스트릿 컬쳐는 흑인문화에서 탄생한 서브컬쳐로 시작하여 지금은 대중문화에 큰 영향력을 끼치는 거대한 문화가 되었다. 현재는 젊은이들만 즐길 수 있는 문화가 아닌 다양한 연령층이 즐길 수 있는 문화가 되었다. 하지만 현재까지도 젊은이들만의 문화라는 고정관념이 깊게 새겨져 있는 것도 사실이다. 이를 개선하기 위해 다양한 변화를 시도하였고 이는 가장 자유분방한 문화라는 이점을 사용하여 타 장르의 예술이나, 문화와의 융복합을 시도하고 있다. 스트릿 컬쳐 중에서도 스트릿 댄스는 현재 높은 예술성과 이를 바탕으로 세계적으로 위상을 떨치고 있다. 하지만 다른 예술분야에 비해 상대적으로 짧은 역사를 지니고 있고 이로 인해 학술적인 데이터베이스를 구축이 어려워 학술적인 인정을 받지 못하는 것이 현 상황이다. 반면 한국무용은 긴 역사를 지고 있어 학술적인 데이터베이스가 많이 구축되어있고 이를 바탕으로 예술적인 가치와 학술적인 인정을 받고 있다. 하지만 대중적인 흥미를 유발하지 못한다는 점이 현재 한국무용이 지니고 있는 문제점이다. 이에 본 연구는 스트릿 컬쳐를 기반으로 만들어진 스트릿 댄스를 한국무용의 예술적 가치와 풍부한 데이터베이스를 융복합하여, 한국적인 느낌을 가진 트렌디한 공연 ...
스트릿 컬쳐는 흑인문화에서 탄생한 서브컬쳐로 시작하여 지금은 대중문화에 큰 영향력을 끼치는 거대한 문화가 되었다. 현재는 젊은이들만 즐길 수 있는 문화가 아닌 다양한 연령층이 즐길 수 있는 문화가 되었다. 하지만 현재까지도 젊은이들만의 문화라는 고정관념이 깊게 새겨져 있는 것도 사실이다. 이를 개선하기 위해 다양한 변화를 시도하였고 이는 가장 자유분방한 문화라는 이점을 사용하여 타 장르의 예술이나, 문화와의 융복합을 시도하고 있다. 스트릿 컬쳐 중에서도 스트릿 댄스는 현재 높은 예술성과 이를 바탕으로 세계적으로 위상을 떨치고 있다. 하지만 다른 예술분야에 비해 상대적으로 짧은 역사를 지니고 있고 이로 인해 학술적인 데이터베이스를 구축이 어려워 학술적인 인정을 받지 못하는 것이 현 상황이다. 반면 한국무용은 긴 역사를 지고 있어 학술적인 데이터베이스가 많이 구축되어있고 이를 바탕으로 예술적인 가치와 학술적인 인정을 받고 있다. 하지만 대중적인 흥미를 유발하지 못한다는 점이 현재 한국무용이 지니고 있는 문제점이다. 이에 본 연구는 스트릿 컬쳐를 기반으로 만들어진 스트릿 댄스를 한국무용의 예술적 가치와 풍부한 데이터베이스를 융복합하여, 한국적인 느낌을 가진 트렌디한 공연 콘텐츠를 계발하고 활성화하는데 보탬이 되고자 하는 목적을 갖고 있다. 이에 공연예술에서 두 가지 이상의 분야가 융복합되는 과정과 활성화 방안은 다음과 같다.
첫 번째, 한국무용의 전통성을 살리되 스트릿 댄스를 통하여 대중적으로 변모하는 것이다. 이것은 전통과 현대를 모두 아우르는 방법을 모색할 것이고 이에 따라 다양한 분야의 예술가를 양성할 것이다. 두 번째, 스트릿 컬쳐와 한국무용의 인식을 각각 개선하는 것이다. 스트릿 컬쳐는 짧은 역사를 지니고 있고 이로 인해 상대적으로 젊은 연령층의 관객의 접근이 쉽다. 반대로 한국무용은 역사가 길며 높은 연령층의 관객들이 주관객층을 형성하고 있어 젊은 연령층의 진입이 어려운 것이 현실이다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서 스트릿 컬쳐와 한국무용의 융복합은 스트릿 컬쳐의 관객층과 한국무용의 관객층이 모두 만족할 만한 공연 콘텐츠가 될 것이고 다양한 연령층이 접근하기 쉬운 가능성이 제고된다. 세 번째, 각 문화재단 및 지방자치단체에서 진행되는 융복합 문화사업 공모전 또는 다원예술사업 공모전을 통하여 새로운 공연 콘텐츠 사업을 계발하고 이를 통해 관객들이 공연예술에 대한 이해와 관심을 올리는 것이다. 위의 결과들이 공연예술 활동을 통한 지속적인 콘텐츠 계발과 활성화할 수 있는 절대적인 해답이 될수 없다. 하지만 공연 ‘on故zishin’을 통해 스트릿 컬쳐와 한국무용의 융복합을 보여 줄 수 있었고 다양한 장르들이 융복합하는 과정을 통해 공연예술계가 미약하지만 활성화하는 계기가 되길 바란다.
주제어: 스트릿컬쳐, 스트릿댄스, 한국무용, 공연예술, 융복합
스트릿 컬쳐는 흑인문화에서 탄생한 서브컬쳐로 시작하여 지금은 대중문화에 큰 영향력을 끼치는 거대한 문화가 되었다. 현재는 젊은이들만 즐길 수 있는 문화가 아닌 다양한 연령층이 즐길 수 있는 문화가 되었다. 하지만 현재까지도 젊은이들만의 문화라는 고정관념이 깊게 새겨져 있는 것도 사실이다. 이를 개선하기 위해 다양한 변화를 시도하였고 이는 가장 자유분방한 문화라는 이점을 사용하여 타 장르의 예술이나, 문화와의 융복합을 시도하고 있다. 스트릿 컬쳐 중에서도 스트릿 댄스는 현재 높은 예술성과 이를 바탕으로 세계적으로 위상을 떨치고 있다. 하지만 다른 예술분야에 비해 상대적으로 짧은 역사를 지니고 있고 이로 인해 학술적인 데이터베이스를 구축이 어려워 학술적인 인정을 받지 못하는 것이 현 상황이다. 반면 한국무용은 긴 역사를 지고 있어 학술적인 데이터베이스가 많이 구축되어있고 이를 바탕으로 예술적인 가치와 학술적인 인정을 받고 있다. 하지만 대중적인 흥미를 유발하지 못한다는 점이 현재 한국무용이 지니고 있는 문제점이다. 이에 본 연구는 스트릿 컬쳐를 기반으로 만들어진 스트릿 댄스를 한국무용의 예술적 가치와 풍부한 데이터베이스를 융복합하여, 한국적인 느낌을 가진 트렌디한 공연 콘텐츠를 계발하고 활성화하는데 보탬이 되고자 하는 목적을 갖고 있다. 이에 공연예술에서 두 가지 이상의 분야가 융복합되는 과정과 활성화 방안은 다음과 같다.
첫 번째, 한국무용의 전통성을 살리되 스트릿 댄스를 통하여 대중적으로 변모하는 것이다. 이것은 전통과 현대를 모두 아우르는 방법을 모색할 것이고 이에 따라 다양한 분야의 예술가를 양성할 것이다. 두 번째, 스트릿 컬쳐와 한국무용의 인식을 각각 개선하는 것이다. 스트릿 컬쳐는 짧은 역사를 지니고 있고 이로 인해 상대적으로 젊은 연령층의 관객의 접근이 쉽다. 반대로 한국무용은 역사가 길며 높은 연령층의 관객들이 주관객층을 형성하고 있어 젊은 연령층의 진입이 어려운 것이 현실이다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서 스트릿 컬쳐와 한국무용의 융복합은 스트릿 컬쳐의 관객층과 한국무용의 관객층이 모두 만족할 만한 공연 콘텐츠가 될 것이고 다양한 연령층이 접근하기 쉬운 가능성이 제고된다. 세 번째, 각 문화재단 및 지방자치단체에서 진행되는 융복합 문화사업 공모전 또는 다원예술사업 공모전을 통하여 새로운 공연 콘텐츠 사업을 계발하고 이를 통해 관객들이 공연예술에 대한 이해와 관심을 올리는 것이다. 위의 결과들이 공연예술 활동을 통한 지속적인 콘텐츠 계발과 활성화할 수 있는 절대적인 해답이 될수 없다. 하지만 공연 ‘on故zishin’을 통해 스트릿 컬쳐와 한국무용의 융복합을 보여 줄 수 있었고 다양한 장르들이 융복합하는 과정을 통해 공연예술계가 미약하지만 활성화하는 계기가 되길 바란다.
Street culture started as a subculture born from black culture and now it has become a huge culture that has a great influence on popular culture. Currently, it is not a culture that only young people can enjoy, but a culture that various age groups can enjoy. However, it is also true that the stere...
Street culture started as a subculture born from black culture and now it has become a huge culture that has a great influence on popular culture. Currently, it is not a culture that only young people can enjoy, but a culture that various age groups can enjoy. However, it is also true that the stereotype of young people's culture is deeply engraved to this day. To improve this, various changes have been attempted, and this is trying to combine art or culture of other genres using the advantage of the most liberal culture. Among street cultures, street dance is currently gaining worldwide status based on its high artistry and its foundation. However, it has a relatively short history compared to other art fields, and it is difficult to establish an academic database because of this, so it is not recognized academically. On the other hand, Korean dance has a long history, so there are many academic databases and based on this, it has received artistic value and academic recognition. However, Korean dance is a problem in that it does not cause public interest. Therefore, this study combines street dance based on street culture with artistic value and rich database of Korean dance, It has the purpose of helping to develop and activate trendy performance contents with Korean feeling. The process and activation plan of combining two or more fields in performing arts are as follows.
First, it is to make the traditionality of Korean dance live and to change popularly through street dance. This will seek a way to encompass both tradition and modernity, and will train artists in various fields accordingly. Second, it is to improve the recognition of street culture and Korean dance respectively. Street culture has a short history, which makes it easier for younger audiences to access. On the contrary, Korean dance has a long history and it is difficult for young people to enter because the audience of high age group forms the main audience. To solve these problems, the fusion of street culture and Korean dance will be a satisfactory performance content for both the audience of street culture and the audience of Korean dance, and the possibility of accessing various age groups is enhanced. Third, the development of new performance contents business through the fusion cultural business competition or the multi-art business competition held by each cultural foundation and local government, and the audience will raise understanding and interest in performing arts through this. The above results can not be an absolute answer to develop and activate contents continuously through performing arts activities. However, through the performance ‘on故zishin’, it was possible to show the fusion of street culture and Korean dance, and I hope that the performing arts world will be weak but revitalized through the process of combining various genres.
keywords: Street Culture, Street Dance, Korean Dance, Convergence, Performing Arts
Street culture started as a subculture born from black culture and now it has become a huge culture that has a great influence on popular culture. Currently, it is not a culture that only young people can enjoy, but a culture that various age groups can enjoy. However, it is also true that the stereotype of young people's culture is deeply engraved to this day. To improve this, various changes have been attempted, and this is trying to combine art or culture of other genres using the advantage of the most liberal culture. Among street cultures, street dance is currently gaining worldwide status based on its high artistry and its foundation. However, it has a relatively short history compared to other art fields, and it is difficult to establish an academic database because of this, so it is not recognized academically. On the other hand, Korean dance has a long history, so there are many academic databases and based on this, it has received artistic value and academic recognition. However, Korean dance is a problem in that it does not cause public interest. Therefore, this study combines street dance based on street culture with artistic value and rich database of Korean dance, It has the purpose of helping to develop and activate trendy performance contents with Korean feeling. The process and activation plan of combining two or more fields in performing arts are as follows.
First, it is to make the traditionality of Korean dance live and to change popularly through street dance. This will seek a way to encompass both tradition and modernity, and will train artists in various fields accordingly. Second, it is to improve the recognition of street culture and Korean dance respectively. Street culture has a short history, which makes it easier for younger audiences to access. On the contrary, Korean dance has a long history and it is difficult for young people to enter because the audience of high age group forms the main audience. To solve these problems, the fusion of street culture and Korean dance will be a satisfactory performance content for both the audience of street culture and the audience of Korean dance, and the possibility of accessing various age groups is enhanced. Third, the development of new performance contents business through the fusion cultural business competition or the multi-art business competition held by each cultural foundation and local government, and the audience will raise understanding and interest in performing arts through this. The above results can not be an absolute answer to develop and activate contents continuously through performing arts activities. However, through the performance ‘on故zishin’, it was possible to show the fusion of street culture and Korean dance, and I hope that the performing arts world will be weak but revitalized through the process of combining various genres.
keywords: Street Culture, Street Dance, Korean Dance, Convergence, Performing Arts
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