본 연구의 목적은 실책관리문화가 혁신행동에 미치는 영향관계를 확인하고, 이 둘의 영향관계에서 개인차원의 학습인 학습민첩성과 조직차원의 학습인 상향식 학습이 매개효과를 나타내는지를 검증하는 것이다. 이를 통해 구성원의 혁신행동을 높이기 위해서 기업에서는 조직 환경적 요인을 어떻게 구축해야 하는지를 이해하고, 학습이라는 관점에서 혁신행동을 높이기 위한 실질적인 시사점을 제공하고자 하였다. 본 연구를 검증하기 위해 국내 민간 기업 구성원을 대상으로 설문을 실시하여 총 301부의 응답 자료를 확보하고, ...
본 연구의 목적은 실책관리문화가 혁신행동에 미치는 영향관계를 확인하고, 이 둘의 영향관계에서 개인차원의 학습인 학습민첩성과 조직차원의 학습인 상향식 학습이 매개효과를 나타내는지를 검증하는 것이다. 이를 통해 구성원의 혁신행동을 높이기 위해서 기업에서는 조직 환경적 요인을 어떻게 구축해야 하는지를 이해하고, 학습이라는 관점에서 혁신행동을 높이기 위한 실질적인 시사점을 제공하고자 하였다. 본 연구를 검증하기 위해 국내 민간 기업 구성원을 대상으로 설문을 실시하여 총 301부의 응답 자료를 확보하고, SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 활용하여 통계분석을 실시하였다. 이를 통해 밝혀진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 실책관리문화가 구성원의 혁신행동에 미치는 영향을 검증한 결과, 독립변인인 실책관리문화는 종속변인인 혁신행동에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학습민첩성은 실책관리문화와 혁신행동의 영향관계에서 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 상향식 학습은 실책관리문화와 혁신행동의 영향관계에서 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 학습민첩성과 상향식 학습의 두 매개효과는 유의미한 차이를 나타냈다. 위의 연구결과를 중심으로 본 연구의 시사점을 도출해 보면 다음과 같다. 첫째, 구성원의 혁신행동을 높이기 위해서는 구성원이 실책에 대해서 부담을 느끼지 않고, 실책을 통해 학습할 수 있는 조지문화 구축이 필요하다. 둘째, 실책관리문화가 구축된 조직에서는 학습민첩성이 혁신행동에 긍정적인 영향을 미치므로, 리더는 구성원이 새로운 경험을 통해 학습할 수 있도록 격려하고 적극적인 피드백을 통해 혁신적인 결과를 만들도록 지원해야 한다. 셋째, 실책관리문화가 구축된 조직에서 상향식 학습은 구성원의 혁신행동에 긍정적인 영향을 미치므로, 리더는 구성원들의 탐색적 활동을 지원하고, 활동결과가 전략적 의사결정에 참여될 수 있도록 해야 한다. 넷째, 혁신행동을 높이기 위해서 개인 차원의 학습인 학습민첩성을 우선적으로 강화하는데 관심을 가질 필요가 있으며, 상향식 학습은 조직의 자원 수준에 따라 혁신행동에 다른 영향을 미칠 수 있음을 고려해야 한다. 본 연구는 구성원의 혁신행동 과정에서 발생할 수 있는 실책에 주목하였으며, 실책을 긍정적으로 관리하는 조직문화 구축의 필요성과 혁신행동을 높이기 위한 학습 관점의 시사점을 제공했다는데 의의가 있다. 향후 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 민간 기업을 대상으로 진행되었으므로 공공 조직의 구성원을 대상으로 연구를 확대할 필요가 있다. 둘째, 상향식 학습의 경우 조직의 자원 상황에 따라 혁신행동에 미치는 영향이 달라질 수 있으므로 다양한 조건의 조직을 대상으로 연구를 수행할 필요가 있다. 셋째, 실책관리문화, 학습민첩성, 상향식 학습에 대한 국내 연구가 부족한 상황에서 유사한 개념의 이론적 연구를 통해 연구모형이 설정되었기에, 향후에는 관련 후속 연구결과를 토대로 변인 간의 관계를 새롭게 설정하고 지속적으로 연구할 필요가 있다. 넷째, 본 연구의 객관성 확보를 위해 인터뷰 및 다면평가와 같은 다양한 연구 방법의 도입을 제안한다.
본 연구의 목적은 실책관리문화가 혁신행동에 미치는 영향관계를 확인하고, 이 둘의 영향관계에서 개인차원의 학습인 학습민첩성과 조직차원의 학습인 상향식 학습이 매개효과를 나타내는지를 검증하는 것이다. 이를 통해 구성원의 혁신행동을 높이기 위해서 기업에서는 조직 환경적 요인을 어떻게 구축해야 하는지를 이해하고, 학습이라는 관점에서 혁신행동을 높이기 위한 실질적인 시사점을 제공하고자 하였다. 본 연구를 검증하기 위해 국내 민간 기업 구성원을 대상으로 설문을 실시하여 총 301부의 응답 자료를 확보하고, SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 활용하여 통계분석을 실시하였다. 이를 통해 밝혀진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 실책관리문화가 구성원의 혁신행동에 미치는 영향을 검증한 결과, 독립변인인 실책관리문화는 종속변인인 혁신행동에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학습민첩성은 실책관리문화와 혁신행동의 영향관계에서 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 상향식 학습은 실책관리문화와 혁신행동의 영향관계에서 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 학습민첩성과 상향식 학습의 두 매개효과는 유의미한 차이를 나타냈다. 위의 연구결과를 중심으로 본 연구의 시사점을 도출해 보면 다음과 같다. 첫째, 구성원의 혁신행동을 높이기 위해서는 구성원이 실책에 대해서 부담을 느끼지 않고, 실책을 통해 학습할 수 있는 조지문화 구축이 필요하다. 둘째, 실책관리문화가 구축된 조직에서는 학습민첩성이 혁신행동에 긍정적인 영향을 미치므로, 리더는 구성원이 새로운 경험을 통해 학습할 수 있도록 격려하고 적극적인 피드백을 통해 혁신적인 결과를 만들도록 지원해야 한다. 셋째, 실책관리문화가 구축된 조직에서 상향식 학습은 구성원의 혁신행동에 긍정적인 영향을 미치므로, 리더는 구성원들의 탐색적 활동을 지원하고, 활동결과가 전략적 의사결정에 참여될 수 있도록 해야 한다. 넷째, 혁신행동을 높이기 위해서 개인 차원의 학습인 학습민첩성을 우선적으로 강화하는데 관심을 가질 필요가 있으며, 상향식 학습은 조직의 자원 수준에 따라 혁신행동에 다른 영향을 미칠 수 있음을 고려해야 한다. 본 연구는 구성원의 혁신행동 과정에서 발생할 수 있는 실책에 주목하였으며, 실책을 긍정적으로 관리하는 조직문화 구축의 필요성과 혁신행동을 높이기 위한 학습 관점의 시사점을 제공했다는데 의의가 있다. 향후 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 민간 기업을 대상으로 진행되었으므로 공공 조직의 구성원을 대상으로 연구를 확대할 필요가 있다. 둘째, 상향식 학습의 경우 조직의 자원 상황에 따라 혁신행동에 미치는 영향이 달라질 수 있으므로 다양한 조건의 조직을 대상으로 연구를 수행할 필요가 있다. 셋째, 실책관리문화, 학습민첩성, 상향식 학습에 대한 국내 연구가 부족한 상황에서 유사한 개념의 이론적 연구를 통해 연구모형이 설정되었기에, 향후에는 관련 후속 연구결과를 토대로 변인 간의 관계를 새롭게 설정하고 지속적으로 연구할 필요가 있다. 넷째, 본 연구의 객관성 확보를 위해 인터뷰 및 다면평가와 같은 다양한 연구 방법의 도입을 제안한다.
The purpose of this study is to prove the effect of error management culture on the innovative behavior and to verify the meditating effect of learning agility and bottom up learning in the relationship between error management culture and innovative behavior. With the result of this study, we could...
The purpose of this study is to prove the effect of error management culture on the innovative behavior and to verify the meditating effect of learning agility and bottom up learning in the relationship between error management culture and innovative behavior. With the result of this study, we could understand how to build organizational environment of a company to enhance innovative behavior of employees and get implications how to increase innovative behavior from the perspective of learning. In order to verify this study, a questionnaire survey was conducted on the members of domestic private companies, and 301 responses were obtained. Statistical analysis was performed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The findings of this study are as follows. First, the result of examining the effect of error management culture on innovative behavior, the error management culture as a independent variable has static effect on the innovative behavior as a dependent variable. Second, learning agility has a mediating effect between error management culture and innovative behavior. Third, bottom up learning has a meditating effect between error management culture and innovative behavior. Fourth, the mediating effect between learning agility and bottom up learning has significant difference in the relationship of error management culture and innovative behavior. Based on these results, implications of this study are as follows. First, in order to increase innovative behavior which is the basis for innovative performance, the company should establish an organizational culture in which employees can learn from errors without burden. Second, learning agility has a positive impact on the innovative behavior in the organization where error management culture settled well. So leaders should encourage employees to learn from new experiences and give active feedback to support employees to make innovative result. Third, bottom up learning has a positive impact on the innovative behavior in the organization with error management culture. So, leaders should support employees for their external exploratory activities and make the result of those activities could be involved in the process of strategic decision making. Fourth, leaders should increase their interest in learning agility to promote the innovative behavior of employees rather than bottom up learning. Regarding bottom up learning, its impact on innovative behavior could be different based on the condition of company resources. So leaders should consider whether to adopt bottom up learning or not carefully. Suggestions for the following study are proposed. First, because this study is conducted on private companies, it is necessary to expand study to public organizations. Second, because bottom up learning has different effect on innovative behavior based on the condition of resources in the company, so it is necessary to expand study on companies with different resource conditions. Third, the research model was established based on the theoretical study of similar concepts because prior studies about error management culture, learning agility and bottom up learning are insufficient. So, it is necessary to develop a research model considering the results of subsequent studies. Fourth, it is proposed to introduce various research methods, such as interviews and multi-faceted evaluations, to secure objectivity of this study.
The purpose of this study is to prove the effect of error management culture on the innovative behavior and to verify the meditating effect of learning agility and bottom up learning in the relationship between error management culture and innovative behavior. With the result of this study, we could understand how to build organizational environment of a company to enhance innovative behavior of employees and get implications how to increase innovative behavior from the perspective of learning. In order to verify this study, a questionnaire survey was conducted on the members of domestic private companies, and 301 responses were obtained. Statistical analysis was performed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The findings of this study are as follows. First, the result of examining the effect of error management culture on innovative behavior, the error management culture as a independent variable has static effect on the innovative behavior as a dependent variable. Second, learning agility has a mediating effect between error management culture and innovative behavior. Third, bottom up learning has a meditating effect between error management culture and innovative behavior. Fourth, the mediating effect between learning agility and bottom up learning has significant difference in the relationship of error management culture and innovative behavior. Based on these results, implications of this study are as follows. First, in order to increase innovative behavior which is the basis for innovative performance, the company should establish an organizational culture in which employees can learn from errors without burden. Second, learning agility has a positive impact on the innovative behavior in the organization where error management culture settled well. So leaders should encourage employees to learn from new experiences and give active feedback to support employees to make innovative result. Third, bottom up learning has a positive impact on the innovative behavior in the organization with error management culture. So, leaders should support employees for their external exploratory activities and make the result of those activities could be involved in the process of strategic decision making. Fourth, leaders should increase their interest in learning agility to promote the innovative behavior of employees rather than bottom up learning. Regarding bottom up learning, its impact on innovative behavior could be different based on the condition of company resources. So leaders should consider whether to adopt bottom up learning or not carefully. Suggestions for the following study are proposed. First, because this study is conducted on private companies, it is necessary to expand study to public organizations. Second, because bottom up learning has different effect on innovative behavior based on the condition of resources in the company, so it is necessary to expand study on companies with different resource conditions. Third, the research model was established based on the theoretical study of similar concepts because prior studies about error management culture, learning agility and bottom up learning are insufficient. So, it is necessary to develop a research model considering the results of subsequent studies. Fourth, it is proposed to introduce various research methods, such as interviews and multi-faceted evaluations, to secure objectivity of this study.
Keyword
#학습민첩성 실책관리문화 혁신행동 상향식 학습 error management culture learning agility bottom up leaning innovative behavior
학위논문 정보
저자
김기영
학위수여기관
중앙대학교 글로벌인적자원개발대학원
학위구분
국내석사
학과
인적자원개발학과
지도교수
홍아정
발행연도
2019
총페이지
iv, 91 p.
키워드
학습민첩성 실책관리문화 혁신행동 상향식 학습 error management culture learning agility bottom up leaning innovative behavior
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