본 연구는 노인들의 유튜브 영상제작과 미디어교육을 통해 그들이 어떻게 사회적 질서에서 탈피하여 주체성을 가진 노인으로 성장하는지 알아보았다. 과거와 달리 노인들 역시 미디어를 통해 자신을 표현하고 있는 만큼 미디어교육 활동 경험에 대해 알아보고자 하였다. 이에 들뢰즈와 과타리가 말하는 욕망을 노인들이 어떻게 생산하고 있으며, 어떻게 배치를 이루고 있는지 주목하였다. 마지막으로 미디어교육을 통해 ‘소수자-되기’ 가능성을 살펴보고자 하였다. 이를 ...
본 연구는 노인들의 유튜브 영상제작과 미디어교육을 통해 그들이 어떻게 사회적 질서에서 탈피하여 주체성을 가진 노인으로 성장하는지 알아보았다. 과거와 달리 노인들 역시 미디어를 통해 자신을 표현하고 있는 만큼 미디어교육 활동 경험에 대해 알아보고자 하였다. 이에 들뢰즈와 과타리가 말하는 욕망을 노인들이 어떻게 생산하고 있으며, 어떻게 배치를 이루고 있는지 주목하였다. 마지막으로 미디어교육을 통해 ‘소수자-되기’ 가능성을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 들뢰즈와 과타리가 말하는 ‘소수자-되기’에 대해 고찰하였다. 이를 통해 어떻게 주체성을 가진 노인으로 성장할 수 있는지에 대한 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구는 ‘미디어교육 참여와 역할’, ‘미디어 활동경험’, ‘미디어교육의 방향성’의 세가지 흐름으로 연구문제를 설정하였다. 이를 위해 미디어교육을 받고 있고, 유튜브 영상제작을 하는 노인들과 노인미디어교육 전문가들을 연구 참여자로 선정했다. 각각의 연구 참여자들은 미디어교육을 받고 있는 기관에 따라 그룹 A, B, C로 나누었으며, 전문가집단은 그룹D로 설정하여 심층인터뷰를 실시하였다. 연구 결과, 노인들은 기존 가부장제와 사회적 편견을 경험하고 있었다. 미디어교육과 유튜브 영상제작에 참여하며, 이러한 것에서 벗어나고자 하였다. 노인들은 미디어교육의 참여와 역할을 통해 욕망을 생산하는 모습을 보였다. 두 번째는, 미디어교육 활동을 통한 욕망의 배치의 경험에서 노인들의 긍정적 경험과 부정적 경험을 발견할 수 있었다. 긍정적 경험을 통해, 그들 스스로를 개진해나갔다. 그러나 부정적 경험에서는 가부장제와 사회적 편견에 예속되는 진술을 발견했다. 이는 들뢰즈와 과타리가 말하는 탈주선, 경직된 선, 유연한 선의 배치를 보인다는 것을 발견하였다. 마지막으로, 이러한 노인들의 경험을 통해 미디어교육의 한계점과 소수자-되기의 방향성을 제시할 수 있었다. 한계에서는 물리적, 사회적 역할에 대한 한계를 발견하였다. 이를 극복하기 위한 ‘소수자-되기’의 미디어교육 개선방향은 미디어교육의 목표환기, 커리큘럼의 변화, 조직적 시스템의 필요성에서 발견할 수 있었다. 본 연구는 유튜브 영상제작과 미디어교육을 통해 노인들의 ‘소수자-되기’ 형성을 통한 주체성을 고찰하고자 하였다. 나아가 미디어교육의 개선점과 방향성을 통해 ‘소수자-되기’의 가능성을 시사했다는 점에서 의의를 가진다.
본 연구는 노인들의 유튜브 영상제작과 미디어교육을 통해 그들이 어떻게 사회적 질서에서 탈피하여 주체성을 가진 노인으로 성장하는지 알아보았다. 과거와 달리 노인들 역시 미디어를 통해 자신을 표현하고 있는 만큼 미디어교육 활동 경험에 대해 알아보고자 하였다. 이에 들뢰즈와 과타리가 말하는 욕망을 노인들이 어떻게 생산하고 있으며, 어떻게 배치를 이루고 있는지 주목하였다. 마지막으로 미디어교육을 통해 ‘소수자-되기’ 가능성을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 들뢰즈와 과타리가 말하는 ‘소수자-되기’에 대해 고찰하였다. 이를 통해 어떻게 주체성을 가진 노인으로 성장할 수 있는지에 대한 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구는 ‘미디어교육 참여와 역할’, ‘미디어 활동경험’, ‘미디어교육의 방향성’의 세가지 흐름으로 연구문제를 설정하였다. 이를 위해 미디어교육을 받고 있고, 유튜브 영상제작을 하는 노인들과 노인미디어교육 전문가들을 연구 참여자로 선정했다. 각각의 연구 참여자들은 미디어교육을 받고 있는 기관에 따라 그룹 A, B, C로 나누었으며, 전문가집단은 그룹D로 설정하여 심층인터뷰를 실시하였다. 연구 결과, 노인들은 기존 가부장제와 사회적 편견을 경험하고 있었다. 미디어교육과 유튜브 영상제작에 참여하며, 이러한 것에서 벗어나고자 하였다. 노인들은 미디어교육의 참여와 역할을 통해 욕망을 생산하는 모습을 보였다. 두 번째는, 미디어교육 활동을 통한 욕망의 배치의 경험에서 노인들의 긍정적 경험과 부정적 경험을 발견할 수 있었다. 긍정적 경험을 통해, 그들 스스로를 개진해나갔다. 그러나 부정적 경험에서는 가부장제와 사회적 편견에 예속되는 진술을 발견했다. 이는 들뢰즈와 과타리가 말하는 탈주선, 경직된 선, 유연한 선의 배치를 보인다는 것을 발견하였다. 마지막으로, 이러한 노인들의 경험을 통해 미디어교육의 한계점과 소수자-되기의 방향성을 제시할 수 있었다. 한계에서는 물리적, 사회적 역할에 대한 한계를 발견하였다. 이를 극복하기 위한 ‘소수자-되기’의 미디어교육 개선방향은 미디어교육의 목표환기, 커리큘럼의 변화, 조직적 시스템의 필요성에서 발견할 수 있었다. 본 연구는 유튜브 영상제작과 미디어교육을 통해 노인들의 ‘소수자-되기’ 형성을 통한 주체성을 고찰하고자 하였다. 나아가 미디어교육의 개선점과 방향성을 통해 ‘소수자-되기’의 가능성을 시사했다는 점에서 의의를 가진다.
Through YouTube video production and media education of the elderly, this study aims how they emerged from social order and grew into self-reliant old people. Unlike in the past, the elderly also wanted to learn about their experiences in media education, as they expressed themselves through the med...
Through YouTube video production and media education of the elderly, this study aims how they emerged from social order and grew into self-reliant old people. Unlike in the past, the elderly also wanted to learn about their experiences in media education, as they expressed themselves through the media. In the theory of Deleuze and Guattari, It was noted how the eldery produced the desire and arranged. Finally, this study looked at the possibility of '-becoming a Minor' through media education. To this end, Deleuze and Guattari’s '-becoming a Minor'. This was intended to suggest how to develop into the elderly with a sense of identity. This study set up three trends: 'Media Education Participation and Role', 'Media Activity Experience' and 'Direction of Media Education'. To this end, the elderly who are receiving media education and making YouTube videos and experts in media education for the elderly were selected as participants in the study. Each research participant was divided into groups A, B and C according to the organization receiving media education, and the expert group was set up as Group D to conduct in-depth interviews. As a result of the study, the elderly were experiencing the existing patriarchal system and social prejudice. This study found that the elderly get out of this by participating in media education and YouTube video production. The elderly were shown to produce desire through participation and role in media education. Second, the experience of arranging desire through media education activities has found positive and negative experiences of the elderly. Through a positive experience, they developed themselves. However, negative experiences have found statements subjugating to patriarchy and social prejudice. It found that Deleuze and Guattari showed what they called a fugitive line, rigid lines and flexible lines. Finally, these experiences of the elderly have enabled them to present the limitations of media education and the orientation of ‘-becoming a Minor’. Limits found limits to physical and social roles. The '-becoming a Minor' direction of improving media education to overcome this has been found in the objective ventilation of media education, changes in curriculum, and the need for organizational systems. The study analyzed the identity of older people through YouTube video production and media education through the formation of '-becoming a Minor'. Furthermore, it is significant that it suggests the possibility of '-becoming a Minor' through improvements in media education and direction.
Through YouTube video production and media education of the elderly, this study aims how they emerged from social order and grew into self-reliant old people. Unlike in the past, the elderly also wanted to learn about their experiences in media education, as they expressed themselves through the media. In the theory of Deleuze and Guattari, It was noted how the eldery produced the desire and arranged. Finally, this study looked at the possibility of '-becoming a Minor' through media education. To this end, Deleuze and Guattari’s '-becoming a Minor'. This was intended to suggest how to develop into the elderly with a sense of identity. This study set up three trends: 'Media Education Participation and Role', 'Media Activity Experience' and 'Direction of Media Education'. To this end, the elderly who are receiving media education and making YouTube videos and experts in media education for the elderly were selected as participants in the study. Each research participant was divided into groups A, B and C according to the organization receiving media education, and the expert group was set up as Group D to conduct in-depth interviews. As a result of the study, the elderly were experiencing the existing patriarchal system and social prejudice. This study found that the elderly get out of this by participating in media education and YouTube video production. The elderly were shown to produce desire through participation and role in media education. Second, the experience of arranging desire through media education activities has found positive and negative experiences of the elderly. Through a positive experience, they developed themselves. However, negative experiences have found statements subjugating to patriarchy and social prejudice. It found that Deleuze and Guattari showed what they called a fugitive line, rigid lines and flexible lines. Finally, these experiences of the elderly have enabled them to present the limitations of media education and the orientation of ‘-becoming a Minor’. Limits found limits to physical and social roles. The '-becoming a Minor' direction of improving media education to overcome this has been found in the objective ventilation of media education, changes in curriculum, and the need for organizational systems. The study analyzed the identity of older people through YouTube video production and media education through the formation of '-becoming a Minor'. Furthermore, it is significant that it suggests the possibility of '-becoming a Minor' through improvements in media education and direction.
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