업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 특성 연구 : 시게루 반의 건축 사례를 중심으로 A Study on characters of the Architecture of the social participation reflected Up-cycling design : Focused on Shigeru ban’s Architectural Cases원문보기
전 세계적으로 환경오염에 대한 위기의식이 부각되면서 폐기물 처리로 인한 대기오염과 유해물질 발생을 억제하고자 다각적인 해결방법을 강구한다. 이러한 노력의 일환으로, 기업 및 환경단체에서는 친환경 제품을 생산할 뿐 아니라 ‘업-사이클링’이라는 개념을 활용하여 자연환경 개선에 크게 기여하고 있다.
‘업-사이클링’은 기존 폐기물을 매립, 소각, 자원 순환하는 ‘리사이클링’에서 더 나아가 버려지는 자원에 디자인적 가치를 더하는 것이다. 이러한 업-사이클링의 환경개선 활동은 의류와 제품에만 국한되지 않고 공간과 건축에도 범위가 넓혀지고 있는데, 그 이유는 수없이 쓰이고 버려지는 건축 재료와 옛 공간의 역사 및 정체성을 살리면서 새로운 공간으로 재탄생시키는 흐름에 주목받고 있기 때문이다. 노후자재를 새롭게 재생시키고 옛것에 대한 향수를 느끼는 인간의 근본적 정서를 자극하여 공간을 재해석하는 시도를 통해 폐기물 처리 비용 감소, 처리 과정으로 인한 환경오염을 억제함과 동시에 디자인의 영향력으로 인한 다양한 결과를 형성하는 혁신적인 방법이다.
이처럼 환경적 측면의 개선을 위한 다양한 분야의 범위로 적용되는 업-사이클링 디자인을 사회적 측면의 해결책으로 제시되는 사회참여건축을 연결하여 여러 측면의 동시다발적 변혁을 일으키는 방법으로 진행하고자 한다.
사회참여건축은 문제해결에 있어 이 사회에 매우 필요로 하는 활동이다. 전쟁과 자연재해 등 사회로부터 어려움을 겪는 사람들에게 저비용, 고품질의 설계로 하여 안식처를 제공해주기 때문이다. 건축가는 자신의 독창적 작품 활동만이 아닌 더 넓은 시야와 이타적 철학을 갖고 소수의 사람들을 위해 큰 사회적 역할을 한다. 이에 본 연구자는 업-사이클링 디자인을 내포하는 건축가의 사회참여건축을 통해 사회와 환경 등 여러 측면에 문제해결을 변혁할 수 있는 방법인 업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 특성을 규명해보고자 한다.
본 연구는 업-사이클링 디자인과 사회참여건축, 시게루 반에 대한 각종 문헌 고찰 및 사례분석을 통해 진행하였으며 다음과 같은 방법으로 진행한다.
제1장에서는 본 연구의 배경과 목적을 제시한 후 연구의 범위 및 방법에 관해 서술한다.
제2장에서는 업-사이클링 디자인과 사회참여건축, 시게루 반에 대한 개념의 전반적인 이론적 고찰을 진행한다. 또한 객관적인 논지의 흐름을 가지기 위해 업-사이클링과 사회참여건축의 활용, 시게루 반의 건축 활동을 통해 그 특징을 정리한다.
제3장에서는 연구의 본질적인 특성을 형성하기 위하여 업-사이클링 디자인과 사회참여건축, 시게루 반의 활동 특징을 통해 ...
전 세계적으로 환경오염에 대한 위기의식이 부각되면서 폐기물 처리로 인한 대기오염과 유해물질 발생을 억제하고자 다각적인 해결방법을 강구한다. 이러한 노력의 일환으로, 기업 및 환경단체에서는 친환경 제품을 생산할 뿐 아니라 ‘업-사이클링’이라는 개념을 활용하여 자연환경 개선에 크게 기여하고 있다.
‘업-사이클링’은 기존 폐기물을 매립, 소각, 자원 순환하는 ‘리사이클링’에서 더 나아가 버려지는 자원에 디자인적 가치를 더하는 것이다. 이러한 업-사이클링의 환경개선 활동은 의류와 제품에만 국한되지 않고 공간과 건축에도 범위가 넓혀지고 있는데, 그 이유는 수없이 쓰이고 버려지는 건축 재료와 옛 공간의 역사 및 정체성을 살리면서 새로운 공간으로 재탄생시키는 흐름에 주목받고 있기 때문이다. 노후자재를 새롭게 재생시키고 옛것에 대한 향수를 느끼는 인간의 근본적 정서를 자극하여 공간을 재해석하는 시도를 통해 폐기물 처리 비용 감소, 처리 과정으로 인한 환경오염을 억제함과 동시에 디자인의 영향력으로 인한 다양한 결과를 형성하는 혁신적인 방법이다.
이처럼 환경적 측면의 개선을 위한 다양한 분야의 범위로 적용되는 업-사이클링 디자인을 사회적 측면의 해결책으로 제시되는 사회참여건축을 연결하여 여러 측면의 동시다발적 변혁을 일으키는 방법으로 진행하고자 한다.
사회참여건축은 문제해결에 있어 이 사회에 매우 필요로 하는 활동이다. 전쟁과 자연재해 등 사회로부터 어려움을 겪는 사람들에게 저비용, 고품질의 설계로 하여 안식처를 제공해주기 때문이다. 건축가는 자신의 독창적 작품 활동만이 아닌 더 넓은 시야와 이타적 철학을 갖고 소수의 사람들을 위해 큰 사회적 역할을 한다. 이에 본 연구자는 업-사이클링 디자인을 내포하는 건축가의 사회참여건축을 통해 사회와 환경 등 여러 측면에 문제해결을 변혁할 수 있는 방법인 업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 특성을 규명해보고자 한다.
본 연구는 업-사이클링 디자인과 사회참여건축, 시게루 반에 대한 각종 문헌 고찰 및 사례분석을 통해 진행하였으며 다음과 같은 방법으로 진행한다.
제1장에서는 본 연구의 배경과 목적을 제시한 후 연구의 범위 및 방법에 관해 서술한다.
제2장에서는 업-사이클링 디자인과 사회참여건축, 시게루 반에 대한 개념의 전반적인 이론적 고찰을 진행한다. 또한 객관적인 논지의 흐름을 가지기 위해 업-사이클링과 사회참여건축의 활용, 시게루 반의 건축 활동을 통해 그 특징을 정리한다.
제3장에서는 연구의 본질적인 특성을 형성하기 위하여 업-사이클링 디자인과 사회참여건축, 시게루 반의 활동 특징을 통해 관계성을 도출하여 관계가 밀접한지에 대해 알아본다. 그 후, 연구의 핵심 논지인 도출한 업-사이클링 디자인과 사회참여건축의 특성을 통해 상관성을 분석한 후 종합하여 업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 종합특성을 도출한다.
제4장에서는 앞서 도출된 업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 종합특성을 본 논문의 시게루 반 작품 사례에 적용시켜 그 관계를 실증적으로 증명해보고자 한다. 사례 선정은 업-사이클링과 사회참여건축의 특성이 뚜렷한 작품들을 각각 선정하였으며, 그 범위는 2000년 이후 작품으로 선정한다.
제 5장에서는 연구한 내용을 최종적으로 정리하고, 앞으로 나아갈 연구의 방향을 서술한다.
본 연구를 통해 도출된 특성을 분석한 결과로, 업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 특성을 통해 동시다발적으로 긍정적인 활성화를 보여주고 있음을 확인할 수 있었다. 또한, 다각적 진화, 유기적 확산, 예술적 영위, 합리적 순환이 서로 연계되고 혼재되어 상호작용하고 있으며, 각 특성이 다양한 형태로 나타나고 있는 것을 확인하였다. 더 나아가 사회, 환경적 등 여러 활동에 있어 다방면의 가치 향상에 영향을 줄 수 있음을 보여주고 있다.
이에 본 연구에서 정리된 내용들이 향후 업-사이클링 디자인과 사회참여건축의 산업 활성화를 위해 더욱 큰 파급효과로 적극 활용될 것으로 생각되며 더 많은 연구를 통해 지속적으로 활성화될 것으로 판단된다.
전 세계적으로 환경오염에 대한 위기의식이 부각되면서 폐기물 처리로 인한 대기오염과 유해물질 발생을 억제하고자 다각적인 해결방법을 강구한다. 이러한 노력의 일환으로, 기업 및 환경단체에서는 친환경 제품을 생산할 뿐 아니라 ‘업-사이클링’이라는 개념을 활용하여 자연환경 개선에 크게 기여하고 있다.
‘업-사이클링’은 기존 폐기물을 매립, 소각, 자원 순환하는 ‘리사이클링’에서 더 나아가 버려지는 자원에 디자인적 가치를 더하는 것이다. 이러한 업-사이클링의 환경개선 활동은 의류와 제품에만 국한되지 않고 공간과 건축에도 범위가 넓혀지고 있는데, 그 이유는 수없이 쓰이고 버려지는 건축 재료와 옛 공간의 역사 및 정체성을 살리면서 새로운 공간으로 재탄생시키는 흐름에 주목받고 있기 때문이다. 노후자재를 새롭게 재생시키고 옛것에 대한 향수를 느끼는 인간의 근본적 정서를 자극하여 공간을 재해석하는 시도를 통해 폐기물 처리 비용 감소, 처리 과정으로 인한 환경오염을 억제함과 동시에 디자인의 영향력으로 인한 다양한 결과를 형성하는 혁신적인 방법이다.
이처럼 환경적 측면의 개선을 위한 다양한 분야의 범위로 적용되는 업-사이클링 디자인을 사회적 측면의 해결책으로 제시되는 사회참여건축을 연결하여 여러 측면의 동시다발적 변혁을 일으키는 방법으로 진행하고자 한다.
사회참여건축은 문제해결에 있어 이 사회에 매우 필요로 하는 활동이다. 전쟁과 자연재해 등 사회로부터 어려움을 겪는 사람들에게 저비용, 고품질의 설계로 하여 안식처를 제공해주기 때문이다. 건축가는 자신의 독창적 작품 활동만이 아닌 더 넓은 시야와 이타적 철학을 갖고 소수의 사람들을 위해 큰 사회적 역할을 한다. 이에 본 연구자는 업-사이클링 디자인을 내포하는 건축가의 사회참여건축을 통해 사회와 환경 등 여러 측면에 문제해결을 변혁할 수 있는 방법인 업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 특성을 규명해보고자 한다.
본 연구는 업-사이클링 디자인과 사회참여건축, 시게루 반에 대한 각종 문헌 고찰 및 사례분석을 통해 진행하였으며 다음과 같은 방법으로 진행한다.
제1장에서는 본 연구의 배경과 목적을 제시한 후 연구의 범위 및 방법에 관해 서술한다.
제2장에서는 업-사이클링 디자인과 사회참여건축, 시게루 반에 대한 개념의 전반적인 이론적 고찰을 진행한다. 또한 객관적인 논지의 흐름을 가지기 위해 업-사이클링과 사회참여건축의 활용, 시게루 반의 건축 활동을 통해 그 특징을 정리한다.
제3장에서는 연구의 본질적인 특성을 형성하기 위하여 업-사이클링 디자인과 사회참여건축, 시게루 반의 활동 특징을 통해 관계성을 도출하여 관계가 밀접한지에 대해 알아본다. 그 후, 연구의 핵심 논지인 도출한 업-사이클링 디자인과 사회참여건축의 특성을 통해 상관성을 분석한 후 종합하여 업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 종합특성을 도출한다.
제4장에서는 앞서 도출된 업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 종합특성을 본 논문의 시게루 반 작품 사례에 적용시켜 그 관계를 실증적으로 증명해보고자 한다. 사례 선정은 업-사이클링과 사회참여건축의 특성이 뚜렷한 작품들을 각각 선정하였으며, 그 범위는 2000년 이후 작품으로 선정한다.
제 5장에서는 연구한 내용을 최종적으로 정리하고, 앞으로 나아갈 연구의 방향을 서술한다.
본 연구를 통해 도출된 특성을 분석한 결과로, 업-사이클링 디자인을 반영한 사회참여건축 특성을 통해 동시다발적으로 긍정적인 활성화를 보여주고 있음을 확인할 수 있었다. 또한, 다각적 진화, 유기적 확산, 예술적 영위, 합리적 순환이 서로 연계되고 혼재되어 상호작용하고 있으며, 각 특성이 다양한 형태로 나타나고 있는 것을 확인하였다. 더 나아가 사회, 환경적 등 여러 활동에 있어 다방면의 가치 향상에 영향을 줄 수 있음을 보여주고 있다.
이에 본 연구에서 정리된 내용들이 향후 업-사이클링 디자인과 사회참여건축의 산업 활성화를 위해 더욱 큰 파급효과로 적극 활용될 것으로 생각되며 더 많은 연구를 통해 지속적으로 활성화될 것으로 판단된다.
Since crisis consciousness for environmental pollution stood out globally, we devise a multilateral solution to control levels of air pollution and hazardous material from disposing of waste materials. As the part of this efforts, corporate and environmental groups makes not only producing eco-frien...
Since crisis consciousness for environmental pollution stood out globally, we devise a multilateral solution to control levels of air pollution and hazardous material from disposing of waste materials. As the part of this efforts, corporate and environmental groups makes not only producing eco-friendly products, but contributing largely improvement of the natural environment utilizing the concept of ‘Up-cycling design’.
‘Up-cycling’ is the addition of design value to resources that are dumped further from ‘recycling’, which involves reclamation, incineration and resource circulation of existing waste. These ‘Up-cycling’ environmental improvement activities are not limited to clothing and products, but also to space and architecture, as they are drawing attention to the flow of recreating into a new space while saving the history and identity of numerous used and abandoned architectural materials and old spaces. It is innovative way to reduce waste disposal costs, curb environmental pollution caused by the process, and form various results from the influence of design while attempting to recreate old materials and reinterpret space by stimulating the fundamental human emotion of feeling nostalgic about the old.
Like this, ‘Up-cycling design’, which is applied in various fields for the improvement of the environmental aspects, is to be carried out in a way that creates a simultaneous transformation of various aspects by connecting the social participation architecture, which is presented as a solution to the social aspects.
Social participation architecture is very necessary activity for this society in solving problems. It provides shelter for those suffer from social difficulties such as wars and natural disasters with low cost and high quality design.
Architects play a big social role for a small number of people with broader perspective and altruistic philosophy, not just their own work activities. This researcher wants to identify the characteristics of the architecture that reflects the ‘Up-cycling design’, which is a way to transform problem solving in various aspects, including society and the environment, through the social participation architecture of architects who imply up-cycle design.
This study was conducted through various literature reviews and case studies on ‘Up-cycling design’, social participation architecture and Shigeru Ban, and is conducted in the following manner.
In the chapter 1, it presents the background and purpose of this study and describes the scope and method of the study.
In the chapter 2, it provides an overall theoretical consideration of the concepts of ‘Up-cycling design’, social participation architecture and Shigeru Ban. Also, it organizes the features through ‘Up-cycling’, utilization of social participation architecture and building activities of Shigeru Ban in order to have objective flow of argument.
In the chapter 3, it elicits relationships through ‘Up-cycling design’, social participation architecture, and activity characteristics of the Shigeru Ban to form the essential characteristics of the study to find out if the relationship is close and necessary. Afterwards, the correlation is analyzed through the characteristics of the derived ‘Up-cycling design’ and social participation architecture, which is the key points of the study, and the comprehensive characteristics of social participation architecture are derived, reflecting the ‘Up-cycling design’.
In the chapter 4, it aims to demonstrate the relationship empirically by applying the comprehensive characteristics of social participation architecture to the case of Shigeru Ban works in this paper, reflecting the ‘Up-cycling design’ derived earlier. The case selection selected works with distinct characteristics of ‘up-cycling’ and social participation architecture, and the scope is selected as works after 2000.
In the chapter 5, it finalizes the research and describes the future direction of the study.
As a result of analyzing the characteristics derived from this study, it can be confirmed that the social activism characteristics reflecting the up - cycling design show positive activation at the same time. In addition, we confirmed that diversified evolution, organic diffusion, artistic execution, and rational circulation are interlinked and intermingled with each other, and each characteristic appears in various forms. Furthermore, it shows that various activities such as social and environmental activities can affect various aspects of value enhancement.
Therefore, it is thought that the contents summarized in this study will be utilized more actively for the up-cycling design and the social revitalization of the industry.
Since crisis consciousness for environmental pollution stood out globally, we devise a multilateral solution to control levels of air pollution and hazardous material from disposing of waste materials. As the part of this efforts, corporate and environmental groups makes not only producing eco-friendly products, but contributing largely improvement of the natural environment utilizing the concept of ‘Up-cycling design’.
‘Up-cycling’ is the addition of design value to resources that are dumped further from ‘recycling’, which involves reclamation, incineration and resource circulation of existing waste. These ‘Up-cycling’ environmental improvement activities are not limited to clothing and products, but also to space and architecture, as they are drawing attention to the flow of recreating into a new space while saving the history and identity of numerous used and abandoned architectural materials and old spaces. It is innovative way to reduce waste disposal costs, curb environmental pollution caused by the process, and form various results from the influence of design while attempting to recreate old materials and reinterpret space by stimulating the fundamental human emotion of feeling nostalgic about the old.
Like this, ‘Up-cycling design’, which is applied in various fields for the improvement of the environmental aspects, is to be carried out in a way that creates a simultaneous transformation of various aspects by connecting the social participation architecture, which is presented as a solution to the social aspects.
Social participation architecture is very necessary activity for this society in solving problems. It provides shelter for those suffer from social difficulties such as wars and natural disasters with low cost and high quality design.
Architects play a big social role for a small number of people with broader perspective and altruistic philosophy, not just their own work activities. This researcher wants to identify the characteristics of the architecture that reflects the ‘Up-cycling design’, which is a way to transform problem solving in various aspects, including society and the environment, through the social participation architecture of architects who imply up-cycle design.
This study was conducted through various literature reviews and case studies on ‘Up-cycling design’, social participation architecture and Shigeru Ban, and is conducted in the following manner.
In the chapter 1, it presents the background and purpose of this study and describes the scope and method of the study.
In the chapter 2, it provides an overall theoretical consideration of the concepts of ‘Up-cycling design’, social participation architecture and Shigeru Ban. Also, it organizes the features through ‘Up-cycling’, utilization of social participation architecture and building activities of Shigeru Ban in order to have objective flow of argument.
In the chapter 3, it elicits relationships through ‘Up-cycling design’, social participation architecture, and activity characteristics of the Shigeru Ban to form the essential characteristics of the study to find out if the relationship is close and necessary. Afterwards, the correlation is analyzed through the characteristics of the derived ‘Up-cycling design’ and social participation architecture, which is the key points of the study, and the comprehensive characteristics of social participation architecture are derived, reflecting the ‘Up-cycling design’.
In the chapter 4, it aims to demonstrate the relationship empirically by applying the comprehensive characteristics of social participation architecture to the case of Shigeru Ban works in this paper, reflecting the ‘Up-cycling design’ derived earlier. The case selection selected works with distinct characteristics of ‘up-cycling’ and social participation architecture, and the scope is selected as works after 2000.
In the chapter 5, it finalizes the research and describes the future direction of the study.
As a result of analyzing the characteristics derived from this study, it can be confirmed that the social activism characteristics reflecting the up - cycling design show positive activation at the same time. In addition, we confirmed that diversified evolution, organic diffusion, artistic execution, and rational circulation are interlinked and intermingled with each other, and each characteristic appears in various forms. Furthermore, it shows that various activities such as social and environmental activities can affect various aspects of value enhancement.
Therefore, it is thought that the contents summarized in this study will be utilized more actively for the up-cycling design and the social revitalization of the industry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.