최근 공연예술계에서 유튜브와 인스타그램, 페이스북 등 소셜미디어를 적극 활용하고 글로벌 플랫폼, 스트리밍 모바일 서비스와 같은 대중화 된 접근 방식을 통해 적극적으로 관객과 소통하려고 노력하고 있다. 문화체육관광부와 예술경영지원센터가 발표한 2019 공연예술트렌드조사에 따르면 공연예술계가 가장 크게 주목하고 영향을 불러일으킬 키워드는 소셜미디어를 활용한 온라인 마케팅이라고 밝혔다. 이처럼 ...
최근 공연예술계에서 유튜브와 인스타그램, 페이스북 등 소셜미디어를 적극 활용하고 글로벌 플랫폼, 스트리밍 모바일 서비스와 같은 대중화 된 접근 방식을 통해 적극적으로 관객과 소통하려고 노력하고 있다. 문화체육관광부와 예술경영지원센터가 발표한 2019 공연예술트렌드조사에 따르면 공연예술계가 가장 크게 주목하고 영향을 불러일으킬 키워드는 소셜미디어를 활용한 온라인 마케팅이라고 밝혔다. 이처럼 디지털 미디어 시대에서 최근 이용자들과 쌍방향적 커뮤니케이션이 가능하게 되면서 PR활동을 위한 소셜미디어의 영향력과 필요성이 크게 주목받고 있으며 새로운 홍보 마케팅 전략에 집중하고 있다. 국내 공연예술분야에서도 온라인PR의 규모와 질적 수준들이 갈수록 커져가고 중요하게 인식되고 있지만 아직까지도 공연예술기관 또는 예술단체에서는 공연에 대한 콘텐츠 개발에만 집중되어 있고 홍보마케팅에 대한 구체적이고 전략적으로 개선되지 않아 어려움을 보이고 있다. 빠르게 변화하는 디지털 미디어 시대에서 소셜미디어 콘텐츠가 세분화되고 이를 활용해야 하는 전문적인 기술들이 PR실무자들에게 요구되고 있는 가운데 현재 공연예술분야 온라인PR 실무자들의 역할과 전문성에 대한 부족함을 인식함이 계기가 되어 이 연구를 시작하게 되었다. 다시 말해, 변화하고 있는 공연예술계의 산업적 전망을 위해서는 변화하는 홍보PR과 이를 다루는 PR실무자 역할에 대한 논의가 필요한 시점이라고 할 수 있다. 이러한 문제 인식에 근거하여, 본 연구에서는 소셜미디어를 적극 활용하고 있는 공연예술분야 민간문화재단 온라인PR 실무자들을 대상으로 선정하여 심층인터뷰를 진행하였다. 그들이 운영하고 있는 각 소셜미디어의 특징과 PR적 가치를 점검해보고 온라인PR 실무자들의 역할 유형과 업무 특성을 조사해보았다. 그리고 샐롯 등(Sallot et al,1996)에서 제시한 전문적 PR활동을 위한 8개 기준을 접목하여 온라인PR 실무자들의 전문성에 대한 인식과 그들의 역량을 파악하고 업무 내의 한계점을 확인해보았다. 본 연구를 통해 공연예술분야 민간문화재단 온라인PR 실무자가 전문성을 인식하고 조직 내 한계점을 극복해 더 획기적이고 다양한 콘텐츠를 관객들에게 제공하여 이 시대가 요구하는 새로운 커뮤니케이션 방식을 이끌어 내길 바란다. 더 나아가 각 공연예술기관 또는 예술단체에서는 구체적이고 차별화 된 온라인 마케팅 전략을 개발하고 꾸준히 지속 관리 운영함으로써 브랜딩 제고에 긍정적인 홍보 효과를 기대해본다.
최근 공연예술계에서 유튜브와 인스타그램, 페이스북 등 소셜미디어를 적극 활용하고 글로벌 플랫폼, 스트리밍 모바일 서비스와 같은 대중화 된 접근 방식을 통해 적극적으로 관객과 소통하려고 노력하고 있다. 문화체육관광부와 예술경영지원센터가 발표한 2019 공연예술트렌드조사에 따르면 공연예술계가 가장 크게 주목하고 영향을 불러일으킬 키워드는 소셜미디어를 활용한 온라인 마케팅이라고 밝혔다. 이처럼 디지털 미디어 시대에서 최근 이용자들과 쌍방향적 커뮤니케이션이 가능하게 되면서 PR활동을 위한 소셜미디어의 영향력과 필요성이 크게 주목받고 있으며 새로운 홍보 마케팅 전략에 집중하고 있다. 국내 공연예술분야에서도 온라인PR의 규모와 질적 수준들이 갈수록 커져가고 중요하게 인식되고 있지만 아직까지도 공연예술기관 또는 예술단체에서는 공연에 대한 콘텐츠 개발에만 집중되어 있고 홍보마케팅에 대한 구체적이고 전략적으로 개선되지 않아 어려움을 보이고 있다. 빠르게 변화하는 디지털 미디어 시대에서 소셜미디어 콘텐츠가 세분화되고 이를 활용해야 하는 전문적인 기술들이 PR실무자들에게 요구되고 있는 가운데 현재 공연예술분야 온라인PR 실무자들의 역할과 전문성에 대한 부족함을 인식함이 계기가 되어 이 연구를 시작하게 되었다. 다시 말해, 변화하고 있는 공연예술계의 산업적 전망을 위해서는 변화하는 홍보PR과 이를 다루는 PR실무자 역할에 대한 논의가 필요한 시점이라고 할 수 있다. 이러한 문제 인식에 근거하여, 본 연구에서는 소셜미디어를 적극 활용하고 있는 공연예술분야 민간문화재단 온라인PR 실무자들을 대상으로 선정하여 심층인터뷰를 진행하였다. 그들이 운영하고 있는 각 소셜미디어의 특징과 PR적 가치를 점검해보고 온라인PR 실무자들의 역할 유형과 업무 특성을 조사해보았다. 그리고 샐롯 등(Sallot et al,1996)에서 제시한 전문적 PR활동을 위한 8개 기준을 접목하여 온라인PR 실무자들의 전문성에 대한 인식과 그들의 역량을 파악하고 업무 내의 한계점을 확인해보았다. 본 연구를 통해 공연예술분야 민간문화재단 온라인PR 실무자가 전문성을 인식하고 조직 내 한계점을 극복해 더 획기적이고 다양한 콘텐츠를 관객들에게 제공하여 이 시대가 요구하는 새로운 커뮤니케이션 방식을 이끌어 내길 바란다. 더 나아가 각 공연예술기관 또는 예술단체에서는 구체적이고 차별화 된 온라인 마케팅 전략을 개발하고 꾸준히 지속 관리 운영함으로써 브랜딩 제고에 긍정적인 홍보 효과를 기대해본다.
Recently, the performing arts industry is striving to maximize its efforts to actively communicate and interact with the audience by mobilizing social media channels such as YouTube, Instagram and Facebook, and through popular audience-access routes, for instance global platforms and mobile streamin...
Recently, the performing arts industry is striving to maximize its efforts to actively communicate and interact with the audience by mobilizing social media channels such as YouTube, Instagram and Facebook, and through popular audience-access routes, for instance global platforms and mobile streaming services. According to the 2019 Performance Art Trend Survey released by the Ministry of Culture, Sports and Tourism and the Korea Arts Management Service, ‘online marketing through social media’ is the key factor that becomes influential and drawing attention. As we are living in the era of digital media where interactive communications are happening, the influence of social media and its necessity is getting highlights, and the industry is focusing on new promotional marketing strategies in line with this shift. Despite the increasing market size of and quality expectations for online PR in this industry, the performing arts institutions and art organizations are still prioritizing performance content development but neglecting a detailed and strategical approach in PR marketing. In this rapidly changing world of digital media, social media contents are being segmented where the PR professionals are required to equip with the needful skillset to process them. This research started from identifying the gap between the aforementioned needs and the current capability level of the online PR professionals in the market. In other words, it is the time now for the PR professionals to initiate new discussions on the outlook of the performing arts industry that is changing. Based on the problem statement, this study was conducted by a number of in-depth interviews with the selected online PR professionals from some private foundations in the performing arts industry. The characteristics of each social media channel and their PR values have been examined. Also, the role types and traits of the PR professionals have been evaluated. In addition, their awareness of expertise, capabilities and current limitations have been identified by applying the eight criteria for professional PR activities provided by Sallot et al.(1996) With this study, it is expected for the online PR professionals in private foundations of the performing arts industry to increase the awareness of current expertise level and further develop beyond limitations, in order to learn new communications methodology and offer innovative and diverse contents to the audience. Furthermore, the performing arts institutions and art organizations are expected to generate positive promotional effects in improving brand image, by developing, executing and continuously managing their specific and differentiated online marketing strategies.
Recently, the performing arts industry is striving to maximize its efforts to actively communicate and interact with the audience by mobilizing social media channels such as YouTube, Instagram and Facebook, and through popular audience-access routes, for instance global platforms and mobile streaming services. According to the 2019 Performance Art Trend Survey released by the Ministry of Culture, Sports and Tourism and the Korea Arts Management Service, ‘online marketing through social media’ is the key factor that becomes influential and drawing attention. As we are living in the era of digital media where interactive communications are happening, the influence of social media and its necessity is getting highlights, and the industry is focusing on new promotional marketing strategies in line with this shift. Despite the increasing market size of and quality expectations for online PR in this industry, the performing arts institutions and art organizations are still prioritizing performance content development but neglecting a detailed and strategical approach in PR marketing. In this rapidly changing world of digital media, social media contents are being segmented where the PR professionals are required to equip with the needful skillset to process them. This research started from identifying the gap between the aforementioned needs and the current capability level of the online PR professionals in the market. In other words, it is the time now for the PR professionals to initiate new discussions on the outlook of the performing arts industry that is changing. Based on the problem statement, this study was conducted by a number of in-depth interviews with the selected online PR professionals from some private foundations in the performing arts industry. The characteristics of each social media channel and their PR values have been examined. Also, the role types and traits of the PR professionals have been evaluated. In addition, their awareness of expertise, capabilities and current limitations have been identified by applying the eight criteria for professional PR activities provided by Sallot et al.(1996) With this study, it is expected for the online PR professionals in private foundations of the performing arts industry to increase the awareness of current expertise level and further develop beyond limitations, in order to learn new communications methodology and offer innovative and diverse contents to the audience. Furthermore, the performing arts institutions and art organizations are expected to generate positive promotional effects in improving brand image, by developing, executing and continuously managing their specific and differentiated online marketing strategies.
주제어
#민간문화재단, 온라인PR, PR실무자역할, 전문성이론, 공연예술, Private Cultural Foundation, Online PR, Role of PR Professional, Expertise Theory, Performing Arts
학위논문 정보
저자
조성현
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과
지도교수
민정아
발행연도
2019
총페이지
vi, 92 p.
키워드
민간문화재단, 온라인PR, PR실무자역할, 전문성이론, 공연예술, Private Cultural Foundation, Online PR, Role of PR Professional, Expertise Theory, Performing Arts
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