육군은 2017년도에 조리부사관 교육훈련과정에 NCS 도입을 추진하였다. 그러나 학습모듈의 미흡, 현장훈련(OJT)시간 부족, 교육시설 및 장비 미흡 등 일부 미흡사항이 식별되어 육본 및 관계 전문기관의 도움과 관련 교관들의 노력으로 마침내 NCS 기반 교육훈련 편성기준에 부합하게 되어 2018년부터 NCS 교육훈련을 도입하여 시행하고 있다. 또한, 육군에서는 2019년까지 직책 및 능력단위별로 직무기술서와 학습모듈을 준비하고 2022년까지 육군 전 부대 교육훈련 및 부대 운영에 NCS 도입을 목표로 기능 및 제대별로 직무를 표준화하고 NCS 능력 단위화하기 위하여 직무기술서 작성 및 학습모듈 준비, 직무기술서 활용 ...
육군은 2017년도에 조리부사관 교육훈련과정에 NCS 도입을 추진하였다. 그러나 학습모듈의 미흡, 현장훈련(OJT)시간 부족, 교육시설 및 장비 미흡 등 일부 미흡사항이 식별되어 육본 및 관계 전문기관의 도움과 관련 교관들의 노력으로 마침내 NCS 기반 교육훈련 편성기준에 부합하게 되어 2018년부터 NCS 교육훈련을 도입하여 시행하고 있다. 또한, 육군에서는 2019년까지 직책 및 능력단위별로 직무기술서와 학습모듈을 준비하고 2022년까지 육군 전 부대 교육훈련 및 부대 운영에 NCS 도입을 목표로 기능 및 제대별로 직무를 표준화하고 NCS 능력 단위화하기 위하여 직무기술서 작성 및 학습모듈 준비, 직무기술서 활용 효과 평가, 직무표준화관리체계 구축 등을 추진하고 있다. 그런데 아쉽게도 지금까지 軍 교육훈련에 NCS 도입 관련 효과성과 효율성을 분석한 연구논문은 찾기가 어려웠다. 따라서, 현시점이 軍 교육훈련에 NCS 도입의 학습만족도와 학업성취도 평가의 적기라고 사료된다. 유의미한 평가결과가 도출된다면 앞으로 軍에서 NCS 전군 확대 도입 시 사전에 문제점을 식별하고 보완하는 체계구축의 기준이 될 것으로 예상된다. 따라서, 본 연구의 목적은 육군 조리부사관을 대상으로 하는 NCS 도입에 따른 교육훈련 환경변화요인을 분석하고, 각 요인별로 육군군수학교 또는 민간조리교육기관(학교 및 학원)에서 조리교육을 수강한자와 비수강한자 두 집단으로 나누어 NCS 기반 교육환경이 학습만족도에 미치는 영향, 교육환경이 학업성취도에 미치는 영향, 학습만족도를 매개로 하여 학업성취도에 미치는 영향을 평가해 봄으로써 향후 NCS 학습모듈, 교육의 제반 환경 등 교육과정 운영을 보완하는 기준자료를 제공함은 물론, 軍內 교육훈련과정에 NCS 도입의 당위성을 확인하고자 하는데 있다. 본 연구를 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, NCS 수강집단과 비수강집단 모두 교육환경이 학습만족도에 통계적으로 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 집단 변인 간 영향관계를 비교해 보면, NCS를 수강한 집단에서 교육환경의 변화에 따른 학습만족도의 변화가 NCS를 비수강한 집단보다 더 크게 나타난다고 볼 수 있다. 또한 교육환경의 하위요인은 NCS 수강여부에 상관없이 학습만족도에 통계적으로 유의한 양(+)의 영향을 주었다. 교육환경의 하위요인이 학습만족도에 미치는 영향은 NCS를 수강한 집단에서는 실습환경이, NCS 비수강자 집단에서는 교육구성과 실습환경이 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 교육환경이 학업성취도에 미치는 영향은 NCS 수강 및 비수강집단 모두 통계적으로 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 두 집단의 차이는 미미하였다. 다만, NCS를 수강한 집단에서는 교육환경의 하위요인 중 교관역량 만이 일관되게 학업성취도 각 하위영역에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 실습환경은 경계수준의 유의성이 나타났고, 교육구성은 그 영향이 유의하지 않았다. 반면, NCS 비수강자 집단에서는 교육환경의 하위요인 모두가 학업성취도 하위요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모든 하위변인에서 실습환경이 일관되게 유의한 영향을 미치는 것으로 평가되었다. 셋째, 학습만족도가 학업성취도에 미치는 영향은 유의한 양(+)의 영향을 미치지만 다소 작게 나타났다(0.353). 넷째, 교육환경과 학업성취도 사이에서 학습만족도는 사이에서 학습만족도의 매개효과는 NCS 수강자 집단의 경우, 교육환경이 학습만족도를 매개하여 학업성취도에 미치는 영향이 NCS 비수강자 집단과 비교하여 학습만족도를 매개하여 학업성취도에 미치는 간접효과가 더 크게 나타나고 있어 NCS 수강자 집단에서 더 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 평가되었다(0.471 vs. 0.325). 결국, 軍 NCS 도입이 학습만족도와 학업성취도에 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, NCS의 수강자 집단의 경우 학업성취도의 모든 하위변인에서 교관역량이 가장 크게 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 NCS 비수강자의 경우 실습환경이 가장 크게 영향을 미치는 것으로 평가되었다. 따라서, 軍 NCS 도입은 학습만족도와 학업성취도 제고에 효과가 있는 것으로 연구되었으며, 학습만족도를 높이기 위해서는 실무중심의 실습환경으로 개선, 첨단기술 기반의 교육 컨텐츠 및 프로그램 개발 등의 교육구성을 혁신해야 하며, 궁극적으로 학업성취도를 높이기 위해서는 무엇보다도 교관(강사)의 전문성 향상과 교수능력, 실습지도 및 평가 능력의 향상이 중요함을 알 수 있었다. 본 연구의 한계점은 다음과 같다. 첫째, 軍에서 NCS 기반의 교육훈련이 2017년부터 도입되어 軍內 NCS 도입관련 선행연구의 부재로 민간부분의 선행연구를 기본으로 하되, 군 특성을 고려하여 독립변인을 軍 조리교육환경으로, 매개변인을 학습만족도로, 종속변인을 학업성취도로 구성하였지만 연구변인들의 조작적 정의와 측정도구의 구성에 어려움이 있었다. 둘째, 본 연구의 대상이 NCS 한식조리분야 조리부사관인 관계로 다른 분야 및 주특기과정에 일반화하기는 한계가 있을 것으로 사료된다. 셋째, 전문가 그룹(군내·외 전문가 그룹, 교관 및 강사, 현장교관 등)의 의견수렴이 되지 않아 심도있는 분석이 제한되었다. 넷째, NCS 도입의 궁극적인 목표는 현장실무능력 향상이라고 본다. 그러나, 본 연구에서는 軍에 NCS 도입기간이 짧아 우선적으로 軍內 NCS 도입이 교육생들의 학습만족도와 학업성취도 달성에 어떠한 영향관계가 있는지에 주안을 두고 연구하였으므로 현장 실무능력에 미치는 영향관계는 연구하지 못한 아쉬움이 있다. 향후 軍 NCS 도입 관련 연구자를 위한 제안은 다음과 같다. 첫째, 현재 매년 NCS 한식조리 능력단위가 수정⋅보완되고 있으므로 합리적인 軍 적용을 위해 보다 심층깊은 연구가 지속되기를 기대한다. 둘째, 본 연구는 NCS 한식조리분야, 조리부사관 필수보수 및 직무보수과정(급양관리관)의 교육훈련을 대상으로 하였기에 타 주특기 부사관과정에 일반화하여 적용하기에는 제한될 것으로 사료된다. 따라서, NCS 기반의 다른 주특기부사관과 비교연구를 통해 좀 더 일반적인 연구결과가 도출되었으면 한다. 셋째, 전문가 그룹에 대한 의견수렴 및 연구를 통해 軍內 NCS 도입 확대와 효과 제고를 위한 좀 더 심도 있는 논의가 필요하다. 넷째, 軍 NCS 도입을 위한 교육환경변화와 학습만족도, 학업성취도가 실무능력에 미치는 영향관계 연구와 병행하여 NCS내 직급별로 직무범위, 전문성 향상에 대한 연구로 확대되길 기대한다. 상기 연구의 한계점과 향후 연구과제에도 불구하고 본 연구의 의의는 軍 최초로 NCS 도입이 학업성취도에 미치는 영향 관계를 실증분석하여 軍 NCS 도입의 당위성을 확인했다는 점과 軍조리부사관을 대상으로 지금까지 운영실태를 평가한 결과를 토대로 측정도구의 일반화 및 실무능력 제고 방안 등의 문제를 제기하고 제도발전을 위한 정책적 제언을 했다는 것이다.
육군은 2017년도에 조리부사관 교육훈련과정에 NCS 도입을 추진하였다. 그러나 학습모듈의 미흡, 현장훈련(OJT)시간 부족, 교육시설 및 장비 미흡 등 일부 미흡사항이 식별되어 육본 및 관계 전문기관의 도움과 관련 교관들의 노력으로 마침내 NCS 기반 교육훈련 편성기준에 부합하게 되어 2018년부터 NCS 교육훈련을 도입하여 시행하고 있다. 또한, 육군에서는 2019년까지 직책 및 능력단위별로 직무기술서와 학습모듈을 준비하고 2022년까지 육군 전 부대 교육훈련 및 부대 운영에 NCS 도입을 목표로 기능 및 제대별로 직무를 표준화하고 NCS 능력 단위화하기 위하여 직무기술서 작성 및 학습모듈 준비, 직무기술서 활용 효과 평가, 직무표준화관리체계 구축 등을 추진하고 있다. 그런데 아쉽게도 지금까지 軍 교육훈련에 NCS 도입 관련 효과성과 효율성을 분석한 연구논문은 찾기가 어려웠다. 따라서, 현시점이 軍 교육훈련에 NCS 도입의 학습만족도와 학업성취도 평가의 적기라고 사료된다. 유의미한 평가결과가 도출된다면 앞으로 軍에서 NCS 전군 확대 도입 시 사전에 문제점을 식별하고 보완하는 체계구축의 기준이 될 것으로 예상된다. 따라서, 본 연구의 목적은 육군 조리부사관을 대상으로 하는 NCS 도입에 따른 교육훈련 환경변화요인을 분석하고, 각 요인별로 육군군수학교 또는 민간조리교육기관(학교 및 학원)에서 조리교육을 수강한자와 비수강한자 두 집단으로 나누어 NCS 기반 교육환경이 학습만족도에 미치는 영향, 교육환경이 학업성취도에 미치는 영향, 학습만족도를 매개로 하여 학업성취도에 미치는 영향을 평가해 봄으로써 향후 NCS 학습모듈, 교육의 제반 환경 등 교육과정 운영을 보완하는 기준자료를 제공함은 물론, 軍內 교육훈련과정에 NCS 도입의 당위성을 확인하고자 하는데 있다. 본 연구를 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, NCS 수강집단과 비수강집단 모두 교육환경이 학습만족도에 통계적으로 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 집단 변인 간 영향관계를 비교해 보면, NCS를 수강한 집단에서 교육환경의 변화에 따른 학습만족도의 변화가 NCS를 비수강한 집단보다 더 크게 나타난다고 볼 수 있다. 또한 교육환경의 하위요인은 NCS 수강여부에 상관없이 학습만족도에 통계적으로 유의한 양(+)의 영향을 주었다. 교육환경의 하위요인이 학습만족도에 미치는 영향은 NCS를 수강한 집단에서는 실습환경이, NCS 비수강자 집단에서는 교육구성과 실습환경이 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 교육환경이 학업성취도에 미치는 영향은 NCS 수강 및 비수강집단 모두 통계적으로 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 두 집단의 차이는 미미하였다. 다만, NCS를 수강한 집단에서는 교육환경의 하위요인 중 교관역량 만이 일관되게 학업성취도 각 하위영역에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 실습환경은 경계수준의 유의성이 나타났고, 교육구성은 그 영향이 유의하지 않았다. 반면, NCS 비수강자 집단에서는 교육환경의 하위요인 모두가 학업성취도 하위요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모든 하위변인에서 실습환경이 일관되게 유의한 영향을 미치는 것으로 평가되었다. 셋째, 학습만족도가 학업성취도에 미치는 영향은 유의한 양(+)의 영향을 미치지만 다소 작게 나타났다(0.353). 넷째, 교육환경과 학업성취도 사이에서 학습만족도는 사이에서 학습만족도의 매개효과는 NCS 수강자 집단의 경우, 교육환경이 학습만족도를 매개하여 학업성취도에 미치는 영향이 NCS 비수강자 집단과 비교하여 학습만족도를 매개하여 학업성취도에 미치는 간접효과가 더 크게 나타나고 있어 NCS 수강자 집단에서 더 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 평가되었다(0.471 vs. 0.325). 결국, 軍 NCS 도입이 학습만족도와 학업성취도에 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, NCS의 수강자 집단의 경우 학업성취도의 모든 하위변인에서 교관역량이 가장 크게 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 NCS 비수강자의 경우 실습환경이 가장 크게 영향을 미치는 것으로 평가되었다. 따라서, 軍 NCS 도입은 학습만족도와 학업성취도 제고에 효과가 있는 것으로 연구되었으며, 학습만족도를 높이기 위해서는 실무중심의 실습환경으로 개선, 첨단기술 기반의 교육 컨텐츠 및 프로그램 개발 등의 교육구성을 혁신해야 하며, 궁극적으로 학업성취도를 높이기 위해서는 무엇보다도 교관(강사)의 전문성 향상과 교수능력, 실습지도 및 평가 능력의 향상이 중요함을 알 수 있었다. 본 연구의 한계점은 다음과 같다. 첫째, 軍에서 NCS 기반의 교육훈련이 2017년부터 도입되어 軍內 NCS 도입관련 선행연구의 부재로 민간부분의 선행연구를 기본으로 하되, 군 특성을 고려하여 독립변인을 軍 조리교육환경으로, 매개변인을 학습만족도로, 종속변인을 학업성취도로 구성하였지만 연구변인들의 조작적 정의와 측정도구의 구성에 어려움이 있었다. 둘째, 본 연구의 대상이 NCS 한식조리분야 조리부사관인 관계로 다른 분야 및 주특기과정에 일반화하기는 한계가 있을 것으로 사료된다. 셋째, 전문가 그룹(군내·외 전문가 그룹, 교관 및 강사, 현장교관 등)의 의견수렴이 되지 않아 심도있는 분석이 제한되었다. 넷째, NCS 도입의 궁극적인 목표는 현장실무능력 향상이라고 본다. 그러나, 본 연구에서는 軍에 NCS 도입기간이 짧아 우선적으로 軍內 NCS 도입이 교육생들의 학습만족도와 학업성취도 달성에 어떠한 영향관계가 있는지에 주안을 두고 연구하였으므로 현장 실무능력에 미치는 영향관계는 연구하지 못한 아쉬움이 있다. 향후 軍 NCS 도입 관련 연구자를 위한 제안은 다음과 같다. 첫째, 현재 매년 NCS 한식조리 능력단위가 수정⋅보완되고 있으므로 합리적인 軍 적용을 위해 보다 심층깊은 연구가 지속되기를 기대한다. 둘째, 본 연구는 NCS 한식조리분야, 조리부사관 필수보수 및 직무보수과정(급양관리관)의 교육훈련을 대상으로 하였기에 타 주특기 부사관과정에 일반화하여 적용하기에는 제한될 것으로 사료된다. 따라서, NCS 기반의 다른 주특기부사관과 비교연구를 통해 좀 더 일반적인 연구결과가 도출되었으면 한다. 셋째, 전문가 그룹에 대한 의견수렴 및 연구를 통해 軍內 NCS 도입 확대와 효과 제고를 위한 좀 더 심도 있는 논의가 필요하다. 넷째, 軍 NCS 도입을 위한 교육환경변화와 학습만족도, 학업성취도가 실무능력에 미치는 영향관계 연구와 병행하여 NCS내 직급별로 직무범위, 전문성 향상에 대한 연구로 확대되길 기대한다. 상기 연구의 한계점과 향후 연구과제에도 불구하고 본 연구의 의의는 軍 최초로 NCS 도입이 학업성취도에 미치는 영향 관계를 실증분석하여 軍 NCS 도입의 당위성을 확인했다는 점과 軍조리부사관을 대상으로 지금까지 운영실태를 평가한 결과를 토대로 측정도구의 일반화 및 실무능력 제고 방안 등의 문제를 제기하고 제도발전을 위한 정책적 제언을 했다는 것이다.
The purpose of this study is to research of the effectiveness and efficiency in the introduction of NCS(National Competency Standards) on the military training and education. The Army tried to start the NCS in the training of the food management NCO(Non-Commissioned Officer) in 2017. But there w...
The purpose of this study is to research of the effectiveness and efficiency in the introduction of NCS(National Competency Standards) on the military training and education. The Army tried to start the NCS in the training of the food management NCO(Non-Commissioned Officer) in 2017. But there were some deficiencies such as insufficiency of the learning module, lack of OJT(On the Job Training), education facilities and equipments. Finally, the NCS has been implemented with the help of related institutions and the efforts of related instructors. The Army is preparing job descriptions and learning modules by position and capability unit until 2019. And, it will introduce the NCS to all the Army training and operations by 2022. But unfortunately, it is difficult to find a research that analyzes the effectiveness and efficiency of introducing the NCS to the military training. Therefore, it is timely to assess the learning satisfaction and academic achievement of the introduction of NCS to military education and training. If a meaningful evaluation result is obtained, it can be the basis for the system construction to identify and supplement problems before. Therefore, the purpose of this study is to provide information for the management the NCS for the Army Food management NCOs, but also to confirm the reasons for the introducing the NCS to the all military training courses. For doing it, this research will analyze the factors of the environment change by the NCS to the NCOs first. And, for each factor, the NCOs will be devided into two groups. The first group is composed of the members who already had cooking classess, and the other group has members who couldn't before. This research is evaluating effect of the NCS-based educational environment on the learning satisfaction, influences of the educational environment on the academic achievement, and on the academic achievement through the learning satisfaction. By evaluating the results, it is possible to get the information on the curriculum operation such as NCS learning module in the future. In addition, we also want to confirm the justification of the NCS into the military training courses. As a result of in-depth analysis of this study, the educational environment affected statistically positive to both the NCS course students and on NCS students. In comparison, the change of the learning satisfaction according to the change of educational environment in the NCS group was higher. There was a statistically significant positive effect on the learning satisfaction. The effect of factors on learning satisfaction was the same in the NCS group and the non-NCS group. Second, the influence of the educational environment on academic achievement was statistically measured in both NCS and non-study groups. However, in the NCS group, only the instructor's ability among the lower factors of the educational environment consistently achieved academic achievement. It was found to have a significant effect on each sub-region. The effect of education was not significant. On the other hand, all of the subfactors were found to have a significant effect on the subfactors in the non-NCS group. On the other hand, academic Instructors' skills were found in NCS-tested groups in all variables of achievement, knowledge, skills, and attitudes. It was found to have a significant effect in the order of environment> education composition. Academic achievement also had a significant effect in the order of practice environment> teacher capacity> education composition Third, the effect of learning satisfaction on academic achievement appeared a significant positive effect, but it is rather small. Fourth, the mediating effect of learning satisfaction between educational environment and academic achievement was found in the case of the NCS students. The effect of the environment on academic achievement by mediating learning satisfaction was different from the non-NCS students group. In the NCS group, it was assessed to have a more significant positive effect. In conclusion, the NCS group had a significant positive effect on learning satisfaction and academic achievement. Moreover, the NCS students had the highest instructor capacity in all the subvariables of the academic performance and it was found that the training environment was the most significant factor for the non-NCS students. The limitations of this research are as follows: First, since the NCS-based education and training was introduced in 2017, there was not a previous research on the NCS in the army, it is basically based on the previous research of the private sector. The military cooking education environment is the independent variable, the learning satisfaction is the mediating variable, and the dependent variable is academic achievement. However, the organizational definition of research variables and the composition of measurement tools were somewhat limited. Second, as the subject of this study was about the NCS of Craftsman Cook, Korean Food, it seems that there can be a limit to generalize in the other areas. Third, in-depth Analysis was limited due to the inability to get the opinions from the expert groups (military experts, instructors, and field instructors, etc.) Fourth, the final goal of the NCS in the military is to improve field work capacities. However, since the period of the NCS in the military is short, this research was more focused on the impacts on the academic achievement and satisfaction by the introduction of the NCS in the military. It is regret not to study about the relationships and effects between the NCS and the field capabilities. Therefore, there are some recommendations for the researchers related to the NCS in the military later. First, I expect the study should be developed since the NCS of Craftsman Cook, Korean Food capacity unit is revised and supplemented every year. Second, there is a limit that can be generalized, since this study aimed at education and training in Korean food NCO courses. So, I hope that we could get the results from the studies that can compare differences with other areas not just for the Cook. Third, to expand the NCS in the military, it is needed more in-depth discussions through collecting opinions and research on expert groups. Fourth, I expect it should be expanded to research about the impacts of the NCS, and the relationships between the change of educational environment, learning satisfaction, and academic achievement for the NCS in the military on the working ability. Despite the above limitations, the significance of this study is the beginning to analyze the relationships between changes in educational environment, learning satisfaction, and academic achievement about the NCS in the military. Also, it is confirmed that the effectiveness and efficiency of the NCS, so there are reasons to expand the NCS in the military.
The purpose of this study is to research of the effectiveness and efficiency in the introduction of NCS(National Competency Standards) on the military training and education. The Army tried to start the NCS in the training of the food management NCO(Non-Commissioned Officer) in 2017. But there were some deficiencies such as insufficiency of the learning module, lack of OJT(On the Job Training), education facilities and equipments. Finally, the NCS has been implemented with the help of related institutions and the efforts of related instructors. The Army is preparing job descriptions and learning modules by position and capability unit until 2019. And, it will introduce the NCS to all the Army training and operations by 2022. But unfortunately, it is difficult to find a research that analyzes the effectiveness and efficiency of introducing the NCS to the military training. Therefore, it is timely to assess the learning satisfaction and academic achievement of the introduction of NCS to military education and training. If a meaningful evaluation result is obtained, it can be the basis for the system construction to identify and supplement problems before. Therefore, the purpose of this study is to provide information for the management the NCS for the Army Food management NCOs, but also to confirm the reasons for the introducing the NCS to the all military training courses. For doing it, this research will analyze the factors of the environment change by the NCS to the NCOs first. And, for each factor, the NCOs will be devided into two groups. The first group is composed of the members who already had cooking classess, and the other group has members who couldn't before. This research is evaluating effect of the NCS-based educational environment on the learning satisfaction, influences of the educational environment on the academic achievement, and on the academic achievement through the learning satisfaction. By evaluating the results, it is possible to get the information on the curriculum operation such as NCS learning module in the future. In addition, we also want to confirm the justification of the NCS into the military training courses. As a result of in-depth analysis of this study, the educational environment affected statistically positive to both the NCS course students and on NCS students. In comparison, the change of the learning satisfaction according to the change of educational environment in the NCS group was higher. There was a statistically significant positive effect on the learning satisfaction. The effect of factors on learning satisfaction was the same in the NCS group and the non-NCS group. Second, the influence of the educational environment on academic achievement was statistically measured in both NCS and non-study groups. However, in the NCS group, only the instructor's ability among the lower factors of the educational environment consistently achieved academic achievement. It was found to have a significant effect on each sub-region. The effect of education was not significant. On the other hand, all of the subfactors were found to have a significant effect on the subfactors in the non-NCS group. On the other hand, academic Instructors' skills were found in NCS-tested groups in all variables of achievement, knowledge, skills, and attitudes. It was found to have a significant effect in the order of environment> education composition. Academic achievement also had a significant effect in the order of practice environment> teacher capacity> education composition Third, the effect of learning satisfaction on academic achievement appeared a significant positive effect, but it is rather small. Fourth, the mediating effect of learning satisfaction between educational environment and academic achievement was found in the case of the NCS students. The effect of the environment on academic achievement by mediating learning satisfaction was different from the non-NCS students group. In the NCS group, it was assessed to have a more significant positive effect. In conclusion, the NCS group had a significant positive effect on learning satisfaction and academic achievement. Moreover, the NCS students had the highest instructor capacity in all the subvariables of the academic performance and it was found that the training environment was the most significant factor for the non-NCS students. The limitations of this research are as follows: First, since the NCS-based education and training was introduced in 2017, there was not a previous research on the NCS in the army, it is basically based on the previous research of the private sector. The military cooking education environment is the independent variable, the learning satisfaction is the mediating variable, and the dependent variable is academic achievement. However, the organizational definition of research variables and the composition of measurement tools were somewhat limited. Second, as the subject of this study was about the NCS of Craftsman Cook, Korean Food, it seems that there can be a limit to generalize in the other areas. Third, in-depth Analysis was limited due to the inability to get the opinions from the expert groups (military experts, instructors, and field instructors, etc.) Fourth, the final goal of the NCS in the military is to improve field work capacities. However, since the period of the NCS in the military is short, this research was more focused on the impacts on the academic achievement and satisfaction by the introduction of the NCS in the military. It is regret not to study about the relationships and effects between the NCS and the field capabilities. Therefore, there are some recommendations for the researchers related to the NCS in the military later. First, I expect the study should be developed since the NCS of Craftsman Cook, Korean Food capacity unit is revised and supplemented every year. Second, there is a limit that can be generalized, since this study aimed at education and training in Korean food NCO courses. So, I hope that we could get the results from the studies that can compare differences with other areas not just for the Cook. Third, to expand the NCS in the military, it is needed more in-depth discussions through collecting opinions and research on expert groups. Fourth, I expect it should be expanded to research about the impacts of the NCS, and the relationships between the change of educational environment, learning satisfaction, and academic achievement for the NCS in the military on the working ability. Despite the above limitations, the significance of this study is the beginning to analyze the relationships between changes in educational environment, learning satisfaction, and academic achievement about the NCS in the military. Also, it is confirmed that the effectiveness and efficiency of the NCS, so there are reasons to expand the NCS in the military.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.