한부모가정과 다문화가정의 아동들에 대하여‘사회환경적 결핍이 있는 아동’이라고 칭하고, 이들의 회복탄력성 중 긍정성이 이들에게 사회환경적 역경에서 벗어나 자신의 삶을 있는 그대로 수용하고, 더욱더 발전할 수 있는 방향에 대하여 일대일로 만나면서 이야기하는 관찰법과 면담법을 통하여 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 사회환경적 결핍이 있는 아동들로써 구성된 총 5명으로 부산지역의 중구에 소재한 희망지역아동센터라는 기관에서 ...
한부모가정과 다문화가정의 아동들에 대하여‘사회환경적 결핍이 있는 아동’이라고 칭하고, 이들의 회복탄력성 중 긍정성이 이들에게 사회환경적 역경에서 벗어나 자신의 삶을 있는 그대로 수용하고, 더욱더 발전할 수 있는 방향에 대하여 일대일로 만나면서 이야기하는 관찰법과 면담법을 통하여 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 사회환경적 결핍이 있는 아동들로써 구성된 총 5명으로 부산지역의 중구에 소재한 희망지역아동센터라는 기관에서 2019년 3월부터 5월까지의 10주간의 프로그램을 실행하여 실행한 연구 자료로써 Giorgi의 현상학적 연구 분석 6단계로 분석하여 구조화해 LMT를 통한 회복탄력성에 관한 자기긍정성 모델로 설명하였다. 연구결과로 LMT에서 나타난 회복탄력성의 자기긍정성은 강이나 바다의 축소와 길의 확장 및 연결 그리고 색감에 대한 분화와 다양성이 표현되고 있었다. 이에 따라서 알 수 있는 것은 첫째로 무의식과 의식에 대한 경계선이 나뉘어지고, 무의식의 영역와 의식의 영역 이 두 영역의 경계적인 부분이 생겨남을 뜻한다. 두 번째로 길의 영역에 대한 확장이다. 길에 대한 영역은 길의 여러 가지 갈래로 분화되기도 하고, 길의 영역이 줄어들기도 하면서 연결과 분리가 반복적으로 나타남에 따라 LMT의 요소 중 집과 밭과 연결되는 점을 볼 수가 있었다. 이러함으로 볼 때 아동에게 길의 영역에 분화는 회복탄력성에 관한 LMT 작품 속에서 표현될 수 있음을 알 수 있다. 마지막으로 자신의 LMT 작품을 소개하면서 진정한 자기 자신과의 만남이 이루어지므로 LMT 작품을 계속하여 설명하면서 자기 자신의 긍정성을 표현하면서 회복탄력성을 나타냄을 볼 수 있었다. 본 연구 결과에 따라서 사회환경적 결핍이 있는 아동에게 LMT를 통하여 자신의 긍정성을 찾음에 도움을 줄 수 있으며, 이러함에 따라 아동이 가지고 있는 사회환경적인 결핍적 요소에 대하여 회복탄력성을 이끌어 낼 수 있다는 것을 알 수 있다는 현상학적 관점으로 연구하였다는 점에 의의를 둘 수 있다.
한부모가정과 다문화가정의 아동들에 대하여‘사회환경적 결핍이 있는 아동’이라고 칭하고, 이들의 회복탄력성 중 긍정성이 이들에게 사회환경적 역경에서 벗어나 자신의 삶을 있는 그대로 수용하고, 더욱더 발전할 수 있는 방향에 대하여 일대일로 만나면서 이야기하는 관찰법과 면담법을 통하여 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 사회환경적 결핍이 있는 아동들로써 구성된 총 5명으로 부산지역의 중구에 소재한 희망지역아동센터라는 기관에서 2019년 3월부터 5월까지의 10주간의 프로그램을 실행하여 실행한 연구 자료로써 Giorgi의 현상학적 연구 분석 6단계로 분석하여 구조화해 LMT를 통한 회복탄력성에 관한 자기긍정성 모델로 설명하였다. 연구결과로 LMT에서 나타난 회복탄력성의 자기긍정성은 강이나 바다의 축소와 길의 확장 및 연결 그리고 색감에 대한 분화와 다양성이 표현되고 있었다. 이에 따라서 알 수 있는 것은 첫째로 무의식과 의식에 대한 경계선이 나뉘어지고, 무의식의 영역와 의식의 영역 이 두 영역의 경계적인 부분이 생겨남을 뜻한다. 두 번째로 길의 영역에 대한 확장이다. 길에 대한 영역은 길의 여러 가지 갈래로 분화되기도 하고, 길의 영역이 줄어들기도 하면서 연결과 분리가 반복적으로 나타남에 따라 LMT의 요소 중 집과 밭과 연결되는 점을 볼 수가 있었다. 이러함으로 볼 때 아동에게 길의 영역에 분화는 회복탄력성에 관한 LMT 작품 속에서 표현될 수 있음을 알 수 있다. 마지막으로 자신의 LMT 작품을 소개하면서 진정한 자기 자신과의 만남이 이루어지므로 LMT 작품을 계속하여 설명하면서 자기 자신의 긍정성을 표현하면서 회복탄력성을 나타냄을 볼 수 있었다. 본 연구 결과에 따라서 사회환경적 결핍이 있는 아동에게 LMT를 통하여 자신의 긍정성을 찾음에 도움을 줄 수 있으며, 이러함에 따라 아동이 가지고 있는 사회환경적인 결핍적 요소에 대하여 회복탄력성을 이끌어 낼 수 있다는 것을 알 수 있다는 현상학적 관점으로 연구하였다는 점에 의의를 둘 수 있다.
The purpose of the project is to find out about children from single-parent families and multicultural families by calling them 'children with social and environmental deficits', accepting their lives as they are, and talking to them one-on-one about how they can be further developed. The five c...
The purpose of the project is to find out about children from single-parent families and multicultural families by calling them 'children with social and environmental deficits', accepting their lives as they are, and talking to them one-on-one about how they can be further developed. The five children with social and environmental deficiencies were analyzed in six stages of Giorgi's Phenomenological Research Analysis, which was structured and described as a self-positive model for resilience through LMT, based on the study conducted by an agency called Hope Regional Children's Center in central Busan from March to May 2019. As a result of the study, the self-positive effect of resilience in the LMT was expressed in terms of the reduction of rivers and oceans, the expansion and connection of roads, and the differentiation and diversity of colors. Therefore, what can be seen is that the boundary between unconsciousness and consciousness is first divided, and the boundary between the unconscious area and the conscious area creates the boundary part of the two areas. Secondly, it is an extension to the area of the road. The area of the road was divided into various branches of the road, and as the area of the road was reduced and the connection and separation were repeated, we could see that it was connected to the house and field among the elements of the LMT. This shows that for children, differentiation in the area of the road can be expressed in LMT works on resilience. Finally, as we introduced our LMT work, we were able to demonstrate resilience while continuing to explain our LMT work to express self-positivity. Based on the results of this study, it can be meaningful that the LMT can help children with social and environmental deficits find their self-positivity, there by eliciting resilience to the social and environmental deficiencies that children have.
The purpose of the project is to find out about children from single-parent families and multicultural families by calling them 'children with social and environmental deficits', accepting their lives as they are, and talking to them one-on-one about how they can be further developed. The five children with social and environmental deficiencies were analyzed in six stages of Giorgi's Phenomenological Research Analysis, which was structured and described as a self-positive model for resilience through LMT, based on the study conducted by an agency called Hope Regional Children's Center in central Busan from March to May 2019. As a result of the study, the self-positive effect of resilience in the LMT was expressed in terms of the reduction of rivers and oceans, the expansion and connection of roads, and the differentiation and diversity of colors. Therefore, what can be seen is that the boundary between unconsciousness and consciousness is first divided, and the boundary between the unconscious area and the conscious area creates the boundary part of the two areas. Secondly, it is an extension to the area of the road. The area of the road was divided into various branches of the road, and as the area of the road was reduced and the connection and separation were repeated, we could see that it was connected to the house and field among the elements of the LMT. This shows that for children, differentiation in the area of the road can be expressed in LMT works on resilience. Finally, as we introduced our LMT work, we were able to demonstrate resilience while continuing to explain our LMT work to express self-positivity. Based on the results of this study, it can be meaningful that the LMT can help children with social and environmental deficits find their self-positivity, there by eliciting resilience to the social and environmental deficiencies that children have.
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