본 연구는 중국 음악시장에서 k-pop의 흥행요인을 분석하였다. k-pop의 흥행성과에 영향을 미칠 수 있는 변수를 파악하고자 가수의 성별,가수 유형,스타파워,음악 장르,콜라보레이션 활동 여부,타이틀곡 여부, ost의 영향,뮤직비디오 보유 여부,제작사의 역량,공식 SNS보유 여부,코멘트 수를 설정하였다. 본 연구는 QQ뮤직 주간별 K-POP차트 (2017년 1월 2일~2018년 12월27일) 2년간에 50위 내에 진입했던 618곡을 활용하여 조사를 진행하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 차트 첫주top10 진입 여부를 ...
본 연구는 중국 음악시장에서 k-pop의 흥행요인을 분석하였다. k-pop의 흥행성과에 영향을 미칠 수 있는 변수를 파악하고자 가수의 성별,가수 유형,스타파워,음악 장르,콜라보레이션 활동 여부,타이틀곡 여부, ost의 영향,뮤직비디오 보유 여부,제작사의 역량,공식 SNS보유 여부,코멘트 수를 설정하였다. 본 연구는 QQ뮤직 주간별 K-POP차트 (2017년 1월 2일~2018년 12월27일) 2년간에 50위 내에 진입했던 618곡을 활용하여 조사를 진행하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 차트 첫주top10 진입 여부를 종속변수로 콜라보레이션 활동 여부,타이틀곡 여부, 뮤직비디오 보유 여부,제작사의 역량,공식 SNS보유 여부,코멘트 수가 음원의 흥행성과에 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 반면에 가수의 성별,가수 유형, 스타파워, 음악 장르,ost의 영향은 모두 가설의 예측과 달리 음원의 초기흥행성과에 유의한 영향을 미치지 못했다. 차트 상주기간을 종속변수로 가수의 성별, 가수 유형,스타파워,음악 댄스 여부, 타이틀곡 여부, 제작사의 역량, 첫주top10 진입 여부가 차트 상주기간에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 반면에 힙합 여부,콜라보레이션 활동 여부, ost의 영향, 뮤직비디오 보유 여부, 공식 SNS보유 여부, 코멘트 수는 모두 예상과 달리 음원의 차트 상주기간에 유의한 영향을 미치지 못했다. 본 연구는 K-Pop을 해외시장에서 정량적으로 수치화하여 흥행요인을 실증적으로 분석한 최초의 연구다. 본 연구의 분석 결과에 의하여 중국 음악산업뿐만 아니라 중국 시장을 겨냥하는 한국을 비롯한 해외 음악산업들에게도 전략 수립에 시사점을 제공한다.
본 연구는 중국 음악시장에서 k-pop의 흥행요인을 분석하였다. k-pop의 흥행성과에 영향을 미칠 수 있는 변수를 파악하고자 가수의 성별,가수 유형,스타파워,음악 장르,콜라보레이션 활동 여부,타이틀곡 여부, ost의 영향,뮤직비디오 보유 여부,제작사의 역량,공식 SNS보유 여부,코멘트 수를 설정하였다. 본 연구는 QQ뮤직 주간별 K-POP차트 (2017년 1월 2일~2018년 12월27일) 2년간에 50위 내에 진입했던 618곡을 활용하여 조사를 진행하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 차트 첫주top10 진입 여부를 종속변수로 콜라보레이션 활동 여부,타이틀곡 여부, 뮤직비디오 보유 여부,제작사의 역량,공식 SNS보유 여부,코멘트 수가 음원의 흥행성과에 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 반면에 가수의 성별,가수 유형, 스타파워, 음악 장르,ost의 영향은 모두 가설의 예측과 달리 음원의 초기흥행성과에 유의한 영향을 미치지 못했다. 차트 상주기간을 종속변수로 가수의 성별, 가수 유형,스타파워,음악 댄스 여부, 타이틀곡 여부, 제작사의 역량, 첫주top10 진입 여부가 차트 상주기간에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 반면에 힙합 여부,콜라보레이션 활동 여부, ost의 영향, 뮤직비디오 보유 여부, 공식 SNS보유 여부, 코멘트 수는 모두 예상과 달리 음원의 차트 상주기간에 유의한 영향을 미치지 못했다. 본 연구는 K-Pop을 해외시장에서 정량적으로 수치화하여 흥행요인을 실증적으로 분석한 최초의 연구다. 본 연구의 분석 결과에 의하여 중국 음악산업뿐만 아니라 중국 시장을 겨냥하는 한국을 비롯한 해외 음악산업들에게도 전략 수립에 시사점을 제공한다.
This study analyzed the causes of K-pop in the Chinese music market. we set the gender of the singer,type of singer, star power, music genre, collaboration activity,title song, whether or not the music video was retained, capacity of production company, official SNS, number of digital music site com...
This study analyzed the causes of K-pop in the Chinese music market. we set the gender of the singer,type of singer, star power, music genre, collaboration activity,title song, whether or not the music video was retained, capacity of production company, official SNS, number of digital music site comments. This study was conducted using 618 songs that entered the top 50 in the two years of K-pop charts by QQ Music Week (January 2, 2017 - December 27, 2018). In summary, the analysis results of this study are as follows: Whether or not to enter the chart's first weekly 10 or not, whether or not the music video is held,capacity of production company,official SNS, and the number of comments were found to have significantly affected the box office performance of the music video. On the other hand, the influence of the singer's gender, singer type, star power, music genre, and host all did not significantly affect the initial performance of the music source, as opposed to the prediction of the hypothesis. It has been shown that the gender of the singer, singer type, star power, music dance status, title song status, producer capacity, and entry of the first top 10 as dependent variables have a positive effect on the duration of the chart's residence. On the other hand, hip-hop, collaboration activity, the effect of Post, whether or not music video was available, whether or not official SNS was retained, and the number of comments did not have a significant impact on the duration of the chart's duration as expected. This study is the first of its kind to quantitatively digitize K-Pop in overseas markets and analyse box office factors empirically.Based on the analysis results of this study, not only the Chinese music industry, but also Korea and other foreign music industries that target the Chinese market are given implications in establishing strategies.
This study analyzed the causes of K-pop in the Chinese music market. we set the gender of the singer,type of singer, star power, music genre, collaboration activity,title song, whether or not the music video was retained, capacity of production company, official SNS, number of digital music site comments. This study was conducted using 618 songs that entered the top 50 in the two years of K-pop charts by QQ Music Week (January 2, 2017 - December 27, 2018). In summary, the analysis results of this study are as follows: Whether or not to enter the chart's first weekly 10 or not, whether or not the music video is held,capacity of production company,official SNS, and the number of comments were found to have significantly affected the box office performance of the music video. On the other hand, the influence of the singer's gender, singer type, star power, music genre, and host all did not significantly affect the initial performance of the music source, as opposed to the prediction of the hypothesis. It has been shown that the gender of the singer, singer type, star power, music dance status, title song status, producer capacity, and entry of the first top 10 as dependent variables have a positive effect on the duration of the chart's residence. On the other hand, hip-hop, collaboration activity, the effect of Post, whether or not music video was available, whether or not official SNS was retained, and the number of comments did not have a significant impact on the duration of the chart's duration as expected. This study is the first of its kind to quantitatively digitize K-Pop in overseas markets and analyse box office factors empirically.Based on the analysis results of this study, not only the Chinese music industry, but also Korea and other foreign music industries that target the Chinese market are given implications in establishing strategies.
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