대학교는 학생 중심의 복합 공간으로서 학생들의 필요성과 욕구를 충족시킬 목적을 가진다. 대학생들의 주된 욕구 중 하나는 학습을 위한 편안한 공간일 것인데, 그룹 과제 중심으로 학습방법이 변화하는 교육환경 하에서, 디지털 테크놀로지에 익숙한 젊은 세대가 가지는 스터디 공간에 대한 욕구를 파악할 필요가 있다. 대학 내 학습공간이 있음에도 불구하고 학생들이 일반 카페나 스터디 카페에서 공부하는 모습을 흔히 볼 수 있는데, 이는 학습공간 부족에도 이유가 있겠으나 밀레니얼 세대나 Y세대로 불리는 현재 대학생들의 요구에 부응하지 못하는 시설 때문일 수도 있다. 이에 본 연구에서는 경희대학교 사례를 통해 현재 조성된 스터디 공간의 유형 및 특징, 학생들의 이용행태와 선호도 등을 분석하여, 젊은 시대의 요구와 변화에 맞는 ‘제3의 공간(the 3rd place)’ 개념의 특성을 가지는 스터디 공간 계획방향을 제시하고자 하였다. 사회학자 레이 올덴버그(...
대학교는 학생 중심의 복합 공간으로서 학생들의 필요성과 욕구를 충족시킬 목적을 가진다. 대학생들의 주된 욕구 중 하나는 학습을 위한 편안한 공간일 것인데, 그룹 과제 중심으로 학습방법이 변화하는 교육환경 하에서, 디지털 테크놀로지에 익숙한 젊은 세대가 가지는 스터디 공간에 대한 욕구를 파악할 필요가 있다. 대학 내 학습공간이 있음에도 불구하고 학생들이 일반 카페나 스터디 카페에서 공부하는 모습을 흔히 볼 수 있는데, 이는 학습공간 부족에도 이유가 있겠으나 밀레니얼 세대나 Y세대로 불리는 현재 대학생들의 요구에 부응하지 못하는 시설 때문일 수도 있다. 이에 본 연구에서는 경희대학교 사례를 통해 현재 조성된 스터디 공간의 유형 및 특징, 학생들의 이용행태와 선호도 등을 분석하여, 젊은 시대의 요구와 변화에 맞는 ‘제3의 공간(the 3rd place)’ 개념의 특성을 가지는 스터디 공간 계획방향을 제시하고자 하였다. 사회학자 레이 올덴버그(Ray Oldenburg)의 ‘제3의 공간’은 집(‘제1의 공간’)과 직장(‘제2의 공간’) 외에 사람들이 정기적이고 자발적으로 모이는 공공장소(카페, 바, 도서관, 상점 등)를 의미한다. 문헌연구를 통해 제3의 공간의 특성 중 스터디 공간에 적용할 수 있는 특성 5가지 – ‘소통성’, ‘편안성’, ‘안전성’, ‘유효성’, ‘접근성’- 를 추출하였다. 또한 스터디 공간 평가를 위한 ‘물리적 특성과 내부 환경’, ‘시설’, ‘편의성’, ‘심리적 환경’ 등의 요소를 추출하였다. 경희대학교에 있는 다양한 28곳의 스터디 공간을 방문하여 물리적 특성을 평가하였고, 총 5가지 스터디 공간 유형(‘Close’, ‘Mix’, ‘Private’, ‘Group’, ‘Open Space’)을 제시하였다. 또한 학생들의 사용행태와 태도를 살펴보기 위해 경희대학교 학생 130명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문은 크게 다섯 부분으로 분류된다: (1) 성별, 국적, 대학, 학년, 거주유형 등의 기초 질문; (2) 스터디 공간 사용 현황; (3) 대학 내 스터디 공간에 대한 만족도와 중요도; (4) 스터디 공간 유형별 선호도; (5) 스터디 공간에 있어 ‘제3의 공간’ 특성별 중요도이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 스터디 공간을 이용할 때 개인 공부와 그룹 공부의 두 가지 목적이 있음으로 이 두 가지 목적을 충족시킬 수 있는 계획이 필요하다. 학생들의 편의를 위해 두 가지 유형의 스터디 공간을 계획하는 것에 의의가 있다. 둘째, 본 연구에서 제안한 5가지 스터디 공간 유형 Close ’’, Mix ’’, Private ’’, Group ’’, Open Space 중 학생들은 Private 과 Open Space 를 가장 선호하였으므 다양한 구성의 스터디 공간을 제공해야 할 필요가 있다. 개인 학습을 위해서 Private 유형의 스터디 공간이, 그룹 공부를 위해서 Open Space 유형이 더 적합하다고 응답하였다. 그러나 Mix 와 Close 유형에 대한 선호도도 있기 때문에 학생들이 원하는 스터디 공간 유형이 다양함을 알 수 있다. 셋째, 학생들은 그룹 공부를 하기 위한 공간이 부족하다고 여기므로, 이러한 그룹 공부를 위한 공간을 더 제공할 필요가 있다. 많은 학생들은 그룹 공부를 위해 대학 외의 카페와 같은 장소를 이용하는데 이는 학교 시설이 불편하고 또 자율적인 분위기를 선호하기 때문이다. 따라서 카페와 같은 제3의 공간 의 특성을 현재 대학 내 스터디 공간에 적절하게 적용한다면 학생들의 욕구를 충족시킬 수 있는 스터디 공간으로 변화시킬 수 있을 것이다. 또한 그룹 공부를 위한 스터디 공간에는 회의 지원시설(화이트보드, 프로젝터, 회의용 테이블 등)을 제공해야 할 것이다. 넷째, 스터디 공간의 접근성과 자율성을 개선시킬 필요가 있다. 쉽게 접근할 수 있는 위치 및 운영 시간이 중요하므로 적어도 중간/기말 고사 때는 24시간 개방의 필요성이 보인다. 도서관 열람실에는 음식/음료 등이 반입금지이기 때문에 많은 학생들이 불편함을 느낄 수 있다. 또한 음료와 간식을 제공하는 매점과 같은 곳이 근처에 있거나, 스터디 공간 안에서 이용할 수 있도록 계획할 필요가 있다. 또한 자유롭게 가구 배치를 바꿀 수 있는 상태에서 편안함을 느끼므로 스터디 공간은 자유로운 좌석배치가 가능한 카페의 특성을 적용할 필요가 있을 것이다. 다섯째, 학생들은 공부에 집중하는데 도움이 될 수 있는 편안한 분위기를 선호하므로, 스터디 공간에 카페 같은 분위기를 제공할 필요가 있다. 이를 위해서 스터디 공간 인테리어 및 분위기뿐만 아니라 물리적 특성 및 시설에 주의를 기울여야 한다. 학생들에게 필요한 회의 시설(대형 테이블 및 편안한 가구), 고품질 조명(개인 및 전체), 자연 채광을 제공 및 조절 가능한 냉난방 시스템을 설치할 필요가 있다. 여섯째, 스터디 공간 내 지원시설을 제공할 필요가 있다. 기술의 개발로 인해 교육영역에서 인터넷은 중요한 역할을 하고 있으므로 학생들이 자유롭게 노트북이나 컴퓨터를 이용할 수 있도록 안정적인 인터넷과 충분한 콘센트가 설치된 스터디 공간을 제공할 필요가 있다. 또한 프린터기, 스케너, 프로젝터 등 디지털기기를 추가적으로 설치하는 것이 중요하다. 일곱째 , 스터디 공간의 사용율을 높이려면 학생들에게 스터디 공간에 대한 자세한 공식적인 정보 위치 , 운영 시간 , 예약 시스템 등 를 공지할 필요가 있다 . 거의 모든 학생들은 대학 내 스터디 공간이 있음을 알고 있었으나 이는 주로 친구나 선배를 통해서였고 대학 웹사이트 등의 정보는 부족함을 확인하였다 . 결론적으로 , 대학 내 스터디 공간은 다른 대학 시설들 못지 않게 중요한 공간이므로 젊은 세대의 요구와 관심사를 충족시킬 수 있도록 대학 내 스터디 공간을 신설 혹은 리모델링할 필요가 있다 . 따라서 본 연구에서는 이용 목적에 따라 개인학습공간과 그룹학습공간을 분리하고 , 제 3 의 공간 의 특성을 적용하여 스터디 공간을 계획할 것을 제시한다
대학교는 학생 중심의 복합 공간으로서 학생들의 필요성과 욕구를 충족시킬 목적을 가진다. 대학생들의 주된 욕구 중 하나는 학습을 위한 편안한 공간일 것인데, 그룹 과제 중심으로 학습방법이 변화하는 교육환경 하에서, 디지털 테크놀로지에 익숙한 젊은 세대가 가지는 스터디 공간에 대한 욕구를 파악할 필요가 있다. 대학 내 학습공간이 있음에도 불구하고 학생들이 일반 카페나 스터디 카페에서 공부하는 모습을 흔히 볼 수 있는데, 이는 학습공간 부족에도 이유가 있겠으나 밀레니얼 세대나 Y세대로 불리는 현재 대학생들의 요구에 부응하지 못하는 시설 때문일 수도 있다. 이에 본 연구에서는 경희대학교 사례를 통해 현재 조성된 스터디 공간의 유형 및 특징, 학생들의 이용행태와 선호도 등을 분석하여, 젊은 시대의 요구와 변화에 맞는 ‘제3의 공간(the 3rd place)’ 개념의 특성을 가지는 스터디 공간 계획방향을 제시하고자 하였다. 사회학자 레이 올덴버그(Ray Oldenburg)의 ‘제3의 공간’은 집(‘제1의 공간’)과 직장(‘제2의 공간’) 외에 사람들이 정기적이고 자발적으로 모이는 공공장소(카페, 바, 도서관, 상점 등)를 의미한다. 문헌연구를 통해 제3의 공간의 특성 중 스터디 공간에 적용할 수 있는 특성 5가지 – ‘소통성’, ‘편안성’, ‘안전성’, ‘유효성’, ‘접근성’- 를 추출하였다. 또한 스터디 공간 평가를 위한 ‘물리적 특성과 내부 환경’, ‘시설’, ‘편의성’, ‘심리적 환경’ 등의 요소를 추출하였다. 경희대학교에 있는 다양한 28곳의 스터디 공간을 방문하여 물리적 특성을 평가하였고, 총 5가지 스터디 공간 유형(‘Close’, ‘Mix’, ‘Private’, ‘Group’, ‘Open Space’)을 제시하였다. 또한 학생들의 사용행태와 태도를 살펴보기 위해 경희대학교 학생 130명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문은 크게 다섯 부분으로 분류된다: (1) 성별, 국적, 대학, 학년, 거주유형 등의 기초 질문; (2) 스터디 공간 사용 현황; (3) 대학 내 스터디 공간에 대한 만족도와 중요도; (4) 스터디 공간 유형별 선호도; (5) 스터디 공간에 있어 ‘제3의 공간’ 특성별 중요도이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 스터디 공간을 이용할 때 개인 공부와 그룹 공부의 두 가지 목적이 있음으로 이 두 가지 목적을 충족시킬 수 있는 계획이 필요하다. 학생들의 편의를 위해 두 가지 유형의 스터디 공간을 계획하는 것에 의의가 있다. 둘째, 본 연구에서 제안한 5가지 스터디 공간 유형 Close ’’, Mix ’’, Private ’’, Group ’’, Open Space 중 학생들은 Private 과 Open Space 를 가장 선호하였으므 다양한 구성의 스터디 공간을 제공해야 할 필요가 있다. 개인 학습을 위해서 Private 유형의 스터디 공간이, 그룹 공부를 위해서 Open Space 유형이 더 적합하다고 응답하였다. 그러나 Mix 와 Close 유형에 대한 선호도도 있기 때문에 학생들이 원하는 스터디 공간 유형이 다양함을 알 수 있다. 셋째, 학생들은 그룹 공부를 하기 위한 공간이 부족하다고 여기므로, 이러한 그룹 공부를 위한 공간을 더 제공할 필요가 있다. 많은 학생들은 그룹 공부를 위해 대학 외의 카페와 같은 장소를 이용하는데 이는 학교 시설이 불편하고 또 자율적인 분위기를 선호하기 때문이다. 따라서 카페와 같은 제3의 공간 의 특성을 현재 대학 내 스터디 공간에 적절하게 적용한다면 학생들의 욕구를 충족시킬 수 있는 스터디 공간으로 변화시킬 수 있을 것이다. 또한 그룹 공부를 위한 스터디 공간에는 회의 지원시설(화이트보드, 프로젝터, 회의용 테이블 등)을 제공해야 할 것이다. 넷째, 스터디 공간의 접근성과 자율성을 개선시킬 필요가 있다. 쉽게 접근할 수 있는 위치 및 운영 시간이 중요하므로 적어도 중간/기말 고사 때는 24시간 개방의 필요성이 보인다. 도서관 열람실에는 음식/음료 등이 반입금지이기 때문에 많은 학생들이 불편함을 느낄 수 있다. 또한 음료와 간식을 제공하는 매점과 같은 곳이 근처에 있거나, 스터디 공간 안에서 이용할 수 있도록 계획할 필요가 있다. 또한 자유롭게 가구 배치를 바꿀 수 있는 상태에서 편안함을 느끼므로 스터디 공간은 자유로운 좌석배치가 가능한 카페의 특성을 적용할 필요가 있을 것이다. 다섯째, 학생들은 공부에 집중하는데 도움이 될 수 있는 편안한 분위기를 선호하므로, 스터디 공간에 카페 같은 분위기를 제공할 필요가 있다. 이를 위해서 스터디 공간 인테리어 및 분위기뿐만 아니라 물리적 특성 및 시설에 주의를 기울여야 한다. 학생들에게 필요한 회의 시설(대형 테이블 및 편안한 가구), 고품질 조명(개인 및 전체), 자연 채광을 제공 및 조절 가능한 냉난방 시스템을 설치할 필요가 있다. 여섯째, 스터디 공간 내 지원시설을 제공할 필요가 있다. 기술의 개발로 인해 교육영역에서 인터넷은 중요한 역할을 하고 있으므로 학생들이 자유롭게 노트북이나 컴퓨터를 이용할 수 있도록 안정적인 인터넷과 충분한 콘센트가 설치된 스터디 공간을 제공할 필요가 있다. 또한 프린터기, 스케너, 프로젝터 등 디지털기기를 추가적으로 설치하는 것이 중요하다. 일곱째 , 스터디 공간의 사용율을 높이려면 학생들에게 스터디 공간에 대한 자세한 공식적인 정보 위치 , 운영 시간 , 예약 시스템 등 를 공지할 필요가 있다 . 거의 모든 학생들은 대학 내 스터디 공간이 있음을 알고 있었으나 이는 주로 친구나 선배를 통해서였고 대학 웹사이트 등의 정보는 부족함을 확인하였다 . 결론적으로 , 대학 내 스터디 공간은 다른 대학 시설들 못지 않게 중요한 공간이므로 젊은 세대의 요구와 관심사를 충족시킬 수 있도록 대학 내 스터디 공간을 신설 혹은 리모델링할 필요가 있다 . 따라서 본 연구에서는 이용 목적에 따라 개인학습공간과 그룹학습공간을 분리하고 , 제 3 의 공간 의 특성을 적용하여 스터디 공간을 계획할 것을 제시한다
One of the main needs of university students is to have comfortable spaces for individual or group study. With the change of increasing group assignment and collaborative learning in classrooms, it is important to figure out the needs for individual and group study by college student...
One of the main needs of university students is to have comfortable spaces for individual or group study. With the change of increasing group assignment and collaborative learning in classrooms, it is important to figure out the needs for individual and group study by college students. However, it is often to observe that students do not study in university but go outside campuses for study in such places as caf é . With so called millennium generations or Y generations as main student body who are versatile in d igital tools and collaborative learning, current universities need to understand students study behaviors and needs for study facilities in order to provide better study environment for students success. The purpose of this study is to provide design dir ection through identifying university students study behaviors, students satisfaction and needs for study sp ace by adopting the concept of the 3rd place ’’. Ray Oldenb urg's concept of the 3rd place refers to public places such as caf é or libraries wher e people gather outside their home(the 1st place) and workplace(the 2nd place). Through literature review of previous research, 5 characteristics of the 3rd place for study spaces( communication ’’, comfort ’’, safety ’’, playfulness and accessibility ’’) an d the 4 physical characteristics( physical characteristics and interior environment ’’, facility ’’, convenience ’’, psychological environment ’’) for design of study spaces were identified and developed into a survey instrument. To evaluate physical characteristics of study space, total 28 study spaces in Kyung Hee University were visited; and as a result, five prototypes of study space( Close ’’, Mix ’’, Private ’’, Group ’’, Open Space types) were presented in this study. Total 130 students of Kyung Hee University participated in the survey questionnaire. The questionnaire used in this study comprises of five parts: (1) basic characteristics of part icipants such as gender, nationality, college belonged, school year, and residence type; (2) use pattern of current study space in university; (3) satisfaction to the current study space in university and perception of the importance of characteristics of study space in university; (4) preference for study space type among the 5 proposed types; and (5) p erception of the importance of the 3rd place characteristics applying to the study space. The results of this study are as follows First, it revealed that students use the study spaces for two main purposes: for individual study and for study in groups. Therefore, the university study spaces must meet these two goals. It is necessary to pay attention to the design of these two types of study spaces in unive rsity. Second, in this study through an analysis of 28 study spaces, five types of university study spaces were proposed. A mong these, students chose the Private and Open Space types most appropriate for study . Students considered that the Private type study space is more suitable for ind ividual study, and the type of Open Space type is more suitable for group study. However, preference for Mix and Close types were also high; it seems students want diverse types of study space in university. Therefore, it is advisable to design of study spaces in universities need to meet diverse students needs. Third, students reported that university does not have enough number of spaces for group activities. Therefore, students used to use caf é outside cam pus for group study. Students listed followings reasons for not using campus study spaces: inconvenience of university study spaces, and preference for free and friendly atmosphere of caf é outside campus for study. Thus, if the characteristics of the the 3rd space ’’, such as a cafe, are appropriately applied to the current study spaces at the university, it can be turned into a space that can meet the needs of modern students. In addition, the study space in university should provide services for group stud y, such as whiteboard, projector, conference table, etc. Fourth, location with easy access and longer opening hours are also important aspects to consider for study space design. Study spaces in university should be open for 24 hours a day, at least for th e period of exams. Also, it is advisable to incorporate services for food and drinks close to study spaces or inside them and give autonomy for students to rearrange furniture layout fit to individual or group study as such autonomy can allow students to f eel more comfort in the study space. Fifth, students prefer a comfortable and easy atmosphere that would not put pressure on them, so it is necessary to provide comfortable interior atmosphere with proper interior design. Providing comfortable furniture for groups, large tables, high-quality artificial lighting controllable by individual per needs, and daylighting and view through windows are the important elements mentioned by students. Sixth, as use of digital technology and internet is indispensable in everyday life, including studying and preparing assignments, study spaces in universities should be equipped with stable connections to the internet, enough outlets, and other supporting devices, such as printer, scanner, and projectors. Seventh, in order to increase the usage of university space spaces, detailed information about these spaces should be posted and promoted through internet homepage or other means. Many students are aware of the presence of study spaces in the university through word of mouth rather than official information posted in university website. Official information about the study spaces such as location, hours of operation, reservation systems should be better informed. In conclusion, it can add that universities should not only provide quality of education but also good appropriate study spaces for students to feel comfortable and eager to study. University study spaces play an essential role in student success like other university facilitie s; and thus, there is strong need to pay attention to its design direction. To meet the needs and interests of Y generations, it will be necessary to newly establish or remodel current study spaces in university by applying characteristics of the 3rd plac e ’’. Therefore, this study suggests the design direction for university study spaces need to incorpor ate the characteristics of the the 3rd space so that the learning atmosphere will meet diverse and changing needs of students, who are Y generations.
One of the main needs of university students is to have comfortable spaces for individual or group study. With the change of increasing group assignment and collaborative learning in classrooms, it is important to figure out the needs for individual and group study by college students. However, it is often to observe that students do not study in university but go outside campuses for study in such places as caf é . With so called millennium generations or Y generations as main student body who are versatile in d igital tools and collaborative learning, current universities need to understand students study behaviors and needs for study facilities in order to provide better study environment for students success. The purpose of this study is to provide design dir ection through identifying university students study behaviors, students satisfaction and needs for study sp ace by adopting the concept of the 3rd place ’’. Ray Oldenb urg's concept of the 3rd place refers to public places such as caf é or libraries wher e people gather outside their home(the 1st place) and workplace(the 2nd place). Through literature review of previous research, 5 characteristics of the 3rd place for study spaces( communication ’’, comfort ’’, safety ’’, playfulness and accessibility ’’) an d the 4 physical characteristics( physical characteristics and interior environment ’’, facility ’’, convenience ’’, psychological environment ’’) for design of study spaces were identified and developed into a survey instrument. To evaluate physical characteristics of study space, total 28 study spaces in Kyung Hee University were visited; and as a result, five prototypes of study space( Close ’’, Mix ’’, Private ’’, Group ’’, Open Space types) were presented in this study. Total 130 students of Kyung Hee University participated in the survey questionnaire. The questionnaire used in this study comprises of five parts: (1) basic characteristics of part icipants such as gender, nationality, college belonged, school year, and residence type; (2) use pattern of current study space in university; (3) satisfaction to the current study space in university and perception of the importance of characteristics of study space in university; (4) preference for study space type among the 5 proposed types; and (5) p erception of the importance of the 3rd place characteristics applying to the study space. The results of this study are as follows First, it revealed that students use the study spaces for two main purposes: for individual study and for study in groups. Therefore, the university study spaces must meet these two goals. It is necessary to pay attention to the design of these two types of study spaces in unive rsity. Second, in this study through an analysis of 28 study spaces, five types of university study spaces were proposed. A mong these, students chose the Private and Open Space types most appropriate for study . Students considered that the Private type study space is more suitable for ind ividual study, and the type of Open Space type is more suitable for group study. However, preference for Mix and Close types were also high; it seems students want diverse types of study space in university. Therefore, it is advisable to design of study spaces in universities need to meet diverse students needs. Third, students reported that university does not have enough number of spaces for group activities. Therefore, students used to use caf é outside cam pus for group study. Students listed followings reasons for not using campus study spaces: inconvenience of university study spaces, and preference for free and friendly atmosphere of caf é outside campus for study. Thus, if the characteristics of the the 3rd space ’’, such as a cafe, are appropriately applied to the current study spaces at the university, it can be turned into a space that can meet the needs of modern students. In addition, the study space in university should provide services for group stud y, such as whiteboard, projector, conference table, etc. Fourth, location with easy access and longer opening hours are also important aspects to consider for study space design. Study spaces in university should be open for 24 hours a day, at least for th e period of exams. Also, it is advisable to incorporate services for food and drinks close to study spaces or inside them and give autonomy for students to rearrange furniture layout fit to individual or group study as such autonomy can allow students to f eel more comfort in the study space. Fifth, students prefer a comfortable and easy atmosphere that would not put pressure on them, so it is necessary to provide comfortable interior atmosphere with proper interior design. Providing comfortable furniture for groups, large tables, high-quality artificial lighting controllable by individual per needs, and daylighting and view through windows are the important elements mentioned by students. Sixth, as use of digital technology and internet is indispensable in everyday life, including studying and preparing assignments, study spaces in universities should be equipped with stable connections to the internet, enough outlets, and other supporting devices, such as printer, scanner, and projectors. Seventh, in order to increase the usage of university space spaces, detailed information about these spaces should be posted and promoted through internet homepage or other means. Many students are aware of the presence of study spaces in the university through word of mouth rather than official information posted in university website. Official information about the study spaces such as location, hours of operation, reservation systems should be better informed. In conclusion, it can add that universities should not only provide quality of education but also good appropriate study spaces for students to feel comfortable and eager to study. University study spaces play an essential role in student success like other university facilitie s; and thus, there is strong need to pay attention to its design direction. To meet the needs and interests of Y generations, it will be necessary to newly establish or remodel current study spaces in university by applying characteristics of the 3rd plac e ’’. Therefore, this study suggests the design direction for university study spaces need to incorpor ate the characteristics of the the 3rd space so that the learning atmosphere will meet diverse and changing needs of students, who are Y generations.
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