이 연구는 한국어 학습자를 위해 한국어 통합교재를 분석하고 라디오 프로그램을 활용한 듣기 수업 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 즉 한국어 통합교재를 바탕으로 라디오 프로그램을 듣기 수업 자료로 활용할 때 어떠한 내용과 주제의 프로그램을 선정해야 하는지 그 기준을 제시하고, 이를 활용한 듣기 수업 활동의 설계 방법과 전반적인 교수·학습 방법을 제시하였다.
1장에서는 연구의 필요성, 목적, 연구 대상, 연구 방법 및 관련 선행연구를 살폈다. 한국어 듣기 수업의 자료로 라디오 프로그램을 선택하고, 학습 대상을 중급 한국어 학...
이 연구는 한국어 학습자를 위해 한국어 통합교재를 분석하고 라디오 프로그램을 활용한 듣기 수업 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 즉 한국어 통합교재를 바탕으로 라디오 프로그램을 듣기 수업 자료로 활용할 때 어떠한 내용과 주제의 프로그램을 선정해야 하는지 그 기준을 제시하고, 이를 활용한 듣기 수업 활동의 설계 방법과 전반적인 교수·학습 방법을 제시하였다.
1장에서는 연구의 필요성, 목적, 연구 대상, 연구 방법 및 관련 선행연구를 살폈다. 한국어 듣기 수업의 자료로 라디오 프로그램을 선택하고, 학습 대상을 중급 한국어 학습자로 한정하였다.
2장에서는 듣기 교육의 중요성을 강조하고 듣기 자료의 구성 원리, 한국어 듣기 수업 자료로써 라디오 프로그램의 특징, 듣기 자료의 종류 및 주제, 듣기 전략 및 활동을 논의하였다. 자료의 종류로 연설, 안내, 강연, 발표, 보도, 상담, 좌담, 토론, 토의, 인터뷰, 대화 총 11 가지로 구분하였고, 주제로는 학교 생활, 직장 생활, 식생활, 주생활, 의생활, 여가 생활, 교통, 날씨, 쇼핑, 사랑, 신체와 건강, 일상, 정치, 경제, 사회, 문화, 철학, 과학, 총 18 가지로 구분하였다. 그리고 듣기 전략은 단계별 전략, 교사 전략과 학습자 전략 세 가지를 논의하였다. 듣기 활동은 듣기 전 활동, 듣기 활동, 듣기 후 활동으로 구분하고 있음을 확인하였으며, 듣기 활동은 사실적 듣기 활동, 맥락적 듣기 활동, 추론적 듣기 활동, 세 가지로 구별하고 있었음을 확인하였다.
한편 3장에서는 한국어 중급 통합교재인 <서울대 한국어 3A>, <서울대 한국어 3B>, <서울대 한국어 4A>, <서울대 한국어 4B>, <재미있는 한국어 3>, <재미있는 한국어 4>, <연세 한국어 3-1>, <연세 한국어 3-2>, <연세 한국어 4-1>, <연세 한국어 4-2> 등 총 10 권의 교재에 나타난 듣기 자료 종류 및 주제, 듣기 활동을 분석했다. 분석한 결과 각 교재에서는 듣기 자료의 종류로 대화 자료, 인터뷰 자료, 안내 자료가 큰 비중을 차지하고 있었다. 각 듣기 자료는 주로 일상, 사랑과 여가생활의 주제를 다루고 있었으며 교육 목적, 교육 기관, 학습 대상에 따라 조금씩 다른 주제를 선정하여 다루고 있음도 확인하였다. 더불어 듣기 활동에서 듣기 전 활동과 듣기 후 활동은 부족한 양상을 띠고 있었으며, 사실적 듣기 활동에만 편중되어, 맥락적 듣기 활동와 추론적 듣기 활동은 간과되고 있는 등의 한계를 지적하였다.
4장에서는 라디오 프로그램을 분석하여 수업 자료로 활용할 수 있는 라디오 프로그램을 제시하였다. 그리고 수업 자료로 활용할 라디오 프로그램의 선정 방법도 다음과 같이 구체적으로 제시하였다. 그 다음에 선행 연구를 참고하여 라디오 프로그램을 활용한 한국어 듣기 수업 모형을 설계하고 그 구체적인 예시를 제시하였다. 듣기 수업 모형, 단계별 듣기 전략과 교사 전략, 듣기 활동의 분류를 바탕으로 라디오 프로그램을 활용할 듣기 수업 모형을 설계하였으며, 수업 모형은 듣기 전 단계, 듣기 단계, 듣기 후 단계로 구성하였다. 그리고 안내 자료의 형식을 지닌‘일상', 대화 자료의 형식을 지닌‘사랑'과 인터뷰 자료의 형식을 지닌‘여가 생활'에 관한 주제를 위주로 방송하고 있는 라디오 프로그램을 활용한 듣기 수업 예시를 제시했다.
마지막 5장에서는 본고의 연구 내용을 요약하고 연구의 한계점과 제언을 제시하였다.
이 연구는 한국어 학습자를 위해 한국어 통합교재를 분석하고 라디오 프로그램을 활용한 듣기 수업 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 즉 한국어 통합교재를 바탕으로 라디오 프로그램을 듣기 수업 자료로 활용할 때 어떠한 내용과 주제의 프로그램을 선정해야 하는지 그 기준을 제시하고, 이를 활용한 듣기 수업 활동의 설계 방법과 전반적인 교수·학습 방법을 제시하였다.
1장에서는 연구의 필요성, 목적, 연구 대상, 연구 방법 및 관련 선행연구를 살폈다. 한국어 듣기 수업의 자료로 라디오 프로그램을 선택하고, 학습 대상을 중급 한국어 학습자로 한정하였다.
2장에서는 듣기 교육의 중요성을 강조하고 듣기 자료의 구성 원리, 한국어 듣기 수업 자료로써 라디오 프로그램의 특징, 듣기 자료의 종류 및 주제, 듣기 전략 및 활동을 논의하였다. 자료의 종류로 연설, 안내, 강연, 발표, 보도, 상담, 좌담, 토론, 토의, 인터뷰, 대화 총 11 가지로 구분하였고, 주제로는 학교 생활, 직장 생활, 식생활, 주생활, 의생활, 여가 생활, 교통, 날씨, 쇼핑, 사랑, 신체와 건강, 일상, 정치, 경제, 사회, 문화, 철학, 과학, 총 18 가지로 구분하였다. 그리고 듣기 전략은 단계별 전략, 교사 전략과 학습자 전략 세 가지를 논의하였다. 듣기 활동은 듣기 전 활동, 듣기 활동, 듣기 후 활동으로 구분하고 있음을 확인하였으며, 듣기 활동은 사실적 듣기 활동, 맥락적 듣기 활동, 추론적 듣기 활동, 세 가지로 구별하고 있었음을 확인하였다.
한편 3장에서는 한국어 중급 통합교재인 <서울대 한국어 3A>, <서울대 한국어 3B>, <서울대 한국어 4A>, <서울대 한국어 4B>, <재미있는 한국어 3>, <재미있는 한국어 4>, <연세 한국어 3-1>, <연세 한국어 3-2>, <연세 한국어 4-1>, <연세 한국어 4-2> 등 총 10 권의 교재에 나타난 듣기 자료 종류 및 주제, 듣기 활동을 분석했다. 분석한 결과 각 교재에서는 듣기 자료의 종류로 대화 자료, 인터뷰 자료, 안내 자료가 큰 비중을 차지하고 있었다. 각 듣기 자료는 주로 일상, 사랑과 여가생활의 주제를 다루고 있었으며 교육 목적, 교육 기관, 학습 대상에 따라 조금씩 다른 주제를 선정하여 다루고 있음도 확인하였다. 더불어 듣기 활동에서 듣기 전 활동과 듣기 후 활동은 부족한 양상을 띠고 있었으며, 사실적 듣기 활동에만 편중되어, 맥락적 듣기 활동와 추론적 듣기 활동은 간과되고 있는 등의 한계를 지적하였다.
4장에서는 라디오 프로그램을 분석하여 수업 자료로 활용할 수 있는 라디오 프로그램을 제시하였다. 그리고 수업 자료로 활용할 라디오 프로그램의 선정 방법도 다음과 같이 구체적으로 제시하였다. 그 다음에 선행 연구를 참고하여 라디오 프로그램을 활용한 한국어 듣기 수업 모형을 설계하고 그 구체적인 예시를 제시하였다. 듣기 수업 모형, 단계별 듣기 전략과 교사 전략, 듣기 활동의 분류를 바탕으로 라디오 프로그램을 활용할 듣기 수업 모형을 설계하였으며, 수업 모형은 듣기 전 단계, 듣기 단계, 듣기 후 단계로 구성하였다. 그리고 안내 자료의 형식을 지닌‘일상', 대화 자료의 형식을 지닌‘사랑'과 인터뷰 자료의 형식을 지닌‘여가 생활'에 관한 주제를 위주로 방송하고 있는 라디오 프로그램을 활용한 듣기 수업 예시를 제시했다.
마지막 5장에서는 본고의 연구 내용을 요약하고 연구의 한계점과 제언을 제시하였다.
The study aims to present listening class methods using radio programs based on integrated Korean language teaching materials for Korean learners. In other words, when radio programs are used as listening class materials based on integrated Korean language teaching materials, the standards are prese...
The study aims to present listening class methods using radio programs based on integrated Korean language teaching materials for Korean learners. In other words, when radio programs are used as listening class materials based on integrated Korean language teaching materials, the standards are presented, and the design method and overall teaching and learning method of listening class activities using them.
Chapter 1 examined the necessity, purpose, subject, method of study and related prior study. It selected radio programs as materials for listening classes in Korean and limited them to intermediate Korean learners.
Chapter 2 emphasized the importance of listening education and discussed the characteristics of radio programs, types of listening materials, and topics, listening strategies and activities as materials for listening materials, and Korean listening classes. The classes of data included speech, guidance, lecture, presentation, reporting, counseling, sit-down, discussion, discussion, discussion, interview, conversation, and 11 topics, including school life, workplace life, diet, main life, medical life, leisure, transportation, weather, shopping, love, body and health, daily politics, economy, society, culture, philosophy, science, and total 18. And the listening strategy discussed three strategies: step-by-step strategy, teacher strategy and learner strategy. It was confirmed that listening activities were divided into activities before and after listening activities, and that listening activities were identified in three categories: realistic listening activities, contextual listening activities, and inference listening activities.
In Chapter 3, meanwhile, we listen to the text and text in the following text books: 『Seoul National University's Korean 3A』, 『Seoul National University's Korean 3B』, 『Seoul National University's Korean 4A』, 『Seoul National University's Korean 4B』, 『Fun Fun Korean 3』, 『Fun Fun Korean 4』, 『Yonsei Korean 3-1』, 『Yonsei Korean 3-2』, 『Yonsei Korean 4-1』, and 『Yonsei Korean 4-2』 books. According to the analysis, conversation text, interview text, and guide text were the types of listening text in each textbook. It was also confirmed that each listening text mainly covered topics of daily life, love, and leisure, and selected and addressed slightly different topics depending on the purpose of education, educational institutions, and learning subjects. In addition, it pointed out the limitations of listening activities, such as pre-listening activities and post-listening activities, which were lacking in aspects, and concentrated only on realistic listening activities, such as contextual listening activities and reasoning listening activities being overlooked.
Chapter 4 analyzes radio programs and presents radio programs that can be used as teaching materials. In addition, the method for selecting radio programs to be used as teaching materials was specified as follows. Then, a model of Korean listening class using radio programs was designed by referring to prior research and a specific example was given. Based on the listening class model, the teacher strategy and classification of listening activities, the listening class model was designed to utilize radio programs, and the class model consisted of listening stage, listening stage and listening stage. He also presented examples of listening classes using radio programs that focus on topics such as "daily life" in the form of information, "love" in the form of dialogue materials, and "leisure life" in the form of interview materials.
The last five chapters summarized the original study and suggested the limitations and suggestions of the study.
The study aims to present listening class methods using radio programs based on integrated Korean language teaching materials for Korean learners. In other words, when radio programs are used as listening class materials based on integrated Korean language teaching materials, the standards are presented, and the design method and overall teaching and learning method of listening class activities using them.
Chapter 1 examined the necessity, purpose, subject, method of study and related prior study. It selected radio programs as materials for listening classes in Korean and limited them to intermediate Korean learners.
Chapter 2 emphasized the importance of listening education and discussed the characteristics of radio programs, types of listening materials, and topics, listening strategies and activities as materials for listening materials, and Korean listening classes. The classes of data included speech, guidance, lecture, presentation, reporting, counseling, sit-down, discussion, discussion, discussion, interview, conversation, and 11 topics, including school life, workplace life, diet, main life, medical life, leisure, transportation, weather, shopping, love, body and health, daily politics, economy, society, culture, philosophy, science, and total 18. And the listening strategy discussed three strategies: step-by-step strategy, teacher strategy and learner strategy. It was confirmed that listening activities were divided into activities before and after listening activities, and that listening activities were identified in three categories: realistic listening activities, contextual listening activities, and inference listening activities.
In Chapter 3, meanwhile, we listen to the text and text in the following text books: 『Seoul National University's Korean 3A』, 『Seoul National University's Korean 3B』, 『Seoul National University's Korean 4A』, 『Seoul National University's Korean 4B』, 『Fun Fun Korean 3』, 『Fun Fun Korean 4』, 『Yonsei Korean 3-1』, 『Yonsei Korean 3-2』, 『Yonsei Korean 4-1』, and 『Yonsei Korean 4-2』 books. According to the analysis, conversation text, interview text, and guide text were the types of listening text in each textbook. It was also confirmed that each listening text mainly covered topics of daily life, love, and leisure, and selected and addressed slightly different topics depending on the purpose of education, educational institutions, and learning subjects. In addition, it pointed out the limitations of listening activities, such as pre-listening activities and post-listening activities, which were lacking in aspects, and concentrated only on realistic listening activities, such as contextual listening activities and reasoning listening activities being overlooked.
Chapter 4 analyzes radio programs and presents radio programs that can be used as teaching materials. In addition, the method for selecting radio programs to be used as teaching materials was specified as follows. Then, a model of Korean listening class using radio programs was designed by referring to prior research and a specific example was given. Based on the listening class model, the teacher strategy and classification of listening activities, the listening class model was designed to utilize radio programs, and the class model consisted of listening stage, listening stage and listening stage. He also presented examples of listening classes using radio programs that focus on topics such as "daily life" in the form of information, "love" in the form of dialogue materials, and "leisure life" in the form of interview materials.
The last five chapters summarized the original study and suggested the limitations and suggestions of the study.
주제어
#라디오 프로그램 한국어 듣기 수업
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.