중·고등학교 시기는 질풍노도의 시기라고 할 만큼 학생들에게는 많은 변화가 찾아오는 시기이다. 그렇기 때문에 대부분의 학생들은 이 시기에 많은 내·외적인 갈등을 겪게 된다. 그러나 이러한 갈등들이 생길 때마다 학생들이 어떻게 대처를 해야 하는지 모르는 경우가 많으며 이는 학생들이 외적이든 내적이든 자신과 관련된 어떠한 갈등 상황이 닥쳤을 때 어떻게 대처를 해야 하는지에 대한 교육이 바로 이루어지지 않았기 때문일 것이다. 학생들에게 바람직한 갈등 해결 과정을 교육하기 위해서는 단순 주입식 교육으로는 부족해 보인다. 좀 더 효과적인 교육을 위해서는 학생들이 교과 시간에 접하게 되는 문제들을 개개인의 삶과 연관 지어서 깊이 있고 능동적인 사고를 하도록 지도할 필요가 있다. 이렇게 학생들의 삶과 연관시켜서 교과 학습이 이루어진다면 수업에서 제시한 문제가 곧 나의 문제가 되고 그 문제를 해결하기 위해 여러 ...
중·고등학교 시기는 질풍노도의 시기라고 할 만큼 학생들에게는 많은 변화가 찾아오는 시기이다. 그렇기 때문에 대부분의 학생들은 이 시기에 많은 내·외적인 갈등을 겪게 된다. 그러나 이러한 갈등들이 생길 때마다 학생들이 어떻게 대처를 해야 하는지 모르는 경우가 많으며 이는 학생들이 외적이든 내적이든 자신과 관련된 어떠한 갈등 상황이 닥쳤을 때 어떻게 대처를 해야 하는지에 대한 교육이 바로 이루어지지 않았기 때문일 것이다. 학생들에게 바람직한 갈등 해결 과정을 교육하기 위해서는 단순 주입식 교육으로는 부족해 보인다. 좀 더 효과적인 교육을 위해서는 학생들이 교과 시간에 접하게 되는 문제들을 개개인의 삶과 연관 지어서 깊이 있고 능동적인 사고를 하도록 지도할 필요가 있다. 이렇게 학생들의 삶과 연관시켜서 교과 학습이 이루어진다면 수업에서 제시한 문제가 곧 나의 문제가 되고 그 문제를 해결하기 위해 여러 해결 방안을 적극적으로 생각해볼 것이기 때문이다. 본고에서는 김유정의 소설 「봄봄」을 대상으로 이와 관련한 논의를 하고자 한다. 김유정의 소설 「봄봄」은 1930년대를 대표하는 문학 작품 중 하나이며, 김유정의 대표작 중 하나로 꼽히는 작품이기도 하다. 김유정의 소설은 제 6차 교육과정 이래로 계속해서 국어 교과서에 수록되어 오고 있으며, 특히 소설 「봄봄」은 제 7차 교육과정부터 이번 2015 개정 교육과정까지 계속해서 교과서에 수록되고 있다. 이 작품은 김유정의 소설 가운데서도 작가의 해학적 필치가 가장 두드러지게 나타난 작품으로 잘 알려져 있으며, 인물 묘사나 그들의 행동과 말투 등과 같은 언어적, 비언어적 표현을 사용하여 ‘나’와 ‘장인’의 갈등을 해학적으로 그려내고 있다는 점에서 문학사적으로 많은 연구가 이루어진 작품 중 하나이다. 그러나 「봄봄」의 경우 교육과정 달성을 위한 하나의 수단으로 바라보는 경향이 강하며 작품의 우수성에 대해 스스로 탐구해보는 등의 활동은 부족했던 것으로 생각된다. 대부분의 교과서가 장인과 ‘나’의 갈등 양상과 그 해결 방안을 진지하게 모색해 볼 기회나 데릴사위제를 통해 본 현대 사회의 노동력 착취 등의 문제를 깊이 있게 다루지 못하고 「봄봄」에서 두드러지게 나타나는 언어적 표현이나 해학적 분위기, 구조적 특징 등에 초점을 맞추어서 학생들을 가르치는 경향이 강했기 때문이다. 따라서 필자는 「봄봄」이 교과서에 꾸준히 수록될 만큼 유명한 문학 작품으로 자리 잡았음에도 불구하고 학생들 스스로 이 작품의 가치나 의미를 찾아보지 못했던 것에 연구의 필요성을 느끼고, 본 연구에서는 「봄봄」을 수록한 2015 개정 고등학교 국어교과서를 먼저 분석한 뒤 이와 관련한 문제점을 찾아보도록 하겠다. 그리고 「봄봄」으로 하여금 학생들의 주체적인 사고와 능동적인 자세를 길러주고 그들이 당면한 갈등 상황을 바람직한 방향으로 해결할 수 있는 방안을 모색해볼 수 있는 교수·학습 방안에 대해 논의해보고자 한다.
중·고등학교 시기는 질풍노도의 시기라고 할 만큼 학생들에게는 많은 변화가 찾아오는 시기이다. 그렇기 때문에 대부분의 학생들은 이 시기에 많은 내·외적인 갈등을 겪게 된다. 그러나 이러한 갈등들이 생길 때마다 학생들이 어떻게 대처를 해야 하는지 모르는 경우가 많으며 이는 학생들이 외적이든 내적이든 자신과 관련된 어떠한 갈등 상황이 닥쳤을 때 어떻게 대처를 해야 하는지에 대한 교육이 바로 이루어지지 않았기 때문일 것이다. 학생들에게 바람직한 갈등 해결 과정을 교육하기 위해서는 단순 주입식 교육으로는 부족해 보인다. 좀 더 효과적인 교육을 위해서는 학생들이 교과 시간에 접하게 되는 문제들을 개개인의 삶과 연관 지어서 깊이 있고 능동적인 사고를 하도록 지도할 필요가 있다. 이렇게 학생들의 삶과 연관시켜서 교과 학습이 이루어진다면 수업에서 제시한 문제가 곧 나의 문제가 되고 그 문제를 해결하기 위해 여러 해결 방안을 적극적으로 생각해볼 것이기 때문이다. 본고에서는 김유정의 소설 「봄봄」을 대상으로 이와 관련한 논의를 하고자 한다. 김유정의 소설 「봄봄」은 1930년대를 대표하는 문학 작품 중 하나이며, 김유정의 대표작 중 하나로 꼽히는 작품이기도 하다. 김유정의 소설은 제 6차 교육과정 이래로 계속해서 국어 교과서에 수록되어 오고 있으며, 특히 소설 「봄봄」은 제 7차 교육과정부터 이번 2015 개정 교육과정까지 계속해서 교과서에 수록되고 있다. 이 작품은 김유정의 소설 가운데서도 작가의 해학적 필치가 가장 두드러지게 나타난 작품으로 잘 알려져 있으며, 인물 묘사나 그들의 행동과 말투 등과 같은 언어적, 비언어적 표현을 사용하여 ‘나’와 ‘장인’의 갈등을 해학적으로 그려내고 있다는 점에서 문학사적으로 많은 연구가 이루어진 작품 중 하나이다. 그러나 「봄봄」의 경우 교육과정 달성을 위한 하나의 수단으로 바라보는 경향이 강하며 작품의 우수성에 대해 스스로 탐구해보는 등의 활동은 부족했던 것으로 생각된다. 대부분의 교과서가 장인과 ‘나’의 갈등 양상과 그 해결 방안을 진지하게 모색해 볼 기회나 데릴사위제를 통해 본 현대 사회의 노동력 착취 등의 문제를 깊이 있게 다루지 못하고 「봄봄」에서 두드러지게 나타나는 언어적 표현이나 해학적 분위기, 구조적 특징 등에 초점을 맞추어서 학생들을 가르치는 경향이 강했기 때문이다. 따라서 필자는 「봄봄」이 교과서에 꾸준히 수록될 만큼 유명한 문학 작품으로 자리 잡았음에도 불구하고 학생들 스스로 이 작품의 가치나 의미를 찾아보지 못했던 것에 연구의 필요성을 느끼고, 본 연구에서는 「봄봄」을 수록한 2015 개정 고등학교 국어교과서를 먼저 분석한 뒤 이와 관련한 문제점을 찾아보도록 하겠다. 그리고 「봄봄」으로 하여금 학생들의 주체적인 사고와 능동적인 자세를 길러주고 그들이 당면한 갈등 상황을 바람직한 방향으로 해결할 수 있는 방안을 모색해볼 수 있는 교수·학습 방안에 대해 논의해보고자 한다.
The middle and high school period is a period of high school students' anger, so many changes come to students, so most students suffer from internal and external conflicts during this period. However, there are many cases where students do not know how to cope with these conflicts, which is because...
The middle and high school period is a period of high school students' anger, so many changes come to students, so most students suffer from internal and external conflicts during this period. However, there are many cases where students do not know how to cope with these conflicts, which is because the education about how to cope with any conflicts related to themselves, whether externally or internally, is not immediately done. In order to educate students about the desirable conflict resolution process, it seems that simple infusion education is insufficient. For more effective education, it is necessary to teach students to have deep and active thinking by relating problems that they encounter in their class to their individual lives. If the subject learning is carried out in connection with the lives of students, the problems presented in the class will become my problem and I will actively think about various solutions to solve the problem. This study aims to discuss this with Kim Yu-jung's novel “Bom Bom(Spring Spring)”. Kim Yu-jung's novel “Bom Bom” is one of the representative literary works of the 1930s and is also considered to be one of Kim Yu-jung's masterpieces. Kim Yu-jung's novels have been included in Korean textbooks since the 6th curriculum, and especially the novel “Bom Bom” has been included in textbooks from the 7th curriculum to the 2015 revised curriculum. This work is well known as the most prominent work of the author's humorous handwriting among Kim Yu-jung's novels, and it is one of the works that has been studied in the literary history in that it humorously portrays the conflicts between 'I' and 'wife's father' using linguistic and nonverbal expressions such as character description, their actions and tone. However, in the case of “Bom Bom”, there is a strong tendency to view it as a means to achieve the curriculum, and it seems that there was a lack of activities such as exploring the excellence of the work by oneself. Most textbooks did not deal with the problems such as the conflicts between father in law and 'I' and the problems such as the exploitation of labor force in modern society through the Daryl's son-in-law system, and they tended to teach students by focusing on linguistic expressions, humorous atmosphere, and structural characteristics that are prominent in “Bom Bom”. Therefore, I feel the necessity of the study because the students themselves did not find the value or meaning of this work despite the fact that “Bom Bom” has become a famous literary work that is consistently included in the textbook. In this study, I will analyze the 2015 revised Korean textbook containing “Bom Bom” and find out the problems related to it. And this study will discuss teaching and learning methods that can help “Bom Bom” develop students' subjective thinking and active attitude and solve the conflict situation they face in a desirable direction.
The middle and high school period is a period of high school students' anger, so many changes come to students, so most students suffer from internal and external conflicts during this period. However, there are many cases where students do not know how to cope with these conflicts, which is because the education about how to cope with any conflicts related to themselves, whether externally or internally, is not immediately done. In order to educate students about the desirable conflict resolution process, it seems that simple infusion education is insufficient. For more effective education, it is necessary to teach students to have deep and active thinking by relating problems that they encounter in their class to their individual lives. If the subject learning is carried out in connection with the lives of students, the problems presented in the class will become my problem and I will actively think about various solutions to solve the problem. This study aims to discuss this with Kim Yu-jung's novel “Bom Bom(Spring Spring)”. Kim Yu-jung's novel “Bom Bom” is one of the representative literary works of the 1930s and is also considered to be one of Kim Yu-jung's masterpieces. Kim Yu-jung's novels have been included in Korean textbooks since the 6th curriculum, and especially the novel “Bom Bom” has been included in textbooks from the 7th curriculum to the 2015 revised curriculum. This work is well known as the most prominent work of the author's humorous handwriting among Kim Yu-jung's novels, and it is one of the works that has been studied in the literary history in that it humorously portrays the conflicts between 'I' and 'wife's father' using linguistic and nonverbal expressions such as character description, their actions and tone. However, in the case of “Bom Bom”, there is a strong tendency to view it as a means to achieve the curriculum, and it seems that there was a lack of activities such as exploring the excellence of the work by oneself. Most textbooks did not deal with the problems such as the conflicts between father in law and 'I' and the problems such as the exploitation of labor force in modern society through the Daryl's son-in-law system, and they tended to teach students by focusing on linguistic expressions, humorous atmosphere, and structural characteristics that are prominent in “Bom Bom”. Therefore, I feel the necessity of the study because the students themselves did not find the value or meaning of this work despite the fact that “Bom Bom” has become a famous literary work that is consistently included in the textbook. In this study, I will analyze the 2015 revised Korean textbook containing “Bom Bom” and find out the problems related to it. And this study will discuss teaching and learning methods that can help “Bom Bom” develop students' subjective thinking and active attitude and solve the conflict situation they face in a desirable direction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.