본 연구는 수술실 간호사를 대상으로 로봇수술 간호 교육프로그램을 개발하고, 수술실 간호사들의 로봇수술 간호에 대한 지식, 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력, 로봇수술 간호에 대한 자기효능감에 미치는 효과를 검증하기 위해 시행되었다. 본 연구는 비동등성 대조군 전후설계의 유사실험연구이며, 서울시 소재 상급종합병원 3곳의 수술실에서 근무하는 간호사로서 실험군 30명, 대조군 28명으로 최종 58명을 대상으로 시행되었다. 로봇수술 간호 교육프로그램은 로봇수술의 개요, 로봇수술 준비, 로봇수술 진행, 로봇수술 마무리로 구성된 웹을 통한 자가 학습과 술기교육으로 구성되었고, 실험처치는 2주간 시행되었다. 자료수집은 2019년 4월 8일부터 26일까지 사전조사, 실험처치, 사후조사의 순서로 진행되었다. 로봇수술 간호 교육프로그램의 효과를 확인하기 위해서 일반적 특성, 로봇수술 간호에 대한 지식, 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력, 로봇수술 간호에 대한 자기효능감을 측정하였다. ...
본 연구는 수술실 간호사를 대상으로 로봇수술 간호 교육프로그램을 개발하고, 수술실 간호사들의 로봇수술 간호에 대한 지식, 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력, 로봇수술 간호에 대한 자기효능감에 미치는 효과를 검증하기 위해 시행되었다. 본 연구는 비동등성 대조군 전후설계의 유사실험연구이며, 서울시 소재 상급종합병원 3곳의 수술실에서 근무하는 간호사로서 실험군 30명, 대조군 28명으로 최종 58명을 대상으로 시행되었다. 로봇수술 간호 교육프로그램은 로봇수술의 개요, 로봇수술 준비, 로봇수술 진행, 로봇수술 마무리로 구성된 웹을 통한 자가 학습과 술기교육으로 구성되었고, 실험처치는 2주간 시행되었다. 자료수집은 2019년 4월 8일부터 26일까지 사전조사, 실험처치, 사후조사의 순서로 진행되었다. 로봇수술 간호 교육프로그램의 효과를 확인하기 위해서 일반적 특성, 로봇수술 간호에 대한 지식, 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력, 로봇수술 간호에 대한 자기효능감을 측정하였다. 자료분석은 SPSSWIN 22.0 통계프로그램을 이용하여 대상자의 일반적 특성은 기술통계로 분석하였고, 가설검정은 공분산분석(ANCOVA), 윌콕슨 순위합계검정(Wilcoxon rank sum test), 독립표본 t-검정(independent t-test)을 수행하였다. 실험군과 대조군의 사전-사후 차이를 검증 결과, 로봇수술 간호에 대한 지식(F= 23.59, p<.001), 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력(Z=5.02, p<.001), 로봇수술 간호에 대한 자기효능감(t=6.79, p<.001)으로 두 군간에 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이상의 연구 결과를 토대로 본 연구에서 개발된 로봇수술 간호 교육프로그램은 수술실 간호사의 로봇수술 간호에 대한 지식, 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력, 로봇수술 간호에 대한 자기효능감을 향상시키는데 효과가 있으며 로봇수술 간호에 대하여 수술실 간호사에게 효과적인 교육 중재 방법으로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 수술실 간호사를 대상으로 로봇수술 간호 교육프로그램을 개발하고, 수술실 간호사들의 로봇수술 간호에 대한 지식, 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력, 로봇수술 간호에 대한 자기효능감에 미치는 효과를 검증하기 위해 시행되었다. 본 연구는 비동등성 대조군 전후설계의 유사실험연구이며, 서울시 소재 상급종합병원 3곳의 수술실에서 근무하는 간호사로서 실험군 30명, 대조군 28명으로 최종 58명을 대상으로 시행되었다. 로봇수술 간호 교육프로그램은 로봇수술의 개요, 로봇수술 준비, 로봇수술 진행, 로봇수술 마무리로 구성된 웹을 통한 자가 학습과 술기교육으로 구성되었고, 실험처치는 2주간 시행되었다. 자료수집은 2019년 4월 8일부터 26일까지 사전조사, 실험처치, 사후조사의 순서로 진행되었다. 로봇수술 간호 교육프로그램의 효과를 확인하기 위해서 일반적 특성, 로봇수술 간호에 대한 지식, 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력, 로봇수술 간호에 대한 자기효능감을 측정하였다. 자료분석은 SPSS WIN 22.0 통계프로그램을 이용하여 대상자의 일반적 특성은 기술통계로 분석하였고, 가설검정은 공분산분석(ANCOVA), 윌콕슨 순위합계검정(Wilcoxon rank sum test), 독립표본 t-검정(independent t-test)을 수행하였다. 실험군과 대조군의 사전-사후 차이를 검증 결과, 로봇수술 간호에 대한 지식(F= 23.59, p<.001), 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력(Z=5.02, p<.001), 로봇수술 간호에 대한 자기효능감(t=6.79, p<.001)으로 두 군간에 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이상의 연구 결과를 토대로 본 연구에서 개발된 로봇수술 간호 교육프로그램은 수술실 간호사의 로봇수술 간호에 대한 지식, 로봇수술 간호에 대한 업무수행능력, 로봇수술 간호에 대한 자기효능감을 향상시키는데 효과가 있으며 로봇수술 간호에 대하여 수술실 간호사에게 효과적인 교육 중재 방법으로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to develop a nursing education program for robotic surgery for perioperative nurses and to investigate the effects of knowledge, clinical performance, and self-efficacy related to robotic surgery nursing. The study used a quasi-experimental, nonequivalent, control g...
The purpose of this study was to develop a nursing education program for robotic surgery for perioperative nurses and to investigate the effects of knowledge, clinical performance, and self-efficacy related to robotic surgery nursing. The study used a quasi-experimental, nonequivalent, control group and pretest-posttest design. Experiments were carried out from April 8 to 26 with 60 subjects conveniently sampled from three university hospitals in Seoul, South Korea. After excluding the dropouts, a total of 58 subjects, divided into 30 in the experimental group and 28 in the control group, finished the experiment. The 2-week, web-based nursing robotic surgery education program consists of an introduction to robotic surgery, pre-robotic surgery and perioperative nursing, intra-robotic surgery and perioperative nursing, and post-robotic surgery and perioperative nursing along with a nursing skill training program. The data collected were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 22.0 for Windows program for descriptive statistic, independent t-test, Wilcoxon rank sum test, Chi-square test, Fisher's exact test, and ANCOVA. The study results of the nursing education program for robotic surgery are as follows:
1) The experimental group's knowledge related to robotic surgery nursing was significantly higher relative to the control group (F=23.59, p<.001). Hypothesis 1 was accepted. 2) The experimental group's clinical performance related to robotic surgery nursing was significantly higher relative to the control group (Z=5.02, p<.001). Hypothesis 2 was accepted. 3) The experimental group's self-efficacy related to robotic surgery nursing was significantly higher relative to the control group (t=6.79, p<.001). Hypothesis 3 was accepted.
Based on these results, the nursing education program of robotic surgery was found to be an effective learning method to increase perioperative nurses' knowledge, clinical performance and self-efficacy related to robotic surgery nursing. Therefore, the web-based and nursing skill training education program developed in this study would be very useful to educate perioperative nurses about robotic surgery and perioperative nursing care.
The purpose of this study was to develop a nursing education program for robotic surgery for perioperative nurses and to investigate the effects of knowledge, clinical performance, and self-efficacy related to robotic surgery nursing. The study used a quasi-experimental, nonequivalent, control group and pretest-posttest design. Experiments were carried out from April 8 to 26 with 60 subjects conveniently sampled from three university hospitals in Seoul, South Korea. After excluding the dropouts, a total of 58 subjects, divided into 30 in the experimental group and 28 in the control group, finished the experiment. The 2-week, web-based nursing robotic surgery education program consists of an introduction to robotic surgery, pre-robotic surgery and perioperative nursing, intra-robotic surgery and perioperative nursing, and post-robotic surgery and perioperative nursing along with a nursing skill training program. The data collected were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 22.0 for Windows program for descriptive statistic, independent t-test, Wilcoxon rank sum test, Chi-square test, Fisher's exact test, and ANCOVA. The study results of the nursing education program for robotic surgery are as follows:
1) The experimental group's knowledge related to robotic surgery nursing was significantly higher relative to the control group (F=23.59, p<.001). Hypothesis 1 was accepted. 2) The experimental group's clinical performance related to robotic surgery nursing was significantly higher relative to the control group (Z=5.02, p<.001). Hypothesis 2 was accepted. 3) The experimental group's self-efficacy related to robotic surgery nursing was significantly higher relative to the control group (t=6.79, p<.001). Hypothesis 3 was accepted.
Based on these results, the nursing education program of robotic surgery was found to be an effective learning method to increase perioperative nurses' knowledge, clinical performance and self-efficacy related to robotic surgery nursing. Therefore, the web-based and nursing skill training education program developed in this study would be very useful to educate perioperative nurses about robotic surgery and perioperative nursing care.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.