사물인터넷이란 사물에 센서를 부착하고 실시간, 인터넷으로 데이터를 주고받는 환경이나 기술을 말한다. 현재도 인터넷이 연결된 사물의 주변을 적지 않게 볼 수 있다. 현재까진 인터넷에 연결된 사물들이 정보를 주고받고자하면 사람의 ‘조작’이 필수가 되어야 했다. 하지만 사물인터넷 시대가 열리면서 인터넷에 연결된 사물들는 인간의 조작 없이 서로 정보를 주고 받으며 대화를 나눌 수 있게 되었다. 블루 투스나 근거리 무선통신(NFC), 센서 데이터, 네트워크가 이들의 조작 없이 대화를 돕는 기술이 된다.20년 전, 컴퓨터와 정보를 공유하기 위해서는 ‘플로피디스크나 ‘하드 디스크 드라이브(...
사물인터넷이란 사물에 센서를 부착하고 실시간, 인터넷으로 데이터를 주고받는 환경이나 기술을 말한다. 현재도 인터넷이 연결된 사물의 주변을 적지 않게 볼 수 있다. 현재까진 인터넷에 연결된 사물들이 정보를 주고받고자하면 사람의 ‘조작’이 필수가 되어야 했다. 하지만 사물인터넷 시대가 열리면서 인터넷에 연결된 사물들는 인간의 조작 없이 서로 정보를 주고 받으며 대화를 나눌 수 있게 되었다. 블루 투스나 근거리 무선통신(NFC), 센서 데이터, 네트워크가 이들의 조작 없이 대화를 돕는 기술이 된다.20년 전, 컴퓨터와 정보를 공유하기 위해서는 ‘플로피디스크나 ‘하드 디스크 드라이브(HDD)’라는 물리적 저장 장치를 사용했다. 인터넷이 등장 하면서 인터넷망을 사용해 컴퓨터와 비트로 대화했다. 사물인터넷도 연장선에 있다고볼 수 있다. 인터넷의 발전과정에 등장한 다른 대화방식이기 때문이다.2013년 컴퓨터는 네트워크를 사용해 원격으로 타 컴퓨터와 정보를 주고 받을수 있게 되었다. 현재도 주변에서 사물끼리 정보를 주고 받는 모습을 흔하게 볼 수 있었다. 최근엔 구글이 개발한 스마트 안경 ‘구글글래스과 나이키의 건강관리용 스마트팔찌 ‘퓨얼 밴드가 대표사례이다. 이처럼 사물인터넷은 현재 우리 곁에 밀접하게 다가와 있다. [NFC]칩를 활용하는 가전 제품도 사물 인터넷이 구현된 사례로 꼽힌다. [NFC]칩이 적용된 세탁기에 스마트 폰을 가져다 대면 세탁기의 동작 상태 또는 오작동 여부를 확인 하고 맞춤형 세탁 코스로 세탁을 확인 할 수 있다. 냉장고는 인간이 굳이 확인 하지 않아도 실시간으로 온도를 확인을 하고 제품 진단과 절전 관리도 적절하게 해내고 있다. 사물인터넷 시장의 환경에서 관심이 커짐에 아파트의 인증 기준도 변화가 생기기 시작했다. 2018년에 신축 건물 아파트 건물인증 기준 중에 하나는 “초고속 정보통신 건물인증”기준의 사물 인터넷 기술 항목을 추가 적용하여 심사 등급을 늘리게 되었다. 초고속 정보통신 건물인증이란 초고속 정보 통신과 홈 네트워크 서비스 등 기준 이상의 통신설비를 갖춘 건물에 대해 등급을 부여하고 인증 제도로 활용, 한국 정보통신 진흥 협회 정보 통신 인증 센터에서 심사를 진행 한다.초고속 정보 통신 사물인터넷 건물은 등급별로 분류하여 건물별로 설치 환경을 심사를 통해서 신축 아파트의 등급을 부여하고 있다.
첫째, 아파트가 건설된 후에는 이전에 이미 설치 된 전자 기기(빌트인 기기)에 대해서만 정보 확인과 제어가 가능할 뿐 소비자들이 신규 기기를 추가 하고자할 때 제어하기 어려운 실정이었다. 건설사 입장에서는 새로운 신규기기에 대한 확장 제어를 하기 쉽지 않은 구조이기 때문에, 새롭게 개발, 출시되고 있는 사물 인터넷 전자 기기들까지 제공하여 신규 아파트를 구입하는 사람들에게 생활의 가치를 누릴 수 있게 하고 싶어 했다.
둘째, 집 안에서 벽면에 설치된 월패드를 통해서만 제어하는 것 뿐만 아니라 외부, 집 밖에서도 집 안의 전자 기기에 대한 상태 확인, 제어 하고 싶어하는 요구가 있으며 스마트 폰을 사용하는 사람들이 점차적 증가하면서 이동하면서도 집 안의 상태를 확인하고 제어하는 기능을 필수로 제공 했으면 하는 생각을 하게 되었다. 하지만 홈 네트워크사들은 각 건설사들은 니즈를 충족하기는 어려운 현실이 였다. 사물 인터넷 전자 기기와 연동하기 위해선 가전사들의 플랫폼과 연동을 해야 하는데, 비용과 연동과 지원자체가 쉽지 않기 때문이다 그렇기에 국내 가전사와 연동을 하면서 사물인터넷 전자 기기들을 한번에 제어할 수 있도록 통신사와 협력해서 집 안에 홈 사물인터넷 서비스를 제공하는 시장을 형성하기 시작했다. 2016년 현대 건설과 SK텔레콤과 협력을 시작으로 국내 통신사와 아파트 건설사 간 협력을 통해 아파트 시장에 홈 사물 인터넷 서비스를 적용, 제공하는 시장이 점차 증가하는 추세다. 각 아파트 건설사 입장에선 통신사들의 협력을 활용해 아파트 거주자들에게 더 많은 사물 인터넷 기기들을 사용할 수 있는 환경을 제공함과 동시에 스마트 홈에 이은 사물인터넷 서비스 환경을 제공한다는 최첨단 브랜드 이미지의 마케팅 장점으로 적용할 수 있는 계기가 마련되었다. 각 통신사에서 브랜드아파트 시장에 진입함으로써 소비자들에게 자연스럽게 사물인터넷 기능 서비스에 대한 홍보도 같이 할 수 있는 장점이 되었으며, 매출 확장과 이윤을 높일 수 있는 기회를 가질 수 있게 되었다. 공간을 활용한 사물스마트 홈 기술적용 사례는 찾아 볼 수 없었다. 거의 모든 스마트 홈 디바이스는 벽면에서만 치중되어 있었으며, 공간과의 관련성을 찾기 힘들다 다양한 공간과의 조화를 이룰 수 있는 디바이스의 개발이 필요하다. 사물인터넷 기술과 아파트 공간의 특성을 연구하고 브랜드 아파트 공간에 적용된 사물인터넷 기술을 비교하여 표준화, 즉 인간이 살아가는 의식주에 속하는 주거 환경에서 사용되는 IoT 기술을 이용하여 주거 공간 즉 브랜드 아파트에서 적용되어 있는 사물인터넷(IoT) 사례와 공간 적용 소요에 대해 분석하기 위함이다
본 연구를 통해 각 브랜드 아파트 건설사들의 적용된 IoT 사물인터넷 기술은 아직까지 해외, 상업공간에 비해 적용이 미비하며, 각 아파트 건설사들의 IoT 기술의 통합, 표준화, 기술발달이 활발히 지속적으로 이루어져야 하며, 기술의 발달에 따라 아파트 공간의 특성에 대해 연구해야 할 필요성이 있다고 판단 된다
사물인터넷이란 사물에 센서를 부착하고 실시간, 인터넷으로 데이터를 주고받는 환경이나 기술을 말한다. 현재도 인터넷이 연결된 사물의 주변을 적지 않게 볼 수 있다. 현재까진 인터넷에 연결된 사물들이 정보를 주고받고자하면 사람의 ‘조작’이 필수가 되어야 했다. 하지만 사물인터넷 시대가 열리면서 인터넷에 연결된 사물들는 인간의 조작 없이 서로 정보를 주고 받으며 대화를 나눌 수 있게 되었다. 블루 투스나 근거리 무선통신(NFC), 센서 데이터, 네트워크가 이들의 조작 없이 대화를 돕는 기술이 된다.20년 전, 컴퓨터와 정보를 공유하기 위해서는 ‘플로피디스크나 ‘하드 디스크 드라이브(HDD)’라는 물리적 저장 장치를 사용했다. 인터넷이 등장 하면서 인터넷망을 사용해 컴퓨터와 비트로 대화했다. 사물인터넷도 연장선에 있다고볼 수 있다. 인터넷의 발전과정에 등장한 다른 대화방식이기 때문이다.2013년 컴퓨터는 네트워크를 사용해 원격으로 타 컴퓨터와 정보를 주고 받을수 있게 되었다. 현재도 주변에서 사물끼리 정보를 주고 받는 모습을 흔하게 볼 수 있었다. 최근엔 구글이 개발한 스마트 안경 ‘구글글래스과 나이키의 건강관리용 스마트팔찌 ‘퓨얼 밴드가 대표사례이다. 이처럼 사물인터넷은 현재 우리 곁에 밀접하게 다가와 있다. [NFC]칩를 활용하는 가전 제품도 사물 인터넷이 구현된 사례로 꼽힌다. [NFC]칩이 적용된 세탁기에 스마트 폰을 가져다 대면 세탁기의 동작 상태 또는 오작동 여부를 확인 하고 맞춤형 세탁 코스로 세탁을 확인 할 수 있다. 냉장고는 인간이 굳이 확인 하지 않아도 실시간으로 온도를 확인을 하고 제품 진단과 절전 관리도 적절하게 해내고 있다. 사물인터넷 시장의 환경에서 관심이 커짐에 아파트의 인증 기준도 변화가 생기기 시작했다. 2018년에 신축 건물 아파트 건물인증 기준 중에 하나는 “초고속 정보통신 건물인증”기준의 사물 인터넷 기술 항목을 추가 적용하여 심사 등급을 늘리게 되었다. 초고속 정보통신 건물인증이란 초고속 정보 통신과 홈 네트워크 서비스 등 기준 이상의 통신설비를 갖춘 건물에 대해 등급을 부여하고 인증 제도로 활용, 한국 정보통신 진흥 협회 정보 통신 인증 센터에서 심사를 진행 한다.초고속 정보 통신 사물인터넷 건물은 등급별로 분류하여 건물별로 설치 환경을 심사를 통해서 신축 아파트의 등급을 부여하고 있다.
첫째, 아파트가 건설된 후에는 이전에 이미 설치 된 전자 기기(빌트인 기기)에 대해서만 정보 확인과 제어가 가능할 뿐 소비자들이 신규 기기를 추가 하고자할 때 제어하기 어려운 실정이었다. 건설사 입장에서는 새로운 신규기기에 대한 확장 제어를 하기 쉽지 않은 구조이기 때문에, 새롭게 개발, 출시되고 있는 사물 인터넷 전자 기기들까지 제공하여 신규 아파트를 구입하는 사람들에게 생활의 가치를 누릴 수 있게 하고 싶어 했다.
둘째, 집 안에서 벽면에 설치된 월패드를 통해서만 제어하는 것 뿐만 아니라 외부, 집 밖에서도 집 안의 전자 기기에 대한 상태 확인, 제어 하고 싶어하는 요구가 있으며 스마트 폰을 사용하는 사람들이 점차적 증가하면서 이동하면서도 집 안의 상태를 확인하고 제어하는 기능을 필수로 제공 했으면 하는 생각을 하게 되었다. 하지만 홈 네트워크사들은 각 건설사들은 니즈를 충족하기는 어려운 현실이 였다. 사물 인터넷 전자 기기와 연동하기 위해선 가전사들의 플랫폼과 연동을 해야 하는데, 비용과 연동과 지원자체가 쉽지 않기 때문이다 그렇기에 국내 가전사와 연동을 하면서 사물인터넷 전자 기기들을 한번에 제어할 수 있도록 통신사와 협력해서 집 안에 홈 사물인터넷 서비스를 제공하는 시장을 형성하기 시작했다. 2016년 현대 건설과 SK텔레콤과 협력을 시작으로 국내 통신사와 아파트 건설사 간 협력을 통해 아파트 시장에 홈 사물 인터넷 서비스를 적용, 제공하는 시장이 점차 증가하는 추세다. 각 아파트 건설사 입장에선 통신사들의 협력을 활용해 아파트 거주자들에게 더 많은 사물 인터넷 기기들을 사용할 수 있는 환경을 제공함과 동시에 스마트 홈에 이은 사물인터넷 서비스 환경을 제공한다는 최첨단 브랜드 이미지의 마케팅 장점으로 적용할 수 있는 계기가 마련되었다. 각 통신사에서 브랜드아파트 시장에 진입함으로써 소비자들에게 자연스럽게 사물인터넷 기능 서비스에 대한 홍보도 같이 할 수 있는 장점이 되었으며, 매출 확장과 이윤을 높일 수 있는 기회를 가질 수 있게 되었다. 공간을 활용한 사물스마트 홈 기술적용 사례는 찾아 볼 수 없었다. 거의 모든 스마트 홈 디바이스는 벽면에서만 치중되어 있었으며, 공간과의 관련성을 찾기 힘들다 다양한 공간과의 조화를 이룰 수 있는 디바이스의 개발이 필요하다. 사물인터넷 기술과 아파트 공간의 특성을 연구하고 브랜드 아파트 공간에 적용된 사물인터넷 기술을 비교하여 표준화, 즉 인간이 살아가는 의식주에 속하는 주거 환경에서 사용되는 IoT 기술을 이용하여 주거 공간 즉 브랜드 아파트에서 적용되어 있는 사물인터넷(IoT) 사례와 공간 적용 소요에 대해 분석하기 위함이다
본 연구를 통해 각 브랜드 아파트 건설사들의 적용된 IoT 사물인터넷 기술은 아직까지 해외, 상업공간에 비해 적용이 미비하며, 각 아파트 건설사들의 IoT 기술의 통합, 표준화, 기술발달이 활발히 지속적으로 이루어져야 하며, 기술의 발달에 따라 아파트 공간의 특성에 대해 연구해야 할 필요성이 있다고 판단 된다
About 30 years ago, ‘floppy disk and hard disk drive (HDD)’, which are physical storage devices, were used to share information with computers. As the Internet comes on the stage, computers have become to exchange or share the data each other via the Internet. Internet of Things (IoT) refers to...
About 30 years ago, ‘floppy disk and hard disk drive (HDD)’, which are physical storage devices, were used to share information with computers. As the Internet comes on the stage, computers have become to exchange or share the data each other via the Internet. Internet of Things (IoT) refers to an environment or a technology that things having sensors exchange relevant data in real time manner via Internet. It is quite common to find many things that were connected to the Internet surrounding us even at the moment. In the past, ‘manipulation’ by people should be involved in order to transmit and receive the data between things that were connected to the Internet. As an advent of the IoT era, things that were connected to the Internet have enabled to communicate each other and exchange the required data without any human intervention. Bluetooth, Near Field Communication (NFC), sensor data and network can be deemed as technologies that help the things communicate each other without any physical manipulation. It is thought that IoT lies in an extension of Internet because IoT is a different conversation method resulting from a development of the Internet. It is now possible for remotely located computers to exchange the required data through various networks. We often find many things that are exchanging information each other surrounding us even now. The examples include the smart ‘google glasses’ developed by Google and the smart ‘fuel band’ of Nike that is for health management. As such, IoT has already existed very near to us. Appliances that utilize NFC chips are the cases of implementing IoT. In case of washing machines that applied NFC chips, it is possible to verify its operation status or malfunction and it enables to have a customized cleaning course once attaching a smartphone to the washing machine. Refrigerators are able to check its temperature on its own in real-time as well as to perform self-diagnostic and power management even if people do not involved in the actual operation. As the interest of public in IoT market environment has been increasing, the certification criteria of apartments have also changed. In 2018, technical items on IoT have been newly added in the “High-speed Information and Communication Building Certification System” in the certification criteria of new buildings and apartments to expand the ratings for evaluation. The High-speed Information and Communication Building Certification System conducts evaluation for buildings having a certain level of communication facilities to assign a grade and the evaluation is performed by the Information and Communication Certification Center of Korea Association for ICT Promotion (KAIT). IoT buildings of the high-speed information and communication are typically classified into several grades and each apartment newly built is also assigned by a grade through an evaluation for installation environment. The current domestic situation of IoT services is summarized as follows . First, it was a fact that only the installed electronic devices (i.e. built-in devices) can be checked and controlled, after an apartment was completely constructed, a control of newly added devices by consumers was a challenge. From the perspectives of construction companies, since the existing apartments have structures that are not easily expanded to control the newly added devices, they intended to offer the specific values of new life to consumers who purchase a new apartment by providing the electronic devices having the imbedded IoT features that are newly developed and commercialized. Second, consumers have often demanded to check and control the status of all electronic devices not only through a wall-pad installed at the wall of home inside but also through smart devices such as smartphones remotely as the increased number of smartphone users. However, the home network providers were under difficult situations to satisfy the various needs from construction companies. In order to interwork with the IoT electronic devices, the networks should also interwork with the platforms of appliance companies, especially both cost and support involved are not easy tasks. Accordingly, a new service market, which provides the home IoT services within a home, has been established by a cooperation with the communication service providers. With a start of the first cooperation between Hyundai Construction and SK Telecom in 2016, the apartment market that provides home IoT services exhibits a gradually increasing tendency through a cooperation between domestic communication service providers and construction companies in apartments. Each construction company in apartments allows the residences of apartments to use more IoT devices through a cooperation with the communication service providers. In addition, such a situation has prepared an opportunity for each construction company in apartments to utilize as a marketing advantage of image branding with a state-of-art technology through providing smart home services and IoT service environment. In terms of each communication service provider, it was able to promote the IoT services naturally as they enter into the branded apartment market and have a chance to increase a revenue and profits. However, the case, which applies the IoT in the smart home technology utilizing a space, was not able to elucidate. Most of smart home devices have been biased to walls and an association with space was hardly identified. Therefore, in this context, it is necessary to develop a device that can be a harmony with various surrounding spaces. This is to perform an analysis on the cases of IoT that were applied in residential spaces that are the branded apartments as well as the requirements for a spatial application by studying IoT technology and characteristics of apartment spaces, by establishing a standard through a comparison of IoT technologies applied in the branded apartments, and by making use of those IoT technologies that are applied to residential environment among food, clothing, and shelter, three basic categories in the human life. Through this study, it was identified that the applied IoT technologies from each branded apartment construction company are still insufficient in application perspective compared to commercial spaces of oversea. Therefore, it is thought that the integration, standardization and technical development on IoT technologies of domestic apartment construction companies should be in priority and the characteristics of apartment spaces need to be studied more as an advancement of technology.
About 30 years ago, ‘floppy disk and hard disk drive (HDD)’, which are physical storage devices, were used to share information with computers. As the Internet comes on the stage, computers have become to exchange or share the data each other via the Internet. Internet of Things (IoT) refers to an environment or a technology that things having sensors exchange relevant data in real time manner via Internet. It is quite common to find many things that were connected to the Internet surrounding us even at the moment. In the past, ‘manipulation’ by people should be involved in order to transmit and receive the data between things that were connected to the Internet. As an advent of the IoT era, things that were connected to the Internet have enabled to communicate each other and exchange the required data without any human intervention. Bluetooth, Near Field Communication (NFC), sensor data and network can be deemed as technologies that help the things communicate each other without any physical manipulation. It is thought that IoT lies in an extension of Internet because IoT is a different conversation method resulting from a development of the Internet. It is now possible for remotely located computers to exchange the required data through various networks. We often find many things that are exchanging information each other surrounding us even now. The examples include the smart ‘google glasses’ developed by Google and the smart ‘fuel band’ of Nike that is for health management. As such, IoT has already existed very near to us. Appliances that utilize NFC chips are the cases of implementing IoT. In case of washing machines that applied NFC chips, it is possible to verify its operation status or malfunction and it enables to have a customized cleaning course once attaching a smartphone to the washing machine. Refrigerators are able to check its temperature on its own in real-time as well as to perform self-diagnostic and power management even if people do not involved in the actual operation. As the interest of public in IoT market environment has been increasing, the certification criteria of apartments have also changed. In 2018, technical items on IoT have been newly added in the “High-speed Information and Communication Building Certification System” in the certification criteria of new buildings and apartments to expand the ratings for evaluation. The High-speed Information and Communication Building Certification System conducts evaluation for buildings having a certain level of communication facilities to assign a grade and the evaluation is performed by the Information and Communication Certification Center of Korea Association for ICT Promotion (KAIT). IoT buildings of the high-speed information and communication are typically classified into several grades and each apartment newly built is also assigned by a grade through an evaluation for installation environment. The current domestic situation of IoT services is summarized as follows . First, it was a fact that only the installed electronic devices (i.e. built-in devices) can be checked and controlled, after an apartment was completely constructed, a control of newly added devices by consumers was a challenge. From the perspectives of construction companies, since the existing apartments have structures that are not easily expanded to control the newly added devices, they intended to offer the specific values of new life to consumers who purchase a new apartment by providing the electronic devices having the imbedded IoT features that are newly developed and commercialized. Second, consumers have often demanded to check and control the status of all electronic devices not only through a wall-pad installed at the wall of home inside but also through smart devices such as smartphones remotely as the increased number of smartphone users. However, the home network providers were under difficult situations to satisfy the various needs from construction companies. In order to interwork with the IoT electronic devices, the networks should also interwork with the platforms of appliance companies, especially both cost and support involved are not easy tasks. Accordingly, a new service market, which provides the home IoT services within a home, has been established by a cooperation with the communication service providers. With a start of the first cooperation between Hyundai Construction and SK Telecom in 2016, the apartment market that provides home IoT services exhibits a gradually increasing tendency through a cooperation between domestic communication service providers and construction companies in apartments. Each construction company in apartments allows the residences of apartments to use more IoT devices through a cooperation with the communication service providers. In addition, such a situation has prepared an opportunity for each construction company in apartments to utilize as a marketing advantage of image branding with a state-of-art technology through providing smart home services and IoT service environment. In terms of each communication service provider, it was able to promote the IoT services naturally as they enter into the branded apartment market and have a chance to increase a revenue and profits. However, the case, which applies the IoT in the smart home technology utilizing a space, was not able to elucidate. Most of smart home devices have been biased to walls and an association with space was hardly identified. Therefore, in this context, it is necessary to develop a device that can be a harmony with various surrounding spaces. This is to perform an analysis on the cases of IoT that were applied in residential spaces that are the branded apartments as well as the requirements for a spatial application by studying IoT technology and characteristics of apartment spaces, by establishing a standard through a comparison of IoT technologies applied in the branded apartments, and by making use of those IoT technologies that are applied to residential environment among food, clothing, and shelter, three basic categories in the human life. Through this study, it was identified that the applied IoT technologies from each branded apartment construction company are still insufficient in application perspective compared to commercial spaces of oversea. Therefore, it is thought that the integration, standardization and technical development on IoT technologies of domestic apartment construction companies should be in priority and the characteristics of apartment spaces need to be studied more as an advancement of technology.
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