J리그의 지역사회 협력방안을 통한 K리그 적용에 대한 연구 : J리그 사례연구를 중심으로 A study regarding the application of J-league's collaboration with community on K-league : centering on case-study in J-league원문보기
본 연구는 K리그와 유사한 사회 환경과 문제점을 갖은 J리그가 문제를 해결한 사례를 바탕으로 K리그가 나아갈 방향을 제시하기 위해 실시되었다. 이를 위해 K리그와 J리그의 대내외 환경, 운영 방식, 장기비전을 1차적으로 고려하였으며, 대내외 문제점을 해결을 위한 중점사업인 지역사회 협력활동의 필요성과 실행 사례를 중심으로 작성했다. 본 연구를 수행하기 위해 2차 자료조사를 통한 문헌연구 분석 방식을 활용하였다. 이를 위해 K리그와 K리그 구단의 자료, J리그와 J리그 구단의 자료, 한국과 일본의 비즈니스 저널, 뉴스 자료 등의 자료를 분석했다. 또한 K리그와 J리그의 발전 방향성 제시를 위한 해외 연구 간행물, 연구논문, 인터넷 자료를 활용하였다. 본 연구를 통해 도출된 K리그의 개선 방안은 아래와 같다. 첫째, 중장기 계획의 수립 및 실행이다. J리그는 리그 출범 초기의 ‘붐’이 2∼3년에 지나지 않았다. 이를 해결하기 위해 ‘백년구상’이라는 장기 계획을 수립했으며, ‘백년구상’은 J리그의 운영이념이 되었다. 또한 ‘백년구상’의 이념을 구단이 수용하여 구단은 개별 목표 또는 중장기 계획을 세웠으며, 이는 인적 자원의 변화에도 변동되지 부동의 목표로 자리잡았다. K리그도 2013년 ‘beyond11’이라는 중기 계획을 발표했으며, 이를 K리그 구단들에게 주입하고 있으나, 구단에서 통용되지 않고 있는 것이 현실이다. K리그의 정상적인 운영을 위해 공통된 목표의 수립 및 구성원의 이해가 필요하다. 둘째, 지역사회 협력을 통한 연고지 정착 및 충성도 높은 팬의 유입이다. K리그는 J리그에 비해 10년 일찍 출범했음에도 불구하고 평균 관중이 적으며, 관중의 추이가 매해 큰폭으로 등락을 반복하고 있다. 평균 관중의 유지 및 추가 유치를 위해서는 충성도 높은 팬의 유지와 신규 팬의 유입이 필요하다. 지역민과의 유대관계 형성 및 K리그 ...
본 연구는 K리그와 유사한 사회 환경과 문제점을 갖은 J리그가 문제를 해결한 사례를 바탕으로 K리그가 나아갈 방향을 제시하기 위해 실시되었다. 이를 위해 K리그와 J리그의 대내외 환경, 운영 방식, 장기비전을 1차적으로 고려하였으며, 대내외 문제점을 해결을 위한 중점사업인 지역사회 협력활동의 필요성과 실행 사례를 중심으로 작성했다. 본 연구를 수행하기 위해 2차 자료조사를 통한 문헌연구 분석 방식을 활용하였다. 이를 위해 K리그와 K리그 구단의 자료, J리그와 J리그 구단의 자료, 한국과 일본의 비즈니스 저널, 뉴스 자료 등의 자료를 분석했다. 또한 K리그와 J리그의 발전 방향성 제시를 위한 해외 연구 간행물, 연구논문, 인터넷 자료를 활용하였다. 본 연구를 통해 도출된 K리그의 개선 방안은 아래와 같다. 첫째, 중장기 계획의 수립 및 실행이다. J리그는 리그 출범 초기의 ‘붐’이 2∼3년에 지나지 않았다. 이를 해결하기 위해 ‘백년구상’이라는 장기 계획을 수립했으며, ‘백년구상’은 J리그의 운영이념이 되었다. 또한 ‘백년구상’의 이념을 구단이 수용하여 구단은 개별 목표 또는 중장기 계획을 세웠으며, 이는 인적 자원의 변화에도 변동되지 부동의 목표로 자리잡았다. K리그도 2013년 ‘beyond11’이라는 중기 계획을 발표했으며, 이를 K리그 구단들에게 주입하고 있으나, 구단에서 통용되지 않고 있는 것이 현실이다. K리그의 정상적인 운영을 위해 공통된 목표의 수립 및 구성원의 이해가 필요하다. 둘째, 지역사회 협력을 통한 연고지 정착 및 충성도 높은 팬의 유입이다. K리그는 J리그에 비해 10년 일찍 출범했음에도 불구하고 평균 관중이 적으며, 관중의 추이가 매해 큰폭으로 등락을 반복하고 있다. 평균 관중의 유지 및 추가 유치를 위해서는 충성도 높은 팬의 유지와 신규 팬의 유입이 필요하다. 지역민과의 유대관계 형성 및 K리그 이미지 개선, 바이럴 마케팅 활성화를 위해서는 다양한 지역밀착 활동의 실행과 질적, 양적 향상이 필요하다. 셋째, 선순환 구조의 정립이다. 프로구단의 수익은 입장수익(Match Day Revenue), 중계권 판매 수익(Broadcasting Revenue), 스폰서십 판매 수익(Sponsorship revenue)로 구성된다. 입장수익, 중계권 판매 수익, 스폰서십 판매 수익이 1 : 1 : 1을 이룰 때, 프로구단의 운영이 안정에 이를 수 있다. 입장관중이 많아지면, 미디어 매체에서 관심을 갖고, 미디어 노출이 잦아지면 스폰서십을 통한 광고 수익이 발생하며, 광고 수익의 재투자를 통해 입장관중이 추가 유입이 가능해지는 구조의 형성이 필요하며, 이에 대한 공통된 목표와 이념의 수립이 필요하다.
본 연구는 K리그와 유사한 사회 환경과 문제점을 갖은 J리그가 문제를 해결한 사례를 바탕으로 K리그가 나아갈 방향을 제시하기 위해 실시되었다. 이를 위해 K리그와 J리그의 대내외 환경, 운영 방식, 장기비전을 1차적으로 고려하였으며, 대내외 문제점을 해결을 위한 중점사업인 지역사회 협력활동의 필요성과 실행 사례를 중심으로 작성했다. 본 연구를 수행하기 위해 2차 자료조사를 통한 문헌연구 분석 방식을 활용하였다. 이를 위해 K리그와 K리그 구단의 자료, J리그와 J리그 구단의 자료, 한국과 일본의 비즈니스 저널, 뉴스 자료 등의 자료를 분석했다. 또한 K리그와 J리그의 발전 방향성 제시를 위한 해외 연구 간행물, 연구논문, 인터넷 자료를 활용하였다. 본 연구를 통해 도출된 K리그의 개선 방안은 아래와 같다. 첫째, 중장기 계획의 수립 및 실행이다. J리그는 리그 출범 초기의 ‘붐’이 2∼3년에 지나지 않았다. 이를 해결하기 위해 ‘백년구상’이라는 장기 계획을 수립했으며, ‘백년구상’은 J리그의 운영이념이 되었다. 또한 ‘백년구상’의 이념을 구단이 수용하여 구단은 개별 목표 또는 중장기 계획을 세웠으며, 이는 인적 자원의 변화에도 변동되지 부동의 목표로 자리잡았다. K리그도 2013년 ‘beyond11’이라는 중기 계획을 발표했으며, 이를 K리그 구단들에게 주입하고 있으나, 구단에서 통용되지 않고 있는 것이 현실이다. K리그의 정상적인 운영을 위해 공통된 목표의 수립 및 구성원의 이해가 필요하다. 둘째, 지역사회 협력을 통한 연고지 정착 및 충성도 높은 팬의 유입이다. K리그는 J리그에 비해 10년 일찍 출범했음에도 불구하고 평균 관중이 적으며, 관중의 추이가 매해 큰폭으로 등락을 반복하고 있다. 평균 관중의 유지 및 추가 유치를 위해서는 충성도 높은 팬의 유지와 신규 팬의 유입이 필요하다. 지역민과의 유대관계 형성 및 K리그 이미지 개선, 바이럴 마케팅 활성화를 위해서는 다양한 지역밀착 활동의 실행과 질적, 양적 향상이 필요하다. 셋째, 선순환 구조의 정립이다. 프로구단의 수익은 입장수익(Match Day Revenue), 중계권 판매 수익(Broadcasting Revenue), 스폰서십 판매 수익(Sponsorship revenue)로 구성된다. 입장수익, 중계권 판매 수익, 스폰서십 판매 수익이 1 : 1 : 1을 이룰 때, 프로구단의 운영이 안정에 이를 수 있다. 입장관중이 많아지면, 미디어 매체에서 관심을 갖고, 미디어 노출이 잦아지면 스폰서십을 통한 광고 수익이 발생하며, 광고 수익의 재투자를 통해 입장관중이 추가 유입이 가능해지는 구조의 형성이 필요하며, 이에 대한 공통된 목표와 이념의 수립이 필요하다.
This study was conducted to provide directions for K-league based on some cases how J-league solved problems which have had similar social and environmental problems. For this purpose, I primarily considered K-league and J-league’s internal and external environments, their operation ways and their l...
This study was conducted to provide directions for K-league based on some cases how J-league solved problems which have had similar social and environmental problems. For this purpose, I primarily considered K-league and J-league’s internal and external environments, their operation ways and their long-term visions, and wrote this article centering on the need for the community’s cooperation activities as a main project for solving such internal and external problems and some practice cases. To conduct this study, I utilized the literature analysis method through a second data survey. For this, I analyzed the data of K-league and K-league football clubs, J-league and J-league football clubs, Korean and Japanese business journals, and news materials. In addition, oversea research publications, research papers, and Internal data were utilized for suggesting the direction to develop K-league and J-league. The directions derived from this study for improving K-league’s standard are as follows. First, the establishment and implementation of mid and longterm plans. J-league had only two to three years of ‘boom’ in early days of the league’s launch. To solve this problem, J-league established a long-term plan being called as the ‘Centurial initiative’, and this ‘Centurial initiative’ become the operation concept of J-league. Also J-league football clubs embraced the concept of ‘Centurial initiative’ and created individual goal or mid-and long-term plans, which became the unchanged goal regardless of chances in human resources. K-league also announced its mid- and long-term plan being called as ‘beyond 11’, and has tried to inject this concept to K-league clubs, but is not being accepted by clubs. It needs to establish a common goal and to understand K-league members for normal operation of K-league. Second, the settlement of club hometown and the influx of loyal fans through community’s cooperation. Despite its launch was 10 years earlier than that of J-league, K-league has a smaller average attendance and the wide fluctuation in the number of spectators is repeated every year. It is required to maintain loyal fans and influx new fans in order to keep average number of spectators and to attract new spectators. the implementation of various local close activities and their qualitative, quantitative improvements are required in order to form ties with local people, improve the image of K-league and vitalize the viral marketing activities, there are required Third, the establishment of virtuous cycle. The revenue of a professional football club consist of Match Day Revenue, Broadcasting Revenue, and Sponsorship revenue. When the rates among match day revenue, broadcasting revenue and sponsorship revenue becomes 1:1:1, then the operation of professional football club can be achieved in a stable manner. If the number of admitting spectators increases, then media will pay more attention to K-league matches, and if K-league matches become frequently exposed, then advertisement revenue through sponsorship will be created, and additional influx of admitting spectators will be enabled through the re-investment of advertisement revenue. For achieving this, it needs to form a structure to enable this and to establish common goals and concepts.
This study was conducted to provide directions for K-league based on some cases how J-league solved problems which have had similar social and environmental problems. For this purpose, I primarily considered K-league and J-league’s internal and external environments, their operation ways and their long-term visions, and wrote this article centering on the need for the community’s cooperation activities as a main project for solving such internal and external problems and some practice cases. To conduct this study, I utilized the literature analysis method through a second data survey. For this, I analyzed the data of K-league and K-league football clubs, J-league and J-league football clubs, Korean and Japanese business journals, and news materials. In addition, oversea research publications, research papers, and Internal data were utilized for suggesting the direction to develop K-league and J-league. The directions derived from this study for improving K-league’s standard are as follows. First, the establishment and implementation of mid and longterm plans. J-league had only two to three years of ‘boom’ in early days of the league’s launch. To solve this problem, J-league established a long-term plan being called as the ‘Centurial initiative’, and this ‘Centurial initiative’ become the operation concept of J-league. Also J-league football clubs embraced the concept of ‘Centurial initiative’ and created individual goal or mid-and long-term plans, which became the unchanged goal regardless of chances in human resources. K-league also announced its mid- and long-term plan being called as ‘beyond 11’, and has tried to inject this concept to K-league clubs, but is not being accepted by clubs. It needs to establish a common goal and to understand K-league members for normal operation of K-league. Second, the settlement of club hometown and the influx of loyal fans through community’s cooperation. Despite its launch was 10 years earlier than that of J-league, K-league has a smaller average attendance and the wide fluctuation in the number of spectators is repeated every year. It is required to maintain loyal fans and influx new fans in order to keep average number of spectators and to attract new spectators. the implementation of various local close activities and their qualitative, quantitative improvements are required in order to form ties with local people, improve the image of K-league and vitalize the viral marketing activities, there are required Third, the establishment of virtuous cycle. The revenue of a professional football club consist of Match Day Revenue, Broadcasting Revenue, and Sponsorship revenue. When the rates among match day revenue, broadcasting revenue and sponsorship revenue becomes 1:1:1, then the operation of professional football club can be achieved in a stable manner. If the number of admitting spectators increases, then media will pay more attention to K-league matches, and if K-league matches become frequently exposed, then advertisement revenue through sponsorship will be created, and additional influx of admitting spectators will be enabled through the re-investment of advertisement revenue. For achieving this, it needs to form a structure to enable this and to establish common goals and concepts.
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