이 글은 14세기 영국 여성 신비주의자 마저리 켐프를 중심으로 중세 여성 신비주의자들의 성적 환상에 대한 전반적인 의미를 밝히고, 세속 여성인 마저리가 여성 신비주의자들의 사례를 자신에게 어떻게 적용시켜 나가는지를 살펴보고자 한다.
신을 닮아가는 삶을 살아가기를 원했던 중세인들의 열망과 그리스도의 육화를 부정하는 카타르파에 대한 대응으로 중세 그리스도교는 점차 그리스도의 인성을 강조하기에 이르렀다. 이는 당시 사람들이 그리스도의 육체적인 모습에 더욱 집중하게 만들었고, 이로 인해 그의 수난과 사랑을 직접적으로 느끼는 감정...
이 글은 14세기 영국 여성 신비주의자 마저리 켐프를 중심으로 중세 여성 신비주의자들의 성적 환상에 대한 전반적인 의미를 밝히고, 세속 여성인 마저리가 여성 신비주의자들의 사례를 자신에게 어떻게 적용시켜 나가는지를 살펴보고자 한다.
신을 닮아가는 삶을 살아가기를 원했던 중세인들의 열망과 그리스도의 육화를 부정하는 카타르파에 대한 대응으로 중세 그리스도교는 점차 그리스도의 인성을 강조하기에 이르렀다. 이는 당시 사람들이 그리스도의 육체적인 모습에 더욱 집중하게 만들었고, 이로 인해 그의 수난과 사랑을 직접적으로 느끼는 감정적인 신앙 방식이 유행하게 되었다. 이러한 신앙의 방식은 남성보다 감정적이라고 여겨졌던 여성들에게 적합했다. 여성 신비주의자들은 자신의 육체를 통해 그리스도를 좀 더 가까이 느끼기를 원했고 그리스도는 그들의 세속의 연인과 남편을 뛰어넘는 영적 연인이자 남편이 되었다.
마저리는 비록 결혼한 몸이었지만 그리스도의 신부로 신에게 완전히 헌신하는 삶을 살아가기를 원했다. 세속의 여성으로 많은 성적 유혹에 노출되어 있었던 마저리에게 가장 큰 고민은 성적 문제였다. 마저리는 자신이 처녀가 아니기 때문에 신의 사랑을 받지 못할까봐 괴로워했다. 그러나 여러 신비주의 서적과 여성 신비주의자들의 이야기를 접한 마저리는 이들의 사례를 이용하여 자신의 약점을 극복해 나간다.
마저리는 신비한 결혼의 환상을 통해 그리스도의 신부라는 자신의 정체성을 확고히 한 뒤 처녀의 상징인 흰 옷을 입고 적극적인 신앙 활동을 펼쳤다. 그녀의 환상 속에서 그리스도는 반복해서 자신이 그녀의 남편임을 주장하고, 그녀에게 부부 사이의 혼인의 빚을 이행할 것을 요구한다. 마저리는 신을 묵상하는 동안 환상 속에서 여러 번에 걸쳐 ‘사랑의 불길’로 불타올라 황홀감을 느꼈고, 특히 그리스도의 몸과 피를 먹고 마시는 성만찬의 의식에서 신의 사랑의 느끼며 자신을 주체하지 못했다. 이와 같은 마저리의 모습을 볼 때 마저리는 신을 묵상 하는 가운데 느꼈던 황홀감을 신과 성적 합일의 결과로 생각했을 것이다. 그리고 이러한 경험은 그리스도의 신부라는 정체성을 가진 그녀에게 자연스러운 일이었고 신의 사랑을 가장 쉽게 이해할 수 있었던 방법이었을 것이다.
이 글은 14세기 영국 여성 신비주의자 마저리 켐프를 중심으로 중세 여성 신비주의자들의 성적 환상에 대한 전반적인 의미를 밝히고, 세속 여성인 마저리가 여성 신비주의자들의 사례를 자신에게 어떻게 적용시켜 나가는지를 살펴보고자 한다.
신을 닮아가는 삶을 살아가기를 원했던 중세인들의 열망과 그리스도의 육화를 부정하는 카타르파에 대한 대응으로 중세 그리스도교는 점차 그리스도의 인성을 강조하기에 이르렀다. 이는 당시 사람들이 그리스도의 육체적인 모습에 더욱 집중하게 만들었고, 이로 인해 그의 수난과 사랑을 직접적으로 느끼는 감정적인 신앙 방식이 유행하게 되었다. 이러한 신앙의 방식은 남성보다 감정적이라고 여겨졌던 여성들에게 적합했다. 여성 신비주의자들은 자신의 육체를 통해 그리스도를 좀 더 가까이 느끼기를 원했고 그리스도는 그들의 세속의 연인과 남편을 뛰어넘는 영적 연인이자 남편이 되었다.
마저리는 비록 결혼한 몸이었지만 그리스도의 신부로 신에게 완전히 헌신하는 삶을 살아가기를 원했다. 세속의 여성으로 많은 성적 유혹에 노출되어 있었던 마저리에게 가장 큰 고민은 성적 문제였다. 마저리는 자신이 처녀가 아니기 때문에 신의 사랑을 받지 못할까봐 괴로워했다. 그러나 여러 신비주의 서적과 여성 신비주의자들의 이야기를 접한 마저리는 이들의 사례를 이용하여 자신의 약점을 극복해 나간다.
마저리는 신비한 결혼의 환상을 통해 그리스도의 신부라는 자신의 정체성을 확고히 한 뒤 처녀의 상징인 흰 옷을 입고 적극적인 신앙 활동을 펼쳤다. 그녀의 환상 속에서 그리스도는 반복해서 자신이 그녀의 남편임을 주장하고, 그녀에게 부부 사이의 혼인의 빚을 이행할 것을 요구한다. 마저리는 신을 묵상하는 동안 환상 속에서 여러 번에 걸쳐 ‘사랑의 불길’로 불타올라 황홀감을 느꼈고, 특히 그리스도의 몸과 피를 먹고 마시는 성만찬의 의식에서 신의 사랑의 느끼며 자신을 주체하지 못했다. 이와 같은 마저리의 모습을 볼 때 마저리는 신을 묵상 하는 가운데 느꼈던 황홀감을 신과 성적 합일의 결과로 생각했을 것이다. 그리고 이러한 경험은 그리스도의 신부라는 정체성을 가진 그녀에게 자연스러운 일이었고 신의 사랑을 가장 쉽게 이해할 수 있었던 방법이었을 것이다.
This paper explores the overall meaning of the sexual vision of medieval female mystics around 14th century, centered on an English female mystic, Margery Kempe, and examines how Margery, an secular woman, applies the example of female mystic to herself.
Medieval Christianity has increasingly em...
This paper explores the overall meaning of the sexual vision of medieval female mystics around 14th century, centered on an English female mystic, Margery Kempe, and examines how Margery, an secular woman, applies the example of female mystic to herself.
Medieval Christianity has increasingly emphasized the humanity of Christ as a result of the desire of medieval people who wanted to imitate Christ and the response to the Cathari denying the incarnation of Christ. This made Middle Ages more focused on the physical appearance of Christ, The affective piety that directly felt Christ's passion and love became popular.
This practice of faith was appropriate for women who were considered more affective than men. Female mystics wanted to feel Christ closer through their flesh, and Christ became a spiritual lover and husband beyond their secular lovers and husbands.
Margery hoped to live a life entirely devoted to God as the bride of Christ although she was married. Because she was exposed to many sexual temptations as a secular woman, the biggest concern for Margery was sexual problems. Moreover, Margery was distressed that she would not receive God's love because she was not a virgin. However, Margery who has encountered many mystical books and female mystic stories utilized these cases to overcome her weaknesses.
Margery established her identity as the bride of Christ through the vision of mystical marriage and actively carried out her faith, dressed in white, a symbol of virgin. In Margery's vision, Christ repeatedly claims to be her husband and demands that she fulfill conjugal debt. Margery was kindled with fire of love in vision many times and she felt ecstasy. Especially, she cannot control herself at Eucharist that symbolizes eating and drinking the body and blood of Christ. Therefore, she thought the ecstasy she felt while meditating on God was the result of sexual union with God. This experience was natural for her with the identity of a bride of Christ and the easiest way to understand God's love.
This paper explores the overall meaning of the sexual vision of medieval female mystics around 14th century, centered on an English female mystic, Margery Kempe, and examines how Margery, an secular woman, applies the example of female mystic to herself.
Medieval Christianity has increasingly emphasized the humanity of Christ as a result of the desire of medieval people who wanted to imitate Christ and the response to the Cathari denying the incarnation of Christ. This made Middle Ages more focused on the physical appearance of Christ, The affective piety that directly felt Christ's passion and love became popular.
This practice of faith was appropriate for women who were considered more affective than men. Female mystics wanted to feel Christ closer through their flesh, and Christ became a spiritual lover and husband beyond their secular lovers and husbands.
Margery hoped to live a life entirely devoted to God as the bride of Christ although she was married. Because she was exposed to many sexual temptations as a secular woman, the biggest concern for Margery was sexual problems. Moreover, Margery was distressed that she would not receive God's love because she was not a virgin. However, Margery who has encountered many mystical books and female mystic stories utilized these cases to overcome her weaknesses.
Margery established her identity as the bride of Christ through the vision of mystical marriage and actively carried out her faith, dressed in white, a symbol of virgin. In Margery's vision, Christ repeatedly claims to be her husband and demands that she fulfill conjugal debt. Margery was kindled with fire of love in vision many times and she felt ecstasy. Especially, she cannot control herself at Eucharist that symbolizes eating and drinking the body and blood of Christ. Therefore, she thought the ecstasy she felt while meditating on God was the result of sexual union with God. This experience was natural for her with the identity of a bride of Christ and the easiest way to understand God's love.
주제어
#성적 환상 중세 여성 신비주의자 마저리 켐프
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