일반적으로 제2언어 학습자들의 학습 목적은 목표어로 원활한 의사소통을 하기 위함에 있다. 대부분의 경우 사람들은 발음으로 그 사람이 외국어를 잘하지 못하는지를 판단을 하게 된다. 학습자가 문법과 어휘 등 많은 부분에서 학습이 이루어졌다 하더라도 학습자가 발화시 불분명한 발음으로 대화를 시도한다면 상대방은 제대로 알아듣지 못할 가능성이 있으며 원활한 의사소통을 한다고 보기엔 어렵다. 따라서 어떤 언어를 배우든지 초기 단계에서부터 매우 중요하게 다...
일반적으로 제2언어 학습자들의 학습 목적은 목표어로 원활한 의사소통을 하기 위함에 있다. 대부분의 경우 사람들은 발음으로 그 사람이 외국어를 잘하지 못하는지를 판단을 하게 된다. 학습자가 문법과 어휘 등 많은 부분에서 학습이 이루어졌다 하더라도 학습자가 발화시 불분명한 발음으로 대화를 시도한다면 상대방은 제대로 알아듣지 못할 가능성이 있으며 원활한 의사소통을 한다고 보기엔 어렵다. 따라서 어떤 언어를 배우든지 초기 단계에서부터 매우 중요하게 다루어져야 할 부분이다. 본 연구에서는 스페인어를 모국어로 사용하는 멕시코 화자가 발화를 했을 때 발생하는 한국어 발음 오류에 대해서 분석하고 효과적인 교육 방안을 수립하는 데 연구 목적이 있다. 이를 위해 멕시코 화자 36명을 대상으로 발음 오류 실험을 하였다. 실험은 총 두 차례에 걸쳐서 진행하였으며 사전 실험과 본 실험으로 나누어 진행하였다. 사전 실험에서는 자연스럽게 발화한 자료에서 나타난 발음 오류를 알기 위하여 자음과 모음, 자기소개를 녹음하여 분석하였고, 본 실험에서는 의식적으로 개별 음소의 정확한 소릿값에 집중하면서 문장을 읽었을 때 발생하는 발음 오류를 분석하였다. 본 실험에서는 기존에 발견되었던 스페인어권 화자의 발음 오류 유형뿐만 아니라 새로운 발음 오류도 발견하였다. 교육 방안에서는 학습자들의 화석화를 방지하기 위하여 발음 노트 사용과 교사와 학습자의 발음 비교를 활용한 교육 방안을 제시하였다. 가설 설정과 검증을 통해 실제적으로 학습자들이 발음 오류를 줄이는 데 효과적인 결과가 나타났다.
일반적으로 제2언어 학습자들의 학습 목적은 목표어로 원활한 의사소통을 하기 위함에 있다. 대부분의 경우 사람들은 발음으로 그 사람이 외국어를 잘하지 못하는지를 판단을 하게 된다. 학습자가 문법과 어휘 등 많은 부분에서 학습이 이루어졌다 하더라도 학습자가 발화시 불분명한 발음으로 대화를 시도한다면 상대방은 제대로 알아듣지 못할 가능성이 있으며 원활한 의사소통을 한다고 보기엔 어렵다. 따라서 어떤 언어를 배우든지 초기 단계에서부터 매우 중요하게 다루어져야 할 부분이다. 본 연구에서는 스페인어를 모국어로 사용하는 멕시코 화자가 발화를 했을 때 발생하는 한국어 발음 오류에 대해서 분석하고 효과적인 교육 방안을 수립하는 데 연구 목적이 있다. 이를 위해 멕시코 화자 36명을 대상으로 발음 오류 실험을 하였다. 실험은 총 두 차례에 걸쳐서 진행하였으며 사전 실험과 본 실험으로 나누어 진행하였다. 사전 실험에서는 자연스럽게 발화한 자료에서 나타난 발음 오류를 알기 위하여 자음과 모음, 자기소개를 녹음하여 분석하였고, 본 실험에서는 의식적으로 개별 음소의 정확한 소릿값에 집중하면서 문장을 읽었을 때 발생하는 발음 오류를 분석하였다. 본 실험에서는 기존에 발견되었던 스페인어권 화자의 발음 오류 유형뿐만 아니라 새로운 발음 오류도 발견하였다. 교육 방안에서는 학습자들의 화석화를 방지하기 위하여 발음 노트 사용과 교사와 학습자의 발음 비교를 활용한 교육 방안을 제시하였다. 가설 설정과 검증을 통해 실제적으로 학습자들이 발음 오류를 줄이는 데 효과적인 결과가 나타났다.
Generally, the purpose for second language learners is to communicate smoothly the target language. In most cases, when people communicate in a foreign language judge other's language ability by their pronunciation. Even if the learner has learned many skills like grammar and vocabulary, it is hard ...
Generally, the purpose for second language learners is to communicate smoothly the target language. In most cases, when people communicate in a foreign language judge other's language ability by their pronunciation. Even if the learner has learned many skills like grammar and vocabulary, it is hard to understand properly when the learner attempts to talk with unclear pronunciation. This is hard to say that the communication went smoothly. Thus, pronunciation is a very important part of any language that needs to be dealt from an early stage of learning. The purpose of this study is to analyze the pronunciation errors that occur when a native Mexican speaker who speaks Spanish as their native language speaks Korean and to find out if the proposed education method is effective. For this purpose, 36 Mexican speakers were tested for pronunciation errors. The experiment was carried out twice in total : the preliminary experiment and the experiment. In the preliminary experiment, consonants, vowels, and self - introduction were recorded to analyze errors occurred unconsciously. In the experiment, pronunciation errors that occurred were analyzed. In this experiment, we found the types of pronunciation errors previously found in Spanish speakers and new pronunciation errors. To prevent the fossilization of the learners, using the pronunciation notes and applying the education by comparing pronunciation of teachers and learner were suggested. Hypothesis setting and verification proved the effective result for learners to reduce pronunciation errors.
Generally, the purpose for second language learners is to communicate smoothly the target language. In most cases, when people communicate in a foreign language judge other's language ability by their pronunciation. Even if the learner has learned many skills like grammar and vocabulary, it is hard to understand properly when the learner attempts to talk with unclear pronunciation. This is hard to say that the communication went smoothly. Thus, pronunciation is a very important part of any language that needs to be dealt from an early stage of learning. The purpose of this study is to analyze the pronunciation errors that occur when a native Mexican speaker who speaks Spanish as their native language speaks Korean and to find out if the proposed education method is effective. For this purpose, 36 Mexican speakers were tested for pronunciation errors. The experiment was carried out twice in total : the preliminary experiment and the experiment. In the preliminary experiment, consonants, vowels, and self - introduction were recorded to analyze errors occurred unconsciously. In the experiment, pronunciation errors that occurred were analyzed. In this experiment, we found the types of pronunciation errors previously found in Spanish speakers and new pronunciation errors. To prevent the fossilization of the learners, using the pronunciation notes and applying the education by comparing pronunciation of teachers and learner were suggested. Hypothesis setting and verification proved the effective result for learners to reduce pronunciation errors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.