‘컴퓨터게임’의 정식명칭은 "컴퓨터에서 실행되는 게임 소프트웨어"로 게임 방식의 일종이라고 볼 수 있다[1]. 이어서 게임은 회화, 조각, 건축, 음악, 시가(문학), 무용, 연극, 영화 등의 8대 장르에 이어 ‘제9대 예술’로 대중에게 인정받게 되었다[2]. 게임은 독특한 인터랙션을 지니고 있는 설계 요소로 플레이어들에게 폭넓은 인기를 얻고 있다. 만약 어떠한 게임에 인터랙션 작용을 지니고 있지 않으면 게임은 지루할 것이며 천 명의 플레이어들도 게임을 하고 난 뒤 같은 결론을 내릴 것이다. 즉 플레이어들은 몰입감이 부족하면 게임에 대한 생명력이 부족한 것과 같다고 볼 수 있어 이 게임은 플레이어에게 잊혀 지게 될 것이다. 그리하여 게임에서 인터랙션의 스토리는 플레이어의 게임세계와 매우 풍부한 인터랙션을 야기시켜 독보적인 게임을 체험 할 수 있게 된다. 그리고 플레이어가 게임에 대한 체험이 계속해서 이어 지면 게임은 쉽게 잊혀지 않을 것이며 동시에 게임의 ' 생명력'도 증가하게 된다. 그리하여 본 논문의 목적은 에머전트 게임 플레이에 관한 이론을 서술하고 그 설계에 대한 사고와 구성 메커니즘 및 표현 방식을 심층적으로 해석하고 탐구하는 것이다. 먼저 "에머전트 이론"[3]과 "엘레강트 게임(Elegant Game)[4]"을 이론적인 바탕으로 삼아 에머전트 게임 플레이의 정의 및 특징, 아울러 어째서 에머전트 게임 플레이가 추앙 받는가에 대해 논술하였다. 다음으로는 <마인 크래프트>[5]의 사례를 참고해 에머전트 게임 플레이의 특징에 대한 정보를 입수하여 게임에서의 표현 방식을 분석하였다. 셋째, 위의 두 가지 점을 결합한 연구를 에어먼트 시스템의 구축 방법으로 정리하여 이 방법을 바탕으로 게임 설계를 진행하였다. 넷째, 게임을 설계하는 에머전트 시스템에 대해 설문조사 방식으로 조사하고 ...
‘컴퓨터게임’의 정식명칭은 "컴퓨터에서 실행되는 게임 소프트웨어"로 게임 방식의 일종이라고 볼 수 있다[1]. 이어서 게임은 회화, 조각, 건축, 음악, 시가(문학), 무용, 연극, 영화 등의 8대 장르에 이어 ‘제9대 예술’로 대중에게 인정받게 되었다[2]. 게임은 독특한 인터랙션을 지니고 있는 설계 요소로 플레이어들에게 폭넓은 인기를 얻고 있다. 만약 어떠한 게임에 인터랙션 작용을 지니고 있지 않으면 게임은 지루할 것이며 천 명의 플레이어들도 게임을 하고 난 뒤 같은 결론을 내릴 것이다. 즉 플레이어들은 몰입감이 부족하면 게임에 대한 생명력이 부족한 것과 같다고 볼 수 있어 이 게임은 플레이어에게 잊혀 지게 될 것이다. 그리하여 게임에서 인터랙션의 스토리는 플레이어의 게임세계와 매우 풍부한 인터랙션을 야기시켜 독보적인 게임을 체험 할 수 있게 된다. 그리고 플레이어가 게임에 대한 체험이 계속해서 이어 지면 게임은 쉽게 잊혀지 않을 것이며 동시에 게임의 ' 생명력'도 증가하게 된다. 그리하여 본 논문의 목적은 에머전트 게임 플레이에 관한 이론을 서술하고 그 설계에 대한 사고와 구성 메커니즘 및 표현 방식을 심층적으로 해석하고 탐구하는 것이다. 먼저 "에머전트 이론"[3]과 "엘레강트 게임(Elegant Game)[4]"을 이론적인 바탕으로 삼아 에머전트 게임 플레이의 정의 및 특징, 아울러 어째서 에머전트 게임 플레이가 추앙 받는가에 대해 논술하였다. 다음으로는 <마인 크래프트>[5]의 사례를 참고해 에머전트 게임 플레이의 특징에 대한 정보를 입수하여 게임에서의 표현 방식을 분석하였다. 셋째, 위의 두 가지 점을 결합한 연구를 에어먼트 시스템의 구축 방법으로 정리하여 이 방법을 바탕으로 게임 설계를 진행하였다. 넷째, 게임을 설계하는 에머전트 시스템에 대해 설문조사 방식으로 조사하고 데이터 분석을 진행하여 설계 방법에 대한 정확성을 검증하였다. 이상의 연구는 컴퓨터 게임에만 국한되어 있지 않으며 다른 장르나 매체게임의 인터랙션 설계 방식에 대해서도 탐구하였다. 또한 게임 인터랙션에 대한 설계도 시사하였으며 에머전트 게임 플레이에 기초한 인터랙션 게임 설계도 이론적인 뒷받침을 제공하였다.
주제어: 컴퓨터게임, 인터랙션 게임 디자인, 에머전트 게임 플레이, 에머전트 시스템.
‘컴퓨터게임’의 정식명칭은 "컴퓨터에서 실행되는 게임 소프트웨어"로 게임 방식의 일종이라고 볼 수 있다[1]. 이어서 게임은 회화, 조각, 건축, 음악, 시가(문학), 무용, 연극, 영화 등의 8대 장르에 이어 ‘제9대 예술’로 대중에게 인정받게 되었다[2]. 게임은 독특한 인터랙션을 지니고 있는 설계 요소로 플레이어들에게 폭넓은 인기를 얻고 있다. 만약 어떠한 게임에 인터랙션 작용을 지니고 있지 않으면 게임은 지루할 것이며 천 명의 플레이어들도 게임을 하고 난 뒤 같은 결론을 내릴 것이다. 즉 플레이어들은 몰입감이 부족하면 게임에 대한 생명력이 부족한 것과 같다고 볼 수 있어 이 게임은 플레이어에게 잊혀 지게 될 것이다. 그리하여 게임에서 인터랙션의 스토리는 플레이어의 게임세계와 매우 풍부한 인터랙션을 야기시켜 독보적인 게임을 체험 할 수 있게 된다. 그리고 플레이어가 게임에 대한 체험이 계속해서 이어 지면 게임은 쉽게 잊혀지 않을 것이며 동시에 게임의 ' 생명력'도 증가하게 된다. 그리하여 본 논문의 목적은 에머전트 게임 플레이에 관한 이론을 서술하고 그 설계에 대한 사고와 구성 메커니즘 및 표현 방식을 심층적으로 해석하고 탐구하는 것이다. 먼저 "에머전트 이론"[3]과 "엘레강트 게임(Elegant Game)[4]"을 이론적인 바탕으로 삼아 에머전트 게임 플레이의 정의 및 특징, 아울러 어째서 에머전트 게임 플레이가 추앙 받는가에 대해 논술하였다. 다음으로는 <마인 크래프트>[5]의 사례를 참고해 에머전트 게임 플레이의 특징에 대한 정보를 입수하여 게임에서의 표현 방식을 분석하였다. 셋째, 위의 두 가지 점을 결합한 연구를 에어먼트 시스템의 구축 방법으로 정리하여 이 방법을 바탕으로 게임 설계를 진행하였다. 넷째, 게임을 설계하는 에머전트 시스템에 대해 설문조사 방식으로 조사하고 데이터 분석을 진행하여 설계 방법에 대한 정확성을 검증하였다. 이상의 연구는 컴퓨터 게임에만 국한되어 있지 않으며 다른 장르나 매체게임의 인터랙션 설계 방식에 대해서도 탐구하였다. 또한 게임 인터랙션에 대한 설계도 시사하였으며 에머전트 게임 플레이에 기초한 인터랙션 게임 설계도 이론적인 뒷받침을 제공하였다.
"Computer Game" is short for "game software running on computers", which is a genre of games. Game is well accepted as the ninth art, following painting, sculpture, architecture, music, poem (literature), drama and movie. Games are widely welcomed by game players due to its unique interactivity as d...
"Computer Game" is short for "game software running on computers", which is a genre of games. Game is well accepted as the ninth art, following painting, sculpture, architecture, music, poem (literature), drama and movie. Games are widely welcomed by game players due to its unique interactivity as design element, lack of which leads to a boring game. If game interactivity is ignored and the same result is obtained by a thousand players, they will feel lack of immersion and engagement, and the game will be judged as boring and lack of "vitality", which leads to loss of players. Interactive narrative applied in games will give game players unique experience through abundant interactions between players and the game world. The more the game experience is, the more difficult the game will be forgotten by players, which enhance the "vitality" of the game. This paper aims to illustrate relevant theories about emerging gameplay and deeply explains and discusses the design thought, forming mechanism and representation pattern. First, using "Emergency Theory" and "Elegant Game" as theoretical basis, the author illustrates the definition and features of emerging gameplay and the reason why it is promoted. Second, with "Minecraft" as example, the author, from the perspective of the features of emerging gameplay, analyzes its representation pattern in the game. Third, based on the research results of the above two points, the author organizes the forming mechanism of emergency system, based on which the author carries out practical game design. Last but not least, the author conducts investigation on emergency system in practical game design in questionnaire, and carries out data analysis to validate the accuracy of the design method. The above study is not limited to computer games, but also applicable to discussions of interactive design method of other kinds of or carrier games, which may playing an enlightening role on the interactive design of games. Meanwhile, it may provide some theoretical support on interactive design based on emerging gameplay.
"Computer Game" is short for "game software running on computers", which is a genre of games. Game is well accepted as the ninth art, following painting, sculpture, architecture, music, poem (literature), drama and movie. Games are widely welcomed by game players due to its unique interactivity as design element, lack of which leads to a boring game. If game interactivity is ignored and the same result is obtained by a thousand players, they will feel lack of immersion and engagement, and the game will be judged as boring and lack of "vitality", which leads to loss of players. Interactive narrative applied in games will give game players unique experience through abundant interactions between players and the game world. The more the game experience is, the more difficult the game will be forgotten by players, which enhance the "vitality" of the game. This paper aims to illustrate relevant theories about emerging gameplay and deeply explains and discusses the design thought, forming mechanism and representation pattern. First, using "Emergency Theory" and "Elegant Game" as theoretical basis, the author illustrates the definition and features of emerging gameplay and the reason why it is promoted. Second, with "Minecraft" as example, the author, from the perspective of the features of emerging gameplay, analyzes its representation pattern in the game. Third, based on the research results of the above two points, the author organizes the forming mechanism of emergency system, based on which the author carries out practical game design. Last but not least, the author conducts investigation on emergency system in practical game design in questionnaire, and carries out data analysis to validate the accuracy of the design method. The above study is not limited to computer games, but also applicable to discussions of interactive design method of other kinds of or carrier games, which may playing an enlightening role on the interactive design of games. Meanwhile, it may provide some theoretical support on interactive design based on emerging gameplay.
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