염색시술 실태조사에 따른 헤어디자이너의 염색컬러 컨설팅이 고객만족도에 미치는 영향 The Effect of Dye consulting on Customer Satisfaction by Hair Desighners color According to the Survey on the Status of Dyeing원문보기
미(美)에 대한 욕망은 변하지 않는 인간의 기본 욕구이다. 아름다워 지기 위해서는 많은 방법이 있겠지만 그중에서 모발염색은 비용대비 고객만족도가 높은 효율적인 방법 중 하나이다. 본 연구는 염색시술 실태조사에 따른 헤어디자이너의 염색컬러 컨설팅이 고객만족도에 미치는 영향을 연구 실시하였다. 염색시술 실태조사를 위해 서울 및 경기도에 거주하며 염색시술 경험이 있는 성인 147명을 대상으로 자기 보고형 설문지 형식으로 기록하게 하였다. 완성되면 바로 회수하는 유의 표집(purposivesampling)을 실행하였다. 헤어디자이너의 컨설팅이 고객만족도에 미치는 영향을 연구하기 위한 실험으로는 실험군과 비교군 각 17명씩 선정하였다. 실험군은 실험 처치(헤어디자이너 염색 컨설팅 및 시술) 후 설문조사를 실시하였고, 비교군은 실험 처치 없이 염색시술 후 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 염색은 94.9%가 헤어숍에서 하는 것으로 나타났고, 5.1%는 홈 케어를 한다고 응답했다. 둘째, 염색장소를 선택하는 이유는 인지도가 46.% 로 가장 높았고, 주위 권유와 위치의 편리성이 동일하게 19.2%이었다. 정직한 가격은 15.1%로 낮았다. 셋째, 염색주기는 고루 분포되었는데 3개월~5개월이 35.9%로 가장 많았고, 2개월이 30.3%, 1개월 마다 염색을 한다는 응답자가 21.4%, 그리고 6개월 이상이 12.4%이었다. 넷째, 염색시술시 고려하는 사항으로 응답자의 47.8%가 시술자의 전문성이라고 응답했고 그 다음이 모발의 손상도 25.7%이었다. 그 외에도 가격의 적정성과 최신유행 트렌드컬러 의견이 각각 13.2%씩 있었다. 다섯째, 염색시술에 대한 정보는 과반수이상인 53.6%가 인터넷 정보를 통해 얻는다고 답변했고, 주위의 추천도 42.8%를 차지했다. 여섯째, 염색컬러를 선택할 때 기준은 디자이너의 권유가 49.6%, 본인의 선정이 41.7%로 비슷한 비율을 보였고, 친구들의 권유도 8.6%이었다. 일곱째, 염색시술 시 가장 신경이 쓰이는부분이 무엇인가에 대한 질문에 조화로움 이라는 응답이 39.1%로 가장 많았고, 컬러의 ...
미(美)에 대한 욕망은 변하지 않는 인간의 기본 욕구이다. 아름다워 지기 위해서는 많은 방법이 있겠지만 그중에서 모발염색은 비용대비 고객만족도가 높은 효율적인 방법 중 하나이다. 본 연구는 염색시술 실태조사에 따른 헤어디자이너의 염색컬러 컨설팅이 고객만족도에 미치는 영향을 연구 실시하였다. 염색시술 실태조사를 위해 서울 및 경기도에 거주하며 염색시술 경험이 있는 성인 147명을 대상으로 자기 보고형 설문지 형식으로 기록하게 하였다. 완성되면 바로 회수하는 유의 표집(purposivesampling)을 실행하였다. 헤어디자이너의 컨설팅이 고객만족도에 미치는 영향을 연구하기 위한 실험으로는 실험군과 비교군 각 17명씩 선정하였다. 실험군은 실험 처치(헤어디자이너 염색 컨설팅 및 시술) 후 설문조사를 실시하였고, 비교군은 실험 처치 없이 염색시술 후 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 염색은 94.9%가 헤어숍에서 하는 것으로 나타났고, 5.1%는 홈 케어를 한다고 응답했다. 둘째, 염색장소를 선택하는 이유는 인지도가 46.% 로 가장 높았고, 주위 권유와 위치의 편리성이 동일하게 19.2%이었다. 정직한 가격은 15.1%로 낮았다. 셋째, 염색주기는 고루 분포되었는데 3개월~5개월이 35.9%로 가장 많았고, 2개월이 30.3%, 1개월 마다 염색을 한다는 응답자가 21.4%, 그리고 6개월 이상이 12.4%이었다. 넷째, 염색시술시 고려하는 사항으로 응답자의 47.8%가 시술자의 전문성이라고 응답했고 그 다음이 모발의 손상도 25.7%이었다. 그 외에도 가격의 적정성과 최신유행 트렌드컬러 의견이 각각 13.2%씩 있었다. 다섯째, 염색시술에 대한 정보는 과반수이상인 53.6%가 인터넷 정보를 통해 얻는다고 답변했고, 주위의 추천도 42.8%를 차지했다. 여섯째, 염색컬러를 선택할 때 기준은 디자이너의 권유가 49.6%, 본인의 선정이 41.7%로 비슷한 비율을 보였고, 친구들의 권유도 8.6%이었다. 일곱째, 염색시술 시 가장 신경이 쓰이는부분이 무엇인가에 대한 질문에 조화로움 이라는 응답이 39.1%로 가장 많았고, 컬러의 선명도 28.3%, 모발의 손상도 25.4%, 타인의 시선 7.2%순이었다. 선호하는 주 염색 색상 계열은 자연스러운 갈색이 40.3%로 가장 높았고, 기분에 따라 다르다는 응답과 에쉬가 각각 23.0%를 차지했다. 그외에도 매트 5.8%, 붉은색 계열 4.3%, 유행하는 색 3.6%이었다. 실험군과 비교군의 각 항목별 사후점수를 살펴보면, 첫째, 염색시술 만족도 중 자기만족, 비용만족, 컬러만족, 서비스만족 항목은 비교군의 사후점수보다 실험군의 점수가 높았다. 그리고 염색시술 후 만족도 중 불만족은 비교군의 사후점수가 실험군의 점수보다 높았다. 이는 헤어디자이너의 염색 컨설팅 후 시술한 경우 자기만족감이나 비용에 대한 만족감, 컬러에 대한 만족감, 그리고 서비스에 대한 만족감이 더 높음을 의미하는 반면, 불만족은 감소될 수 있음으로 해석할 수 있다. 둘째, 염색시술 시 헤어디자이너가 해주는 염색 컨설팅에 참여할 의향이 있는가에 대해 염색 컨설팅을 받지 않고 시술 받은 비교군의 평균 점수가 실험군보다 높았다. 마지막으로 고객충성도의 하위 요소인 재방문의도와 구전의도 모두 실험군이 비교군보다 높았다. 그러나, 사후조사 분석 결과 염색시술 후 만족도, 헤어디자이너 염색 컨설팅 참여 의사, 고객충성도 모두 유의한 차이가 없 었다. 즉, 헤어디자이너의 염색 컨설팅이 염색시술 후 만족도나 고객 충성도 증진 등에 통계적으로 유의미한 효과를 나타내지는 못했다. 따라서 본 연구자는 고객의 만족도와 재방문유도를 높이기 위해 시대적 트렌드컬러에 따른 고객니즈에 맞는 염색테크닉의 기술 개발에 대한 연구가 필요하며, SNS등 다양한 정보로 다가오는 고객을 위한 신뢰보장을 보다 다각화된 헤어 염색컬러 시장성에 헤어전문가들의 전문성이 본 논문을 통해 더욱 요구됨을 시사한다.
미(美)에 대한 욕망은 변하지 않는 인간의 기본 욕구이다. 아름다워 지기 위해서는 많은 방법이 있겠지만 그중에서 모발염색은 비용대비 고객만족도가 높은 효율적인 방법 중 하나이다. 본 연구는 염색시술 실태조사에 따른 헤어디자이너의 염색컬러 컨설팅이 고객만족도에 미치는 영향을 연구 실시하였다. 염색시술 실태조사를 위해 서울 및 경기도에 거주하며 염색시술 경험이 있는 성인 147명을 대상으로 자기 보고형 설문지 형식으로 기록하게 하였다. 완성되면 바로 회수하는 유의 표집(purposivesampling)을 실행하였다. 헤어디자이너의 컨설팅이 고객만족도에 미치는 영향을 연구하기 위한 실험으로는 실험군과 비교군 각 17명씩 선정하였다. 실험군은 실험 처치(헤어디자이너 염색 컨설팅 및 시술) 후 설문조사를 실시하였고, 비교군은 실험 처치 없이 염색시술 후 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 염색은 94.9%가 헤어숍에서 하는 것으로 나타났고, 5.1%는 홈 케어를 한다고 응답했다. 둘째, 염색장소를 선택하는 이유는 인지도가 46.% 로 가장 높았고, 주위 권유와 위치의 편리성이 동일하게 19.2%이었다. 정직한 가격은 15.1%로 낮았다. 셋째, 염색주기는 고루 분포되었는데 3개월~5개월이 35.9%로 가장 많았고, 2개월이 30.3%, 1개월 마다 염색을 한다는 응답자가 21.4%, 그리고 6개월 이상이 12.4%이었다. 넷째, 염색시술시 고려하는 사항으로 응답자의 47.8%가 시술자의 전문성이라고 응답했고 그 다음이 모발의 손상도 25.7%이었다. 그 외에도 가격의 적정성과 최신유행 트렌드컬러 의견이 각각 13.2%씩 있었다. 다섯째, 염색시술에 대한 정보는 과반수이상인 53.6%가 인터넷 정보를 통해 얻는다고 답변했고, 주위의 추천도 42.8%를 차지했다. 여섯째, 염색컬러를 선택할 때 기준은 디자이너의 권유가 49.6%, 본인의 선정이 41.7%로 비슷한 비율을 보였고, 친구들의 권유도 8.6%이었다. 일곱째, 염색시술 시 가장 신경이 쓰이는부분이 무엇인가에 대한 질문에 조화로움 이라는 응답이 39.1%로 가장 많았고, 컬러의 선명도 28.3%, 모발의 손상도 25.4%, 타인의 시선 7.2%순이었다. 선호하는 주 염색 색상 계열은 자연스러운 갈색이 40.3%로 가장 높았고, 기분에 따라 다르다는 응답과 에쉬가 각각 23.0%를 차지했다. 그외에도 매트 5.8%, 붉은색 계열 4.3%, 유행하는 색 3.6%이었다. 실험군과 비교군의 각 항목별 사후점수를 살펴보면, 첫째, 염색시술 만족도 중 자기만족, 비용만족, 컬러만족, 서비스만족 항목은 비교군의 사후점수보다 실험군의 점수가 높았다. 그리고 염색시술 후 만족도 중 불만족은 비교군의 사후점수가 실험군의 점수보다 높았다. 이는 헤어디자이너의 염색 컨설팅 후 시술한 경우 자기만족감이나 비용에 대한 만족감, 컬러에 대한 만족감, 그리고 서비스에 대한 만족감이 더 높음을 의미하는 반면, 불만족은 감소될 수 있음으로 해석할 수 있다. 둘째, 염색시술 시 헤어디자이너가 해주는 염색 컨설팅에 참여할 의향이 있는가에 대해 염색 컨설팅을 받지 않고 시술 받은 비교군의 평균 점수가 실험군보다 높았다. 마지막으로 고객충성도의 하위 요소인 재방문의도와 구전의도 모두 실험군이 비교군보다 높았다. 그러나, 사후조사 분석 결과 염색시술 후 만족도, 헤어디자이너 염색 컨설팅 참여 의사, 고객충성도 모두 유의한 차이가 없 었다. 즉, 헤어디자이너의 염색 컨설팅이 염색시술 후 만족도나 고객 충성도 증진 등에 통계적으로 유의미한 효과를 나타내지는 못했다. 따라서 본 연구자는 고객의 만족도와 재방문유도를 높이기 위해 시대적 트렌드컬러에 따른 고객니즈에 맞는 염색테크닉의 기술 개발에 대한 연구가 필요하며, SNS등 다양한 정보로 다가오는 고객을 위한 신뢰보장을 보다 다각화된 헤어 염색컬러 시장성에 헤어전문가들의 전문성이 본 논문을 통해 더욱 요구됨을 시사한다.
The desire for beauty is a basic human need that remains unchanged. There are many ways to become beautiful but among that, hair dyeing could be one of the most efficient ways to become beautiful and satisfy the customers. In this study, the consulting of hairdressers according to the chromosome...
The desire for beauty is a basic human need that remains unchanged. There are many ways to become beautiful but among that, hair dyeing could be one of the most efficient ways to become beautiful and satisfy the customers. In this study, the consulting of hairdressers according to the chromosomes survey is based on customer satisfaction. Two surveys were conducted to study the impact. The survey was conducted on the people who lives in Seoul and Gyeonggi-do. The study was conducted on 150 adults who had experience in dyeing procedures. The questionnaire is self-reported. We used a "purposivesampling" that retrieves the questionnaire immediately after it has been completed All. The follow-up questionnaire was selected by 17 people each from the experimental group and the comparison group. Eliminate the Experiment After (head designer dyeing consulting and treatment), we conducted a post-survey, and the comparison groups Post-survey was conducted after dyeing without experimental treatment. The results of this study are summarized as follows. First, it turns out 94.9 percent of the hair salons do it at hair shops, and 5.1 percent do home care. Second, the reason for choosing the dyeing site due to the highest recognition accounted for 46%, due to the recommendation of nearby people 19.2% and due to the convenience of location accounted for 19.2%. Honest prices were low at 15.1 percent. Three. the dyeing cycle is evenly distributed, with 35.9% for 3 months to 5 months, and 2 months 30.3%, 21.4% of respondents said they dye their hair every month, and 12.4% said they dye their hair after more than six months. Fourth, the factors to consider when dyeing the hair 47.8% of the respondents said it is the professionalism of the procedure and the next 25.7% said by the damage on hair. Other than that, the reasonable price and opinions of new trend colors, each accounted for 13.2%. Fifth, information on dyeing procedures majority of 53.6 percent answered that they get the information from the Internet, and the recommendations of people nearby accounted for 42.8%. Sixth, criteria of choosing dye color were mainly due to the recommendation of the hair designers by 49.6% and choosing a dye color by own will accounted for 41.7% and by the recommendation from friends accounted for 8.6%. Seventh, when questioned what is the most nerve-wracking part of the dyeing procedure, majority of 39.1% said harmonization, 28.3% said clearness of color, 25.4% damage on hair and 7.2% said gaze of other people. The most preferred dyeing color was brown by 40.3% as the highest point, and each depending on the mood of that day and Ash colors accounted for 23.%. Other than that Matt colors were 5.8%, Red color lines 4.3% and trendy colors were 3.6%. As you look at the post-score scores for each item of Experimental and Comparative Group, self-satisfaction, cost-satisfaction, color-satisfaction and service-satisfact ion during dyeing procedure, the scores of the experimental group were higher than those of the comparison group. Among the satisfaction after the dyeing procedure, the comparison group had higher post-score on dissatisfaction score than the experimental group. This means after p r o g r e s s i n g t h e h a i r d y e i n g c o u n s e l i n g w i t h h a i r d e s i g n e r s , self-satisfaction, price-satisfaction, color-satisfaction and service-satisfac tion are likely to increase while the dissatisfaction scores are likey to go down. Are you willing to participate in dyeing consulting by hair designers for dyeing? The average score of the comparison group treated without consulting on dyeing were higher than that of the experimental group. As a conclusion, experimental group had higher scores on revist intention and word of mout intention which are subfactor of customer loyalty than the comparison group. However after the experiment on both group, the post-mortem analysis did not showed statistically significant difference on satisfaction after dyeing procedures,
The desire for beauty is a basic human need that remains unchanged. There are many ways to become beautiful but among that, hair dyeing could be one of the most efficient ways to become beautiful and satisfy the customers. In this study, the consulting of hairdressers according to the chromosomes survey is based on customer satisfaction. Two surveys were conducted to study the impact. The survey was conducted on the people who lives in Seoul and Gyeonggi-do. The study was conducted on 150 adults who had experience in dyeing procedures. The questionnaire is self-reported. We used a "purposivesampling" that retrieves the questionnaire immediately after it has been completed All. The follow-up questionnaire was selected by 17 people each from the experimental group and the comparison group. Eliminate the Experiment After (head designer dyeing consulting and treatment), we conducted a post-survey, and the comparison groups Post-survey was conducted after dyeing without experimental treatment. The results of this study are summarized as follows. First, it turns out 94.9 percent of the hair salons do it at hair shops, and 5.1 percent do home care. Second, the reason for choosing the dyeing site due to the highest recognition accounted for 46%, due to the recommendation of nearby people 19.2% and due to the convenience of location accounted for 19.2%. Honest prices were low at 15.1 percent. Three. the dyeing cycle is evenly distributed, with 35.9% for 3 months to 5 months, and 2 months 30.3%, 21.4% of respondents said they dye their hair every month, and 12.4% said they dye their hair after more than six months. Fourth, the factors to consider when dyeing the hair 47.8% of the respondents said it is the professionalism of the procedure and the next 25.7% said by the damage on hair. Other than that, the reasonable price and opinions of new trend colors, each accounted for 13.2%. Fifth, information on dyeing procedures majority of 53.6 percent answered that they get the information from the Internet, and the recommendations of people nearby accounted for 42.8%. Sixth, criteria of choosing dye color were mainly due to the recommendation of the hair designers by 49.6% and choosing a dye color by own will accounted for 41.7% and by the recommendation from friends accounted for 8.6%. Seventh, when questioned what is the most nerve-wracking part of the dyeing procedure, majority of 39.1% said harmonization, 28.3% said clearness of color, 25.4% damage on hair and 7.2% said gaze of other people. The most preferred dyeing color was brown by 40.3% as the highest point, and each depending on the mood of that day and Ash colors accounted for 23.%. Other than that Matt colors were 5.8%, Red color lines 4.3% and trendy colors were 3.6%. As you look at the post-score scores for each item of Experimental and Comparative Group, self-satisfaction, cost-satisfaction, color-satisfaction and service-satisfact ion during dyeing procedure, the scores of the experimental group were higher than those of the comparison group. Among the satisfaction after the dyeing procedure, the comparison group had higher post-score on dissatisfaction score than the experimental group. This means after p r o g r e s s i n g t h e h a i r d y e i n g c o u n s e l i n g w i t h h a i r d e s i g n e r s , self-satisfaction, price-satisfaction, color-satisfaction and service-satisfac tion are likely to increase while the dissatisfaction scores are likey to go down. Are you willing to participate in dyeing consulting by hair designers for dyeing? The average score of the comparison group treated without consulting on dyeing were higher than that of the experimental group. As a conclusion, experimental group had higher scores on revist intention and word of mout intention which are subfactor of customer loyalty than the comparison group. However after the experiment on both group, the post-mortem analysis did not showed statistically significant difference on satisfaction after dyeing procedures,
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