인터넷의 급격한 성장과 스마트 혁명을 통해 최근 우리 사회는 4차 산업혁명이라고 일컬어질 정도로 급속도로 성장과 변화를 거듭하고 있다. 소방예방업무 또한 이러한 기술발전과 사회변화 추세에 맞춰 나날이 증가하고 변화되는 민원인의 요구와 수요를 빠르고, 정확하게 충족시키기 위해서 서비스의 질과 방법 등을 개선해야한다. 소방시설의 적정한 설치와 이력의 관리는 소방예방업무에 있어서 매우 중요한 요소이지만 형식적인 관리와 점검이 이루어지고 있는 것이 현 실태이다. 이에 본 연구에서는 소방시설의 설치 및 이력관리를 효율적으로 할 수 있는 방법에 대해 최근 사회 전반에 걸쳐 폭넓게 활용되고 있는 IoT(사물인터넷)기술의 적용을 모색하였고, 이러한 기술을 통해 특정소방대상물의 설치부터 관리까지 모든 대상물의 이력을 관리하고, 대상물 관계자와 소방조직 모두에게 효율적으로 예방업무를 수행할 수 있는 시스템 구축방안을 제시하고자 한다.
IoT를 적용한 스마트 예방행정 시스템은 상호보완적인 방향성을 가지고 있다고 할 수 있다. IoT으로 구성된 시스템의 경우 소방관서, 관리자, 시설이용자가 모두 참여하며 서로 검증과정을 거치는 동안 자연스레 최신화가 이루어지므로 문제점이 나타날 확률은 크게 줄어들 뿐만 아니라 해당 부서의 담당자가 직접 현장에 나가서 확인해야하는 시간과 노력을 단축시킴으로써 업무의 부담을 줄이는 효과를 가져 오게 된다. 기존 및 신규 소방대상물의 데이터는 소방조직 및 유관기관이 분산저장 하는 형태로 관리하고, 이 데이터는 시설에 설치된 IoT소방 설비에서 24시간 전송되는 정보와, 대상물 관리자나 안전관리자의 점검 및 변동시 입력되는 정보를 통합하여 데이터베이스를 구축한다. 이렇게 구성된 시스템에 업로드 된 내용은 관리자의 확인 후 그대로 소방관서의 예방시스템에 적용되게 되고 업로드 시점부터 각 설비는 자체의 데이터를 해당 프로그램을 이용하는 사람들에게 권한에 따라 차등적으로 공유 한다. 따라서 설비 자체의 문제, 변동사항, 점검과 같은 특정 사항이 발생 시 어플리케이션을 통해 그 내용을 인지 가능하며, 해당 부분을 권한이 부여된 사용자가 확인하고 수정 할 수 있도록 한다.
이를 위해 현재 소방예방업무의 기본이라고 할 수 있는 소방민원정보시스템의 활용실태에 대해 소방공무원들의 인식조사를 위한 설문조사를 실시하여 현재 수행되고 있는 소방예방업무의 실태와 문제점에 대해 알아보았으며, 이를 토대로 IoT를 어떠한 모습으로 활용해 볼 수 있을 것인지 소방시설과 소방민원정보시스템의 측면으로 나누어 활용방안을 제시하여 보고자 하였고, 이에 따른 한계점과 앞으로의 소방에의 적용 전망에 대해 살펴보았다.
본 연구에서 제시한 IoT 활용방안은 다음과 같다. 첫째, 소방민원정보시스템의 활용방안이다. ...
인터넷의 급격한 성장과 스마트 혁명을 통해 최근 우리 사회는 4차 산업혁명이라고 일컬어질 정도로 급속도로 성장과 변화를 거듭하고 있다. 소방예방업무 또한 이러한 기술발전과 사회변화 추세에 맞춰 나날이 증가하고 변화되는 민원인의 요구와 수요를 빠르고, 정확하게 충족시키기 위해서 서비스의 질과 방법 등을 개선해야한다. 소방시설의 적정한 설치와 이력의 관리는 소방예방업무에 있어서 매우 중요한 요소이지만 형식적인 관리와 점검이 이루어지고 있는 것이 현 실태이다. 이에 본 연구에서는 소방시설의 설치 및 이력관리를 효율적으로 할 수 있는 방법에 대해 최근 사회 전반에 걸쳐 폭넓게 활용되고 있는 IoT(사물인터넷)기술의 적용을 모색하였고, 이러한 기술을 통해 특정소방대상물의 설치부터 관리까지 모든 대상물의 이력을 관리하고, 대상물 관계자와 소방조직 모두에게 효율적으로 예방업무를 수행할 수 있는 시스템 구축방안을 제시하고자 한다.
IoT를 적용한 스마트 예방행정 시스템은 상호보완적인 방향성을 가지고 있다고 할 수 있다. IoT으로 구성된 시스템의 경우 소방관서, 관리자, 시설이용자가 모두 참여하며 서로 검증과정을 거치는 동안 자연스레 최신화가 이루어지므로 문제점이 나타날 확률은 크게 줄어들 뿐만 아니라 해당 부서의 담당자가 직접 현장에 나가서 확인해야하는 시간과 노력을 단축시킴으로써 업무의 부담을 줄이는 효과를 가져 오게 된다. 기존 및 신규 소방대상물의 데이터는 소방조직 및 유관기관이 분산저장 하는 형태로 관리하고, 이 데이터는 시설에 설치된 IoT소방 설비에서 24시간 전송되는 정보와, 대상물 관리자나 안전관리자의 점검 및 변동시 입력되는 정보를 통합하여 데이터베이스를 구축한다. 이렇게 구성된 시스템에 업로드 된 내용은 관리자의 확인 후 그대로 소방관서의 예방시스템에 적용되게 되고 업로드 시점부터 각 설비는 자체의 데이터를 해당 프로그램을 이용하는 사람들에게 권한에 따라 차등적으로 공유 한다. 따라서 설비 자체의 문제, 변동사항, 점검과 같은 특정 사항이 발생 시 어플리케이션을 통해 그 내용을 인지 가능하며, 해당 부분을 권한이 부여된 사용자가 확인하고 수정 할 수 있도록 한다.
이를 위해 현재 소방예방업무의 기본이라고 할 수 있는 소방민원정보시스템의 활용실태에 대해 소방공무원들의 인식조사를 위한 설문조사를 실시하여 현재 수행되고 있는 소방예방업무의 실태와 문제점에 대해 알아보았으며, 이를 토대로 IoT를 어떠한 모습으로 활용해 볼 수 있을 것인지 소방시설과 소방민원정보시스템의 측면으로 나누어 활용방안을 제시하여 보고자 하였고, 이에 따른 한계점과 앞으로의 소방에의 적용 전망에 대해 살펴보았다.
본 연구에서 제시한 IoT 활용방안은 다음과 같다. 첫째, 소방민원정보시스템의 활용방안이다. IoT기술을 기존 민원정보시스템과 연결하고 모바일 단말을 활용한다면 해당 시스템 인증을 받은 자라면 어디서든 시스템에 접속할 수 있을 것이다. 이러한 시스템의 구축은 각 노드별로 분산저장 및 검증하는 과정을 거치는 동안 자동으로 최신화가 이루어지므로 철저한 이력관리에 도움이 될 것이다. 소방예방업무에 활용하여 업무처리를 함으로써 투명하고 신뢰성 있는 행정을 구현해 나갈 수 있으며, 업무의 효율성도 향상될 것이다.
둘째, 소방시설의 활용방안이다. IoT 기술을 적용한 모든 시설들에 유·무선 센서를 연결하여 해당 시설에 대한 정보를 일정한 간격마다 실시간으로 전달받는다. 이렇게 함으로써 소방시설의 실시간 관리가 이루어지게 되고 불필요한 업무는 줄어들 것이다. 또한, 신속한 대응을 통해 항상 최적의 소방시설 작동상태를 유지하고 이력 관리를 철저히 할 수 있게 될 것으로 기대한다.
본 연구자는 표본의 대표성에 한계가 있다는 점, 실제 소방설비의 설치(기존 또는 신규) IoT 및 소방민원정보시스템과의 연동 또는 어플리케이션의 개발 비용 등에 대해 자세히 연구에 포함하지 못했다는 점, 그리고 소방의 다른 분야 즉, 현장 대응의 분야를 연구에 포함하지 못했다는 한계점이 있다.
인터넷의 급격한 성장과 스마트 혁명을 통해 최근 우리 사회는 4차 산업혁명이라고 일컬어질 정도로 급속도로 성장과 변화를 거듭하고 있다. 소방예방업무 또한 이러한 기술발전과 사회변화 추세에 맞춰 나날이 증가하고 변화되는 민원인의 요구와 수요를 빠르고, 정확하게 충족시키기 위해서 서비스의 질과 방법 등을 개선해야한다. 소방시설의 적정한 설치와 이력의 관리는 소방예방업무에 있어서 매우 중요한 요소이지만 형식적인 관리와 점검이 이루어지고 있는 것이 현 실태이다. 이에 본 연구에서는 소방시설의 설치 및 이력관리를 효율적으로 할 수 있는 방법에 대해 최근 사회 전반에 걸쳐 폭넓게 활용되고 있는 IoT(사물인터넷)기술의 적용을 모색하였고, 이러한 기술을 통해 특정소방대상물의 설치부터 관리까지 모든 대상물의 이력을 관리하고, 대상물 관계자와 소방조직 모두에게 효율적으로 예방업무를 수행할 수 있는 시스템 구축방안을 제시하고자 한다.
IoT를 적용한 스마트 예방행정 시스템은 상호보완적인 방향성을 가지고 있다고 할 수 있다. IoT으로 구성된 시스템의 경우 소방관서, 관리자, 시설이용자가 모두 참여하며 서로 검증과정을 거치는 동안 자연스레 최신화가 이루어지므로 문제점이 나타날 확률은 크게 줄어들 뿐만 아니라 해당 부서의 담당자가 직접 현장에 나가서 확인해야하는 시간과 노력을 단축시킴으로써 업무의 부담을 줄이는 효과를 가져 오게 된다. 기존 및 신규 소방대상물의 데이터는 소방조직 및 유관기관이 분산저장 하는 형태로 관리하고, 이 데이터는 시설에 설치된 IoT소방 설비에서 24시간 전송되는 정보와, 대상물 관리자나 안전관리자의 점검 및 변동시 입력되는 정보를 통합하여 데이터베이스를 구축한다. 이렇게 구성된 시스템에 업로드 된 내용은 관리자의 확인 후 그대로 소방관서의 예방시스템에 적용되게 되고 업로드 시점부터 각 설비는 자체의 데이터를 해당 프로그램을 이용하는 사람들에게 권한에 따라 차등적으로 공유 한다. 따라서 설비 자체의 문제, 변동사항, 점검과 같은 특정 사항이 발생 시 어플리케이션을 통해 그 내용을 인지 가능하며, 해당 부분을 권한이 부여된 사용자가 확인하고 수정 할 수 있도록 한다.
이를 위해 현재 소방예방업무의 기본이라고 할 수 있는 소방민원정보시스템의 활용실태에 대해 소방공무원들의 인식조사를 위한 설문조사를 실시하여 현재 수행되고 있는 소방예방업무의 실태와 문제점에 대해 알아보았으며, 이를 토대로 IoT를 어떠한 모습으로 활용해 볼 수 있을 것인지 소방시설과 소방민원정보시스템의 측면으로 나누어 활용방안을 제시하여 보고자 하였고, 이에 따른 한계점과 앞으로의 소방에의 적용 전망에 대해 살펴보았다.
본 연구에서 제시한 IoT 활용방안은 다음과 같다. 첫째, 소방민원정보시스템의 활용방안이다. IoT기술을 기존 민원정보시스템과 연결하고 모바일 단말을 활용한다면 해당 시스템 인증을 받은 자라면 어디서든 시스템에 접속할 수 있을 것이다. 이러한 시스템의 구축은 각 노드별로 분산저장 및 검증하는 과정을 거치는 동안 자동으로 최신화가 이루어지므로 철저한 이력관리에 도움이 될 것이다. 소방예방업무에 활용하여 업무처리를 함으로써 투명하고 신뢰성 있는 행정을 구현해 나갈 수 있으며, 업무의 효율성도 향상될 것이다.
둘째, 소방시설의 활용방안이다. IoT 기술을 적용한 모든 시설들에 유·무선 센서를 연결하여 해당 시설에 대한 정보를 일정한 간격마다 실시간으로 전달받는다. 이렇게 함으로써 소방시설의 실시간 관리가 이루어지게 되고 불필요한 업무는 줄어들 것이다. 또한, 신속한 대응을 통해 항상 최적의 소방시설 작동상태를 유지하고 이력 관리를 철저히 할 수 있게 될 것으로 기대한다.
본 연구자는 표본의 대표성에 한계가 있다는 점, 실제 소방설비의 설치(기존 또는 신규) IoT 및 소방민원정보시스템과의 연동 또는 어플리케이션의 개발 비용 등에 대해 자세히 연구에 포함하지 못했다는 점, 그리고 소방의 다른 분야 즉, 현장 대응의 분야를 연구에 포함하지 못했다는 한계점이 있다.
Through the rapid growth of the Internet and the smart revolution, our society has been growing and changing so rapidly that it is called the fourth industrial revolution. Fire prevention work should also improve the quality and method of service to meet the demands and demands of civil petitioners ...
Through the rapid growth of the Internet and the smart revolution, our society has been growing and changing so rapidly that it is called the fourth industrial revolution. Fire prevention work should also improve the quality and method of service to meet the demands and demands of civil petitioners who increase and change day by day in line with the trend of technological development and social change. Proper installation and history management of firefighting facilities is a very important factor in fire prevention work, but the current situation is that formal management and inspection are being carried out. In this study, we sought the application of IoT (Internet of Things) technology, which has been widely used throughout society, to efficiently manage the installation and history management of firefighting facilities, and through these technologies, we wanted to present a system to manage the history of all objects from installation to management of specific fire prevention targets, and to provide efficient prevention work for both target officials and fire organizations.Smart preventive administration system that applies IoT can be said to have complementary orientation. The IoT system involves firefighters, managers, and facility users and naturally updates each other during the verification process, thus reducing the task burden by reducing the time and effort required by the staff of the respective department to go out and check on the site. Data on existing and new fire targets are managed by fire fighting organizations and related agencies in a distributed storage format, and this data is integrated with information transmitted 24 hours a day from IoT fire prevention facilities installed in the facility, and entered upon inspection and variation by the target manager or safety manager to establish the database. The uploaded contents of the system are applied to the fire department's prevention system as confirmed by the administrator, and from the point of upload, each facility will share its data differently according to its authority to the users of the program. Therefore, when certain items such as problems, changes, and checks of the facility itself occur, they are recognizable by the application and the authorized user can identify and modify the parts.To this end, we conducted a survey to survey the status of the use of the firefighting civil service information system, which can be considered the basis of fire prevention work, to find out the status and problems of the fire prevention work currently being carried out by fire officials, and based on this survey, we wanted to present and report how the IoT could be used in terms of fire prevention facilities and firefighting service information system, and we looked at the limitations and the future application of fire prevention. The use of IoT suggested in this study is as follows. First, it is a plan for the use of the fire service information system. If IoT technology is connected to existing civil service information system and mobile devices are utilized, anyone who has received certification for the system will be able to access the system. The deployment of these systems will automatically be up-to-date during the distributed storage and verification process for each node, which will help with thorough hysteresis management. By using fire prevention and handling, transparent and reliable administration can be implemented, and efficiency of the work will be improved. Second, it is a method of using fire prevention facilities. All facilities that are applied with IoT technology are connected with wired and wireless sensors to receive information about the facilities in real time at regular intervals. This will result in real-time management of fire fighting facilities and reduce unnecessary work. It is also expected that rapid response will ensure optimal operation of firefighting facilities and thorough history management at all of the time. This researcher has limitations on the representative nature of the sample, the failure to include in the detailed study the installation of actual fire fighting facilities (old or new) IoT and the associated development costs of applications, and the limitations that other areas of fire fighting, namely field response, could not be included in the study.
Through the rapid growth of the Internet and the smart revolution, our society has been growing and changing so rapidly that it is called the fourth industrial revolution. Fire prevention work should also improve the quality and method of service to meet the demands and demands of civil petitioners who increase and change day by day in line with the trend of technological development and social change. Proper installation and history management of firefighting facilities is a very important factor in fire prevention work, but the current situation is that formal management and inspection are being carried out. In this study, we sought the application of IoT (Internet of Things) technology, which has been widely used throughout society, to efficiently manage the installation and history management of firefighting facilities, and through these technologies, we wanted to present a system to manage the history of all objects from installation to management of specific fire prevention targets, and to provide efficient prevention work for both target officials and fire organizations.Smart preventive administration system that applies IoT can be said to have complementary orientation. The IoT system involves firefighters, managers, and facility users and naturally updates each other during the verification process, thus reducing the task burden by reducing the time and effort required by the staff of the respective department to go out and check on the site. Data on existing and new fire targets are managed by fire fighting organizations and related agencies in a distributed storage format, and this data is integrated with information transmitted 24 hours a day from IoT fire prevention facilities installed in the facility, and entered upon inspection and variation by the target manager or safety manager to establish the database. The uploaded contents of the system are applied to the fire department's prevention system as confirmed by the administrator, and from the point of upload, each facility will share its data differently according to its authority to the users of the program. Therefore, when certain items such as problems, changes, and checks of the facility itself occur, they are recognizable by the application and the authorized user can identify and modify the parts.To this end, we conducted a survey to survey the status of the use of the firefighting civil service information system, which can be considered the basis of fire prevention work, to find out the status and problems of the fire prevention work currently being carried out by fire officials, and based on this survey, we wanted to present and report how the IoT could be used in terms of fire prevention facilities and firefighting service information system, and we looked at the limitations and the future application of fire prevention. The use of IoT suggested in this study is as follows. First, it is a plan for the use of the fire service information system. If IoT technology is connected to existing civil service information system and mobile devices are utilized, anyone who has received certification for the system will be able to access the system. The deployment of these systems will automatically be up-to-date during the distributed storage and verification process for each node, which will help with thorough hysteresis management. By using fire prevention and handling, transparent and reliable administration can be implemented, and efficiency of the work will be improved. Second, it is a method of using fire prevention facilities. All facilities that are applied with IoT technology are connected with wired and wireless sensors to receive information about the facilities in real time at regular intervals. This will result in real-time management of fire fighting facilities and reduce unnecessary work. It is also expected that rapid response will ensure optimal operation of firefighting facilities and thorough history management at all of the time. This researcher has limitations on the representative nature of the sample, the failure to include in the detailed study the installation of actual fire fighting facilities (old or new) IoT and the associated development costs of applications, and the limitations that other areas of fire fighting, namely field response, could not be included in the study.
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