본 연구는 초등학교 수영 실기 및 생존 수영교육의 효율화 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 규명하기 위한 연구방법은 델파이기법을 사용하였고, 설문과정은 총 4차에 걸쳐 실시됐다. 1차 설문과정은 초등학교 수영 실기 및 생존 수영교육에 대한 문제점 탐색, 2차 설문과정은 문제점에 대한 개선방안 탐색, 3차 설문과정은 개선방안에 대한 실현가능성 및 중요도, 4차 설문과정은 3차 설문과정에서 나타난 사분위수와 해당 전문가 추정치를 제시하여 벗어난 응답에 대해 재 추정 및 개인의견을 제시하도록 했다. 전문가집단은 총 5개 집단 24명으로 초등교사, 교육공무원(초등학교 행정실), 생존 수영협회 임직원, 연구전문가, 위탁수영지도자로 구성되었으며, 1~2차 설문과정은 24명, 3차 설문과정은 22명, 4차 설문과정은 21명의 전문가들이 참여하였다. 자료의 분석을 위해 ...
본 연구는 초등학교 수영 실기 및 생존 수영교육의 효율화 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 규명하기 위한 연구방법은 델파이기법을 사용하였고, 설문과정은 총 4차에 걸쳐 실시됐다. 1차 설문과정은 초등학교 수영 실기 및 생존 수영교육에 대한 문제점 탐색, 2차 설문과정은 문제점에 대한 개선방안 탐색, 3차 설문과정은 개선방안에 대한 실현가능성 및 중요도, 4차 설문과정은 3차 설문과정에서 나타난 사분위수와 해당 전문가 추정치를 제시하여 벗어난 응답에 대해 재 추정 및 개인의견을 제시하도록 했다. 전문가집단은 총 5개 집단 24명으로 초등교사, 교육공무원(초등학교 행정실), 생존 수영협회 임직원, 연구전문가, 위탁수영지도자로 구성되었으며, 1~2차 설문과정은 24명, 3차 설문과정은 22명, 4차 설문과정은 21명의 전문가들이 참여하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS 21을 통해 기술통계 분석하였고, 개선방안 자료는 실현가능성과 중요도 평균을 산출하였다. 실현가능성은 백분율(%)로 변환하기 위해 선형공식을 이용하여 환산되었으며, 환산된 확률은 정성적으로 분석하기 위해 실현가능성 정도로 정리하였다. 이어 중요도는 산출된 평균으로 구분되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육운영에 대한 개선방안을 분석한 결과 초등학교 전 학년 대상 확대, 국가차원 생존 수영교육 홍보, 공공체육시설 내 생존 수영교육 홍보, 의무수영교육 우선 실시를 위한 관련법 제정, 교육지원청-학교 간 소통의 장, 의무수영교육 시수증가, 의무수영교육 전‧후 평가, 공공‧학교체육시설 내 생존 수영 프로그램 개설, 교육지원청 주도하에 현장 점검, 여름방학 전 집중교육, 교대 교육과정 내 생존 수영과목 신설 및 이수, 초등학교 의무수영교육 단계별 인증제 개발, 학교로 찾아가는 수영교육 실시, 전문수영교육센터 설립과 캠프방식으로 교육, 위기상황 실전형 교육으로 전환의 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교육과정에 대한 개선방안을 분석한 결과 교사와 위탁수영지도자 간 교육내용 상의, 소외학생 없는 눈높이 교육 실현은 실현가능성이 높은 것으로 나타났고, 교사-위탁수영지도자 간 명확한 역할 구분, 반복‧복습위주 교육, 생존 수영교육 후 영법지도, 수준별 모자 색 부여, 장애학생을 위한 전담선생님 배치, 안전요원 확대 배치, 수영교육 동안 동일한 지도자가 동일한 학생지도, 봉사단체 및 자원봉사 지원, 교사-위탁수영지도자 간 협업을 통한 효율적인 수업, 상황별 대처방법 집중교육, 수준별 분반수업, 탈의‧샤워지도를 위한 학부모지원, 수영지도자 확대 배치를 위한 예산증가, 운동화 벗기 및 착의수영교육의 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 위탁수영지도자에 대한 개선방안을 분석한 결과 위탁수영지도자에 대한 전문성 및 확인검증의 실현가능성이 높은 것으로 나타났고, 전문기관을 통해 검증된 수영지도자 섭외, 위탁수영지도자 교육 및 보수교육, 교육지원청 주관 무작위 현장검사, 국가자격증(생존수영지도자)개설, 위탁수영지도자에 대한 평가자료 구축, 교육지원청 내 위탁수영지도자 인력 풀 운영, 전문기관을 통한 위탁교육, 위탁수영지도자 처우 개선항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 인프라에 대한 개선방안을 분석한 결과 공공체육시설 증설이 높은 것으로 나타났고, 교육지원청 주도하에 교육장소 연계, 관내 학교-수영장 간 긴밀한 협조, 교내 간이형(이동‧조립식)수영장 활용, 교육부차원 안정적인 예산지원 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 교육현장에 대한 개선방안을 분석한 결과 의무수영교육을 위한 보조 장비 확인 후 계약, 수영장에서 교육에 필요한 수영보조 장비구입 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 지도자료에 대한 개선방안을 분석한 결과 수영 및 생존 수영관련 동영상 제작, 실제사고사례를 기반으로 한 지도자료 제작, 심폐소생술과 같은 범국민적 생존 수영 지도자료 개발, 초등학교 수영교육 일반과정 및 심화과정 제작, 전문단체 및 현장 경험자 등이 합동하여 지도자료 제작 항목에서 실현가능성이 높은 것으로 나타났다. 이어 통일화 된 초등학교 의무수영교육 지도자료 제작, 지도 시 허용 가능한 신체접촉부위 제시, 생존 수영교육 앱(app)개발, 학생수준을 급수로 구분하여 지도자료 제작, 타인구조법 내용 추가 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 초등교사에 대한 개선방안을 분석한 결과 초등교원 및 관계자 전원 수영교육연수, 의무수영지도방법 전문연수팀을 구성하여 각 지역교사 연수지원 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 초등학교 수영 실기 및 생존 수영교육의 효율화 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 규명하기 위한 연구방법은 델파이기법을 사용하였고, 설문과정은 총 4차에 걸쳐 실시됐다. 1차 설문과정은 초등학교 수영 실기 및 생존 수영교육에 대한 문제점 탐색, 2차 설문과정은 문제점에 대한 개선방안 탐색, 3차 설문과정은 개선방안에 대한 실현가능성 및 중요도, 4차 설문과정은 3차 설문과정에서 나타난 사분위수와 해당 전문가 추정치를 제시하여 벗어난 응답에 대해 재 추정 및 개인의견을 제시하도록 했다. 전문가집단은 총 5개 집단 24명으로 초등교사, 교육공무원(초등학교 행정실), 생존 수영협회 임직원, 연구전문가, 위탁수영지도자로 구성되었으며, 1~2차 설문과정은 24명, 3차 설문과정은 22명, 4차 설문과정은 21명의 전문가들이 참여하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS 21을 통해 기술통계 분석하였고, 개선방안 자료는 실현가능성과 중요도 평균을 산출하였다. 실현가능성은 백분율(%)로 변환하기 위해 선형공식을 이용하여 환산되었으며, 환산된 확률은 정성적으로 분석하기 위해 실현가능성 정도로 정리하였다. 이어 중요도는 산출된 평균으로 구분되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육운영에 대한 개선방안을 분석한 결과 초등학교 전 학년 대상 확대, 국가차원 생존 수영교육 홍보, 공공체육시설 내 생존 수영교육 홍보, 의무수영교육 우선 실시를 위한 관련법 제정, 교육지원청-학교 간 소통의 장, 의무수영교육 시수증가, 의무수영교육 전‧후 평가, 공공‧학교체육시설 내 생존 수영 프로그램 개설, 교육지원청 주도하에 현장 점검, 여름방학 전 집중교육, 교대 교육과정 내 생존 수영과목 신설 및 이수, 초등학교 의무수영교육 단계별 인증제 개발, 학교로 찾아가는 수영교육 실시, 전문수영교육센터 설립과 캠프방식으로 교육, 위기상황 실전형 교육으로 전환의 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교육과정에 대한 개선방안을 분석한 결과 교사와 위탁수영지도자 간 교육내용 상의, 소외학생 없는 눈높이 교육 실현은 실현가능성이 높은 것으로 나타났고, 교사-위탁수영지도자 간 명확한 역할 구분, 반복‧복습위주 교육, 생존 수영교육 후 영법지도, 수준별 모자 색 부여, 장애학생을 위한 전담선생님 배치, 안전요원 확대 배치, 수영교육 동안 동일한 지도자가 동일한 학생지도, 봉사단체 및 자원봉사 지원, 교사-위탁수영지도자 간 협업을 통한 효율적인 수업, 상황별 대처방법 집중교육, 수준별 분반수업, 탈의‧샤워지도를 위한 학부모지원, 수영지도자 확대 배치를 위한 예산증가, 운동화 벗기 및 착의수영교육의 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 위탁수영지도자에 대한 개선방안을 분석한 결과 위탁수영지도자에 대한 전문성 및 확인검증의 실현가능성이 높은 것으로 나타났고, 전문기관을 통해 검증된 수영지도자 섭외, 위탁수영지도자 교육 및 보수교육, 교육지원청 주관 무작위 현장검사, 국가자격증(생존수영지도자)개설, 위탁수영지도자에 대한 평가자료 구축, 교육지원청 내 위탁수영지도자 인력 풀 운영, 전문기관을 통한 위탁교육, 위탁수영지도자 처우 개선항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 인프라에 대한 개선방안을 분석한 결과 공공체육시설 증설이 높은 것으로 나타났고, 교육지원청 주도하에 교육장소 연계, 관내 학교-수영장 간 긴밀한 협조, 교내 간이형(이동‧조립식)수영장 활용, 교육부차원 안정적인 예산지원 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 교육현장에 대한 개선방안을 분석한 결과 의무수영교육을 위한 보조 장비 확인 후 계약, 수영장에서 교육에 필요한 수영보조 장비구입 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 지도자료에 대한 개선방안을 분석한 결과 수영 및 생존 수영관련 동영상 제작, 실제사고사례를 기반으로 한 지도자료 제작, 심폐소생술과 같은 범국민적 생존 수영 지도자료 개발, 초등학교 수영교육 일반과정 및 심화과정 제작, 전문단체 및 현장 경험자 등이 합동하여 지도자료 제작 항목에서 실현가능성이 높은 것으로 나타났다. 이어 통일화 된 초등학교 의무수영교육 지도자료 제작, 지도 시 허용 가능한 신체접촉부위 제시, 생존 수영교육 앱(app)개발, 학생수준을 급수로 구분하여 지도자료 제작, 타인구조법 내용 추가 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 초등교사에 대한 개선방안을 분석한 결과 초등교원 및 관계자 전원 수영교육연수, 의무수영지도방법 전문연수팀을 구성하여 각 지역교사 연수지원 항목에서 실현가능성이 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to suggest ways to efficient method of swimming education and survival swimming education in elementary schools. The study methods used delphi technology and surveyed four times. The first survey was conducted to find problems with compulsory swimming education and survi...
The purpose of this study is to suggest ways to efficient method of swimming education and survival swimming education in elementary schools. The study methods used delphi technology and surveyed four times. The first survey was conducted to find problems with compulsory swimming education and survival swimming education in elementary schools. The second survey was conducted to improve the problem. The third process was surveyed the possibility of improvement and the important degree. The fourth process was carried out by presenting the quartile number range appearing during the third survey and the estimated value of the expert. The deviated answer was made to make a re-estimation or personal opinion. A group of 24 experts was comprised of elementary school teachers, educational officials, executives of the survival swimming association, research experts and swimming instructors, twenty-four people participated in the first and second survey, 22 people participated in the third survey, and 21 experts participated in the fourth survey. A data were analyzed through SPSS 21 for data analysis. The data for improvement measures calculated the average of the possibility and importance. The possibility of improvement was converted by using a linear formula to convert it into a percentage, and the converted probability was arranged to a degree of improvement for qualitative analysis. The importance was divided into calculated averages. The results of this study was as follows. First, the results of the analysis on the improvement of education management showed that the expansion of all elementary school students, promotion of survival swimming education at national, promotion of survival swimming education in public sports facilities, enactment of related laws for priority of swimming education, increase in the number of swimming education hours, evaluation before and after swimming, establishment of survival swimming programs in public and school sports facilities, on-site inspection by the education support agency, intensive education before summer vacation, establishment of curriculum and completion to survival swimming courses in education universities, development of accreditation system for elementary school swimming education, visit school for swimming training, establishment of specialized swimming training center and training by camp method, and that there was appeared a possibility of improvement in the transition to practical education. Second, the results of the analysis on the improvement of curriculum show that talk about the contents of the training between the teacher and the swimming instructor, the customized education without alienated students showed possibility of improvement was high. clear division of roles between teachers and swimming instructor, repetition and review-oriented education, survival swimming priority training, swimming cap color by level, place a dedicated teacher for students with disabilities, expansion arrangement of life guard, same instructor during swimming education, volunteer support, efficient teaching through collaboration between teacher and swimming instructor, how to deal with situations, classes by level, parent support for shower and safety instruction, increase budget for expand assignment of swimming instructor, and that there was appeared a possibility of improvement in wearing cloathes and swimming. Third, the results of the analysis on swimming instructor showed that the possibility of improvement of the expertise verification was high, And ask a professional agency for hire swimming instructors, swimming instructor training and maintenance training, random swimming pool inspection by education support agency, established national qualification (survival swimming instructor), build evaluation materials, education support agency manage for swimming instructor pool, entrusted education through specialized agencies, and that there was appeared a possibility of improvement in treatment of swimming instructor. Fourth, the results of the analysis on the infrastructure showed that the public sports facilities will be increased was high, and linking to educational sites by education support agency, close cooperation between school and swimming pool, making a simple swimming pool in the school, and that there was appeared a possibility of improvement in stable budget support Fifth, the results of the analysis on education field showed that the possibility of improvement of the confirm the extra equipment before the contract was high, and that there was appeared a possibility of improvement in purchase the necessary ancillary equipment from the swimming pool. Sixth, the results of the analysis on education materials showed that the possibility of improvement of the making videos about swimming and survival swimming, creation of educational materials based on accident cases, national survival swimming guidebook development, develop general and advanced courses, and that there was appeared a possibility of professional group and field experience group cooperate to produce education materials was high. And unified of elementary school swimming training materials, body parts that can be contacted, develop survival swimming app, make education materials by divided swimming level by water level and that there was appeared a possibility of improvement in add content of other persons rescue. Seventh, the results of the analysis on the elementary school teacher was appeared a possibility of elementary school teachers and all staff swimming training, provide swimming training method for swimming in each area.
The purpose of this study is to suggest ways to efficient method of swimming education and survival swimming education in elementary schools. The study methods used delphi technology and surveyed four times. The first survey was conducted to find problems with compulsory swimming education and survival swimming education in elementary schools. The second survey was conducted to improve the problem. The third process was surveyed the possibility of improvement and the important degree. The fourth process was carried out by presenting the quartile number range appearing during the third survey and the estimated value of the expert. The deviated answer was made to make a re-estimation or personal opinion. A group of 24 experts was comprised of elementary school teachers, educational officials, executives of the survival swimming association, research experts and swimming instructors, twenty-four people participated in the first and second survey, 22 people participated in the third survey, and 21 experts participated in the fourth survey. A data were analyzed through SPSS 21 for data analysis. The data for improvement measures calculated the average of the possibility and importance. The possibility of improvement was converted by using a linear formula to convert it into a percentage, and the converted probability was arranged to a degree of improvement for qualitative analysis. The importance was divided into calculated averages. The results of this study was as follows. First, the results of the analysis on the improvement of education management showed that the expansion of all elementary school students, promotion of survival swimming education at national, promotion of survival swimming education in public sports facilities, enactment of related laws for priority of swimming education, increase in the number of swimming education hours, evaluation before and after swimming, establishment of survival swimming programs in public and school sports facilities, on-site inspection by the education support agency, intensive education before summer vacation, establishment of curriculum and completion to survival swimming courses in education universities, development of accreditation system for elementary school swimming education, visit school for swimming training, establishment of specialized swimming training center and training by camp method, and that there was appeared a possibility of improvement in the transition to practical education. Second, the results of the analysis on the improvement of curriculum show that talk about the contents of the training between the teacher and the swimming instructor, the customized education without alienated students showed possibility of improvement was high. clear division of roles between teachers and swimming instructor, repetition and review-oriented education, survival swimming priority training, swimming cap color by level, place a dedicated teacher for students with disabilities, expansion arrangement of life guard, same instructor during swimming education, volunteer support, efficient teaching through collaboration between teacher and swimming instructor, how to deal with situations, classes by level, parent support for shower and safety instruction, increase budget for expand assignment of swimming instructor, and that there was appeared a possibility of improvement in wearing cloathes and swimming. Third, the results of the analysis on swimming instructor showed that the possibility of improvement of the expertise verification was high, And ask a professional agency for hire swimming instructors, swimming instructor training and maintenance training, random swimming pool inspection by education support agency, established national qualification (survival swimming instructor), build evaluation materials, education support agency manage for swimming instructor pool, entrusted education through specialized agencies, and that there was appeared a possibility of improvement in treatment of swimming instructor. Fourth, the results of the analysis on the infrastructure showed that the public sports facilities will be increased was high, and linking to educational sites by education support agency, close cooperation between school and swimming pool, making a simple swimming pool in the school, and that there was appeared a possibility of improvement in stable budget support Fifth, the results of the analysis on education field showed that the possibility of improvement of the confirm the extra equipment before the contract was high, and that there was appeared a possibility of improvement in purchase the necessary ancillary equipment from the swimming pool. Sixth, the results of the analysis on education materials showed that the possibility of improvement of the making videos about swimming and survival swimming, creation of educational materials based on accident cases, national survival swimming guidebook development, develop general and advanced courses, and that there was appeared a possibility of professional group and field experience group cooperate to produce education materials was high. And unified of elementary school swimming training materials, body parts that can be contacted, develop survival swimming app, make education materials by divided swimming level by water level and that there was appeared a possibility of improvement in add content of other persons rescue. Seventh, the results of the analysis on the elementary school teacher was appeared a possibility of elementary school teachers and all staff swimming training, provide swimming training method for swimming in each area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.