이 글은 윤동주 시에 나타난 연대의식을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 윤동주는 해방 이후 한국 문학사의 공백을 메우기 위해 ‘저항시인’, ‘민족시인’ 등의 이름으로 수식되었다. 그러나 민족주의 논자들이 기획한 논의의 틀 안에서 윤동주를 논하는 것은 그의 작품이 가진 다양한 함의를 축소시킬 우려가 있다. 따라서 이 글은 특정한 기준으로 대상을 구분 짓는 근대의식의 잔영을 피해, 윤동주의 시가 가진 특수성에 주목하고자 한다. 그러한 특수성 중 하나로 이 글이 가지는 중심 논지는 윤동주 시에 나타난 타자와의 ‘연대의식’이다. 이 글의 체계는 다음과 같다. Ⅰ장에서는 윤동주에 관한 선행연구들을 검토하며, 그와 관련된 문제의식을 제기했다. 더불어 이 글이 가지고 있는 연구 목적을 제시하고, 논의를 위한 방법론을 살펴보았다. 이 글에서 문제의식을 갖고 짚어본 선행연구들의 맥락은 크게 세 가지로 요약될 수 있다. 순서대로 언급하면 다음과 같다. 첫째, 윤동주를 ‘저항시인’으로 호명한 연구의 경우, ‘민족’이라는 특정한 이념이 형성한 틀 속에서 윤동주를 바라보기 때문에 그의 작품이 가진 의미를 한정 짓는다. 둘째, 윤동주의 주체 성립과 자의식을 살핀 연구의 경우, 반성과 성찰을 통한 주체의 ‘자기완성’적인 성향을 찾아볼 수 있지만, 신앙회의기 이후, 자기 존재를 타자에게로 내어주며 자신의 존재를 포기하는 윤동주의 수동적 주체의 성향을 설명하기에는 부족해 보인다. 셋째, 윤동주를 기독교 및 윤리적 주체로 논의한 연구의 경우, 윤동주를 종교적·윤리적 주체로서 ‘신’과 같은 대타자와 연결 짓는 당위적 사고를 피해가기 어렵다. 선행연구들에 대한 위와 같은 문제의식을 바탕으로, 이 글은 자기 존재 자체를 내어주고 타자에게로 나아간 윤동주를 살피며, 그와 타자가 만나는 구체적 양상에 대해 논의해보고자 한다. 용어에 대한 오해를 방지하기 위해 미리 설명해두자면, ‘연대’개념은 크게 두 가지로 분류될 수 있다. 하나는 특정 집단의 목적과 이익을 위해 집단내부의 결속을 강조하는 기계적 연대이며, 나머지 하나는 집단의 한계를 넘어서 경계 바깥에 존재하는 타자들을 대상으로 하는 유기적 연대이다. 기계적 연대의 경우, 집단의 동일성으로 인해 개인의 특수성은 해체되고 전체로 환원되어버린다. 반면 유기적 연대의 경우, 집단의 경계 바깥에 존재하는 타자들과의 연대를 가리킨다. 이 글에서 담지한 연대의 의미는 유기적 연대이다. 즉, 개인과 개인, 집단과 집단을 구분 짓는 경계선을 지우고, 자신과 다른 상황에 속한 타자들과 함께할 수 있는 ‘새로운 연대’를 뜻한다. Ⅱ장에서는 윤동주 시에 나타난 죽음의식을 확인해보고자 한다. 윤동주 초기 시에 나타난 죽음의식은 타자와 관계 맺는 죽음, 다시 말해 타자와 결부된 죽음이었기 때문이다. 이를 통해 죽음으로 인해 존재자가 자신과 전혀 다른 상황에 놓인 타자와 관계 맺는 양상을 살필 수 있을 것이다. 초기 시에 나타난 죽음과 타자에 대한 사유가 비록 추상적인 인식에 그치고 있지만, 죽음이 가진 외재성을 마주함을 통해 자신의 바깥에 존재하는 타자가 가진 타자성을 대면하게 되는 윤동주의 사유를 엿볼 수 있을 것이다. 한편 죽음을 통해 자신의 실존을 스스로 탐색하고자 하는 주체를 ‘능동적’이라고 형용 가능하다면, 타자를 위한 죽음으로 인해 자기 존재의 사라짐을 받아들이는 윤동주의 화자에게는 ‘수동적’이라는 수식이 어울릴 것이다. 더불어 타자를 위한 죽음이 윤동주 화자의 ‘선택’이었다는 점을 염두에 둘 때 우리는 그를 ‘수동적 주체’라고 부를 수 있다. 수동적 주체로서 윤동주의 시적 화자는 타자의 상황에 개입하지 않는다. 다만 그에게 현현된 타자에게 응답할 뿐이다. Ⅲ장에서는 수동적 주체인 윤동주에게 타자가 현현하는 양상을 살피고자 한다. 윤동주의 작품을 자세히 살펴보면 화자가 주로 ‘얼굴’을 통해 타자를 대면하고 있다. 따라서 Ⅲ장에서는 윤동주 시에 나타난 타자의 ‘얼굴’이 가지는 의미, 그리고 ‘얼굴’을 통해 타자와 대면한 시인의 행위에 주목하고자 한다. 이를 위해서 먼저 ‘얼굴’이 시어로 사용된 윤동주의 작품을 계수하고, 대상과 창작 시기를 표로 작성하였다. 표를 통해 객관적 지표를 득할 수 있기 때문이다. 특이하게도 작품에 ‘얼굴’이 쓰인 시기는 윤동주가 조선에 머물던 때였다. 당시 식민지 조선의 시대적 상황을 고려했을 때, 윤동주에게 현현된 타자의 ‘얼굴’이 단순히 신체 부위를 뜻하는 것이 아니라, 고통받는 타자 존재 자체와 대면하는 통로임을 어렵지 않게 짐작할 수 있다. Ⅳ장에서는 윤동주에게 내재된 연대의식을 추적하기 위해 그의 자필 기록을 살핀다. 더불어 이를 바탕으로 고통받는 타자의 호소에 응답하는 화자가 기록한 연대 행위를 이야기해보고자 한다. 고통받는 타자의 얼굴은 화자에게 현현되어 응답을 요구하는데, 이때 윤동주는 타자의 얼굴을 직접 마주하고, 자신의 작품 속에 타자의 자리를 마련한다. 그리고 타자의 자리로 향하는 시적 화자의 행위는 자기 존재 바깥으로 시선을 ...
이 글은 윤동주 시에 나타난 연대의식을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 윤동주는 해방 이후 한국 문학사의 공백을 메우기 위해 ‘저항시인’, ‘민족시인’ 등의 이름으로 수식되었다. 그러나 민족주의 논자들이 기획한 논의의 틀 안에서 윤동주를 논하는 것은 그의 작품이 가진 다양한 함의를 축소시킬 우려가 있다. 따라서 이 글은 특정한 기준으로 대상을 구분 짓는 근대의식의 잔영을 피해, 윤동주의 시가 가진 특수성에 주목하고자 한다. 그러한 특수성 중 하나로 이 글이 가지는 중심 논지는 윤동주 시에 나타난 타자와의 ‘연대의식’이다. 이 글의 체계는 다음과 같다. Ⅰ장에서는 윤동주에 관한 선행연구들을 검토하며, 그와 관련된 문제의식을 제기했다. 더불어 이 글이 가지고 있는 연구 목적을 제시하고, 논의를 위한 방법론을 살펴보았다. 이 글에서 문제의식을 갖고 짚어본 선행연구들의 맥락은 크게 세 가지로 요약될 수 있다. 순서대로 언급하면 다음과 같다. 첫째, 윤동주를 ‘저항시인’으로 호명한 연구의 경우, ‘민족’이라는 특정한 이념이 형성한 틀 속에서 윤동주를 바라보기 때문에 그의 작품이 가진 의미를 한정 짓는다. 둘째, 윤동주의 주체 성립과 자의식을 살핀 연구의 경우, 반성과 성찰을 통한 주체의 ‘자기완성’적인 성향을 찾아볼 수 있지만, 신앙회의기 이후, 자기 존재를 타자에게로 내어주며 자신의 존재를 포기하는 윤동주의 수동적 주체의 성향을 설명하기에는 부족해 보인다. 셋째, 윤동주를 기독교 및 윤리적 주체로 논의한 연구의 경우, 윤동주를 종교적·윤리적 주체로서 ‘신’과 같은 대타자와 연결 짓는 당위적 사고를 피해가기 어렵다. 선행연구들에 대한 위와 같은 문제의식을 바탕으로, 이 글은 자기 존재 자체를 내어주고 타자에게로 나아간 윤동주를 살피며, 그와 타자가 만나는 구체적 양상에 대해 논의해보고자 한다. 용어에 대한 오해를 방지하기 위해 미리 설명해두자면, ‘연대’개념은 크게 두 가지로 분류될 수 있다. 하나는 특정 집단의 목적과 이익을 위해 집단내부의 결속을 강조하는 기계적 연대이며, 나머지 하나는 집단의 한계를 넘어서 경계 바깥에 존재하는 타자들을 대상으로 하는 유기적 연대이다. 기계적 연대의 경우, 집단의 동일성으로 인해 개인의 특수성은 해체되고 전체로 환원되어버린다. 반면 유기적 연대의 경우, 집단의 경계 바깥에 존재하는 타자들과의 연대를 가리킨다. 이 글에서 담지한 연대의 의미는 유기적 연대이다. 즉, 개인과 개인, 집단과 집단을 구분 짓는 경계선을 지우고, 자신과 다른 상황에 속한 타자들과 함께할 수 있는 ‘새로운 연대’를 뜻한다. Ⅱ장에서는 윤동주 시에 나타난 죽음의식을 확인해보고자 한다. 윤동주 초기 시에 나타난 죽음의식은 타자와 관계 맺는 죽음, 다시 말해 타자와 결부된 죽음이었기 때문이다. 이를 통해 죽음으로 인해 존재자가 자신과 전혀 다른 상황에 놓인 타자와 관계 맺는 양상을 살필 수 있을 것이다. 초기 시에 나타난 죽음과 타자에 대한 사유가 비록 추상적인 인식에 그치고 있지만, 죽음이 가진 외재성을 마주함을 통해 자신의 바깥에 존재하는 타자가 가진 타자성을 대면하게 되는 윤동주의 사유를 엿볼 수 있을 것이다. 한편 죽음을 통해 자신의 실존을 스스로 탐색하고자 하는 주체를 ‘능동적’이라고 형용 가능하다면, 타자를 위한 죽음으로 인해 자기 존재의 사라짐을 받아들이는 윤동주의 화자에게는 ‘수동적’이라는 수식이 어울릴 것이다. 더불어 타자를 위한 죽음이 윤동주 화자의 ‘선택’이었다는 점을 염두에 둘 때 우리는 그를 ‘수동적 주체’라고 부를 수 있다. 수동적 주체로서 윤동주의 시적 화자는 타자의 상황에 개입하지 않는다. 다만 그에게 현현된 타자에게 응답할 뿐이다. Ⅲ장에서는 수동적 주체인 윤동주에게 타자가 현현하는 양상을 살피고자 한다. 윤동주의 작품을 자세히 살펴보면 화자가 주로 ‘얼굴’을 통해 타자를 대면하고 있다. 따라서 Ⅲ장에서는 윤동주 시에 나타난 타자의 ‘얼굴’이 가지는 의미, 그리고 ‘얼굴’을 통해 타자와 대면한 시인의 행위에 주목하고자 한다. 이를 위해서 먼저 ‘얼굴’이 시어로 사용된 윤동주의 작품을 계수하고, 대상과 창작 시기를 표로 작성하였다. 표를 통해 객관적 지표를 득할 수 있기 때문이다. 특이하게도 작품에 ‘얼굴’이 쓰인 시기는 윤동주가 조선에 머물던 때였다. 당시 식민지 조선의 시대적 상황을 고려했을 때, 윤동주에게 현현된 타자의 ‘얼굴’이 단순히 신체 부위를 뜻하는 것이 아니라, 고통받는 타자 존재 자체와 대면하는 통로임을 어렵지 않게 짐작할 수 있다. Ⅳ장에서는 윤동주에게 내재된 연대의식을 추적하기 위해 그의 자필 기록을 살핀다. 더불어 이를 바탕으로 고통받는 타자의 호소에 응답하는 화자가 기록한 연대 행위를 이야기해보고자 한다. 고통받는 타자의 얼굴은 화자에게 현현되어 응답을 요구하는데, 이때 윤동주는 타자의 얼굴을 직접 마주하고, 자신의 작품 속에 타자의 자리를 마련한다. 그리고 타자의 자리로 향하는 시적 화자의 행위는 자기 존재 바깥으로 시선을 돌리는 윤동주의 의식 양상을 보여준다. 타자에 대한 윤동주의 적극적인 행위는 그의 신앙회의기 이후에 구체적으로 관찰된다. 초기 시에서 추상적으로 이해된 신앙과 사랑이, 고통받는 타자의 얼굴을 직접 마주한 이후에는 구체적 행위로 거듭나게 된다. 윤동주의 시적 화자는 전체주의 및 동일화가 만연한 시대 상황 속에서, 자신의 존재를 유지하기 위해 자기동일성에 갇혀있기보다, 이를 뚫고 나아가 자신과 전혀 다른 상황에 놓인 타자들에게 자신의 존재를 내어주고자 했다. Ⅴ장에서는 앞에서 살펴본 윤동주 시에 나타난 연대의식을 정리한다. 당시 시대적 상황 속에서 근대가 정립한 주체의 자기동일성의 한계를 넘어, 자신의 바깥에 존재하는 타자에게로 나아가고자 했다는 점에서 윤동주는 근대의식의 경계 너머를 지향한 시인이라 할 수 있다. 오늘날 각기 다른 상황에 놓인 개인과 개인이 동일성의 한계를 넘어 서로 연대할 수 있는 ‘새로운 연대’의 가능성이 윤동주를 통해 발견되는 점을 시사하고 논의를 마무리 짓고자 한다. 타자의 자리로 걸어간 윤동주의 발자국을 들여다봄에 있어, 이 글이 작은 보탬이 되기를 바란다.
이 글은 윤동주 시에 나타난 연대의식을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 윤동주는 해방 이후 한국 문학사의 공백을 메우기 위해 ‘저항시인’, ‘민족시인’ 등의 이름으로 수식되었다. 그러나 민족주의 논자들이 기획한 논의의 틀 안에서 윤동주를 논하는 것은 그의 작품이 가진 다양한 함의를 축소시킬 우려가 있다. 따라서 이 글은 특정한 기준으로 대상을 구분 짓는 근대의식의 잔영을 피해, 윤동주의 시가 가진 특수성에 주목하고자 한다. 그러한 특수성 중 하나로 이 글이 가지는 중심 논지는 윤동주 시에 나타난 타자와의 ‘연대의식’이다. 이 글의 체계는 다음과 같다. Ⅰ장에서는 윤동주에 관한 선행연구들을 검토하며, 그와 관련된 문제의식을 제기했다. 더불어 이 글이 가지고 있는 연구 목적을 제시하고, 논의를 위한 방법론을 살펴보았다. 이 글에서 문제의식을 갖고 짚어본 선행연구들의 맥락은 크게 세 가지로 요약될 수 있다. 순서대로 언급하면 다음과 같다. 첫째, 윤동주를 ‘저항시인’으로 호명한 연구의 경우, ‘민족’이라는 특정한 이념이 형성한 틀 속에서 윤동주를 바라보기 때문에 그의 작품이 가진 의미를 한정 짓는다. 둘째, 윤동주의 주체 성립과 자의식을 살핀 연구의 경우, 반성과 성찰을 통한 주체의 ‘자기완성’적인 성향을 찾아볼 수 있지만, 신앙회의기 이후, 자기 존재를 타자에게로 내어주며 자신의 존재를 포기하는 윤동주의 수동적 주체의 성향을 설명하기에는 부족해 보인다. 셋째, 윤동주를 기독교 및 윤리적 주체로 논의한 연구의 경우, 윤동주를 종교적·윤리적 주체로서 ‘신’과 같은 대타자와 연결 짓는 당위적 사고를 피해가기 어렵다. 선행연구들에 대한 위와 같은 문제의식을 바탕으로, 이 글은 자기 존재 자체를 내어주고 타자에게로 나아간 윤동주를 살피며, 그와 타자가 만나는 구체적 양상에 대해 논의해보고자 한다. 용어에 대한 오해를 방지하기 위해 미리 설명해두자면, ‘연대’개념은 크게 두 가지로 분류될 수 있다. 하나는 특정 집단의 목적과 이익을 위해 집단내부의 결속을 강조하는 기계적 연대이며, 나머지 하나는 집단의 한계를 넘어서 경계 바깥에 존재하는 타자들을 대상으로 하는 유기적 연대이다. 기계적 연대의 경우, 집단의 동일성으로 인해 개인의 특수성은 해체되고 전체로 환원되어버린다. 반면 유기적 연대의 경우, 집단의 경계 바깥에 존재하는 타자들과의 연대를 가리킨다. 이 글에서 담지한 연대의 의미는 유기적 연대이다. 즉, 개인과 개인, 집단과 집단을 구분 짓는 경계선을 지우고, 자신과 다른 상황에 속한 타자들과 함께할 수 있는 ‘새로운 연대’를 뜻한다. Ⅱ장에서는 윤동주 시에 나타난 죽음의식을 확인해보고자 한다. 윤동주 초기 시에 나타난 죽음의식은 타자와 관계 맺는 죽음, 다시 말해 타자와 결부된 죽음이었기 때문이다. 이를 통해 죽음으로 인해 존재자가 자신과 전혀 다른 상황에 놓인 타자와 관계 맺는 양상을 살필 수 있을 것이다. 초기 시에 나타난 죽음과 타자에 대한 사유가 비록 추상적인 인식에 그치고 있지만, 죽음이 가진 외재성을 마주함을 통해 자신의 바깥에 존재하는 타자가 가진 타자성을 대면하게 되는 윤동주의 사유를 엿볼 수 있을 것이다. 한편 죽음을 통해 자신의 실존을 스스로 탐색하고자 하는 주체를 ‘능동적’이라고 형용 가능하다면, 타자를 위한 죽음으로 인해 자기 존재의 사라짐을 받아들이는 윤동주의 화자에게는 ‘수동적’이라는 수식이 어울릴 것이다. 더불어 타자를 위한 죽음이 윤동주 화자의 ‘선택’이었다는 점을 염두에 둘 때 우리는 그를 ‘수동적 주체’라고 부를 수 있다. 수동적 주체로서 윤동주의 시적 화자는 타자의 상황에 개입하지 않는다. 다만 그에게 현현된 타자에게 응답할 뿐이다. Ⅲ장에서는 수동적 주체인 윤동주에게 타자가 현현하는 양상을 살피고자 한다. 윤동주의 작품을 자세히 살펴보면 화자가 주로 ‘얼굴’을 통해 타자를 대면하고 있다. 따라서 Ⅲ장에서는 윤동주 시에 나타난 타자의 ‘얼굴’이 가지는 의미, 그리고 ‘얼굴’을 통해 타자와 대면한 시인의 행위에 주목하고자 한다. 이를 위해서 먼저 ‘얼굴’이 시어로 사용된 윤동주의 작품을 계수하고, 대상과 창작 시기를 표로 작성하였다. 표를 통해 객관적 지표를 득할 수 있기 때문이다. 특이하게도 작품에 ‘얼굴’이 쓰인 시기는 윤동주가 조선에 머물던 때였다. 당시 식민지 조선의 시대적 상황을 고려했을 때, 윤동주에게 현현된 타자의 ‘얼굴’이 단순히 신체 부위를 뜻하는 것이 아니라, 고통받는 타자 존재 자체와 대면하는 통로임을 어렵지 않게 짐작할 수 있다. Ⅳ장에서는 윤동주에게 내재된 연대의식을 추적하기 위해 그의 자필 기록을 살핀다. 더불어 이를 바탕으로 고통받는 타자의 호소에 응답하는 화자가 기록한 연대 행위를 이야기해보고자 한다. 고통받는 타자의 얼굴은 화자에게 현현되어 응답을 요구하는데, 이때 윤동주는 타자의 얼굴을 직접 마주하고, 자신의 작품 속에 타자의 자리를 마련한다. 그리고 타자의 자리로 향하는 시적 화자의 행위는 자기 존재 바깥으로 시선을 돌리는 윤동주의 의식 양상을 보여준다. 타자에 대한 윤동주의 적극적인 행위는 그의 신앙회의기 이후에 구체적으로 관찰된다. 초기 시에서 추상적으로 이해된 신앙과 사랑이, 고통받는 타자의 얼굴을 직접 마주한 이후에는 구체적 행위로 거듭나게 된다. 윤동주의 시적 화자는 전체주의 및 동일화가 만연한 시대 상황 속에서, 자신의 존재를 유지하기 위해 자기동일성에 갇혀있기보다, 이를 뚫고 나아가 자신과 전혀 다른 상황에 놓인 타자들에게 자신의 존재를 내어주고자 했다. Ⅴ장에서는 앞에서 살펴본 윤동주 시에 나타난 연대의식을 정리한다. 당시 시대적 상황 속에서 근대가 정립한 주체의 자기동일성의 한계를 넘어, 자신의 바깥에 존재하는 타자에게로 나아가고자 했다는 점에서 윤동주는 근대의식의 경계 너머를 지향한 시인이라 할 수 있다. 오늘날 각기 다른 상황에 놓인 개인과 개인이 동일성의 한계를 넘어 서로 연대할 수 있는 ‘새로운 연대’의 가능성이 윤동주를 통해 발견되는 점을 시사하고 논의를 마무리 짓고자 한다. 타자의 자리로 걸어간 윤동주의 발자국을 들여다봄에 있어, 이 글이 작은 보탬이 되기를 바란다.
The purpose of this article is to examine the Consciousness of Solidarity in Yoon Dong ju’s poetry. Yun Dong-ju was called by ‘Resistance Poet’, ‘Nationalism Poet’ and ‘Anti-Japan Poet’ to fill Empty space of After-war Korean literature. But in this view, The meaning of Yun Dong ju’s works would be ...
The purpose of this article is to examine the Consciousness of Solidarity in Yoon Dong ju’s poetry. Yun Dong-ju was called by ‘Resistance Poet’, ‘Nationalism Poet’ and ‘Anti-Japan Poet’ to fill Empty space of After-war Korean literature. But in this view, The meaning of Yun Dong ju’s works would be locked in narrow. Therefore, this paper tried to pay attention to Yun Dong Ju’s poetry’s particularity by avoiding the shadow of modern consciousness that distinguish objects by specific criteria. The central argument of this article is 'Consciousness of Solidarity'. The system of this paper is as follows. Chapter Ⅰ reviews prior studies on Yoon Dong-ju and raises the awareness of the problems related to prior studies. On the other hands, Chapter Ⅰ present the research purpose and discuss the methodology of this article. We can summarize the context of previous researches with three kinds of problem consciousness. The following is a summary of the awareness of a problem. First, In the case of Yun Dong-ju's work as a ‘poet of resistance’, There is concern that by looking at Yun Dong-ju through the framework of 'nationalism' he can narrow down the various implications of his work. Second, In the case of Yun Dong ju's study on the establishment of the subject and self-consciousness, We can find the self-perfectionistic tendency of the subject. However, when we get prior frame, it is not enough to explain passive subject after religious belief doubt period. Third, In the case of Yun Dong-ju 's study as a Christian and ethical subject, it is difficult to avoid the supposed thinking that connects Yun Dong ju with others such as 'God' as a religious and ethical subject. Therefore, this article attempts to avoid the shadow of the modern consciousness, to investigate Yun Dong ju, who gives his own existence to the other, and discusses the specific patterns of the encounter with the other in his poetry. To avoid misunderstandings, We should investigate the meaning of ‘solidarity’. The concept of 'solidarity' can be divided into two broad categories. One(Mechanical solidarity) is a concept that emphasizes the inner solidarity of a group for the purpose and benefit of a particular group, and the other(Organic solidarity) is for others who are outside the boundaries beyond the group's limit. In Mechanical solidarity, the individual's particularity is dismantled and absorbed into the whole by the self-identity in the group. On the other hand, In Organic solidarity, It refers to the solidarity with others who are outside the boundaries of the group. The meaning of the solidarity that we carry in this article is organic solidarity. In other words, it means a solidarity that can erase boundaries separating individuals and individuals, groups and groups, and to be able to join with others who belong to different situations. This can be called “New solidarity”. In chapter Ⅱ, We try to investigate the death consciousness in Yun Dong ju’s early poetry. It is because Yun Dong ju's death consciousness in the early poetry was related to the other, in other words death associated with the other. Through this, it is possible to look at the aspect of being relate to the other who is in a totally different situation with Yun Dong ju’s poetic subject. Although the consciousness of death and others is limited to abstract perception in his early poetry, Through the encounter with the externality of death, Yun Dong ju's reason to face the otherness of the other who exists outside of him can be seen. On the other hand, if the subject who can search for his own existence through his death can be described as 'active', it can be confirmed that Yun Dong ju’s poetic speaker who accepts the disappearance of his being due to death for others is 'passive'. But when we consider that death for the other was the "choice" of the speaker, we can call him a 'passive subject'. As a passive subject, Yun Dong ju's poetic speaker does not intervene in the situation of the other. But he only responds to the other who appears to him. In chapter Ⅲ, We try to look at the aspect that the other appears to the Yun Dong-ju’s passive subject. If you look closely at Yun Dong-ju's poetry, you can see that the speaker mainly encounters the other person through 'Face'. So in chapter Ⅲ, I try to pay attention to the position and meaning of the 'face' of the other in Yun Dong-ju’s poetry and the act of the poet who confronted the other through 'Face'. To do this, I calculated a number of word ‘Face’ in Yun Dong-ju’s works and made a table about object of ‘Face’ and creation time. This is because objective indicators can be obtained from the table. Especially The time when 'Face' was used in the work was when Yun Dong-ju stayed in Chosun. It is guessed that the ‘Face' of the other, expressed by Yun Dong-ju, can be used to refer not to the body part but to the suffering other. In Chapter IV, We examines Yun Dong-ju’s handwritten records in order to examine the consciousness of solidarity inherent in Yun Dong ju's inner consciousness. Based on this, we will talk about the solidarity act as the poetic speaker's response to the suffering of the other. The face of the suffering others is revealed to the poetic speaker and demands a response. At this time, Yoon Dong-ju encounters the other's face directly and sets up the position of the others in his work as a response. And the poetic speaker's behavior toward the other's place shows Yun Dong-ju's consciousness which is gazing out of his being. Yun Dong-ju's active conduct with others is specifically observed after his religious faith doubt period. Yun Dong-ju's poetic narrator, in a harsh period of time, rather than being confined to his own identity in order to maintain his being, went through it and tried to present himself to others who were in a completely different situation from himself. Chapter Ⅴ summarizes the consciousness of solidarity in Yun Dong-ju's poetry which was discussed in the previous chapters. Yun Dong-ju is a poet who aimed beyond the boundaries of modern consciousness in that he wanted to go beyond the limits of the self-identity of the subject established in modern times in the times, and to go to the other person who exists outside him. I would like to conclude the discussion by pointing out the possibility of a 'New solidarity' by Yun Dong-ju, in which individuals and individuals in different situations can coexist beyond the limits of self-identity. I hope that this article could help to investigate Yun Dong-ju who wants being together with the other.
The purpose of this article is to examine the Consciousness of Solidarity in Yoon Dong ju’s poetry. Yun Dong-ju was called by ‘Resistance Poet’, ‘Nationalism Poet’ and ‘Anti-Japan Poet’ to fill Empty space of After-war Korean literature. But in this view, The meaning of Yun Dong ju’s works would be locked in narrow. Therefore, this paper tried to pay attention to Yun Dong Ju’s poetry’s particularity by avoiding the shadow of modern consciousness that distinguish objects by specific criteria. The central argument of this article is 'Consciousness of Solidarity'. The system of this paper is as follows. Chapter Ⅰ reviews prior studies on Yoon Dong-ju and raises the awareness of the problems related to prior studies. On the other hands, Chapter Ⅰ present the research purpose and discuss the methodology of this article. We can summarize the context of previous researches with three kinds of problem consciousness. The following is a summary of the awareness of a problem. First, In the case of Yun Dong-ju's work as a ‘poet of resistance’, There is concern that by looking at Yun Dong-ju through the framework of 'nationalism' he can narrow down the various implications of his work. Second, In the case of Yun Dong ju's study on the establishment of the subject and self-consciousness, We can find the self-perfectionistic tendency of the subject. However, when we get prior frame, it is not enough to explain passive subject after religious belief doubt period. Third, In the case of Yun Dong-ju 's study as a Christian and ethical subject, it is difficult to avoid the supposed thinking that connects Yun Dong ju with others such as 'God' as a religious and ethical subject. Therefore, this article attempts to avoid the shadow of the modern consciousness, to investigate Yun Dong ju, who gives his own existence to the other, and discusses the specific patterns of the encounter with the other in his poetry. To avoid misunderstandings, We should investigate the meaning of ‘solidarity’. The concept of 'solidarity' can be divided into two broad categories. One(Mechanical solidarity) is a concept that emphasizes the inner solidarity of a group for the purpose and benefit of a particular group, and the other(Organic solidarity) is for others who are outside the boundaries beyond the group's limit. In Mechanical solidarity, the individual's particularity is dismantled and absorbed into the whole by the self-identity in the group. On the other hand, In Organic solidarity, It refers to the solidarity with others who are outside the boundaries of the group. The meaning of the solidarity that we carry in this article is organic solidarity. In other words, it means a solidarity that can erase boundaries separating individuals and individuals, groups and groups, and to be able to join with others who belong to different situations. This can be called “New solidarity”. In chapter Ⅱ, We try to investigate the death consciousness in Yun Dong ju’s early poetry. It is because Yun Dong ju's death consciousness in the early poetry was related to the other, in other words death associated with the other. Through this, it is possible to look at the aspect of being relate to the other who is in a totally different situation with Yun Dong ju’s poetic subject. Although the consciousness of death and others is limited to abstract perception in his early poetry, Through the encounter with the externality of death, Yun Dong ju's reason to face the otherness of the other who exists outside of him can be seen. On the other hand, if the subject who can search for his own existence through his death can be described as 'active', it can be confirmed that Yun Dong ju’s poetic speaker who accepts the disappearance of his being due to death for others is 'passive'. But when we consider that death for the other was the "choice" of the speaker, we can call him a 'passive subject'. As a passive subject, Yun Dong ju's poetic speaker does not intervene in the situation of the other. But he only responds to the other who appears to him. In chapter Ⅲ, We try to look at the aspect that the other appears to the Yun Dong-ju’s passive subject. If you look closely at Yun Dong-ju's poetry, you can see that the speaker mainly encounters the other person through 'Face'. So in chapter Ⅲ, I try to pay attention to the position and meaning of the 'face' of the other in Yun Dong-ju’s poetry and the act of the poet who confronted the other through 'Face'. To do this, I calculated a number of word ‘Face’ in Yun Dong-ju’s works and made a table about object of ‘Face’ and creation time. This is because objective indicators can be obtained from the table. Especially The time when 'Face' was used in the work was when Yun Dong-ju stayed in Chosun. It is guessed that the ‘Face' of the other, expressed by Yun Dong-ju, can be used to refer not to the body part but to the suffering other. In Chapter IV, We examines Yun Dong-ju’s handwritten records in order to examine the consciousness of solidarity inherent in Yun Dong ju's inner consciousness. Based on this, we will talk about the solidarity act as the poetic speaker's response to the suffering of the other. The face of the suffering others is revealed to the poetic speaker and demands a response. At this time, Yoon Dong-ju encounters the other's face directly and sets up the position of the others in his work as a response. And the poetic speaker's behavior toward the other's place shows Yun Dong-ju's consciousness which is gazing out of his being. Yun Dong-ju's active conduct with others is specifically observed after his religious faith doubt period. Yun Dong-ju's poetic narrator, in a harsh period of time, rather than being confined to his own identity in order to maintain his being, went through it and tried to present himself to others who were in a completely different situation from himself. Chapter Ⅴ summarizes the consciousness of solidarity in Yun Dong-ju's poetry which was discussed in the previous chapters. Yun Dong-ju is a poet who aimed beyond the boundaries of modern consciousness in that he wanted to go beyond the limits of the self-identity of the subject established in modern times in the times, and to go to the other person who exists outside him. I would like to conclude the discussion by pointing out the possibility of a 'New solidarity' by Yun Dong-ju, in which individuals and individuals in different situations can coexist beyond the limits of self-identity. I hope that this article could help to investigate Yun Dong-ju who wants being together with the other.
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