본 연구는 만 5세 유아의 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학능력과 수학적 문제해결력에 미치는 효과를 알아보고 이를 통해 유아교육현장에 유아의 수학능력, 수학적 문제해결력을 증진 할 수 있는 효과적인 교수학습 방법을 제시하는데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적을 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학능력에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 2. 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 강서구에 위치한 국공립 Y어린이집 만 5세 유아 20명을 실험집단으로, 동일지역 국공립 S어린이집 만 5세 유아 20명을 비교집단으로 선정하였다. 사전·사후 검사를 위해 사용된 검사도구는 황해익, 최혜진(2007)이 개발한 ‘유아 그림 수학능력 검사’를 사용하였고, Ward(1993)이 개발한 검사를 황정숙(1996)이 번안하고, 류혜숙(2003)의 재구성을 거쳐 장유진(2018)외 교수 1인이 수정·보완한 검사지인 ‘유아 수학적 문제해결력 검사’를 사용하였다. 본 연구는 2018년 11월 5일~12월 14일까지 6주 동안 총 12회를 실시하였으며, 연구 절차는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후 검사, ...
본 연구는 만 5세 유아의 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학능력과 수학적 문제해결력에 미치는 효과를 알아보고 이를 통해 유아교육현장에 유아의 수학능력, 수학적 문제해결력을 증진 할 수 있는 효과적인 교수학습 방법을 제시하는데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적을 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학능력에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 2. 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 강서구에 위치한 국공립 Y어린이집 만 5세 유아 20명을 실험집단으로, 동일지역 국공립 S어린이집 만 5세 유아 20명을 비교집단으로 선정하였다. 사전·사후 검사를 위해 사용된 검사도구는 황해익, 최혜진(2007)이 개발한 ‘유아 그림 수학능력 검사’를 사용하였고, Ward(1993)이 개발한 검사를 황정숙(1996)이 번안하고, 류혜숙(2003)의 재구성을 거쳐 장유진(2018)외 교수 1인이 수정·보완한 검사지인 ‘유아 수학적 문제해결력 검사’를 사용하였다. 본 연구는 2018년 11월 5일~12월 14일까지 6주 동안 총 12회를 실시하였으며, 연구 절차는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후 검사, 자료분석 순으로 실시하였다. 실험집단은 동요를 활용한 수학활동을 실시하였고, 비교집단은 생활주제 관련 수학활동을 실시하였다. 실험처치 후 유아의 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학능력과 수학적 문제 해결력에 미치는 효과를 알아보기 위해 사후 검사를 실시하였으며 수집된 자료를 SPSS v21.0 통계 프로그램을 사용하여 t 검증으로 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 동요를 활용한 수학활동은 유아의 수학능력을 효과적으로 증진시키는 것으로 나타났다. 둘째, 동요를 활용한 수학활동은 유아의 수학적 문제해결력을 효과적으로 증진시키는 것으로 나타났다.
위의 결과를 종합해 보면, 동요를 활용한 수학활동은 만 5세 유아의 수학능력과 수학적 문제해결력에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있으며, 유아의 수학능력과 수학적 문제해결력을 위한 효과적인 교수학습 방법으로 유아교육현장에서 적극적으로 활용할 필요가 있다.
본 연구는 만 5세 유아의 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학능력과 수학적 문제해결력에 미치는 효과를 알아보고 이를 통해 유아교육현장에 유아의 수학능력, 수학적 문제해결력을 증진 할 수 있는 효과적인 교수학습 방법을 제시하는데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적을 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학능력에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 2. 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학적 문제해결력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 강서구에 위치한 국공립 Y어린이집 만 5세 유아 20명을 실험집단으로, 동일지역 국공립 S어린이집 만 5세 유아 20명을 비교집단으로 선정하였다. 사전·사후 검사를 위해 사용된 검사도구는 황해익, 최혜진(2007)이 개발한 ‘유아 그림 수학능력 검사’를 사용하였고, Ward(1993)이 개발한 검사를 황정숙(1996)이 번안하고, 류혜숙(2003)의 재구성을 거쳐 장유진(2018)외 교수 1인이 수정·보완한 검사지인 ‘유아 수학적 문제해결력 검사’를 사용하였다. 본 연구는 2018년 11월 5일~12월 14일까지 6주 동안 총 12회를 실시하였으며, 연구 절차는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후 검사, 자료분석 순으로 실시하였다. 실험집단은 동요를 활용한 수학활동을 실시하였고, 비교집단은 생활주제 관련 수학활동을 실시하였다. 실험처치 후 유아의 동요를 활용한 수학활동이 유아의 수학능력과 수학적 문제 해결력에 미치는 효과를 알아보기 위해 사후 검사를 실시하였으며 수집된 자료를 SPSS v21.0 통계 프로그램을 사용하여 t 검증으로 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 동요를 활용한 수학활동은 유아의 수학능력을 효과적으로 증진시키는 것으로 나타났다. 둘째, 동요를 활용한 수학활동은 유아의 수학적 문제해결력을 효과적으로 증진시키는 것으로 나타났다.
위의 결과를 종합해 보면, 동요를 활용한 수학활동은 만 5세 유아의 수학능력과 수학적 문제해결력에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있으며, 유아의 수학능력과 수학적 문제해결력을 위한 효과적인 교수학습 방법으로 유아교육현장에서 적극적으로 활용할 필요가 있다.
This study is to investigate the effects of the mathematical activities using Children's Songs on Young Children’s Mathematical Ability and Math Problem solving. The purpose of this study is to present an effective teaching method to improve the mathematical ability and mathematical problem sol...
This study is to investigate the effects of the mathematical activities using Children's Songs on Young Children’s Mathematical Ability and Math Problem solving. The purpose of this study is to present an effective teaching method to improve the mathematical ability and mathematical problem solving ability of the infant in early childhood education field.
The research questions for these purposes are as follows. Question 1. What is the effect of mathematics activities using children's songs on young children’s mathematical ability? Question 2. What is the effect of math problem solving using children's songs on young children’s mathematical ability?
In order to verify the above research problems, a total of 40 5-year-old children (20 of experimental groups, 20 of comparative group) from public daycare were selected as research subjects in Seoul city. The inspection tools used for pre- and post-examination were developed by Hwang Hae-ik and Choi Hye-jin (2007), and the test developed by Ward(1993) was re-engineered by Hwang Jeong-sook (1996), and modified and supplemented by one professor, Chang Yoo-jin (2018). This study was conducted a total of 12 times for six weeks from 5 November to 14 December 2018. The experimental group carried out mathematical activities using perturbation, and the comparative group carried out mathematical activities related to the subject of living. The results were analyzed through t verification using the SPSS v21.0 statistics program to determine the effect of the mathematics activity using infant perturbation on the mathematical ability and mathematical problem solving power of the infant after the test treatment. The results obtained here are presented as follows; First, math activities using children's song was confirmed to enhance the young children's math ability such as algebra, number, calculation, geometry and measurement. Second, math activities using children's song was confirmed to enhance the young children's mathematical problem ability. In summing up the above results, the mathematics activity using perturbation has positive effects on infants' math ability and mathematical problem solving, and it is necessary to actively utilize it in the infant education field as an effective teaching method for infants' math ability and mathematical problem solving.
This study is to investigate the effects of the mathematical activities using Children's Songs on Young Children’s Mathematical Ability and Math Problem solving. The purpose of this study is to present an effective teaching method to improve the mathematical ability and mathematical problem solving ability of the infant in early childhood education field.
The research questions for these purposes are as follows. Question 1. What is the effect of mathematics activities using children's songs on young children’s mathematical ability? Question 2. What is the effect of math problem solving using children's songs on young children’s mathematical ability?
In order to verify the above research problems, a total of 40 5-year-old children (20 of experimental groups, 20 of comparative group) from public daycare were selected as research subjects in Seoul city. The inspection tools used for pre- and post-examination were developed by Hwang Hae-ik and Choi Hye-jin (2007), and the test developed by Ward(1993) was re-engineered by Hwang Jeong-sook (1996), and modified and supplemented by one professor, Chang Yoo-jin (2018). This study was conducted a total of 12 times for six weeks from 5 November to 14 December 2018. The experimental group carried out mathematical activities using perturbation, and the comparative group carried out mathematical activities related to the subject of living. The results were analyzed through t verification using the SPSS v21.0 statistics program to determine the effect of the mathematics activity using infant perturbation on the mathematical ability and mathematical problem solving power of the infant after the test treatment. The results obtained here are presented as follows; First, math activities using children's song was confirmed to enhance the young children's math ability such as algebra, number, calculation, geometry and measurement. Second, math activities using children's song was confirmed to enhance the young children's mathematical problem ability. In summing up the above results, the mathematics activity using perturbation has positive effects on infants' math ability and mathematical problem solving, and it is necessary to actively utilize it in the infant education field as an effective teaching method for infants' math ability and mathematical problem solving.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.