본 연구는 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 S시 D구에 위치한 D어린이집 만 2세반 영아 14명을 대상으로 하였다. 영아의 놀이성을 측정하기 위한 연구도구는 Barnett(1990)이 개발한 ‘아동의 놀이성 척도’ CPS(Children`s ...
국문초록
본 연구는 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 S시 D구에 위치한 D어린이집 만 2세반 영아 14명을 대상으로 하였다. 영아의 놀이성을 측정하기 위한 연구도구는 Barnett(1990)이 개발한 ‘아동의 놀이성 척도’ CPS(Children`s Playfulness Scale)를 김영희(1995)가 수정하여 보완한 도구를 사용하였다. 또한, 김경회(1998)의 ‘교사용 유아 정서지능 평정척도’를 만 2세 영아 기준에 맞게 수정하고 보완한 최은희(2011)의 척도를 사용하여 정서지능에 미치는 효과를 측정하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 통계 프로그램을 사용하여 독립표본 t검증과 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능에 미치는 영향을 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동은 만 2세반 영아의 놀이성 전체와 하위 요소인 신체적 자발성과 사회적 자발성, 인지적 자발성과 즐거움의 표현 그리고 유머감각에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동은 만 2세반 영아의 정서지능 전체와 하위 요소인 자기 정서의 이용과 타인 정서의 인식 및 배려, 자기 정서의 인식 및 표현과 감정의 조절 및 충동억제 그리고 교사와의 관계 및 또래와의 관계를 발달시키는데 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과는 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능을 발달시키는 긍정적인 활동임을 시사하였다. 따라서 유아교육현장에서 영아의 놀이성과 정서지능 발달을 증진시킬 수 있도록 글없는 그림책을 일과 중 다양한 활동과 연계하여 진행할 수 있는 매체로 활용해 나가야 할 것이다.
국문초록
본 연구는 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 S시 D구에 위치한 D어린이집 만 2세반 영아 14명을 대상으로 하였다. 영아의 놀이성을 측정하기 위한 연구도구는 Barnett(1990)이 개발한 ‘아동의 놀이성 척도’ CPS(Children`s Playfulness Scale)를 김영희(1995)가 수정하여 보완한 도구를 사용하였다. 또한, 김경회(1998)의 ‘교사용 유아 정서지능 평정척도’를 만 2세 영아 기준에 맞게 수정하고 보완한 최은희(2011)의 척도를 사용하여 정서지능에 미치는 효과를 측정하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 통계 프로그램을 사용하여 독립표본 t검증과 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능에 미치는 영향을 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동은 만 2세반 영아의 놀이성 전체와 하위 요소인 신체적 자발성과 사회적 자발성, 인지적 자발성과 즐거움의 표현 그리고 유머감각에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동은 만 2세반 영아의 정서지능 전체와 하위 요소인 자기 정서의 이용과 타인 정서의 인식 및 배려, 자기 정서의 인식 및 표현과 감정의 조절 및 충동억제 그리고 교사와의 관계 및 또래와의 관계를 발달시키는데 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과는 글없는 그림책을 활용한 통합적 활동이 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능을 발달시키는 긍정적인 활동임을 시사하였다. 따라서 유아교육현장에서 영아의 놀이성과 정서지능 발달을 증진시킬 수 있도록 글없는 그림책을 일과 중 다양한 활동과 연계하여 진행할 수 있는 매체로 활용해 나가야 할 것이다.
The Effects of Integrated Activities, utilizing picture books without text, on Playfulness and Emotional Intelligence of 2-year-old infants
Kim, Yu Ran Major in Early Childhood Education Department of Early Childhood Education The Graduate School of Educatio...
ABSTRACT
The Effects of Integrated Activities, utilizing picture books without text, on Playfulness and Emotional Intelligence of 2-year-old infants
Kim, Yu Ran Major in Early Childhood Education Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is to figure out perceptions of English The purpose of this study is to investigate the effects of integrated activities, utilizing picture books without text, on playfulness and emotional intelligence of 2-year-old infants. For this purpose, specific research problems are set as follows.
1. What is the effect of the integrated activities, utilizing the picture book without text, on the playability of 2-year-old infants? 2. What is the effect of the integrated activities, utilizing the picture book without text, on the emotional intelligence of 2-year-old infants?
Subjects of this study are 14 infants in 2-year-old class in D childcare center, located in S-city, D-gu. In order to measure the playfulness of infants, modified and supplemented version, by Young-hee Kim (1995), of CPS(Children's Playfulness Scale developed by Barnett (1990) was used. Also, to measure the effects on emotional intelligence, modifed and supplemented version of ‘Emotional Intelligence Rating Scale Of Infants for Teachers', developed by Kyung-hwei Kim (1998), by Choi Eun Hee (2011) based on 2-year-old infants was used. Data were analyzed by independent sample t-test and covariance analysis(ANCOVA) using SPSS 21.0 statistics program. The results of this study, which is to ivestigate the effects of integrated activities, utilizing picture books without text, on playfulness and emotional intelligence of 2-year-old infants, are as follows. First, the integrated activities utilizing picture books without text positively affected the overall playfulness of 2-year-old infants and its sub-factors, such as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, pleasure expression, and sense of humor. Second, the integrated activities utilizing picture books without text positively affected the overall emotional intelligence of 2-year-old infants and its sub-factors, such as, the use of self emotion and the perception/consideration on other people’s emotions, the perception on self emotion and expression, and emotion/urge control, and the development of relationships with teachers and peers. The results of this study imply that integrated activities, utilizing picture books without text, are positive activities to develop playfulness and emotional intelligence of infants age of 2. Therefore, in order to promote the playfulness and emotional intelligence development of the infant in the field of early childhood education, various activities with picture book without text should be utilized part of daily routine.
ABSTRACT
The Effects of Integrated Activities, utilizing picture books without text, on Playfulness and Emotional Intelligence of 2-year-old infants
Kim, Yu Ran Major in Early Childhood Education Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is to figure out perceptions of English The purpose of this study is to investigate the effects of integrated activities, utilizing picture books without text, on playfulness and emotional intelligence of 2-year-old infants. For this purpose, specific research problems are set as follows.
1. What is the effect of the integrated activities, utilizing the picture book without text, on the playability of 2-year-old infants? 2. What is the effect of the integrated activities, utilizing the picture book without text, on the emotional intelligence of 2-year-old infants?
Subjects of this study are 14 infants in 2-year-old class in D childcare center, located in S-city, D-gu. In order to measure the playfulness of infants, modified and supplemented version, by Young-hee Kim (1995), of CPS(Children's Playfulness Scale developed by Barnett (1990) was used. Also, to measure the effects on emotional intelligence, modifed and supplemented version of ‘Emotional Intelligence Rating Scale Of Infants for Teachers', developed by Kyung-hwei Kim (1998), by Choi Eun Hee (2011) based on 2-year-old infants was used. Data were analyzed by independent sample t-test and covariance analysis(ANCOVA) using SPSS 21.0 statistics program. The results of this study, which is to ivestigate the effects of integrated activities, utilizing picture books without text, on playfulness and emotional intelligence of 2-year-old infants, are as follows. First, the integrated activities utilizing picture books without text positively affected the overall playfulness of 2-year-old infants and its sub-factors, such as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, pleasure expression, and sense of humor. Second, the integrated activities utilizing picture books without text positively affected the overall emotional intelligence of 2-year-old infants and its sub-factors, such as, the use of self emotion and the perception/consideration on other people’s emotions, the perception on self emotion and expression, and emotion/urge control, and the development of relationships with teachers and peers. The results of this study imply that integrated activities, utilizing picture books without text, are positive activities to develop playfulness and emotional intelligence of infants age of 2. Therefore, in order to promote the playfulness and emotional intelligence development of the infant in the field of early childhood education, various activities with picture book without text should be utilized part of daily routine.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.