루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770〜1827)은 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732〜1809), 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756〜1791)와 함께 비엔나 악파를 대표하는 작곡가이다. 베토벤은 고전주의 음악양식을 계승하고 자신만의 독창적인 기법을 보이며, 낭만주의를 이끄는 음악양식을 수립하였다. 그는 여러 장르의 곡을 남겼으며, 그중에서 32개의 피아노 소나타는 음악사에서 중요한 위치를 차지한다. 베토벤의 피아노 소나타는 작품 양식과 연대를 기준으로 하여...
루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770〜1827)은 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732〜1809), 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756〜1791)와 함께 비엔나 악파를 대표하는 작곡가이다. 베토벤은 고전주의 음악양식을 계승하고 자신만의 독창적인 기법을 보이며, 낭만주의를 이끄는 음악양식을 수립하였다. 그는 여러 장르의 곡을 남겼으며, 그중에서 32개의 피아노 소나타는 음악사에서 중요한 위치를 차지한다. 베토벤의 피아노 소나타는 작품 양식과 연대를 기준으로 하여 초기, 중기, 후기의 세 시기로 나뉜다. 그 중, 이 연구에서 다루고자 하는 피아노 소나타 제15번(Op. 28)은 초기에서 중기로 넘어가는 과도기적 작품이다.
본 논문은 피아노 소나타 제15번의 분석 연구로 제2장에서 베토벤의 음악경향과 피아노 소나타의 시기별 음악적 특징을 다루었다. 이후 제3장에서는 피아노 소나타 제15번의 작품 개요에 대해 알아보고, 형식과 조성, 화성, 선율, 리듬을 분석하였다.
그 결과 제1악장의 주제에서 제시된 작은 모티브는 이후 각 악장에서 반복·발전되어 나타나며, 각 악장은 서로 유기적인 관계임을 알 수 있었다. 또한, 제1악장에 제시된 3조성 제시부는 낭만주의에서 주로 사용된 특징이므로 이 작품은 고전주의와 낭만주의가 결합된 작품이라고 할 수 있다.
루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770〜1827)은 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732〜1809), 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756〜1791)와 함께 비엔나 악파를 대표하는 작곡가이다. 베토벤은 고전주의 음악양식을 계승하고 자신만의 독창적인 기법을 보이며, 낭만주의를 이끄는 음악양식을 수립하였다. 그는 여러 장르의 곡을 남겼으며, 그중에서 32개의 피아노 소나타는 음악사에서 중요한 위치를 차지한다. 베토벤의 피아노 소나타는 작품 양식과 연대를 기준으로 하여 초기, 중기, 후기의 세 시기로 나뉜다. 그 중, 이 연구에서 다루고자 하는 피아노 소나타 제15번(Op. 28)은 초기에서 중기로 넘어가는 과도기적 작품이다.
본 논문은 피아노 소나타 제15번의 분석 연구로 제2장에서 베토벤의 음악경향과 피아노 소나타의 시기별 음악적 특징을 다루었다. 이후 제3장에서는 피아노 소나타 제15번의 작품 개요에 대해 알아보고, 형식과 조성, 화성, 선율, 리듬을 분석하였다.
그 결과 제1악장의 주제에서 제시된 작은 모티브는 이후 각 악장에서 반복·발전되어 나타나며, 각 악장은 서로 유기적인 관계임을 알 수 있었다. 또한, 제1악장에 제시된 3조성 제시부는 낭만주의에서 주로 사용된 특징이므로 이 작품은 고전주의와 낭만주의가 결합된 작품이라고 할 수 있다.
Ludwig van Beethoven(1770〜1827) was a representative composer of Vienna School along with Franz Joseph Haydn(1732〜1809) and Wolfgang Amadeus Mozart(1756〜1791). Beethoven followed the classical music style, expressed his own creative techniques, and established a style of music that led Romanticism. ...
Ludwig van Beethoven(1770〜1827) was a representative composer of Vienna School along with Franz Joseph Haydn(1732〜1809) and Wolfgang Amadeus Mozart(1756〜1791). Beethoven followed the classical music style, expressed his own creative techniques, and established a style of music that led Romanticism. He left several genres of music, of those, 32 piano sonatas hold a key position in music history. Beethoven's piano sonata is divided into three periods, the early, the middle and the latter part, based on the style and age of his works. Among them, Piano Sonata No. 15 (Op. 28), which this study aims to cover, is a transitional work that goes from the early to the middle.
This thesis examines “Piano Sonata No. 15” and in chapter 2, it covers Beethoven's music trends and period-specific musical features of piano sonata. Chapter 3 describes outline of “Piano Sonata No. 15” and analyzes the form and composition, harmony, melody and rhythm.
The result showed that the small motif presented in the theme of the first movement was repeated and developed in each subsequent movement, and that each movement was in organic relationship with each other. Also, three-key exposition presented in the first movement is a feature that mainly used in romanticism, so it can be said to be a combination of Classicalism and Romanticism.
Ludwig van Beethoven(1770〜1827) was a representative composer of Vienna School along with Franz Joseph Haydn(1732〜1809) and Wolfgang Amadeus Mozart(1756〜1791). Beethoven followed the classical music style, expressed his own creative techniques, and established a style of music that led Romanticism. He left several genres of music, of those, 32 piano sonatas hold a key position in music history. Beethoven's piano sonata is divided into three periods, the early, the middle and the latter part, based on the style and age of his works. Among them, Piano Sonata No. 15 (Op. 28), which this study aims to cover, is a transitional work that goes from the early to the middle.
This thesis examines “Piano Sonata No. 15” and in chapter 2, it covers Beethoven's music trends and period-specific musical features of piano sonata. Chapter 3 describes outline of “Piano Sonata No. 15” and analyzes the form and composition, harmony, melody and rhythm.
The result showed that the small motif presented in the theme of the first movement was repeated and developed in each subsequent movement, and that each movement was in organic relationship with each other. Also, three-key exposition presented in the first movement is a feature that mainly used in romanticism, so it can be said to be a combination of Classicalism and Romanticism.
주제어
#베토벤 소나타형식
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.