정보화 시대에 들어서면서 한국 청소년들이 기성 언어와 다른 언어를 구성하는 언어 변화의 주도층으로서 자신의 속한 집단에서 은밀한 의사소통을 이루어지기 위해서 항상 언어를 새롭게 만들고 다른 세대가 알아듣지 못하게 사용한다. 그리하여 모방심리가 강해서 자극적인 것을 즐기는 청소년들이 욕설이나 비속어를 흥미롭게 많이 사용하고 있다. 이에 따라 한국에서 비속어와 은어, 욕설에 대한 이론적 성찰과 청소년 비속어, 은어 사용 실태 조사의 양적 연구가 많이 이루어져 왔지만 대부분 연구가 청소년의 언어 실태와 언어 의식을 조사하고 이에 영향을 미치는 요인 파악하여 이를 큰 사회적 문제로 바라봄으로써 교육하고 해결해야 한다고 보고 있었다. 이 때문에 청소년의 비속어 사용에 대해 학자들은 모두 언어의 부정적인 변화로 인정한다는 것을 언어문화 측면에서 한계로 지적할 수 있는데도 불구하고 청소년의 문화적 가치가 내재된 언어로 존중하고 인식하지 않는 데에 있어 본 연구를 시작하였다. 청소년들이 실제 의사소통에서 비속어를 어느 정도 사용하고 있는지를 파악하기 위해서 청소년들이 많이 사용하고 있는 ...
정보화 시대에 들어서면서 한국 청소년들이 기성 언어와 다른 언어를 구성하는 언어 변화의 주도층으로서 자신의 속한 집단에서 은밀한 의사소통을 이루어지기 위해서 항상 언어를 새롭게 만들고 다른 세대가 알아듣지 못하게 사용한다. 그리하여 모방심리가 강해서 자극적인 것을 즐기는 청소년들이 욕설이나 비속어를 흥미롭게 많이 사용하고 있다. 이에 따라 한국에서 비속어와 은어, 욕설에 대한 이론적 성찰과 청소년 비속어, 은어 사용 실태 조사의 양적 연구가 많이 이루어져 왔지만 대부분 연구가 청소년의 언어 실태와 언어 의식을 조사하고 이에 영향을 미치는 요인 파악하여 이를 큰 사회적 문제로 바라봄으로써 교육하고 해결해야 한다고 보고 있었다. 이 때문에 청소년의 비속어 사용에 대해 학자들은 모두 언어의 부정적인 변화로 인정한다는 것을 언어문화 측면에서 한계로 지적할 수 있는데도 불구하고 청소년의 문화적 가치가 내재된 언어로 존중하고 인식하지 않는 데에 있어 본 연구를 시작하였다. 청소년들이 실제 의사소통에서 비속어를 어느 정도 사용하고 있는지를 파악하기 위해서 청소년들이 많이 사용하고 있는 SNS '페이스북'에서 댓글을 수집하였다. 먼저 비속어의 빈도를 계산하고 유형별로 정리하였다. 그 다음에 청소년 대화의 목적에 따라 나타난 비속어의 특성을 분석하였다. 실제 의사소통에서 비속어를 수집하여 분석한 결과는 연구의 필요성을 뒷받침한다. 그리하여 청소년들이 의사소통에서 비속어를 왜 사용하는지를 알아보기 위해서 설문 조사를 실시하였다. 마지막으로 청소년의 비속어 사용 의식에 대한 설문 조사 결과가 기성세대와 생각하는 것과 다르게 나타났다. 이에 따라 본 연구의 주장은 의미가 있다고 본다. 또한 앞으로 청소년의 비속어가 부정적으로 인정하는 것이 아니라 문화적 가치가 내재된 언어로 인식하는 연구가 더 많이 이루어지기를 기대한다.
정보화 시대에 들어서면서 한국 청소년들이 기성 언어와 다른 언어를 구성하는 언어 변화의 주도층으로서 자신의 속한 집단에서 은밀한 의사소통을 이루어지기 위해서 항상 언어를 새롭게 만들고 다른 세대가 알아듣지 못하게 사용한다. 그리하여 모방심리가 강해서 자극적인 것을 즐기는 청소년들이 욕설이나 비속어를 흥미롭게 많이 사용하고 있다. 이에 따라 한국에서 비속어와 은어, 욕설에 대한 이론적 성찰과 청소년 비속어, 은어 사용 실태 조사의 양적 연구가 많이 이루어져 왔지만 대부분 연구가 청소년의 언어 실태와 언어 의식을 조사하고 이에 영향을 미치는 요인 파악하여 이를 큰 사회적 문제로 바라봄으로써 교육하고 해결해야 한다고 보고 있었다. 이 때문에 청소년의 비속어 사용에 대해 학자들은 모두 언어의 부정적인 변화로 인정한다는 것을 언어문화 측면에서 한계로 지적할 수 있는데도 불구하고 청소년의 문화적 가치가 내재된 언어로 존중하고 인식하지 않는 데에 있어 본 연구를 시작하였다. 청소년들이 실제 의사소통에서 비속어를 어느 정도 사용하고 있는지를 파악하기 위해서 청소년들이 많이 사용하고 있는 SNS '페이스북'에서 댓글을 수집하였다. 먼저 비속어의 빈도를 계산하고 유형별로 정리하였다. 그 다음에 청소년 대화의 목적에 따라 나타난 비속어의 특성을 분석하였다. 실제 의사소통에서 비속어를 수집하여 분석한 결과는 연구의 필요성을 뒷받침한다. 그리하여 청소년들이 의사소통에서 비속어를 왜 사용하는지를 알아보기 위해서 설문 조사를 실시하였다. 마지막으로 청소년의 비속어 사용 의식에 대한 설문 조사 결과가 기성세대와 생각하는 것과 다르게 나타났다. 이에 따라 본 연구의 주장은 의미가 있다고 본다. 또한 앞으로 청소년의 비속어가 부정적으로 인정하는 것이 아니라 문화적 가치가 내재된 언어로 인식하는 연구가 더 많이 이루어지기를 기대한다.
As we enter the information age, Korean youths are always in charge of the language change that constitutes other languages. They are always used to make new languages and not be heard by other generations in order to communicate secretly in their own groups. Therefore, the youth who enjoy stimula...
As we enter the information age, Korean youths are always in charge of the language change that constitutes other languages. They are always used to make new languages and not be heard by other generations in order to communicate secretly in their own groups. Therefore, the youth who enjoy stimulating because of strong imitation psychology is using curiosity and profanity. As a result, there have been a lot of researches on the theoretical reflection on the profanity, swearing, and profanity in Korea, and the study on the use of the language of the adolescents and the language of the swallow. However, most studies investigate the actual condition of the language and the language consciousness of the adolescents, and that should be educated and solved as social problems. Therefor, all scholars regard adolescents' use of profanity as a negative change in language, even though they can be pointed out as limitations in terms of language culture. In order to understand the extent to which adolescents are using profanity in actual communication, they collected some comments on the SNS 'Facebook'. First, the frequency of profanity was calculated and classified by type. Then, the characteristics of the profanity which appeared according to the area were analyzed. The results of the analysis of the profanity in actual communication support the need for research. Thus, we conducted a survey to see why young people use profanity in communication. Finally, the results of the questionnaire survey on the ritual use rituals of adolescents were different from those of the older generation. Therefore, the argument of this study is meaningful. It is also expected that more studies will be conducted to recognize the language as an inherent language, instead of acknowledging that adolescents are negative adolescents.
As we enter the information age, Korean youths are always in charge of the language change that constitutes other languages. They are always used to make new languages and not be heard by other generations in order to communicate secretly in their own groups. Therefore, the youth who enjoy stimulating because of strong imitation psychology is using curiosity and profanity. As a result, there have been a lot of researches on the theoretical reflection on the profanity, swearing, and profanity in Korea, and the study on the use of the language of the adolescents and the language of the swallow. However, most studies investigate the actual condition of the language and the language consciousness of the adolescents, and that should be educated and solved as social problems. Therefor, all scholars regard adolescents' use of profanity as a negative change in language, even though they can be pointed out as limitations in terms of language culture. In order to understand the extent to which adolescents are using profanity in actual communication, they collected some comments on the SNS 'Facebook'. First, the frequency of profanity was calculated and classified by type. Then, the characteristics of the profanity which appeared according to the area were analyzed. The results of the analysis of the profanity in actual communication support the need for research. Thus, we conducted a survey to see why young people use profanity in communication. Finally, the results of the questionnaire survey on the ritual use rituals of adolescents were different from those of the older generation. Therefore, the argument of this study is meaningful. It is also expected that more studies will be conducted to recognize the language as an inherent language, instead of acknowledging that adolescents are negative adolescents.
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