본 연구는 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 주의집중력과 음악적 성향에 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이에 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 주의집중력에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 음악적 성향에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 경기도 S시에 소재한 Y어린이집의 만 3세반 유아 30명(실험집단 15명, 비교집단 15명)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단 유아 15명은 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동을 실시하였고, 비교집단 유아 15명은 누리과정에 따른 음악활동을 실시하였다. 본 연구의 실험처치는 2018년 10월 17일부터 2018년 12월 7일까지 8주 동안 총 16회(주 2회, 한 회기당 40분씩)에 걸쳐 이루어졌으며, 예비연구, 검사자훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 활용된 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동은 교육과학기술부, 보건복지부(2013a)에서 제시하는 만 3-5세 누리과정 영역 중 신체운동 및 예술경험 영역이 강조하는 내용을 기반으로 만 3세 유아의 발달 및 흥미를 고려하여 구성되었다. 유아교육 교수 1인과 9년 교사경력을 지니고 유아교육 석사과정에 재학 중인 1인 및 유아교사 5년 이상의 경력을 가진 3인의 ...
본 연구는 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 주의집중력과 음악적 성향에 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이에 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 주의집중력에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 음악적 성향에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 경기도 S시에 소재한 Y어린이집의 만 3세반 유아 30명(실험집단 15명, 비교집단 15명)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단 유아 15명은 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동을 실시하였고, 비교집단 유아 15명은 누리과정에 따른 음악활동을 실시하였다. 본 연구의 실험처치는 2018년 10월 17일부터 2018년 12월 7일까지 8주 동안 총 16회(주 2회, 한 회기당 40분씩)에 걸쳐 이루어졌으며, 예비연구, 검사자훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 활용된 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동은 교육과학기술부, 보건복지부(2013a)에서 제시하는 만 3-5세 누리과정 영역 중 신체운동 및 예술경험 영역이 강조하는 내용을 기반으로 만 3세 유아의 발달 및 흥미를 고려하여 구성되었다. 유아교육 교수 1인과 9년 교사경력을 지니고 유아교육 석사과정에 재학 중인 1인 및 유아교사 5년 이상의 경력을 가진 3인의 내용타당도를 확인받아 최종 16회차의 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 진행되었다. 본 연구에서 만 3세 유아의 주의집중력을 측정하기 위해 사용한 검사도구는 홍성훈(2013)이 개발한 교사용 유아 주의집중력 척도를 사용하였다. 또한 만 3세 유아의 음악적 성향을 측정하기 위해 사용한 검사도구는 방은영(2008)이 유아를 대상으로 개발한 음악적 성향 검사 도구를 반영하여 황인주, 김은정(2010), 박연정(2012)이 수정, 보완한 검사 도구를 사용하였다. 사전검사와 사후검사에서 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win. Program을 사용하여 사전검사와 사후검사 점수의 평균과 표준편차를 산출하고, 독립표본 t 검증을 통해서 실험집단과 비교집단의 차이를 검증하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동을 경험한 실험집단의 유아가 누리과정 에 따른 음악활동을 실시한 비교집단의 유아보다 주의집중력에서 유의미한 향상을 나타내었으며, 주의집중력의 하위영역인 집중력, 적응성, 충동성, 감성에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
둘째, 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동을 경험한 실험집단의 유아가 누리과정 에 따른 음악활동을 실시한 비교집단의 유아보다 음악적 성향에서 유의미한 향상을 나타내었으며, 음악적 성향의 하위영역인 음악적 흥미, 음악적 유능, 음악적 가치, 음악적 의지에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 종합해 보면 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동은 유아들의 주의집중력과 음악적 성향에 긍정적인 효과를 주었다는 것을 알 수 있으며, 유아교육현장에서의 지속적인 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 주의집중력과 음악적 성향을 증진시킬 수 있는 효과적인 음악교육방법으로 활용할 수 있음을 시사한다.
본 연구는 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 주의집중력과 음악적 성향에 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이에 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 주의집중력에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 음악적 성향에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 경기도 S시에 소재한 Y어린이집의 만 3세반 유아 30명(실험집단 15명, 비교집단 15명)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단 유아 15명은 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동을 실시하였고, 비교집단 유아 15명은 누리과정에 따른 음악활동을 실시하였다. 본 연구의 실험처치는 2018년 10월 17일부터 2018년 12월 7일까지 8주 동안 총 16회(주 2회, 한 회기당 40분씩)에 걸쳐 이루어졌으며, 예비연구, 검사자훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 활용된 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동은 교육과학기술부, 보건복지부(2013a)에서 제시하는 만 3-5세 누리과정 영역 중 신체운동 및 예술경험 영역이 강조하는 내용을 기반으로 만 3세 유아의 발달 및 흥미를 고려하여 구성되었다. 유아교육 교수 1인과 9년 교사경력을 지니고 유아교육 석사과정에 재학 중인 1인 및 유아교사 5년 이상의 경력을 가진 3인의 내용타당도를 확인받아 최종 16회차의 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 진행되었다. 본 연구에서 만 3세 유아의 주의집중력을 측정하기 위해 사용한 검사도구는 홍성훈(2013)이 개발한 교사용 유아 주의집중력 척도를 사용하였다. 또한 만 3세 유아의 음악적 성향을 측정하기 위해 사용한 검사도구는 방은영(2008)이 유아를 대상으로 개발한 음악적 성향 검사 도구를 반영하여 황인주, 김은정(2010), 박연정(2012)이 수정, 보완한 검사 도구를 사용하였다. 사전검사와 사후검사에서 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win. Program을 사용하여 사전검사와 사후검사 점수의 평균과 표준편차를 산출하고, 독립표본 t 검증을 통해서 실험집단과 비교집단의 차이를 검증하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동을 경험한 실험집단의 유아가 누리과정 에 따른 음악활동을 실시한 비교집단의 유아보다 주의집중력에서 유의미한 향상을 나타내었으며, 주의집중력의 하위영역인 집중력, 적응성, 충동성, 감성에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
둘째, 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동을 경험한 실험집단의 유아가 누리과정 에 따른 음악활동을 실시한 비교집단의 유아보다 음악적 성향에서 유의미한 향상을 나타내었으며, 음악적 성향의 하위영역인 음악적 흥미, 음악적 유능, 음악적 가치, 음악적 의지에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 종합해 보면 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동은 유아들의 주의집중력과 음악적 성향에 긍정적인 효과를 주었다는 것을 알 수 있으며, 유아교육현장에서의 지속적인 피아노 즉흥연주에 의한 신체표현활동이 만 3세 유아의 주의집중력과 음악적 성향을 증진시킬 수 있는 효과적인 음악교육방법으로 활용할 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the effects of physical expression activities by piano improvisation on the attention and musical orientation of three-year-old young children. Two research questions were posed to achieve the purpose of this study: 1. What effects do physical expression ...
The purpose of this study was to examine the effects of physical expression activities by piano improvisation on the attention and musical orientation of three-year-old young children. Two research questions were posed to achieve the purpose of this study: 1. What effects do physical expression activities by piano improvisation have on the attention of three-year-old young children? 2. What effects do physical expression activities by piano improvisation have on the musical orientation of three-year-old young children? The subjects in this study were 30 young children(an experimental group of 15 and a control group of 15) who were in classes of three-year-olds in a childcare center located in a city of Gyeonggi Province. Among the subjects, 15 young children of the experimental group engaged in physical expression activities by piano improvisation, and 15 young children of the control group engaged in music activities in accordance with the Nuri curriculum. The experiment was implemented 16 times(twice a week, 40 minutes each) during an eight-week period of time from October 17 to December 7, 2018. This study was implemented by carrying out a pilot study, examiner training, a pretest, the experiment and a posttest in the order listed. The physical expression activities by piano improvisation were organized based on what's emphasized in the areas of physical exercise and artistic experience among the areas of the Nuri curriculum for ages 3 to 5 presented by the Ministry of Education, Science and Technology and the Ministry of Health and Welfare(2013a) and in light of the development and interest of three-year-old young children. The content validity of the activities was checked by an early childhood professor, by a teacher who had nine years of teaching experience and was taking the master's course in early childhood education, and by three teachers with five or more years of experience as early childhood teachers. And then the physical expression activities were conducted using piano improvisation in 16 sessions. The instrument used in this study to measure the attention of the three-year-old young children was Hong(2013)'s Young Child Attention Scale for Teachers. The instrument used to evaluate the musical orientation of the three-year-old young children was an inventory that Hwang & Kim(2010) and Park(2012) modified and supplemented Bang(2008)'s Musical Orientation Inventory for Young Children. The data that were collected from the pretest and the posttest were analyzed by SPSS 16.0 version for Windows to obtain statistical data on mean and standard deviation for the pretest and posttest scores, and independent-samples t-test was carried out to verify differences between the experimental group and the control group. The findings of the study were as follows: First, the experimental group that experienced the physical expression activities by piano improvisation showed more significant improvements in attention than the control group that performed the music activities in accordance with the Nuri curriculum. The activities had positive effects on concentration, adaptability, impulsiveness and sensitivity that were the subareas of attention. Second, the experimental group that experienced the physical expression activities by piano improvisation showed more significant improvements in musical orientation than the control group that performed the music activities in accordance with the Nuri curriculum. The activities had positive effects on musical interest, musical competence, musical value and musical volition that were the subareas of musical orientation. When the above-mentioned findings were synthesized, it's found that the physical expression activities by piano improvisation had positive effects on the attention and musical orientation of the young children. The findings of the study suggest that sustained physical expression activities by piano improvisation could be one of effective methods of music education to foster the attention and musical orientation of three-year-old young children in the early childhood education setting.
The purpose of this study was to examine the effects of physical expression activities by piano improvisation on the attention and musical orientation of three-year-old young children. Two research questions were posed to achieve the purpose of this study: 1. What effects do physical expression activities by piano improvisation have on the attention of three-year-old young children? 2. What effects do physical expression activities by piano improvisation have on the musical orientation of three-year-old young children? The subjects in this study were 30 young children(an experimental group of 15 and a control group of 15) who were in classes of three-year-olds in a childcare center located in a city of Gyeonggi Province. Among the subjects, 15 young children of the experimental group engaged in physical expression activities by piano improvisation, and 15 young children of the control group engaged in music activities in accordance with the Nuri curriculum. The experiment was implemented 16 times(twice a week, 40 minutes each) during an eight-week period of time from October 17 to December 7, 2018. This study was implemented by carrying out a pilot study, examiner training, a pretest, the experiment and a posttest in the order listed. The physical expression activities by piano improvisation were organized based on what's emphasized in the areas of physical exercise and artistic experience among the areas of the Nuri curriculum for ages 3 to 5 presented by the Ministry of Education, Science and Technology and the Ministry of Health and Welfare(2013a) and in light of the development and interest of three-year-old young children. The content validity of the activities was checked by an early childhood professor, by a teacher who had nine years of teaching experience and was taking the master's course in early childhood education, and by three teachers with five or more years of experience as early childhood teachers. And then the physical expression activities were conducted using piano improvisation in 16 sessions. The instrument used in this study to measure the attention of the three-year-old young children was Hong(2013)'s Young Child Attention Scale for Teachers. The instrument used to evaluate the musical orientation of the three-year-old young children was an inventory that Hwang & Kim(2010) and Park(2012) modified and supplemented Bang(2008)'s Musical Orientation Inventory for Young Children. The data that were collected from the pretest and the posttest were analyzed by SPSS 16.0 version for Windows to obtain statistical data on mean and standard deviation for the pretest and posttest scores, and independent-samples t-test was carried out to verify differences between the experimental group and the control group. The findings of the study were as follows: First, the experimental group that experienced the physical expression activities by piano improvisation showed more significant improvements in attention than the control group that performed the music activities in accordance with the Nuri curriculum. The activities had positive effects on concentration, adaptability, impulsiveness and sensitivity that were the subareas of attention. Second, the experimental group that experienced the physical expression activities by piano improvisation showed more significant improvements in musical orientation than the control group that performed the music activities in accordance with the Nuri curriculum. The activities had positive effects on musical interest, musical competence, musical value and musical volition that were the subareas of musical orientation. When the above-mentioned findings were synthesized, it's found that the physical expression activities by piano improvisation had positive effects on the attention and musical orientation of the young children. The findings of the study suggest that sustained physical expression activities by piano improvisation could be one of effective methods of music education to foster the attention and musical orientation of three-year-old young children in the early childhood education setting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.