음악통합수업을 위하여 중학교 14종의 음악교과서, 9종의 국어교과서, 8종의 역사교과서를 분석하여, 음악교과서 국악감상영역의 악곡과 관련 있는 내용을 조사한 결과, 관련성이 가장 많은 부분은 관련성이 가장 많은 부분은 <여민락>과 <판소리>로 분석되었다.
<여민락>과 <판소리>에 관한 교과는 음악교과서와 국어교과서, 역사교과서에 공통으로 나타나고 있음을 알 수 있다.
이를 바탕으로 음악통합수업이 가능한 부분은 첫째로, 음악교과서의 <여민락>과 국어교과서의 <...
음악통합수업을 위하여 중학교 14종의 음악교과서, 9종의 국어교과서, 8종의 역사교과서를 분석하여, 음악교과서 국악감상영역의 악곡과 관련 있는 내용을 조사한 결과, 관련성이 가장 많은 부분은 관련성이 가장 많은 부분은 <여민락>과 <판소리>로 분석되었다.
<여민락>과 <판소리>에 관한 교과는 음악교과서와 국어교과서, 역사교과서에 공통으로 나타나고 있음을 알 수 있다.
이를 바탕으로 음악통합수업이 가능한 부분은 첫째로, 음악교과서의 <여민락>과 국어교과서의 <한글창제>, 역사교과서의 <훈민정음과 용비어천가> 둘째로, 음악교과서의 <판소리>, 국어교과서의 <한글소설 춘향전>, 역사교과서의 <조선후기 서민문화의 판소리>를 선정하고, 음악교과서 지도서와 국어교과서 지도서 그리고 역사교과서 지도서를 분석하여 음악교과서의 <여민락>과 <판소리>를 음악통합수업의 방법으로 연구하였다.
각 교과서를 분석한 결과 통합수업을 위한 교과내용을 각 교과서 저자들이 공유하여야 한다는 점이다.
음악통합수업을 위하여 중학교 14종의 음악교과서, 9종의 국어교과서, 8종의 역사교과서를 분석하여, 음악교과서 국악감상영역의 악곡과 관련 있는 내용을 조사한 결과, 관련성이 가장 많은 부분은 관련성이 가장 많은 부분은 <여민락>과 <판소리>로 분석되었다.
<여민락>과 <판소리>에 관한 교과는 음악교과서와 국어교과서, 역사교과서에 공통으로 나타나고 있음을 알 수 있다.
이를 바탕으로 음악통합수업이 가능한 부분은 첫째로, 음악교과서의 <여민락>과 국어교과서의 <한글창제>, 역사교과서의 <훈민정음과 용비어천가> 둘째로, 음악교과서의 <판소리>, 국어교과서의 <한글소설 춘향전>, 역사교과서의 <조선후기 서민문화의 판소리>를 선정하고, 음악교과서 지도서와 국어교과서 지도서 그리고 역사교과서 지도서를 분석하여 음악교과서의 <여민락>과 <판소리>를 음악통합수업의 방법으로 연구하였다.
각 교과서를 분석한 결과 통합수업을 위한 교과내용을 각 교과서 저자들이 공유하여야 한다는 점이다.
As a result of analyzing musical textbooks of 14 kinds of music textbooks, 9 kinds of Korean textbooks, and 8 kinds of history textbooks for music integration lesson, contents related to music in the music textbook, Korean music appreciation area, The most part was analyzed as and .
It can be s...
As a result of analyzing musical textbooks of 14 kinds of music textbooks, 9 kinds of Korean textbooks, and 8 kinds of history textbooks for music integration lesson, contents related to music in the music textbook, Korean music appreciation area, The most part was analyzed as and .
It can be seen that the curriculum on and is common to music textbooks, Korean textbooks, and history textbooks.
Based on this, it is possible to integrate music First of all, music textbook , Korean language textbook , history textbook and Secondly, we selected of music textbooks, of Korean textbooks, of history textbooks, We analyzed music instruction manuals, Korean language instruction manuals, and history instruction manuals, and studied the and of music textbooks as a method of integrated music instruction.
As a result of analyzing each textbook, contents of the textbook for the integrated class should be shared by the authors of each textbook.
As a result of analyzing musical textbooks of 14 kinds of music textbooks, 9 kinds of Korean textbooks, and 8 kinds of history textbooks for music integration lesson, contents related to music in the music textbook, Korean music appreciation area, The most part was analyzed as and .
It can be seen that the curriculum on and is common to music textbooks, Korean textbooks, and history textbooks.
Based on this, it is possible to integrate music First of all, music textbook , Korean language textbook , history textbook and Secondly, we selected of music textbooks, of Korean textbooks, of history textbooks, We analyzed music instruction manuals, Korean language instruction manuals, and history instruction manuals, and studied the and of music textbooks as a method of integrated music instruction.
As a result of analyzing each textbook, contents of the textbook for the integrated class should be shared by the authors of each textbook.
주제어
#Integrated class music Korean language history connection appreciation Yeominrak Pansori 통합수업 음악 국어 역사 연계 감상 여민락 판소리
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.