많이 발생되었으며 페널티킥 이외에는 통계적인 유의성이 발견되지 않았지만 대부분의 처리소요시간도 월드컵이 아시안컵보다 낮게 나타났음을 확인 하였다. 스로인, 골킥의 경우에는 공이 규정된 구역을 나갔을 때 정지되는 상황으로 불가항력적인 상황이지만, 파울의 경우에는 심판의 성향에 따라 차이가 날 수 있다. 심판의 판단으로 행해지는 어드벤테이지룰을 교육된 심판이 적용한다면 파울에 대한 빈도는 자연적 줄어들 것이며, 더불어 골키퍼 캐칭 6초룰과 같은 경기지연시간에 대한 심판 가이드라인을 제시한다면 처리시간이 줄어들고 자연적 실제경기시간을 늘릴 수 있을 것으로 사료된다.
셋째, 경기 중단 요인별 경기지연 시간의 적정성 분석결과와 만족도 변화 설문에 대한 결과를 종합해 보았을 때 대부분의 요인에서 경기결과에 영향을 주는 이벤트에 대해서는 다른 요인들에 비해 만족도가 서서히 떨어진다는 것을 확인하였다. 이러한 비슷한 경향의 결과가 나타난 이유는 경기관람(시청)시 팬들은 경기에서 전해지는 재미와 볼거리에 대한 이벤트에 초점 이 맞추어져 있다고 추정할 수 있다.
이 모든 것을 종합하여 분석하여 얻은 연구결과의 가장 핵심은 “경기의 질” 이라는 것을 알 수 있다. 연구 결과를 토대로 23가지의 요인 중 실제경기시간과 경기관람(시청)시 부정적인 결과에 대해서는 선수와 심판, 축구 관계자 더불어 축구를 시청하는 축구팬까지 모두 보완적인 관계임을 알아야하며, 서로 이해하며 도와야 보다 긴 시간의 축구경기를 즐길 수 있으며 보다 질 높은 재미있는 경기를 펼칠 수 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to comparatively analyze the actual match time and extra-match time in the soccer matches by using a self-developed program, and thereupon, examine audience’s perceived length of match, and thereby, survey their satisfaction after elapse of the average match time. For t...
The purpose of this study was to comparatively analyze the actual match time and extra-match time in the soccer matches by using a self-developed program, and thereupon, examine audience’s perceived length of match, and thereby, survey their satisfaction after elapse of the average match time. For this purpose, this study sampled the soccer matches of the round of 16 or higher of 2018 Russia World Cup and 2019 UAE Asian Cup, as well as 250 soccer fans.
As discussed above, this study sampled the tournament matches of the two soccer competitions: 2018 Russia World Cup and 2019 UAE Asian Cup. Then, the 250 amateur soccer players and soccer fans were surveyed by a two-item questionnaire about their perceived proper time of the match interruption and the actual average time of the interruption, and their satisfaction with the match after the average time consumed beyond the regular time. The collected data were analyzed statistically using an extra-match time program by applying the parametric and non-parametric statistics. The answers were analyzed for means and SDs. The results of this study can be concluded as follows;
First, APT of the Asian Cup matches was 52 minutes and 45 seconds, while that of the World Cup matches was 55 minutes and 59 seconds or 3 minutes and 14 seconds longer than that of the Asian Cup. Hence, in order to enhance the performance, it is essential to reduce the extra-match time and through-put time, while increasing the actual match time.
Secondly, in both matches, the goal kicks were most frequent, followed by fouls. Statistically significant differences between the two matches were found in umpire’s oral cautions and off-sides. The treatment requiring the longest time was draw-in, followed by goal kick and direct free kick in their order. Although there was found no statistical significance except for the penalty kick, most of the ball treatment took shorter in the World Cup than in Asian Cup. In case of draw-in and goal kick, the match should be inevitably interrupted because the ball is out of the defined area, but in case of the fouls, the judgements may well differ depending on umpires’ tendencies. The advantage rule judged by the umpire would serve to reduce the frequency of the fouls if a well-educated umpire should intervene. If a guideline for the umpire should be suggested about the match delay time like the goal keeper’s 6-second ball handling, the actual time of the match would be longer that much.
Thirdly, summing up the results of analyzing the optimum of the delayed match time by factor of interruption and the audience’s satisfaction thereof, it was confirmed that the events affecting the results of the matches in most of the factors would serve to decrease audience’s satisfaction. The reason for such results would be that the fans would focus on the enjoyment of the matches and the must-sees or the events themselves. To summarize, the core of the results of this study is ‘quality of the match’. Among the 23 factors, actual time of match and negative results of the match suggest that players, umpires, soccer administrators and fans are related with each other complementarily. Thus, if they should understand and help each other, all of them would enjoy the soccer matches longer, while quality matches would be played.
The purpose of this study was to comparatively analyze the actual match time and extra-match time in the soccer matches by using a self-developed program, and thereupon, examine audience’s perceived length of match, and thereby, survey their satisfaction after elapse of the average match time. For this purpose, this study sampled the soccer matches of the round of 16 or higher of 2018 Russia World Cup and 2019 UAE Asian Cup, as well as 250 soccer fans.
As discussed above, this study sampled the tournament matches of the two soccer competitions: 2018 Russia World Cup and 2019 UAE Asian Cup. Then, the 250 amateur soccer players and soccer fans were surveyed by a two-item questionnaire about their perceived proper time of the match interruption and the actual average time of the interruption, and their satisfaction with the match after the average time consumed beyond the regular time. The collected data were analyzed statistically using an extra-match time program by applying the parametric and non-parametric statistics. The answers were analyzed for means and SDs. The results of this study can be concluded as follows;
First, APT of the Asian Cup matches was 52 minutes and 45 seconds, while that of the World Cup matches was 55 minutes and 59 seconds or 3 minutes and 14 seconds longer than that of the Asian Cup. Hence, in order to enhance the performance, it is essential to reduce the extra-match time and through-put time, while increasing the actual match time.
Secondly, in both matches, the goal kicks were most frequent, followed by fouls. Statistically significant differences between the two matches were found in umpire’s oral cautions and off-sides. The treatment requiring the longest time was draw-in, followed by goal kick and direct free kick in their order. Although there was found no statistical significance except for the penalty kick, most of the ball treatment took shorter in the World Cup than in Asian Cup. In case of draw-in and goal kick, the match should be inevitably interrupted because the ball is out of the defined area, but in case of the fouls, the judgements may well differ depending on umpires’ tendencies. The advantage rule judged by the umpire would serve to reduce the frequency of the fouls if a well-educated umpire should intervene. If a guideline for the umpire should be suggested about the match delay time like the goal keeper’s 6-second ball handling, the actual time of the match would be longer that much.
Thirdly, summing up the results of analyzing the optimum of the delayed match time by factor of interruption and the audience’s satisfaction thereof, it was confirmed that the events affecting the results of the matches in most of the factors would serve to decrease audience’s satisfaction. The reason for such results would be that the fans would focus on the enjoyment of the matches and the must-sees or the events themselves. To summarize, the core of the results of this study is ‘quality of the match’. Among the 23 factors, actual time of match and negative results of the match suggest that players, umpires, soccer administrators and fans are related with each other complementarily. Thus, if they should understand and help each other, all of them would enjoy the soccer matches longer, while quality matches would be played.
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