한·중 이중언어 배경을 가진 중국인 아동의 언어 습득과 교육에 관한 연구 : 발음과 어휘를 중심으로 A Study on the Language Acquisition and Εducation of Children from Chinese Families in Korea : Focusing on Pronunciation and Vocabulary.원문보기
본 연구에서는 한국에 거주하는 중국인 가정의 아동들을 대상으로 발음과 어휘 사용의 특징과 문제점을 조사하고, 이 조사 결과를 바탕으로 이중언어 배경에 있는 아동들의 인지 특성을 고려한 교육 방안을 제시하고자 한다. 제1장에서는 연구 목적, 선행 연구 검토, 이론적 논의와 연구 방법 그리고 논문 구성을 제시하여 본 연구 전개 과정을 제시하였다. 제2장에서는 이중 언어배경을 가진 중국인 가정 아동의 이중언어 배경에 있는 아동들의 인지 특성을 고려한 교육 방안을 제시하고자 한다. 제1장에서는 연구 목적, 선행 연구 검토, 이론적 논의와 연구 방법 그리고 논문 구성을 제시하여 본 연구 전개 과정을 제시하였다. 제2장에서는 이중 언어배경을 가진 중국인 가정 아동의 언어습득 사례 조사를 실시하였다. 이를 위해 기존 선행 연구 자료에서 유관 문제를 이용하여 설문지를 작성하여 중국어와 한국어의 이중 언어 배경하의 중국인 가정 아동들을 대상으로 발음, 어휘를 중심으로 언어습득에 대한 설문을 하였다. 설문지를 통한 데이터를 수집하여 대표적 통계분석을 이용하여 분석하였다. 제3장은 제2장의 분석에 기초하여 이중 언어 배경을 가진 중국인 가정의 아동을 대상으로 한중의 발음과 어휘 비교를 통해 언어습득의 특성과 오류를 분석하였다. 제4장은 제3장의 분석 결과를 토대로 이중언어 배경을 가진 중국인 가정 아동을 대상으로 발음과 어휘에 대한 과정에서는 언어습득 교육 방안을 차례로 제안하였다. 제5장은 결론의 장으로서 연구 목적을 토대로 결론을 제시하였다.
본 연구에서는 한국에 거주하는 중국인 가정의 아동들을 대상으로 발음과 어휘 사용의 특징과 문제점을 조사하고, 이 조사 결과를 바탕으로 이중언어 배경에 있는 아동들의 인지 특성을 고려한 교육 방안을 제시하고자 한다. 제1장에서는 연구 목적, 선행 연구 검토, 이론적 논의와 연구 방법 그리고 논문 구성을 제시하여 본 연구 전개 과정을 제시하였다. 제2장에서는 이중 언어배경을 가진 중국인 가정 아동의 언어습득 사례 조사를 실시하였다. 이를 위해 기존 선행 연구 자료에서 유관 문제를 이용하여 설문지를 작성하여 중국어와 한국어의 이중 언어 배경하의 중국인 가정 아동들을 대상으로 발음, 어휘를 중심으로 언어습득에 대한 설문을 하였다. 설문지를 통한 데이터를 수집하여 대표적 통계분석을 이용하여 분석하였다. 제3장은 제2장의 분석에 기초하여 이중 언어 배경을 가진 중국인 가정의 아동을 대상으로 한중의 발음과 어휘 비교를 통해 언어습득의 특성과 오류를 분석하였다. 제4장은 제3장의 분석 결과를 토대로 이중언어 배경을 가진 중국인 가정 아동을 대상으로 발음과 어휘에 대한 과정에서는 언어습득 교육 방안을 차례로 제안하였다. 제5장은 결론의 장으로서 연구 목적을 토대로 결론을 제시하였다.
The purpose of this study was to investigate the errors and problems in the learning process of pronunciation and vocabulary in elementary school children (3rd and 5th graders) who are living in Korea, And to propose a suitable method for their language acquisition. For this purpose, questionnaires ...
The purpose of this study was to investigate the errors and problems in the learning process of pronunciation and vocabulary in elementary school children (3rd and 5th graders) who are living in Korea, And to propose a suitable method for their language acquisition. For this purpose, questionnaires were created and analyzed based on previous studies and theories. Based on the results, suggestions for instruction on pronunciation and vocabulary were suggested. Chapter 1 presents the background of this study, research objectives, research methods, and the composition of the thesis. In Chapter 2, we conducted a bilingual background study on Chinese children's language acquisition. For this purpose, questionnaires were drawn up using the related problems in the previous research data, and the questionnaires on the pronunciation of Chinese children and their vocabulary were given to Chinese children under the bilingual background of Chinese and Korean. Data were collected through questionnaires and analyzed using representative statistical analysis. In Chapter 3, based on the analysis of Chapter 2, we investigated language acquisition characteristics and errors by comparing Chinese pronunciation and vocabulary with Chinese children in bilingual background. In Chapter 4, based on the results of the analysis in Chapter 3, each Chinese language family background was raised in bilingual background based on the results of research on pronunciation and vocabulary. Chapter 5 summarizes the whole study based on the research purpose as a conclusion.
The purpose of this study was to investigate the errors and problems in the learning process of pronunciation and vocabulary in elementary school children (3rd and 5th graders) who are living in Korea, And to propose a suitable method for their language acquisition. For this purpose, questionnaires were created and analyzed based on previous studies and theories. Based on the results, suggestions for instruction on pronunciation and vocabulary were suggested. Chapter 1 presents the background of this study, research objectives, research methods, and the composition of the thesis. In Chapter 2, we conducted a bilingual background study on Chinese children's language acquisition. For this purpose, questionnaires were drawn up using the related problems in the previous research data, and the questionnaires on the pronunciation of Chinese children and their vocabulary were given to Chinese children under the bilingual background of Chinese and Korean. Data were collected through questionnaires and analyzed using representative statistical analysis. In Chapter 3, based on the analysis of Chapter 2, we investigated language acquisition characteristics and errors by comparing Chinese pronunciation and vocabulary with Chinese children in bilingual background. In Chapter 4, based on the results of the analysis in Chapter 3, each Chinese language family background was raised in bilingual background based on the results of research on pronunciation and vocabulary. Chapter 5 summarizes the whole study based on the research purpose as a conclusion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.