본 연구의 목적은 어머니의 성인애착과 양육태도가 자녀의 사회정서발달에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 어머니의 일반적 배경에 따른 어머니의 성인애착, 양육태도, 자녀의 사회정서 발달의 차이는 어떠한가? 둘째, 어머니의 성인애착, 양육태도, 자녀의 사회정서발달은 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 어머니의 성인애착과 양육태도는 자녀의 사회정서발달에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 서울시와 경기도에 소재하고 있는 국공립어린이집, 민간어린이집, 유치원에 재원중인 유아와 그 어머니 219명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 2018년 11월 20일부터 2018년 12월 20일 까지 설문을 실시하여 자료를 수집 한 후 그 결과를 분석하였다. 연구도구는 어머니의 성인애착을 측정하기 위하여 Brennan, Clark와 Shaver(1998)가 제작한 자기보고형 애착측정 질문지인 ...
국문초록
본 연구의 목적은 어머니의 성인애착과 양육태도가 자녀의 사회정서발달에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 어머니의 일반적 배경에 따른 어머니의 성인애착, 양육태도, 자녀의 사회정서 발달의 차이는 어떠한가? 둘째, 어머니의 성인애착, 양육태도, 자녀의 사회정서발달은 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 어머니의 성인애착과 양육태도는 자녀의 사회정서발달에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 서울시와 경기도에 소재하고 있는 국공립어린이집, 민간어린이집, 유치원에 재원중인 유아와 그 어머니 219명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 2018년 11월 20일부터 2018년 12월 20일 까지 설문을 실시하여 자료를 수집 한 후 그 결과를 분석하였다. 연구도구는 어머니의 성인애착을 측정하기 위하여 Brennan, Clark와 Shaver(1998)가 제작한 자기보고형 애착측정 질문지인 ECR(Experiences in Close Relationships Scale)을 황경옥(2001)이 번안한 도구를 사용하였고, 어머니의 양육태도를 측정하기 위해 Shaefer의 Maternal Behavior Research Instrument(MBRI)를 이진희(2011)가 유아에게 적합하게 수정․보완한 도구를 사용하였으며, 유아의 사회정서발달을 측정하기 위하여 한국행동과학연구소(1978)에서 개발된 척도를 권미영(2004)이 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 통계 프로그램을 사용하여 t 검증과 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위해 Scheffe사후검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 일반적 배경 요인에 따른 어머니의 성인애착, 어머니의 양육태도, 자녀의 사회정서발달을 살펴 본 결과, 어머니의 성인애착은 전체에서 어머니의 학력, 자녀수에서 차이가 나타났다. 어머니의 양육태도는 어머니의 학력, 직업유무, 자녀수에서 부분적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났고, 자녀의 사회정서발달은 어머니의 학력, 가정월평균 소득, 가족형태, 자녀수, 자녀 성별에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 어머니의 성인애착, 양육태도, 자녀의 사회정서발달 간의 각각 하위요인들의 상관관계를 살펴 본 결과, 어머니의 성인애착과 사회정서발달은 부적상관, 어머니의 양육태도와 자녀의 사회정서발달 간에는 애정적 양육태도, 자율적 양육태도, 통제적 양육태도는 정적 상관이 나타났다. 어머니의 전체 성인애착과 양육태도는 애정적 태도, 자율적 태도와 부적상관, 회피애착은 애정적 태도, 자율적 태도, 통제적 양육태도와는 부적상관, 거부적 태도와는 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 성인애착, 양육태도가 자녀의 사회정서발달을 살펴본 결과, 어머니의 성인애착 하위요인, 양육태도의 독립변인들이 자녀의 사회정서발달에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 결론적으로 본 연구는 어머니의 성인애착과 양육태도가 자녀의 사회정서발달에 중요한 영향을 미치며, 특히 어머니의 자율적 양육태도가 자녀의 사회정서발달에 더 큰 영향을 미치는 요인임을 확인하였다는 점에서 의의가 있다. 이러한 결과는 자녀의 사회정서발달을 높이기 위해서는 무엇보다도 어머니의 긍정적인 양육태도를 향상 시킬 수 있는 부모교육이 필요함을 시사한다.
국문초록
본 연구의 목적은 어머니의 성인애착과 양육태도가 자녀의 사회정서발달에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 어머니의 일반적 배경에 따른 어머니의 성인애착, 양육태도, 자녀의 사회정서 발달의 차이는 어떠한가? 둘째, 어머니의 성인애착, 양육태도, 자녀의 사회정서발달은 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 어머니의 성인애착과 양육태도는 자녀의 사회정서발달에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 서울시와 경기도에 소재하고 있는 국공립어린이집, 민간어린이집, 유치원에 재원중인 유아와 그 어머니 219명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 2018년 11월 20일부터 2018년 12월 20일 까지 설문을 실시하여 자료를 수집 한 후 그 결과를 분석하였다. 연구도구는 어머니의 성인애착을 측정하기 위하여 Brennan, Clark와 Shaver(1998)가 제작한 자기보고형 애착측정 질문지인 ECR(Experiences in Close Relationships Scale)을 황경옥(2001)이 번안한 도구를 사용하였고, 어머니의 양육태도를 측정하기 위해 Shaefer의 Maternal Behavior Research Instrument(MBRI)를 이진희(2011)가 유아에게 적합하게 수정․보완한 도구를 사용하였으며, 유아의 사회정서발달을 측정하기 위하여 한국행동과학연구소(1978)에서 개발된 척도를 권미영(2004)이 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 통계 프로그램을 사용하여 t 검증과 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위해 Scheffe 사후검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 일반적 배경 요인에 따른 어머니의 성인애착, 어머니의 양육태도, 자녀의 사회정서발달을 살펴 본 결과, 어머니의 성인애착은 전체에서 어머니의 학력, 자녀수에서 차이가 나타났다. 어머니의 양육태도는 어머니의 학력, 직업유무, 자녀수에서 부분적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났고, 자녀의 사회정서발달은 어머니의 학력, 가정월평균 소득, 가족형태, 자녀수, 자녀 성별에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 어머니의 성인애착, 양육태도, 자녀의 사회정서발달 간의 각각 하위요인들의 상관관계를 살펴 본 결과, 어머니의 성인애착과 사회정서발달은 부적상관, 어머니의 양육태도와 자녀의 사회정서발달 간에는 애정적 양육태도, 자율적 양육태도, 통제적 양육태도는 정적 상관이 나타났다. 어머니의 전체 성인애착과 양육태도는 애정적 태도, 자율적 태도와 부적상관, 회피애착은 애정적 태도, 자율적 태도, 통제적 양육태도와는 부적상관, 거부적 태도와는 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 성인애착, 양육태도가 자녀의 사회정서발달을 살펴본 결과, 어머니의 성인애착 하위요인, 양육태도의 독립변인들이 자녀의 사회정서발달에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 결론적으로 본 연구는 어머니의 성인애착과 양육태도가 자녀의 사회정서발달에 중요한 영향을 미치며, 특히 어머니의 자율적 양육태도가 자녀의 사회정서발달에 더 큰 영향을 미치는 요인임을 확인하였다는 점에서 의의가 있다. 이러한 결과는 자녀의 사회정서발달을 높이기 위해서는 무엇보다도 어머니의 긍정적인 양육태도를 향상 시킬 수 있는 부모교육이 필요함을 시사한다.
The Effects of Mother 's Adult Attachment and Child - rearing Attitudes on Children' s Social Emotional Development.
Cho Je-ran
Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study is ...
The Effects of Mother 's Adult Attachment and Child - rearing Attitudes on Children' s Social Emotional Development.
Cho Je-ran
Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study is to investigate the effects of mother 's adult attachment and rearing attitude on child' s social emotional development. In order to achieve this goal.
First, what is the difference between mother's adult attachment, parenting attitude, and child's social emotional development according to mother's general background? Second, what is the correlation between mother's adult attachment, parenting attitude, and child's social emotional development? Third, how does mothers' attachment and rearing affect their children's social emotional development?
The purpose of this study was to investigate 219 children who are financially dependent on public and private kindergartens and kindergartens in Seoul and Gyeonggi–do. The survey was conducted from November 20, 2018 to December 20, 2018, The data were collected and analyzed. In order to measure the mother 's adult attachment, the research tool used a tool developed by Hwang, Kyung–ok (2001), which is a self – report attachment measurement questionnaire ECR (Experiences in Close Relationships Scale) produced by Brennan, Clark and Shaver (1998) In order to measure the rearing attitude of mother, we used Shaefer's Maternal Behavior Research Instrument (MBRI), which was modified and supplemented by Young-Hee (2011) 1978) using a questionnaire modified and supplemented by Kwon, Mi-young (2004). The collected data were analyzed by one-way ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis using the SPSS 24.0 statistical program. Scheffe post-test was conducted to examine differences among groups. The results of this study are as follows. First, mother 's adult attachment, mother's rearing attitude, and child's social emotional development according to mother' s general background factors were examined. The mother's parenting attitude showed a significant difference in mother's educational level, occupation status and number of children, and the child's social emotional development was significantly different from mother's education level, family monthly average income, family type, number of children. Second, the correlation between mother's adult attachment, parenting attitude and child' s social emotional development showed that mother's attachment and social emotional development were negatively correlated, mother's parenting attitude and child's social emotional development Affective parenting attitude, autonomous parenting attitude, and controlled parenting attitude showed a positive correlation. The total adult attachment and rearing attitude of the mother showed a positive correlation with the affectionative attitude, the autonomous attitude and negative correlation, the avoidance attachment with the affectionative attitude, the autonomous attitude, the negative attitude with the negative attitude, and the rejective attitude. Third, mother's adult attachment and rearing attitudes showed that children's social emotional development, mother's adult affection sub – factor, and independent variables of rearing attitude affect their children' s social emotional development. In conclusion, this study showed that maternal attachment and rearing attitudes have a significant effect on the development of children 's social emotions. Especially, the autonomous rearing attitude of mothers has a greater influence on the development of children'.These results suggest that parents 'education, which can improve their mothers' positive parenting attitude, is necessary to improve their children's social emotional development.
The Effects of Mother 's Adult Attachment and Child - rearing Attitudes on Children' s Social Emotional Development.
Cho Je-ran
Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study is to investigate the effects of mother 's adult attachment and rearing attitude on child' s social emotional development. In order to achieve this goal.
First, what is the difference between mother's adult attachment, parenting attitude, and child's social emotional development according to mother's general background? Second, what is the correlation between mother's adult attachment, parenting attitude, and child's social emotional development? Third, how does mothers' attachment and rearing affect their children's social emotional development?
The purpose of this study was to investigate 219 children who are financially dependent on public and private kindergartens and kindergartens in Seoul and Gyeonggi–do. The survey was conducted from November 20, 2018 to December 20, 2018, The data were collected and analyzed. In order to measure the mother 's adult attachment, the research tool used a tool developed by Hwang, Kyung–ok (2001), which is a self – report attachment measurement questionnaire ECR (Experiences in Close Relationships Scale) produced by Brennan, Clark and Shaver (1998) In order to measure the rearing attitude of mother, we used Shaefer's Maternal Behavior Research Instrument (MBRI), which was modified and supplemented by Young-Hee (2011) 1978) using a questionnaire modified and supplemented by Kwon, Mi-young (2004). The collected data were analyzed by one-way ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis using the SPSS 24.0 statistical program. Scheffe post-test was conducted to examine differences among groups. The results of this study are as follows. First, mother 's adult attachment, mother's rearing attitude, and child's social emotional development according to mother' s general background factors were examined. The mother's parenting attitude showed a significant difference in mother's educational level, occupation status and number of children, and the child's social emotional development was significantly different from mother's education level, family monthly average income, family type, number of children. Second, the correlation between mother's adult attachment, parenting attitude and child' s social emotional development showed that mother's attachment and social emotional development were negatively correlated, mother's parenting attitude and child's social emotional development Affective parenting attitude, autonomous parenting attitude, and controlled parenting attitude showed a positive correlation. The total adult attachment and rearing attitude of the mother showed a positive correlation with the affectionative attitude, the autonomous attitude and negative correlation, the avoidance attachment with the affectionative attitude, the autonomous attitude, the negative attitude with the negative attitude, and the rejective attitude. Third, mother's adult attachment and rearing attitudes showed that children's social emotional development, mother's adult affection sub – factor, and independent variables of rearing attitude affect their children' s social emotional development. In conclusion, this study showed that maternal attachment and rearing attitudes have a significant effect on the development of children 's social emotions. Especially, the autonomous rearing attitude of mothers has a greater influence on the development of children'.These results suggest that parents 'education, which can improve their mothers' positive parenting attitude, is necessary to improve their children's social emotional development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.