이 논문의 목적은 헤겔(G. W. F. Hegel)의 예술 철학에 나타나는 친밀성(Inningkeit) 개념을 파악하고, 이러한 친밀성 개념이 헤겔 예술 철학 내에서 지닌 의미를 찾는 데에 있다. 친밀성이란 외적인 대상 또는 외면성을 통해 자신을 아는 것으로서의 정신적인 것이 드러나는 특성을 뜻한다. 우선 헤겔은 상징적 예술에 속하는 이슬람 시문학에 대해서 루미(Rumi)와 허페즈(Hafez)의 작품을 중심으로 설명하며 그 특성을 지복한 친밀성(sellige Inningkeit)으로 규정한다. 상징적 예술은 아직 이념에 걸맞은 외적 형상에 도달하지 못한 단계로, 이념과 형상의 불일치인 ...
이 논문의 목적은 헤겔(G. W. F. Hegel)의 예술 철학에 나타나는 친밀성(Inningkeit) 개념을 파악하고, 이러한 친밀성 개념이 헤겔 예술 철학 내에서 지닌 의미를 찾는 데에 있다. 친밀성이란 외적인 대상 또는 외면성을 통해 자신을 아는 것으로서의 정신적인 것이 드러나는 특성을 뜻한다. 우선 헤겔은 상징적 예술에 속하는 이슬람 시문학에 대해서 루미(Rumi)와 허페즈(Hafez)의 작품을 중심으로 설명하며 그 특성을 지복한 친밀성(sellige Inningkeit)으로 규정한다. 상징적 예술은 아직 이념에 걸맞은 외적 형상에 도달하지 못한 단계로, 이념과 형상의 불일치인 숭고가 표현의 원리가 되는 단계이다. 이슬람 시문학은 이러한 상징적 예술에 속하는데, 헤겔이 거론한 루미와 허페즈는 시인이면서 동시에 이슬람 수피즘 사상가라는 특징을 지니고 있다. 자신을 비움으로서 신을 만나려 하고, 자신의 내면을 탐구하는 범신론적 이슬람 사상인 수피즘의 특징은 헤겔에 의해 자기 자신을 내던지며 외적 대상과 긍정적으로 관계를 맺고 이를 통하여 자신의 실체성(Substantialität)을 보존하는 친밀성인 지복한 친밀성으로 규정된다. 이러한 지복한 친밀성은 낭만적인 에술에서 예외적으로 성모 마리아의 모성애를 설명하는 데에도 사용된다. 헤겔의 예술 철학의 낭만적인 예술의 영역에서 친밀성은 주로 주관적인 친밀성(subjektive Innigkeit)으로 나타난다. 낭만적인 예술은 이념과 외적 형상의 일치가 불가능해짐에 따라 내적 주관성이 표현의 원리가 되는 단계이다. 이 단계에서 주체는 자기 자신의 내면을 고집하고 외적 세계를 거부하려고 한다. 그러한 주체의 심정은 외적 대상으로 넌지시 드러나는 주관적인 친밀성을 보인다. 헤겔은 낭만적인 예술의 이러한 주관적 친밀성을 종교적인 영역, 기사도 영역 중에서 사랑, 그리고 개인의 특수성에 깃든 형식적인 독자성 영역에서 심정의 외화를 다루며 거론한다. 헤겔은 주관성이 지배적으로 됨에 따라 낭만적 예술이 해체된다고 주장한다. 헤겔은 이 국면에 있어서 바람직한 예술로 ‘객관적인 해학(objective Humor)’을 주장한다. 객관적인 해학은 주관성을 지니면서도 외적 대상과 긍정적으로 관계를 맺게 하는 ‘친밀화(Verinnigung)’로 특징지어진다. 객관적인 해학을 통해 정신적인 것을 현실적으로 내비치는 예술의 역할이 유지되는 것이다. 헤겔의 이러한 친밀성 개념은 두 가지 함의를 지닌다. 하나는 헤겔의 낭만주의 비판의 성격을 드러낸다는 점이다. 헤겔은 낭만주의를 주관성에 경도되어 외적 세계를 거부하는 것으로 비판하는데, 주관과 외적 세계 사이의 관계맺음으로 나타나는 친밀성은 낭만주의를 비판하는 헤겔의 지향점을 잘 드러내는 개념이다. 다른 하나는 ‘예술의 종언’에도 불구하고 예술이 여전히 가치 있음을 설명하는 근거로 친밀성 개념을 함축한 객관적인 해학을 제시할 수 있다는 것이다. 객관적인 해학은 친밀화를 특징으로 지닌다. 즉 예술의 종언에 있어서도 예술이 자신의 역할을 해낼 수 있는 것은 주관이 외적 대상 속에서 정신적인 것을 내비추는 친밀성을 통해 가능한 것이다. 즉 절대정신의 도정이 예술을 넘어 종교와 철학으로 이어지더라도, 예술은 정신적인 것을 현실적이고 현재적으로 비추어 우리의 표상과 사유를 돕는 고유한 역할을 지닐 수 있는 것이다.
이 논문의 목적은 헤겔(G. W. F. Hegel)의 예술 철학에 나타나는 친밀성(Inningkeit) 개념을 파악하고, 이러한 친밀성 개념이 헤겔 예술 철학 내에서 지닌 의미를 찾는 데에 있다. 친밀성이란 외적인 대상 또는 외면성을 통해 자신을 아는 것으로서의 정신적인 것이 드러나는 특성을 뜻한다. 우선 헤겔은 상징적 예술에 속하는 이슬람 시문학에 대해서 루미(Rumi)와 허페즈(Hafez)의 작품을 중심으로 설명하며 그 특성을 지복한 친밀성(sellige Inningkeit)으로 규정한다. 상징적 예술은 아직 이념에 걸맞은 외적 형상에 도달하지 못한 단계로, 이념과 형상의 불일치인 숭고가 표현의 원리가 되는 단계이다. 이슬람 시문학은 이러한 상징적 예술에 속하는데, 헤겔이 거론한 루미와 허페즈는 시인이면서 동시에 이슬람 수피즘 사상가라는 특징을 지니고 있다. 자신을 비움으로서 신을 만나려 하고, 자신의 내면을 탐구하는 범신론적 이슬람 사상인 수피즘의 특징은 헤겔에 의해 자기 자신을 내던지며 외적 대상과 긍정적으로 관계를 맺고 이를 통하여 자신의 실체성(Substantialität)을 보존하는 친밀성인 지복한 친밀성으로 규정된다. 이러한 지복한 친밀성은 낭만적인 에술에서 예외적으로 성모 마리아의 모성애를 설명하는 데에도 사용된다. 헤겔의 예술 철학의 낭만적인 예술의 영역에서 친밀성은 주로 주관적인 친밀성(subjektive Innigkeit)으로 나타난다. 낭만적인 예술은 이념과 외적 형상의 일치가 불가능해짐에 따라 내적 주관성이 표현의 원리가 되는 단계이다. 이 단계에서 주체는 자기 자신의 내면을 고집하고 외적 세계를 거부하려고 한다. 그러한 주체의 심정은 외적 대상으로 넌지시 드러나는 주관적인 친밀성을 보인다. 헤겔은 낭만적인 예술의 이러한 주관적 친밀성을 종교적인 영역, 기사도 영역 중에서 사랑, 그리고 개인의 특수성에 깃든 형식적인 독자성 영역에서 심정의 외화를 다루며 거론한다. 헤겔은 주관성이 지배적으로 됨에 따라 낭만적 예술이 해체된다고 주장한다. 헤겔은 이 국면에 있어서 바람직한 예술로 ‘객관적인 해학(objective Humor)’을 주장한다. 객관적인 해학은 주관성을 지니면서도 외적 대상과 긍정적으로 관계를 맺게 하는 ‘친밀화(Verinnigung)’로 특징지어진다. 객관적인 해학을 통해 정신적인 것을 현실적으로 내비치는 예술의 역할이 유지되는 것이다. 헤겔의 이러한 친밀성 개념은 두 가지 함의를 지닌다. 하나는 헤겔의 낭만주의 비판의 성격을 드러낸다는 점이다. 헤겔은 낭만주의를 주관성에 경도되어 외적 세계를 거부하는 것으로 비판하는데, 주관과 외적 세계 사이의 관계맺음으로 나타나는 친밀성은 낭만주의를 비판하는 헤겔의 지향점을 잘 드러내는 개념이다. 다른 하나는 ‘예술의 종언’에도 불구하고 예술이 여전히 가치 있음을 설명하는 근거로 친밀성 개념을 함축한 객관적인 해학을 제시할 수 있다는 것이다. 객관적인 해학은 친밀화를 특징으로 지닌다. 즉 예술의 종언에 있어서도 예술이 자신의 역할을 해낼 수 있는 것은 주관이 외적 대상 속에서 정신적인 것을 내비추는 친밀성을 통해 가능한 것이다. 즉 절대정신의 도정이 예술을 넘어 종교와 철학으로 이어지더라도, 예술은 정신적인 것을 현실적이고 현재적으로 비추어 우리의 표상과 사유를 돕는 고유한 역할을 지닐 수 있는 것이다.
The purpose of this thesis is to investigate concept of inwardness(Innigkeit) in Hegel’s philosophy of Art, and to confirm the significance of it. Inwardness is a characteristic to find out mindness, as knowing oneself, through outer objects. Hegel, mentioning islamic poetry as a content of...
The purpose of this thesis is to investigate concept of inwardness(Innigkeit) in Hegel’s philosophy of Art, and to confirm the significance of it. Inwardness is a characteristic to find out mindness, as knowing oneself, through outer objects. Hegel, mentioning islamic poetry as a content of symbolic art, put Rumi and Hafez as key examples of it. Character of this poetry is defined as blessed inwardness. Symbolic art is stage where the idea cannot reach to its suitable outer form yet. And in here principle of expression is sublimity, which is discord between the idea and its form. Islamic poetry belongs to symbolic art. Rumi and Hafez, who were mentioned by Hegel, are especially poets and thinkers of Sufism. Characteristics of sufism to make an effort to meet god by emptying oneself and to investigate one’s inner side is defined as blessed inwardness, which is to keep one’s reality by making positive relationship with outer object through throwing out oneself. This concept of blessed inwardness is also mentioned as a character of Virgin Mary’s motherhood, which is exceptional case in romantic art. Otherwise, field of romantic art in Hegel’s philosophy of art shows concept of inwardness as subjective inwardness. Romantic art is stage where inner subjectivity becomes principle of expression, as idea and outer form stay unable to accord each other. romantic art, a subject persists to stay in its inner side and keep trying to reject outer world. When such feeling comes out allusively on outer object, it ist shown as subjective inwardness. This concept of subjective inwardness in romantic art is mentioned in these sections; religious field, love in field of chivalry, coming out of feeling in field of formal independence of individual distinctiveness. Hegel mentions dissolution of romantic art and ‘End of Art.’ On this part, Hegel insists ‘objective humor’ as suitable art. This ‘objective humor’ is stage where subjectivity and objectivity makes harmony through inwardnizing(Verinnigung). These usage of concept of inwardness by Hegel shows two worthy points. One is that the concept shows Hegel’s criticism on romanticism clearly. Hegel critisizes romanticism that it is too much subjective. Concept of inwardness, which is shown as relationship between subject and outer object, is used on this cri tical context. The other one is, ‘objective humor’ with inwardness shows that art is still worthful despite of ’End of Art.’ Even though route of absolute mind goes over the art and heads to the religion and the philosophy, art still has unique position to reveal mindness real and present. Here, ‘objective humor’ with inwardnizing enables art to maintain such position.
The purpose of this thesis is to investigate concept of inwardness(Innigkeit) in Hegel’s philosophy of Art, and to confirm the significance of it. Inwardness is a characteristic to find out mindness, as knowing oneself, through outer objects. Hegel, mentioning islamic poetry as a content of symbolic art, put Rumi and Hafez as key examples of it. Character of this poetry is defined as blessed inwardness. Symbolic art is stage where the idea cannot reach to its suitable outer form yet. And in here principle of expression is sublimity, which is discord between the idea and its form. Islamic poetry belongs to symbolic art. Rumi and Hafez, who were mentioned by Hegel, are especially poets and thinkers of Sufism. Characteristics of sufism to make an effort to meet god by emptying oneself and to investigate one’s inner side is defined as blessed inwardness, which is to keep one’s reality by making positive relationship with outer object through throwing out oneself. This concept of blessed inwardness is also mentioned as a character of Virgin Mary’s motherhood, which is exceptional case in romantic art. Otherwise, field of romantic art in Hegel’s philosophy of art shows concept of inwardness as subjective inwardness. Romantic art is stage where inner subjectivity becomes principle of expression, as idea and outer form stay unable to accord each other. romantic art, a subject persists to stay in its inner side and keep trying to reject outer world. When such feeling comes out allusively on outer object, it ist shown as subjective inwardness. This concept of subjective inwardness in romantic art is mentioned in these sections; religious field, love in field of chivalry, coming out of feeling in field of formal independence of individual distinctiveness. Hegel mentions dissolution of romantic art and ‘End of Art.’ On this part, Hegel insists ‘objective humor’ as suitable art. This ‘objective humor’ is stage where subjectivity and objectivity makes harmony through inwardnizing(Verinnigung). These usage of concept of inwardness by Hegel shows two worthy points. One is that the concept shows Hegel’s criticism on romanticism clearly. Hegel critisizes romanticism that it is too much subjective. Concept of inwardness, which is shown as relationship between subject and outer object, is used on this cri tical context. The other one is, ‘objective humor’ with inwardness shows that art is still worthful despite of ’End of Art.’ Even though route of absolute mind goes over the art and heads to the religion and the philosophy, art still has unique position to reveal mindness real and present. Here, ‘objective humor’ with inwardnizing enables art to maintain such position.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.