21C에는 소셜 네트워크 서비스(SNS)를 통해 현재의 트렌드가 형성되고 그에 맞게 소비가 촉진되는 현상이 일어나고 있다. 즉 소비자들의 소비 패턴이, 온라인 서치를 통해 가격, 성능, 디자인 등에 대한 정보를 세부적으로 파악하여, 본인의 취향과 개성에 맞추어 현명하게 물건을 선택하는 쪽으로 변화하고 있다. 이를 반영하듯 많은 기업들은 SNS를 활용하여 마케팅을 하고 있는 실정이며 마케팅 키워드 중의 하나인 비주얼 마케팅은 홍보의 필수적인 수단으로 사용되고 있다. 그중 이미지 기반의 플랫폼인 인스타그램은 비주얼 마케팅의 하나로 자리 잡혀가고 있다. 따라서 시각적 요소와 감성적 요소가 중요한 헤어 업계에서는 인스타그램을 홍보의 수단으로 가장 많이 활용하고 있다. 이에 헤어 업계에서는 소비자의 헤어 스타일링 후, 사진과 동영상을 찍어 인스타그램에 게시하여 팔로워들과 소통한다. 그러면 현 소비자들은, 스마트폰을 통해 SNS에 올려진 헤어 스타일을 보고 자신에게 맞는 헤어 샵과 스타일을 선택함으로써, ...
21C에는 소셜 네트워크 서비스(SNS)를 통해 현재의 트렌드가 형성되고 그에 맞게 소비가 촉진되는 현상이 일어나고 있다. 즉 소비자들의 소비 패턴이, 온라인 서치를 통해 가격, 성능, 디자인 등에 대한 정보를 세부적으로 파악하여, 본인의 취향과 개성에 맞추어 현명하게 물건을 선택하는 쪽으로 변화하고 있다. 이를 반영하듯 많은 기업들은 SNS를 활용하여 마케팅을 하고 있는 실정이며 마케팅 키워드 중의 하나인 비주얼 마케팅은 홍보의 필수적인 수단으로 사용되고 있다. 그중 이미지 기반의 플랫폼인 인스타그램은 비주얼 마케팅의 하나로 자리 잡혀가고 있다. 따라서 시각적 요소와 감성적 요소가 중요한 헤어 업계에서는 인스타그램을 홍보의 수단으로 가장 많이 활용하고 있다. 이에 헤어 업계에서는 소비자의 헤어 스타일링 후, 사진과 동영상을 찍어 인스타그램에 게시하여 팔로워들과 소통한다. 그러면 현 소비자들은, 스마트폰을 통해 SNS에 올려진 헤어 스타일을 보고 자신에게 맞는 헤어 샵과 스타일을 선택함으로써, 온라인과 오프라인은 서로 밀접하게 영향을 주고받는다. 이처럼 SNS를 이용한 마케팅은 수익성 창출에 많은 연관이 있어 헤어 업계에서는 인스타그램에 많은 시간과 노력을 투자하고 있다. 따라서 인스타그램에서 팔로워 수가 높은 인스타그래머를 대상으로 그들이 올린 게시물에 게시된 헤어 스타일을 분석함으로써 헤어 트렌드를 파악하는 것은 의미 있는 일이다. 본 연구의 범위는 2018년 3월~2019년 2월까지로 하고, 연구 대상은 국내 인스타그래머의 팔로워 순위 별 20위까지 분석하였다. 1위~20위까지 가장 순위가 집중되었던 서울, 강남지역의 순위 5인을 기본 분석 대상으로 하고, 강남 특정 지역의 스타일로만 분석되는 결론을 확대하기 위해, 그다음 순위 지역인 서울, 강북지역 5인을 추가 분석하여 비교한다. 분석 대상은 인스타그램의 헤어 스타일 게시물을 대상으로 하며, 연구 방법은 헤어 스타일의 네 가지 조형 요소 특성인 형태, 랭스, 텍스추어, 컬러 등으로 나누어 어떤 헤어 스타일의 특성이 가장 많이 나타났는지 분석한다. 헤어 스타일 조형 요소 분석은 형태와 랭스, 텍스추어, 컬러 별 특성을 중심으로, 10년 이상 된 전문가 5인과 함께 특성별로 분류하여 분석하였다. 형태 별 특성은 가르마와 뱅, 커팅, 웨이브와 스트레이트로 나뉜다. 가르마와 뱅은 1:9 가르마와 2:8 가르마, 7:3 가르마, 6:4 가르마, 5:5 가르마, 시스루 뱅, 처피 뱅으로 나누어 분석하였고, 커팅은 그래쥬에이션과 그래쥬에이션 레이어, 원랭스, 원랭스 레이어, 레이어로 나누어 분석하였다. 웨이브와 스트레이트 중 웨이브는 다시 믹스 컬과 아웃 컬, C 컬, S 컬, SS 컬, SSS 컬, 물결 웨이브로 나누어 분석하였다. 랭스는 숏 랭스와 단발 랭스, 숄더 랭스, 롱 랭스로 나누어 분석하였고, 텍스추어는 내추럴 텍스추어와 러프 텍스추어, 오일리 텍스추어로 분류하여 분석하였다. 컬러는 명도와 색상으로 분류하였고 명도는 블랙(1레벨), 다크(2~3레벨), 미듐(4~6레벨), 라이트(7~9레벨), 하이 라이트(10~12레벨) 등으로 나누고, 색상은 레드, 매트, 바이올렛, 바이올렛 그레이, 베이지, 브라운, 블랙, 블루, 블루 그레이, 애쉬, 옐로우, 오렌지, 핑크, 핑크 그레이 등으로 나누어 분석하여 정리하였다. 인스타그램에 나타난 헤어 스타일 특성을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 인스타그래머들의 헤어 스타일을 게시물에 올린 팔로워 수가 높은 1위~20위를 조사했을 때 강남지역에 집중되어 있었다. 강남지역 중 청담동, 논현동, 신사동에 위치한 헤어 업계의 인스타그래머들이 팔로워 수가 높게 나타났고, 강북지역 중 홍대와 합정동에 위치한 헤어 업계의 인스타그래머들이 팔로워 수가 높게 나타났다. 지방권의 인스타그래머들은 인스타그램에서 활동을 하고 있지만 팔로워 수가 1위~20위권 안에 포함되지 않았다. 둘째, 인스타그램에 게시된 헤어 스타일을 S/S 시즌, F/W 시즌과 강남지역, 강북지역으로 나누었을 때, 형태와 컬러에서는 차이를 보였으나, 랭스와 텍스추어에서는 큰 차이가 없었다. 셋째, 인스타그램에 나타난 헤어 스타일 특성에서 가장 많이 나타난 것은층이 많고 가벼운 레이어 형태와 이마가 살짝 보이는 스타일로 얼굴형을 커버하는 시스루 뱅 형태, 여러 가지 형태로 믹스된 믹스 컬 형태, 롱 랭스의 길이, 자연스러운 내추럴 텍스추어, 미듐(4~6레벨)의 명도와 애쉬의 색상으로 분석되었다. 넷째, 지역을 강남, 강북으로 나누었을 때는 컬러의 명도와 색상에서 차이가 나타났다. 강남지역에서는 미듐(4~6레벨)의 명도가 강북지역에서는 라이트(7~9레벨)의 명도를 가장 많이 선호하는 것으로 나타났는데 이를 통해, 컬러의 명도와 색상은 지역별로 선호의 차이가 나는 것으로 분석되었다. 강남지역의 팔로워 수가 높은 5인은 청담동에 위치한 인스타그래머가 대부분이었고, 강북지역의 팔로워 수가 높은 5인은 홍대와 합정동에 위치한 인스타그래머였다. 이를 통해, 청담동의 헤어 업계의 특성은 연예인 헤어와 웨딩 헤어를 많이 하고 있다는 것과 홍대와 합정동의 헤어 업계 특징은 대학들이 밀집해 있으므로 젊은 층의 20대가 많이 분포되어 밝은 명도를 선호한다는 것을 알 수 있었다. 또한 강북지역은 투톤 컬러를 많이 선호하는 것으로 나타났는데, 이 이유는 대학가 밀집 지역이라 젊은 층이 주 고객인 만큼 옹브레, 발레아주 같이 한가지 색상이 아니 두세 가지 색상으로 염색하는 기법이 많이 보인 것으로 분석되었다. 다섯째, 2018년 3월~2018년 8월까지 S/S 시즌으로 분석하고 2018년 9월부터 2019년 2월까지 F/W 시즌으로 나누어 분석하였을 때, 형태와 색상에서 차이가 보였으며, 랭스와 텍스추어는 시즌에 영향을 받지 않는 것으로 분석된다. S/S 시즌에는 무거움과 가벼움이 공존하는 원랭스 레이어 형태를, F/W 시즌에는 층이 많은 레이어 형태를 선호하는 것으로 분석되었다. 10년 이상의 전문가 5인이 분류하고 분석한 컬러 색상에서 S/S 시즌에는 애쉬 색상을, F/W 시즌에는 브라운 색상을 선호하는 것으로 분석되었다. 해시태그에 나타난 컬러 색상은 S/S 시즌에는 바이올렛 그레이 색상을, F/W 시즌에는 애쉬 색상을 선호하는 것으로 나타났는데 2018년 팬텀의 트렌드 컬러인 울트라 바이올렛의 영향을 받은 것으로 분석된다. 본 연구를 통하여 현 소비자의 헤어 스타일 선호도를 알아볼 수 있으며, 향후 유튜브와 같은 다른 바이럴 마케팅으로 헤어 스타일 경향을 예측하여 기획해 볼 수 있는 연구들이 계속해서 이어지기를 바란다.
21C에는 소셜 네트워크 서비스(SNS)를 통해 현재의 트렌드가 형성되고 그에 맞게 소비가 촉진되는 현상이 일어나고 있다. 즉 소비자들의 소비 패턴이, 온라인 서치를 통해 가격, 성능, 디자인 등에 대한 정보를 세부적으로 파악하여, 본인의 취향과 개성에 맞추어 현명하게 물건을 선택하는 쪽으로 변화하고 있다. 이를 반영하듯 많은 기업들은 SNS를 활용하여 마케팅을 하고 있는 실정이며 마케팅 키워드 중의 하나인 비주얼 마케팅은 홍보의 필수적인 수단으로 사용되고 있다. 그중 이미지 기반의 플랫폼인 인스타그램은 비주얼 마케팅의 하나로 자리 잡혀가고 있다. 따라서 시각적 요소와 감성적 요소가 중요한 헤어 업계에서는 인스타그램을 홍보의 수단으로 가장 많이 활용하고 있다. 이에 헤어 업계에서는 소비자의 헤어 스타일링 후, 사진과 동영상을 찍어 인스타그램에 게시하여 팔로워들과 소통한다. 그러면 현 소비자들은, 스마트폰을 통해 SNS에 올려진 헤어 스타일을 보고 자신에게 맞는 헤어 샵과 스타일을 선택함으로써, 온라인과 오프라인은 서로 밀접하게 영향을 주고받는다. 이처럼 SNS를 이용한 마케팅은 수익성 창출에 많은 연관이 있어 헤어 업계에서는 인스타그램에 많은 시간과 노력을 투자하고 있다. 따라서 인스타그램에서 팔로워 수가 높은 인스타그래머를 대상으로 그들이 올린 게시물에 게시된 헤어 스타일을 분석함으로써 헤어 트렌드를 파악하는 것은 의미 있는 일이다. 본 연구의 범위는 2018년 3월~2019년 2월까지로 하고, 연구 대상은 국내 인스타그래머의 팔로워 순위 별 20위까지 분석하였다. 1위~20위까지 가장 순위가 집중되었던 서울, 강남지역의 순위 5인을 기본 분석 대상으로 하고, 강남 특정 지역의 스타일로만 분석되는 결론을 확대하기 위해, 그다음 순위 지역인 서울, 강북지역 5인을 추가 분석하여 비교한다. 분석 대상은 인스타그램의 헤어 스타일 게시물을 대상으로 하며, 연구 방법은 헤어 스타일의 네 가지 조형 요소 특성인 형태, 랭스, 텍스추어, 컬러 등으로 나누어 어떤 헤어 스타일의 특성이 가장 많이 나타났는지 분석한다. 헤어 스타일 조형 요소 분석은 형태와 랭스, 텍스추어, 컬러 별 특성을 중심으로, 10년 이상 된 전문가 5인과 함께 특성별로 분류하여 분석하였다. 형태 별 특성은 가르마와 뱅, 커팅, 웨이브와 스트레이트로 나뉜다. 가르마와 뱅은 1:9 가르마와 2:8 가르마, 7:3 가르마, 6:4 가르마, 5:5 가르마, 시스루 뱅, 처피 뱅으로 나누어 분석하였고, 커팅은 그래쥬에이션과 그래쥬에이션 레이어, 원랭스, 원랭스 레이어, 레이어로 나누어 분석하였다. 웨이브와 스트레이트 중 웨이브는 다시 믹스 컬과 아웃 컬, C 컬, S 컬, SS 컬, SSS 컬, 물결 웨이브로 나누어 분석하였다. 랭스는 숏 랭스와 단발 랭스, 숄더 랭스, 롱 랭스로 나누어 분석하였고, 텍스추어는 내추럴 텍스추어와 러프 텍스추어, 오일리 텍스추어로 분류하여 분석하였다. 컬러는 명도와 색상으로 분류하였고 명도는 블랙(1레벨), 다크(2~3레벨), 미듐(4~6레벨), 라이트(7~9레벨), 하이 라이트(10~12레벨) 등으로 나누고, 색상은 레드, 매트, 바이올렛, 바이올렛 그레이, 베이지, 브라운, 블랙, 블루, 블루 그레이, 애쉬, 옐로우, 오렌지, 핑크, 핑크 그레이 등으로 나누어 분석하여 정리하였다. 인스타그램에 나타난 헤어 스타일 특성을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 인스타그래머들의 헤어 스타일을 게시물에 올린 팔로워 수가 높은 1위~20위를 조사했을 때 강남지역에 집중되어 있었다. 강남지역 중 청담동, 논현동, 신사동에 위치한 헤어 업계의 인스타그래머들이 팔로워 수가 높게 나타났고, 강북지역 중 홍대와 합정동에 위치한 헤어 업계의 인스타그래머들이 팔로워 수가 높게 나타났다. 지방권의 인스타그래머들은 인스타그램에서 활동을 하고 있지만 팔로워 수가 1위~20위권 안에 포함되지 않았다. 둘째, 인스타그램에 게시된 헤어 스타일을 S/S 시즌, F/W 시즌과 강남지역, 강북지역으로 나누었을 때, 형태와 컬러에서는 차이를 보였으나, 랭스와 텍스추어에서는 큰 차이가 없었다. 셋째, 인스타그램에 나타난 헤어 스타일 특성에서 가장 많이 나타난 것은층이 많고 가벼운 레이어 형태와 이마가 살짝 보이는 스타일로 얼굴형을 커버하는 시스루 뱅 형태, 여러 가지 형태로 믹스된 믹스 컬 형태, 롱 랭스의 길이, 자연스러운 내추럴 텍스추어, 미듐(4~6레벨)의 명도와 애쉬의 색상으로 분석되었다. 넷째, 지역을 강남, 강북으로 나누었을 때는 컬러의 명도와 색상에서 차이가 나타났다. 강남지역에서는 미듐(4~6레벨)의 명도가 강북지역에서는 라이트(7~9레벨)의 명도를 가장 많이 선호하는 것으로 나타났는데 이를 통해, 컬러의 명도와 색상은 지역별로 선호의 차이가 나는 것으로 분석되었다. 강남지역의 팔로워 수가 높은 5인은 청담동에 위치한 인스타그래머가 대부분이었고, 강북지역의 팔로워 수가 높은 5인은 홍대와 합정동에 위치한 인스타그래머였다. 이를 통해, 청담동의 헤어 업계의 특성은 연예인 헤어와 웨딩 헤어를 많이 하고 있다는 것과 홍대와 합정동의 헤어 업계 특징은 대학들이 밀집해 있으므로 젊은 층의 20대가 많이 분포되어 밝은 명도를 선호한다는 것을 알 수 있었다. 또한 강북지역은 투톤 컬러를 많이 선호하는 것으로 나타났는데, 이 이유는 대학가 밀집 지역이라 젊은 층이 주 고객인 만큼 옹브레, 발레아주 같이 한가지 색상이 아니 두세 가지 색상으로 염색하는 기법이 많이 보인 것으로 분석되었다. 다섯째, 2018년 3월~2018년 8월까지 S/S 시즌으로 분석하고 2018년 9월부터 2019년 2월까지 F/W 시즌으로 나누어 분석하였을 때, 형태와 색상에서 차이가 보였으며, 랭스와 텍스추어는 시즌에 영향을 받지 않는 것으로 분석된다. S/S 시즌에는 무거움과 가벼움이 공존하는 원랭스 레이어 형태를, F/W 시즌에는 층이 많은 레이어 형태를 선호하는 것으로 분석되었다. 10년 이상의 전문가 5인이 분류하고 분석한 컬러 색상에서 S/S 시즌에는 애쉬 색상을, F/W 시즌에는 브라운 색상을 선호하는 것으로 분석되었다. 해시태그에 나타난 컬러 색상은 S/S 시즌에는 바이올렛 그레이 색상을, F/W 시즌에는 애쉬 색상을 선호하는 것으로 나타났는데 2018년 팬텀의 트렌드 컬러인 울트라 바이올렛의 영향을 받은 것으로 분석된다. 본 연구를 통하여 현 소비자의 헤어 스타일 선호도를 알아볼 수 있으며, 향후 유튜브와 같은 다른 바이럴 마케팅으로 헤어 스타일 경향을 예측하여 기획해 볼 수 있는 연구들이 계속해서 이어지기를 바란다.
The current trend is formed through the social network service(SNS) used worldwide nowadays, which leads to promoting consumption. That is, consumers' consumption pattern changes into that of carefully identifying information on price, performance, design and so on through on-line search and making ...
The current trend is formed through the social network service(SNS) used worldwide nowadays, which leads to promoting consumption. That is, consumers' consumption pattern changes into that of carefully identifying information on price, performance, design and so on through on-line search and making a wise choice of goods to fit their taste and individuality. The reality is that many firms engage in marketing by using SNS and visual marketing, one of the key words of marketing, is used as the necessary means for public relations. Among other things, Instagram, the image-based platform, is in reality being entrenched as one of marketing means. Accordingly, the hair business world in which the visual element and the emotional element are important is most using Instagram as the means for public relations. Accordingly, the hair business world communicates with followers by designing their hair, taking a photo of it and posting it into Instagram. Then current consumers look at the hairstyle posted into SNS such as Instagram., YouTube and so on through the smartphone and choose the hair shop to fit their taste and individuality, thereby leading the online into the offline. Like this, the marketing using SNS is much connected with the creation of profitability, and so the hair business world has invested lots of time and efforts in Instagram. Accordingly, it is meaningful to identify the hair trend by analyzing the hairstyle posted by Instagrammers having the high followership of Instagram. The scope of this study was confined to the postings of hairstyle in Instagram of five persons in the Kangnam area and five persons in the Kangbuk area by the order of its followers over the period between March 2018 and Feburary 2019. In the research method, this study analyzed which hairstyle characteristic was most used by dividing the formative characteristic of hairstyle into form. length, texture and color. This study analyzed the formative characteristic of hairstyle with five specialists engaged in hair business for more than 10 years by dividing it into form, length, texture and color. It divided the form characteristic into parting and bang, cutting, wave and straight. It analyzed parting and bang by dividing it into 1:9 parting, 2:8 parting, 7:3 parting, 6:4 parting, 5:5 parting, see-through bang and choppy bang. It analyzed cutting by dividing it into graduation and graduation layer, one-lengh, one-length layer and layer. It analyzed the wave, of wave and straight hairstyle, by dividing it into mix curl and out curl, C curl, S curl, SS curl, SSS curl and undulating wave. It analyzed the length by dividing in into long-length and bob ength, shoulder length and short length. It analyzed the texture by dividing it into natural texture, rough texture and oily texture. It analyzed the color by dividing it into brightness and hue. It analyzed brightness by dividing it into black(1 level), dark(2~3 level), medium(4~6 level), light(7~9 level), high light(10~12 level). And it analyzed the hue by dividing it into ash(grey), brown, black, orange, matt, violet, violet grey, blue, blue grey, yellow, pink, pink grey, beige and red. It attempted to analyze the characteristics of hairstyle found in Instagram. As a result, the following findings were obtained: First, it was found that there was a difference in the form and color of the hairstyles posted in Instagram between the S/S season and the F/W season and between the Kangnam area and the Kangbuk area but that there was no difference in length and texture. Second, analysis of the hairstyle characteristic found in Instagram showed that it had the highest frequency of the form of many layers and light layers, the form of see-through bang covering the face as hairstyle having the forehead slightly seen, the mixed form of bang mixed in several forms, long length, natural texture, brightness of medium(4~6 level) colors and ash hue. Third, it was found that there was a difference in brightness and hue between the Kangnam area and the Kangbuk area. It was found that the Kangnam area had the highest preference for the medium(4~6 level) brightness while the Kangbuk area had the highest preference for the light (7~9 level) brightness. Analysis showed that there was a difference in preference for brightness and hue by region. Five persons having the high number of followers in the Kangnam area were largely the Instagrammers located in Chengdam-dong, whereas five persons having the high number of followers in the Kangbuk area were largely the Instagrammers located in Hongik University and Hapjeong-dong. This suggests that the hair business world of Cheongdam-dong was characterized by the high frequency of entertainers' hairstyle and wedding hairstyle while that of Hongik University and Hapjeong-dong was marked by preference for the light brightness by young people in densely located colleges. And the Kangbuk area showed a high preference for two-tone colors. The reason is that young people in the areas congested with colleges, major customers, had the high preference for the technique of dyeing hair with two or three colors, not one color, like ombre, Balayage and secret color. Fourth, analysis of the S/S season between March, 2008 and August, 2018 and the F/W season between September in 2018 and Feburary in 2019 showd that there was a difference in form and color. It was found that length and texture were not influenced by seasons. Analysis showed that the consumers had a high preference for the form of one-length layer in which heaviness and lightness ooexisted in the S/S season while they highly preferred the form of many layers in the F/W season. In the colors classified and analyzed by hair specialists engaging in the hair business world for more than 10 years, preference was for the ash color in the S/S season and the brown color in the F/W season. In the colors found in the hashtag, preference was shown to be for the violet grey color in the S/S season and the ash color in the F/W season. Analysis showed that hairstyle was not influenced by the ultraviolet color, the trend color of the 2018 Phantom. This study attempted to investigate current consumers' preference for hairstyle. It is expected that further studies will be conducted to predict and plan the hairstyle trend through viral marketing like YouTube in the future.
The current trend is formed through the social network service(SNS) used worldwide nowadays, which leads to promoting consumption. That is, consumers' consumption pattern changes into that of carefully identifying information on price, performance, design and so on through on-line search and making a wise choice of goods to fit their taste and individuality. The reality is that many firms engage in marketing by using SNS and visual marketing, one of the key words of marketing, is used as the necessary means for public relations. Among other things, Instagram, the image-based platform, is in reality being entrenched as one of marketing means. Accordingly, the hair business world in which the visual element and the emotional element are important is most using Instagram as the means for public relations. Accordingly, the hair business world communicates with followers by designing their hair, taking a photo of it and posting it into Instagram. Then current consumers look at the hairstyle posted into SNS such as Instagram., YouTube and so on through the smartphone and choose the hair shop to fit their taste and individuality, thereby leading the online into the offline. Like this, the marketing using SNS is much connected with the creation of profitability, and so the hair business world has invested lots of time and efforts in Instagram. Accordingly, it is meaningful to identify the hair trend by analyzing the hairstyle posted by Instagrammers having the high followership of Instagram. The scope of this study was confined to the postings of hairstyle in Instagram of five persons in the Kangnam area and five persons in the Kangbuk area by the order of its followers over the period between March 2018 and Feburary 2019. In the research method, this study analyzed which hairstyle characteristic was most used by dividing the formative characteristic of hairstyle into form. length, texture and color. This study analyzed the formative characteristic of hairstyle with five specialists engaged in hair business for more than 10 years by dividing it into form, length, texture and color. It divided the form characteristic into parting and bang, cutting, wave and straight. It analyzed parting and bang by dividing it into 1:9 parting, 2:8 parting, 7:3 parting, 6:4 parting, 5:5 parting, see-through bang and choppy bang. It analyzed cutting by dividing it into graduation and graduation layer, one-lengh, one-length layer and layer. It analyzed the wave, of wave and straight hairstyle, by dividing it into mix curl and out curl, C curl, S curl, SS curl, SSS curl and undulating wave. It analyzed the length by dividing in into long-length and bob ength, shoulder length and short length. It analyzed the texture by dividing it into natural texture, rough texture and oily texture. It analyzed the color by dividing it into brightness and hue. It analyzed brightness by dividing it into black(1 level), dark(2~3 level), medium(4~6 level), light(7~9 level), high light(10~12 level). And it analyzed the hue by dividing it into ash(grey), brown, black, orange, matt, violet, violet grey, blue, blue grey, yellow, pink, pink grey, beige and red. It attempted to analyze the characteristics of hairstyle found in Instagram. As a result, the following findings were obtained: First, it was found that there was a difference in the form and color of the hairstyles posted in Instagram between the S/S season and the F/W season and between the Kangnam area and the Kangbuk area but that there was no difference in length and texture. Second, analysis of the hairstyle characteristic found in Instagram showed that it had the highest frequency of the form of many layers and light layers, the form of see-through bang covering the face as hairstyle having the forehead slightly seen, the mixed form of bang mixed in several forms, long length, natural texture, brightness of medium(4~6 level) colors and ash hue. Third, it was found that there was a difference in brightness and hue between the Kangnam area and the Kangbuk area. It was found that the Kangnam area had the highest preference for the medium(4~6 level) brightness while the Kangbuk area had the highest preference for the light (7~9 level) brightness. Analysis showed that there was a difference in preference for brightness and hue by region. Five persons having the high number of followers in the Kangnam area were largely the Instagrammers located in Chengdam-dong, whereas five persons having the high number of followers in the Kangbuk area were largely the Instagrammers located in Hongik University and Hapjeong-dong. This suggests that the hair business world of Cheongdam-dong was characterized by the high frequency of entertainers' hairstyle and wedding hairstyle while that of Hongik University and Hapjeong-dong was marked by preference for the light brightness by young people in densely located colleges. And the Kangbuk area showed a high preference for two-tone colors. The reason is that young people in the areas congested with colleges, major customers, had the high preference for the technique of dyeing hair with two or three colors, not one color, like ombre, Balayage and secret color. Fourth, analysis of the S/S season between March, 2008 and August, 2018 and the F/W season between September in 2018 and Feburary in 2019 showd that there was a difference in form and color. It was found that length and texture were not influenced by seasons. Analysis showed that the consumers had a high preference for the form of one-length layer in which heaviness and lightness ooexisted in the S/S season while they highly preferred the form of many layers in the F/W season. In the colors classified and analyzed by hair specialists engaging in the hair business world for more than 10 years, preference was for the ash color in the S/S season and the brown color in the F/W season. In the colors found in the hashtag, preference was shown to be for the violet grey color in the S/S season and the ash color in the F/W season. Analysis showed that hairstyle was not influenced by the ultraviolet color, the trend color of the 2018 Phantom. This study attempted to investigate current consumers' preference for hairstyle. It is expected that further studies will be conducted to predict and plan the hairstyle trend through viral marketing like YouTube in the future.
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