국제정세와 경제사회의 발전 수준이 끊임없이 향상되는 시대 배경에서 당대 사람들이 국제화 교육을 받기 위해 해외로 나갈 기회가 점점 더 많아지고 있다. 이러한 교육의 국제화 추세는 많은 나라들의 고등교육 발전의 필연적인 추세가 되었으면서 여러 나라와 정부의 면밀한 관심을 받고 있고 유학에 관한 연구도 많아지고 있다. 유학의 선택 이유는 유학에 관한 연구 속의 근본 연구인데 유학 만족도의 높이는 유학의 발전에 직접적인 영향을 미치기 때문에 유학의 선택 이유와 유학 만족도에 관한 연구가 향후 한중 무용 교류 및 국제화 교육 발전을 위해 필요한 연구라고 볼 수 있다. 게다가 연구자가 현재 무용을 전공하는 중국인 유학생이라서 본 연구는 한국 무용 학과의 유학 현황을 더 자세하게 알기 위해 한국에 있는 학사, 석사, 박사과정의 무용 전공 중국인 유학생을 연구 대상으로 선정하여 한국 유학을 선택한 이유와 유학 후 만족도를 조사하고 선택 이유가 유학 만족도에 대한 미치는 영향을 분석하도록 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제: 무용 전공 중국인 유학생들이 유학을 선택할 때 유학 만족도에 영향을 미치고 있는 선택 이유는 무엇이고, 이러한 원인 중에 가장 영향을 많이 미치는 것은 무엇인가?
위의 연구문제 해결을 위해, 본 연구는 유학 비용, 비자 발급, 유학 수속, 지리적 접근성, 국가 인지도, 유학 관련 정책, 취업 지원, 무용 수업, 편의시설, 학교 인지도 10개 요인으로 구체적으로 구분하여 설문조사가 진행되었다. 설문조사에서 얻은 관련 데이터에 ...
국제정세와 경제사회의 발전 수준이 끊임없이 향상되는 시대 배경에서 당대 사람들이 국제화 교육을 받기 위해 해외로 나갈 기회가 점점 더 많아지고 있다. 이러한 교육의 국제화 추세는 많은 나라들의 고등교육 발전의 필연적인 추세가 되었으면서 여러 나라와 정부의 면밀한 관심을 받고 있고 유학에 관한 연구도 많아지고 있다. 유학의 선택 이유는 유학에 관한 연구 속의 근본 연구인데 유학 만족도의 높이는 유학의 발전에 직접적인 영향을 미치기 때문에 유학의 선택 이유와 유학 만족도에 관한 연구가 향후 한중 무용 교류 및 국제화 교육 발전을 위해 필요한 연구라고 볼 수 있다. 게다가 연구자가 현재 무용을 전공하는 중국인 유학생이라서 본 연구는 한국 무용 학과의 유학 현황을 더 자세하게 알기 위해 한국에 있는 학사, 석사, 박사과정의 무용 전공 중국인 유학생을 연구 대상으로 선정하여 한국 유학을 선택한 이유와 유학 후 만족도를 조사하고 선택 이유가 유학 만족도에 대한 미치는 영향을 분석하도록 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제: 무용 전공 중국인 유학생들이 유학을 선택할 때 유학 만족도에 영향을 미치고 있는 선택 이유는 무엇이고, 이러한 원인 중에 가장 영향을 많이 미치는 것은 무엇인가?
위의 연구문제 해결을 위해, 본 연구는 유학 비용, 비자 발급, 유학 수속, 지리적 접근성, 국가 인지도, 유학 관련 정책, 취업 지원, 무용 수업, 편의시설, 학교 인지도 10개 요인으로 구체적으로 구분하여 설문조사가 진행되었다. 설문조사에서 얻은 관련 데이터에 SPSS 21.0 소프트웨어를 사용하여 빈도분석, Cronbach’s α 분석, Pearson 상관분석, 다중회귀분석 등 분석으로 통계 처리를 진행하였다. 이와 같은 방법으로 얻어진 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 유학 만족도에 대한 영향 요인의 분석 결과를 보면 유학 수속, 지리적 접근성, 학교 지명도라는 세 가지 요인을 제외하면 다른 요인에서 유학 만족도에 대해 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 더 자세하게 말하자면, 유학비용, 비자 발급, 국가 인지도, 유학 관련 정책, 취업 지원, 무용 수업, 편의시설에 대해 평가가 높을수록 유학 만족도가 더욱 높아진 것으로 파악될 수 있다. 그래서 한국은 이러한 부분에서 초점을 두고 계속 보완시키면 중국인 유학생의 자원을 보장할 수 있다고 본다. 둘째, 영향 요인 중에 유학 만족도에 대해 가장 큰 영향을 미치는 요인은 한국 특성으로 볼 때 국가 인지도로 요약할 수 있는가 하면, 학교 특성의 경우에는 무용 수업으로 요약할 수 있다. 즉 무용을 전공하는 중국 학생들의 경우에는 유학지를 선택할 때 국가의 인지도와 학교의 무용 수업은 여러 요인에서 가장 중요하다고 여긴다. 1) 국가 인지도 요인: 한국은 세계가 인정되는 선진국으로서 국가의 경제발전 정도와 문화발전 수준이 상대적으로 높을 뿐만 아니라 유럽과 미국 등 국가에 비해 사회 안전성이 더욱 높다는 것으로 밝혀졌다. 그로 인해 한국에 와서 유학하게 된 중국 유학생들이 많아졌다. 게다가 최근 몇 년간 한류의 영향을 받아 한국의 국가 인지도는 국제적으로 크게 높아졌다. 그래서 이러한 경제, 문화가 모두 발달된 환경에서 유학생들이 받았던 교육을 만족시키면서 유학에 만족도도 높아졌다. 2) 무용 수업 요인: 무용을 전공하는 유학생의 경우에는 한국을 유학지로 선정된 이유는 국가 인지도 외에도 무용 수업에 대한 요구와 기대가 많다. 한국은 중국과 달리 문화적 배경뿐만 아니라 무용 커리큘럼도 다르기 때문에 한국으로 유학을 오면 다양한 무용 지식과 기능을 접하게 될 수 있으며 무용 경력도 풍부하게 될 수 있기도 하다. 따라서 무용 수업이야말로 유학 만족도를 높이는 데에 또 하나의 결정적 요소로 말할 수 있다. 셋째, 조사 결과에 따르면, 일반적 특성을 볼 때 무용 실기보다 이론 방향을 학습하는 중국인 유학생이 많고 무용학과의 세부전공을 선정할 때 현대무용 전공을 선택한 경우가 제일 많다는 것으로 나타났다. 그 이유는: 역사적 흐름을 볼 때 유럽과 미국의 현대무용이 급격히 발전시켰을 때 중국은 시대 배경의 영향을 받아 현대무용의 발전이 느렸다. 그래서 중국은 현대무용을 접하게 되는 데에, 그리고 현대무용을 교육 체계로 접목하는 데도 한국보다 늦었다. 그 후에 중국이 발전한 현대무용도 순수한 현대무용이 아니라 중국의 민족성과 시대성이 강하다는 '중국식 현대무용' 이었다. 그에 반면 한국은 현대 요소를 빠르게 접하게 되는 편이라서 서양의 현대무용 훈련 방식을 잘 받아들이면서 포스트 모던댄스에 의해 형성된 현대무용 훈련 체계도 중국보다 더 전문적이었다. 그래서 중국인 유학생들이 한국에 와서 서로 다른 무용 수업의 분위기, 그리고 체계를 접하려고 현대무용 전공을 선택하였다.
국제정세와 경제사회의 발전 수준이 끊임없이 향상되는 시대 배경에서 당대 사람들이 국제화 교육을 받기 위해 해외로 나갈 기회가 점점 더 많아지고 있다. 이러한 교육의 국제화 추세는 많은 나라들의 고등교육 발전의 필연적인 추세가 되었으면서 여러 나라와 정부의 면밀한 관심을 받고 있고 유학에 관한 연구도 많아지고 있다. 유학의 선택 이유는 유학에 관한 연구 속의 근본 연구인데 유학 만족도의 높이는 유학의 발전에 직접적인 영향을 미치기 때문에 유학의 선택 이유와 유학 만족도에 관한 연구가 향후 한중 무용 교류 및 국제화 교육 발전을 위해 필요한 연구라고 볼 수 있다. 게다가 연구자가 현재 무용을 전공하는 중국인 유학생이라서 본 연구는 한국 무용 학과의 유학 현황을 더 자세하게 알기 위해 한국에 있는 학사, 석사, 박사과정의 무용 전공 중국인 유학생을 연구 대상으로 선정하여 한국 유학을 선택한 이유와 유학 후 만족도를 조사하고 선택 이유가 유학 만족도에 대한 미치는 영향을 분석하도록 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제: 무용 전공 중국인 유학생들이 유학을 선택할 때 유학 만족도에 영향을 미치고 있는 선택 이유는 무엇이고, 이러한 원인 중에 가장 영향을 많이 미치는 것은 무엇인가?
위의 연구문제 해결을 위해, 본 연구는 유학 비용, 비자 발급, 유학 수속, 지리적 접근성, 국가 인지도, 유학 관련 정책, 취업 지원, 무용 수업, 편의시설, 학교 인지도 10개 요인으로 구체적으로 구분하여 설문조사가 진행되었다. 설문조사에서 얻은 관련 데이터에 SPSS 21.0 소프트웨어를 사용하여 빈도분석, Cronbach’s α 분석, Pearson 상관분석, 다중회귀분석 등 분석으로 통계 처리를 진행하였다. 이와 같은 방법으로 얻어진 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 유학 만족도에 대한 영향 요인의 분석 결과를 보면 유학 수속, 지리적 접근성, 학교 지명도라는 세 가지 요인을 제외하면 다른 요인에서 유학 만족도에 대해 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 더 자세하게 말하자면, 유학비용, 비자 발급, 국가 인지도, 유학 관련 정책, 취업 지원, 무용 수업, 편의시설에 대해 평가가 높을수록 유학 만족도가 더욱 높아진 것으로 파악될 수 있다. 그래서 한국은 이러한 부분에서 초점을 두고 계속 보완시키면 중국인 유학생의 자원을 보장할 수 있다고 본다. 둘째, 영향 요인 중에 유학 만족도에 대해 가장 큰 영향을 미치는 요인은 한국 특성으로 볼 때 국가 인지도로 요약할 수 있는가 하면, 학교 특성의 경우에는 무용 수업으로 요약할 수 있다. 즉 무용을 전공하는 중국 학생들의 경우에는 유학지를 선택할 때 국가의 인지도와 학교의 무용 수업은 여러 요인에서 가장 중요하다고 여긴다. 1) 국가 인지도 요인: 한국은 세계가 인정되는 선진국으로서 국가의 경제발전 정도와 문화발전 수준이 상대적으로 높을 뿐만 아니라 유럽과 미국 등 국가에 비해 사회 안전성이 더욱 높다는 것으로 밝혀졌다. 그로 인해 한국에 와서 유학하게 된 중국 유학생들이 많아졌다. 게다가 최근 몇 년간 한류의 영향을 받아 한국의 국가 인지도는 국제적으로 크게 높아졌다. 그래서 이러한 경제, 문화가 모두 발달된 환경에서 유학생들이 받았던 교육을 만족시키면서 유학에 만족도도 높아졌다. 2) 무용 수업 요인: 무용을 전공하는 유학생의 경우에는 한국을 유학지로 선정된 이유는 국가 인지도 외에도 무용 수업에 대한 요구와 기대가 많다. 한국은 중국과 달리 문화적 배경뿐만 아니라 무용 커리큘럼도 다르기 때문에 한국으로 유학을 오면 다양한 무용 지식과 기능을 접하게 될 수 있으며 무용 경력도 풍부하게 될 수 있기도 하다. 따라서 무용 수업이야말로 유학 만족도를 높이는 데에 또 하나의 결정적 요소로 말할 수 있다. 셋째, 조사 결과에 따르면, 일반적 특성을 볼 때 무용 실기보다 이론 방향을 학습하는 중국인 유학생이 많고 무용학과의 세부전공을 선정할 때 현대무용 전공을 선택한 경우가 제일 많다는 것으로 나타났다. 그 이유는: 역사적 흐름을 볼 때 유럽과 미국의 현대무용이 급격히 발전시켰을 때 중국은 시대 배경의 영향을 받아 현대무용의 발전이 느렸다. 그래서 중국은 현대무용을 접하게 되는 데에, 그리고 현대무용을 교육 체계로 접목하는 데도 한국보다 늦었다. 그 후에 중국이 발전한 현대무용도 순수한 현대무용이 아니라 중국의 민족성과 시대성이 강하다는 '중국식 현대무용' 이었다. 그에 반면 한국은 현대 요소를 빠르게 접하게 되는 편이라서 서양의 현대무용 훈련 방식을 잘 받아들이면서 포스트 모던댄스에 의해 형성된 현대무용 훈련 체계도 중국보다 더 전문적이었다. 그래서 중국인 유학생들이 한국에 와서 서로 다른 무용 수업의 분위기, 그리고 체계를 접하려고 현대무용 전공을 선택하였다.
Against the backdrop of the ever-improving international situation and the level of development in the economic community, people of the time are getting more and more opportunities to go abroad for internationalization education. This trend of internationalization of education has become an inevita...
Against the backdrop of the ever-improving international situation and the level of development in the economic community, people of the time are getting more and more opportunities to go abroad for internationalization education. This trend of internationalization of education has become an inevitable trend for the development of higher education in many countries, drawing close attention from various countries and governments and increasing research on studying abroad. The reason for the choice of studying abroad is a fundamental study in the study of studying abroad, and the reason for choosing studying abroad and the study on the satisfaction of studying abroad have a direct influence on the development of studying abroad, so it can be seen as a necessary study for the development of Korean-Chinese dance exchanges and internationalization education in the future. In addition, since the researcher is currently a Chinese student majoring in dance, the following questions were set up to investigate why he chose to study in Korea by selecting a Chinese student majoring in dance in Korea as a target of his study to find out more about the current status of studying in the Korean dance department, and to analyze the reasons for his or her choice on his or her academic satisfaction with studying abroad.
Research question: What are the reasons why Chinese students majoring in dance are making an impact on their satisfaction with studying abroad, and which of these causes is most affected?
To solve the above research problem, this study specifically divided into 10 factors: cost of studying abroad, visa issuance, procedure for studying abroad, geographical accessibility, national recognition, policy related to studying abroad, employment support, dance classes, amenities, and school recognition. The relevant data obtained from the survey were compiled using the SPSS 21.0 software to analyze the frequency, Cronbach's α, Pearson correlation, and multiple return analysis. The conclusions of this study obtained in this way are as follows: First, the analysis results of the factors of the influence on the satisfaction of studying abroad showed that, except for the three factors, study procedure, geographical accessibility, and school nomenclature, it had a positive(+) influence on the satisfaction of studying abroad in other factors. More specifically, the higher the assessment of study expenses, visa issuance, national recognition, study-related policies, employment assistance, dance classes and amenities, the higher the satisfaction level of study abroad. So Korea believes that if it focuses on these areas and continues to supplement them, it can guarantee the resources of Chinese students. Second, among the influencing factors, the factors that have the greatest impact on the satisfaction of studying abroad can be summarized in terms of national awareness in terms of Korean characteristics, and in the case of school characteristics, dance classes can be summarized. In other words, in the case of Chinese students majoring in dance, the nation's recognition and school dance classes are considered the most important factors in choosing a place to study. 1) National recognition factors: Korea is an advanced country recognized by the world, and not only is the nation's economic development level and cultural development level relatively high, but it is also more secure in society than countries such as Europe and the United States. As a result, more Chinese students came to Korea to study. Moreover, South Korea's national recognition has risen significantly internationally in recent years, affected by the Korean Wave. Therefore, the level of satisfaction with studying abroad has increased while satisfying the education that foreign students received in such an economic and cultural environment. 2) Dance class factors: In the case of students majoring in dance, the reason why Korea was chosen as a destination for study is that there are many demands and expectations for dance classes, in addition to national recognition. Unlike China, Korea has different cultural backgrounds as well as dance curricula, so studying in Korea can bring you access to a variety of dance knowledge and functions, as well as rich dance careers. Therefore, dance lessons can be said to be another crucial factor in increasing satisfaction with studying abroad. Third, according to the results of the survey, there are many Chinese students who study theoretical direction rather than actual dance skills, and they chose modern dance majors most often when selecting detailed majors from dance departments. The reason is: In view of historical trends, when modern dance in Europe and the United States developed rapidly, China was influenced by the background of the times and the development of modern dance was slow. So, China is later than Korea in terms of getting access to modern dance and incorporating modern dance into the educational system. The modern dance developed by China afterwards was not purely modern dance, but a "Chinese style modern dance" in which China's ethnicity and timeliness are strong. On the other hand, the modern dance training system formed by post-modern dance was also more professional than China, as Korea was more quickly exposed to modern elements. So, Chinese students came to Korea and chose to major in modern dance in order to meet the atmosphere and structure of different dance classes.
Against the backdrop of the ever-improving international situation and the level of development in the economic community, people of the time are getting more and more opportunities to go abroad for internationalization education. This trend of internationalization of education has become an inevitable trend for the development of higher education in many countries, drawing close attention from various countries and governments and increasing research on studying abroad. The reason for the choice of studying abroad is a fundamental study in the study of studying abroad, and the reason for choosing studying abroad and the study on the satisfaction of studying abroad have a direct influence on the development of studying abroad, so it can be seen as a necessary study for the development of Korean-Chinese dance exchanges and internationalization education in the future. In addition, since the researcher is currently a Chinese student majoring in dance, the following questions were set up to investigate why he chose to study in Korea by selecting a Chinese student majoring in dance in Korea as a target of his study to find out more about the current status of studying in the Korean dance department, and to analyze the reasons for his or her choice on his or her academic satisfaction with studying abroad.
Research question: What are the reasons why Chinese students majoring in dance are making an impact on their satisfaction with studying abroad, and which of these causes is most affected?
To solve the above research problem, this study specifically divided into 10 factors: cost of studying abroad, visa issuance, procedure for studying abroad, geographical accessibility, national recognition, policy related to studying abroad, employment support, dance classes, amenities, and school recognition. The relevant data obtained from the survey were compiled using the SPSS 21.0 software to analyze the frequency, Cronbach's α, Pearson correlation, and multiple return analysis. The conclusions of this study obtained in this way are as follows: First, the analysis results of the factors of the influence on the satisfaction of studying abroad showed that, except for the three factors, study procedure, geographical accessibility, and school nomenclature, it had a positive(+) influence on the satisfaction of studying abroad in other factors. More specifically, the higher the assessment of study expenses, visa issuance, national recognition, study-related policies, employment assistance, dance classes and amenities, the higher the satisfaction level of study abroad. So Korea believes that if it focuses on these areas and continues to supplement them, it can guarantee the resources of Chinese students. Second, among the influencing factors, the factors that have the greatest impact on the satisfaction of studying abroad can be summarized in terms of national awareness in terms of Korean characteristics, and in the case of school characteristics, dance classes can be summarized. In other words, in the case of Chinese students majoring in dance, the nation's recognition and school dance classes are considered the most important factors in choosing a place to study. 1) National recognition factors: Korea is an advanced country recognized by the world, and not only is the nation's economic development level and cultural development level relatively high, but it is also more secure in society than countries such as Europe and the United States. As a result, more Chinese students came to Korea to study. Moreover, South Korea's national recognition has risen significantly internationally in recent years, affected by the Korean Wave. Therefore, the level of satisfaction with studying abroad has increased while satisfying the education that foreign students received in such an economic and cultural environment. 2) Dance class factors: In the case of students majoring in dance, the reason why Korea was chosen as a destination for study is that there are many demands and expectations for dance classes, in addition to national recognition. Unlike China, Korea has different cultural backgrounds as well as dance curricula, so studying in Korea can bring you access to a variety of dance knowledge and functions, as well as rich dance careers. Therefore, dance lessons can be said to be another crucial factor in increasing satisfaction with studying abroad. Third, according to the results of the survey, there are many Chinese students who study theoretical direction rather than actual dance skills, and they chose modern dance majors most often when selecting detailed majors from dance departments. The reason is: In view of historical trends, when modern dance in Europe and the United States developed rapidly, China was influenced by the background of the times and the development of modern dance was slow. So, China is later than Korea in terms of getting access to modern dance and incorporating modern dance into the educational system. The modern dance developed by China afterwards was not purely modern dance, but a "Chinese style modern dance" in which China's ethnicity and timeliness are strong. On the other hand, the modern dance training system formed by post-modern dance was also more professional than China, as Korea was more quickly exposed to modern elements. So, Chinese students came to Korea and chose to major in modern dance in order to meet the atmosphere and structure of different dance classes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.