드라마, 예능, 영화 등 영상 콘텐츠의 배경이 된 지역이 관광지로써 주목을 받는 경우가 많다. 한국에서는 1990년대부터 아시아 지역을 중심으로 한국의 콘텐츠에 관한 관심이 커지는 한류 현상이 발생하면서 한류 콘텐츠가 사람들이 방문 욕구를 높이는 한 요소가 되었다. 한류 콘텐츠에 대한 주목도는 학술적으로도 높아지고 있다. 한류 콘텐츠 관련 연구는 비교적 짧은 기간 안에 양적 성장, 그리고 연구 분야, 연구주제, 연구대상 국가에 있어도 활발하게 진행되어왔으며, 그중에서도 특히 관광 분야에서는 많은 연구자가 한류 콘텐츠와 방문행위의 상관관계에 관해서 검증해왔다. 이러한 콘텐츠로 인해 유발되는 관광행위는 한국뿐만이 아니라 세계적으로 그리고 오래전부터 볼 수 있었는데, 특히 최근에는 일본 콘텐츠로 인해 유발되는 관광행위를 향한 관심이 커지고 있다. 일본에서는 이러한 관광 형태를 콘텐츠 투어리즘이라고 부르고 있으며, 수많은 콘텐츠 중에서도 ‘애니메이션’으로 인한 관광 형태를 정부 차원으로 추진하고 있다. 따라서 본 연구는 아직 국내 연구가 미비한 상태인 콘텐츠 투어리즘에 대해 고찰하며, 국내에서 지금까지 진행된 한류 관광에 관한 연구들을 토대로 그것이 해외의 콘텐츠에도 적용되는지를 분석하는 것을 목표로 하였다. 연구를 진행하는 데 있어 일본 애니메이션은 한 번 이상 시청 경험이 있는 한국인 301명을 대상으로 설문 조사를 시행하였으며, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 일본 애니메이션 ...
드라마, 예능, 영화 등 영상 콘텐츠의 배경이 된 지역이 관광지로써 주목을 받는 경우가 많다. 한국에서는 1990년대부터 아시아 지역을 중심으로 한국의 콘텐츠에 관한 관심이 커지는 한류 현상이 발생하면서 한류 콘텐츠가 사람들이 방문 욕구를 높이는 한 요소가 되었다. 한류 콘텐츠에 대한 주목도는 학술적으로도 높아지고 있다. 한류 콘텐츠 관련 연구는 비교적 짧은 기간 안에 양적 성장, 그리고 연구 분야, 연구주제, 연구대상 국가에 있어도 활발하게 진행되어왔으며, 그중에서도 특히 관광 분야에서는 많은 연구자가 한류 콘텐츠와 방문행위의 상관관계에 관해서 검증해왔다. 이러한 콘텐츠로 인해 유발되는 관광행위는 한국뿐만이 아니라 세계적으로 그리고 오래전부터 볼 수 있었는데, 특히 최근에는 일본 콘텐츠로 인해 유발되는 관광행위를 향한 관심이 커지고 있다. 일본에서는 이러한 관광 형태를 콘텐츠 투어리즘이라고 부르고 있으며, 수많은 콘텐츠 중에서도 ‘애니메이션’으로 인한 관광 형태를 정부 차원으로 추진하고 있다. 따라서 본 연구는 아직 국내 연구가 미비한 상태인 콘텐츠 투어리즘에 대해 고찰하며, 국내에서 지금까지 진행된 한류 관광에 관한 연구들을 토대로 그것이 해외의 콘텐츠에도 적용되는지를 분석하는 것을 목표로 하였다. 연구를 진행하는 데 있어 일본 애니메이션은 한 번 이상 시청 경험이 있는 한국인 301명을 대상으로 설문 조사를 시행하였으며, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 일본 애니메이션 선택속성 중 작품 속성만이 시청 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 일본 애니메이션의 시청만족도가 높으면 높을수록 국가이미지도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 일본 애니메이션 시청만족도가 높을수록 일본 방문의도도 높다. 넷째, 일본에 대한 국가이미지가 일본 방문의도에 부분적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회이미지를 제외한 경제 및 정치이미지 만이 일본 방문의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같은 분석결과를 통해 한국인 시청자들의 일본 애니메이션에 대한 만족도 유지 및 소비 확대를 위해서는 해외 애니메이션에서는 볼 수 없는 일본 애니메이션만의 독특한 작품성을 추구할 필요가 있다는 시사점을 제시할 수 있다. 일본을 방문하는 한국인 관광객 수도 해마다 증가하고 있으나, 정치적 및 역사적인 갈등으로 인해 한일 간의 거리는 계속 멀어지고 있는 것이 사실이다. 따라서 한국에서 오래전부터 수용되어온 일본 애니메이션의 소비를 유지하는 것은 일본에 대한 긍정적인 이미지 형상, 그리고 일본 방문을 추진하기 위해 아주 중요한 요소라고 할 수 있으며, 일본 콘텐츠를 활용한 외래 관광객 유치 방안을 지속해서 모색해야 할 것이다.
드라마, 예능, 영화 등 영상 콘텐츠의 배경이 된 지역이 관광지로써 주목을 받는 경우가 많다. 한국에서는 1990년대부터 아시아 지역을 중심으로 한국의 콘텐츠에 관한 관심이 커지는 한류 현상이 발생하면서 한류 콘텐츠가 사람들이 방문 욕구를 높이는 한 요소가 되었다. 한류 콘텐츠에 대한 주목도는 학술적으로도 높아지고 있다. 한류 콘텐츠 관련 연구는 비교적 짧은 기간 안에 양적 성장, 그리고 연구 분야, 연구주제, 연구대상 국가에 있어도 활발하게 진행되어왔으며, 그중에서도 특히 관광 분야에서는 많은 연구자가 한류 콘텐츠와 방문행위의 상관관계에 관해서 검증해왔다. 이러한 콘텐츠로 인해 유발되는 관광행위는 한국뿐만이 아니라 세계적으로 그리고 오래전부터 볼 수 있었는데, 특히 최근에는 일본 콘텐츠로 인해 유발되는 관광행위를 향한 관심이 커지고 있다. 일본에서는 이러한 관광 형태를 콘텐츠 투어리즘이라고 부르고 있으며, 수많은 콘텐츠 중에서도 ‘애니메이션’으로 인한 관광 형태를 정부 차원으로 추진하고 있다. 따라서 본 연구는 아직 국내 연구가 미비한 상태인 콘텐츠 투어리즘에 대해 고찰하며, 국내에서 지금까지 진행된 한류 관광에 관한 연구들을 토대로 그것이 해외의 콘텐츠에도 적용되는지를 분석하는 것을 목표로 하였다. 연구를 진행하는 데 있어 일본 애니메이션은 한 번 이상 시청 경험이 있는 한국인 301명을 대상으로 설문 조사를 시행하였으며, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 일본 애니메이션 선택속성 중 작품 속성만이 시청 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 일본 애니메이션의 시청만족도가 높으면 높을수록 국가이미지도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 일본 애니메이션 시청만족도가 높을수록 일본 방문의도도 높다. 넷째, 일본에 대한 국가이미지가 일본 방문의도에 부분적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회이미지를 제외한 경제 및 정치이미지 만이 일본 방문의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같은 분석결과를 통해 한국인 시청자들의 일본 애니메이션에 대한 만족도 유지 및 소비 확대를 위해서는 해외 애니메이션에서는 볼 수 없는 일본 애니메이션만의 독특한 작품성을 추구할 필요가 있다는 시사점을 제시할 수 있다. 일본을 방문하는 한국인 관광객 수도 해마다 증가하고 있으나, 정치적 및 역사적인 갈등으로 인해 한일 간의 거리는 계속 멀어지고 있는 것이 사실이다. 따라서 한국에서 오래전부터 수용되어온 일본 애니메이션의 소비를 유지하는 것은 일본에 대한 긍정적인 이미지 형상, 그리고 일본 방문을 추진하기 위해 아주 중요한 요소라고 할 수 있으며, 일본 콘텐츠를 활용한 외래 관광객 유치 방안을 지속해서 모색해야 할 것이다.
The areas which video content was backgrounded such as dramas, entertainment shows and movies are often receiving tourist’s attention as their destinations. The popularity of hallyu (Korean Wave) contents had been growing in Asia since the 1990s and hallyu contents had become an element of people's ...
The areas which video content was backgrounded such as dramas, entertainment shows and movies are often receiving tourist’s attention as their destinations. The popularity of hallyu (Korean Wave) contents had been growing in Asia since the 1990s and hallyu contents had become an element of people's desire to visit Korea. Interests in hallyu contents is also increasing academically. Research on hallyu contents has been actively carried out within a relatively short period of time in quantitative growth, research fields and research subjects. Especially countries under study in tourism industry where many researchers have verified the relationship between hallyu contents and tourist’s visiting behavior. This content-induced tourism has been seen not only in Korea but also in other countries, too. Recently, tourism activities caused by Japanese contents is especially growing. This type of tourism is called ‘contents tourism’ and the government is pushing ‘animation’ the most among the numerous contents. Therefore, the purpose of this study was to examine contents tourism which is still lacking in domestic research and to analyze whether it applies to overseas contents based on the researches on hanllyu tourism that has been carried out so far in Korea. When the study was in progress, 301 Koreans who had at least viewing experience Japanese Animation more than one time was surveyed. The results of analysis were as follows. First of all, among the selection attributes, only work attributes had a positive effect on viewing satisfaction. In addition, viewers had more positive image of the nation when they had higher satisfaction of the Japanese Animation. Third, the higher level of satisfaction with Japanese Animation, the higher the number people visited Japan. Fourth, the national image of Japan was shown to have a positive effect of visiting Japan partially. Also, economic, political images were found to affect the intention of visiting Japan except the social images. Through these analysis results, it shows that Korean viewers pursue unique characteristics of Japanese Animations that cannot be seen in other foreign animations. Therefore, it needs to be maintained in order to satisfy Koreans with Japanese Animations and increase their consumption. The number of South Korean Tourists visiting Japan has also been increased almost every year. However, political and historical conflicts have kept the distance between Korea and Japan so maintaining the long-accepted consumption of Japanese animation in Korea is a very important factor for Japan in promoting positive image of themselves and a visit to Japan. It should be continued to seek ways to attract Korean Tourists using Japanese contents.
The areas which video content was backgrounded such as dramas, entertainment shows and movies are often receiving tourist’s attention as their destinations. The popularity of hallyu (Korean Wave) contents had been growing in Asia since the 1990s and hallyu contents had become an element of people's desire to visit Korea. Interests in hallyu contents is also increasing academically. Research on hallyu contents has been actively carried out within a relatively short period of time in quantitative growth, research fields and research subjects. Especially countries under study in tourism industry where many researchers have verified the relationship between hallyu contents and tourist’s visiting behavior. This content-induced tourism has been seen not only in Korea but also in other countries, too. Recently, tourism activities caused by Japanese contents is especially growing. This type of tourism is called ‘contents tourism’ and the government is pushing ‘animation’ the most among the numerous contents. Therefore, the purpose of this study was to examine contents tourism which is still lacking in domestic research and to analyze whether it applies to overseas contents based on the researches on hanllyu tourism that has been carried out so far in Korea. When the study was in progress, 301 Koreans who had at least viewing experience Japanese Animation more than one time was surveyed. The results of analysis were as follows. First of all, among the selection attributes, only work attributes had a positive effect on viewing satisfaction. In addition, viewers had more positive image of the nation when they had higher satisfaction of the Japanese Animation. Third, the higher level of satisfaction with Japanese Animation, the higher the number people visited Japan. Fourth, the national image of Japan was shown to have a positive effect of visiting Japan partially. Also, economic, political images were found to affect the intention of visiting Japan except the social images. Through these analysis results, it shows that Korean viewers pursue unique characteristics of Japanese Animations that cannot be seen in other foreign animations. Therefore, it needs to be maintained in order to satisfy Koreans with Japanese Animations and increase their consumption. The number of South Korean Tourists visiting Japan has also been increased almost every year. However, political and historical conflicts have kept the distance between Korea and Japan so maintaining the long-accepted consumption of Japanese animation in Korea is a very important factor for Japan in promoting positive image of themselves and a visit to Japan. It should be continued to seek ways to attract Korean Tourists using Japanese contents.
주제어
#콘텐츠 투어리즘, 필름 투어리즘, 애니메이션 투어리즘, 일본 애니메이션, 시청 만족도, 국가이미지, 방문의도, : Contents Tourism, Film Tourism, Animation Tourism, Japanese Animation, National Image, Visit Intention
학위논문 정보
저자
SUZUKI MAKIKO
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화관광콘텐츠학과
지도교수
부백
발행연도
2019
총페이지
v, 95 p.
키워드
콘텐츠 투어리즘, 필름 투어리즘, 애니메이션 투어리즘, 일본 애니메이션, 시청 만족도, 국가이미지, 방문의도, : Contents Tourism, Film Tourism, Animation Tourism, Japanese Animation, National Image, Visit Intention
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