여성들의 유튜브 뷰티콘텐츠의 특성에 따른 만족이 외모관리행동 및 지속이용의도에 미치는 영향 Effects of YouTube Beauty Contents Satisfaction on Women's Appearance Management Behavior and Continuous Use Intention by Characteristics of Such Contents원문보기
본 연구에서는 유튜브 뷰티콘텐츠 특성과 만족도, 외모관리행동 및 지속이용의도 간의 영향 관계를 실증적으로 검증하는 것을 목적으로 하였다. 실증분석의 경우, 유튜브 뷰티콘텐츠를 시청한 경험이 있는 여성 534명을 대상으로 하였으며, 설문지를 통해 수집된 자료들은 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성과 만족도, 외모관리행동 및 지속이용의도 간의 관계를 알아보기 위하여 ...
본 연구에서는 유튜브 뷰티콘텐츠 특성과 만족도, 외모관리행동 및 지속이용의도 간의 영향 관계를 실증적으로 검증하는 것을 목적으로 하였다. 실증분석의 경우, 유튜브 뷰티콘텐츠를 시청한 경험이 있는 여성 534명을 대상으로 하였으며, 설문지를 통해 수집된 자료들은 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성과 만족도, 외모관리행동 및 지속이용의도 간의 관계를 알아보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 분석결과, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성의 모든 하위 요인은 만족도, 지속이용의도, 외모관리행동과 모두 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났고(p<.001), 외모관리행동의 모든 하위 요인은 만족도, 지속이용의도와 모두 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났으며(p<.001), 만족도와 지속이용의도는 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.001). 둘째, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성이 만족도에 미치는 영향을 검증해본 결과 유튜브 뷰티콘텐츠 특성의 하위 요인 중에서 정보성(=.159, p<.001), 오락성(=.339, p<.001), 상호작용성(=.092, p<.01), 신뢰성(=.327, p<.001)은 만족도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유튜브 뷰티콘텐츠 만족도가 외모관리행동에 미치는 영향을 검증한 결과, 유튜브 뷰티콘텐츠 만족도(p<.001)는 피부 관리 행동, 메이크업 행동, 네일아트 행동, 헤어관리 행동, 체형관리 행동에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 유튜브 뷰티콘텐츠에 대한 만족도가 지속이용의도에 미치는 영향을 검증해본 결과 유튜브 뷰티콘텐츠 만족도(=.742, p<.001)는 지속이용의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성이 유튜브 뷰티콘텐츠 지속이용의도에 미치는 영향을 검증한 결과, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성의 하위 요인 중에서 정보성(=.223, p<.001), 오락성(=.316, p<.001), 신뢰성(=.315, p<.001)은 지속이용의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 유튜브 뷰티콘텐츠 특성에 대해 파악하였고, 이에 따른 만족도가 외모관리행동 및 유튜브 뷰티콘텐츠 지속이용의도에 미치는 영향을 알 수 있었다. 유튜브 뷰티콘텐츠 특성이 높을수록 콘텐츠에 대한 만족도가 높다고 나왔으며, 콘텐츠에 대한 만족도가 높을수록 지속이용의도 또한 높은 것으로 나타났다. 따라서 유튜브 뷰티콘텐츠는 단순히 뷰티 관련 정보를 제공 하는 것뿐만 아니라 소비자가 흥미와 재미를 느낄 수 있어야 하며, 정확한 정보를 제공하여 신뢰성 있는 콘텐츠를 제작하여야 한다. 또한, 유튜브 뷰티콘텐츠에 대한 만족도가 높을수록 외모관리행동을 많이 하는 것으로 나왔으므로, 유튜브 뷰티콘텐츠가 현재 여성들의 외모관리행동에 큰 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 후속 연구에서는 다양한 지역과 연령대의 대상자들로 선정하고, 트렌드의 변화가 빠른 유튜브의 특성을 고려해 요인을 추가적으로 탐색하여 본 연구의 한계점을 보완해야 할 것이다. 본 연구를 바탕으로 이 분야 연구의 기초자료로 제공하고, 뷰티산업의 발전 방향에 이바지 할 수 있는 계기가 되길 바란다.
본 연구에서는 유튜브 뷰티콘텐츠 특성과 만족도, 외모관리행동 및 지속이용의도 간의 영향 관계를 실증적으로 검증하는 것을 목적으로 하였다. 실증분석의 경우, 유튜브 뷰티콘텐츠를 시청한 경험이 있는 여성 534명을 대상으로 하였으며, 설문지를 통해 수집된 자료들은 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성과 만족도, 외모관리행동 및 지속이용의도 간의 관계를 알아보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 분석결과, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성의 모든 하위 요인은 만족도, 지속이용의도, 외모관리행동과 모두 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났고(p<.001), 외모관리행동의 모든 하위 요인은 만족도, 지속이용의도와 모두 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났으며(p<.001), 만족도와 지속이용의도는 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.001). 둘째, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성이 만족도에 미치는 영향을 검증해본 결과 유튜브 뷰티콘텐츠 특성의 하위 요인 중에서 정보성(=.159, p<.001), 오락성(=.339, p<.001), 상호작용성(=.092, p<.01), 신뢰성(=.327, p<.001)은 만족도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유튜브 뷰티콘텐츠 만족도가 외모관리행동에 미치는 영향을 검증한 결과, 유튜브 뷰티콘텐츠 만족도(p<.001)는 피부 관리 행동, 메이크업 행동, 네일아트 행동, 헤어관리 행동, 체형관리 행동에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 유튜브 뷰티콘텐츠에 대한 만족도가 지속이용의도에 미치는 영향을 검증해본 결과 유튜브 뷰티콘텐츠 만족도(=.742, p<.001)는 지속이용의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성이 유튜브 뷰티콘텐츠 지속이용의도에 미치는 영향을 검증한 결과, 유튜브 뷰티콘텐츠 특성의 하위 요인 중에서 정보성(=.223, p<.001), 오락성(=.316, p<.001), 신뢰성(=.315, p<.001)은 지속이용의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 유튜브 뷰티콘텐츠 특성에 대해 파악하였고, 이에 따른 만족도가 외모관리행동 및 유튜브 뷰티콘텐츠 지속이용의도에 미치는 영향을 알 수 있었다. 유튜브 뷰티콘텐츠 특성이 높을수록 콘텐츠에 대한 만족도가 높다고 나왔으며, 콘텐츠에 대한 만족도가 높을수록 지속이용의도 또한 높은 것으로 나타났다. 따라서 유튜브 뷰티콘텐츠는 단순히 뷰티 관련 정보를 제공 하는 것뿐만 아니라 소비자가 흥미와 재미를 느낄 수 있어야 하며, 정확한 정보를 제공하여 신뢰성 있는 콘텐츠를 제작하여야 한다. 또한, 유튜브 뷰티콘텐츠에 대한 만족도가 높을수록 외모관리행동을 많이 하는 것으로 나왔으므로, 유튜브 뷰티콘텐츠가 현재 여성들의 외모관리행동에 큰 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 후속 연구에서는 다양한 지역과 연령대의 대상자들로 선정하고, 트렌드의 변화가 빠른 유튜브의 특성을 고려해 요인을 추가적으로 탐색하여 본 연구의 한계점을 보완해야 할 것이다. 본 연구를 바탕으로 이 분야 연구의 기초자료로 제공하고, 뷰티산업의 발전 방향에 이바지 할 수 있는 계기가 되길 바란다.
This study attempted to empirically verify relationships among the characteristics of beauty contents on YouTube, satisfaction, appearance management behavior and continuous use intention. For this, empirical analysis was performed against a total of 534 women who watched beauty contents on YouTube ...
This study attempted to empirically verify relationships among the characteristics of beauty contents on YouTube, satisfaction, appearance management behavior and continuous use intention. For this, empirical analysis was performed against a total of 534 women who watched beauty contents on YouTube before. The data collected through questionnaires were analyzed, using SPSS 24.0, and the results found the followings: First, correlation analysis was conducted to figure out relationships among the characteristics of beauty contents on YouTube, satisfaction, appearance management behavior and continuous use intention. All sub-factors of the characteristics of beauty contents on YouTube revealed a positive relationship with satisfaction, appearance management behavior and continuous use intention with statistical significance (p<.001) while all sub-factors of appearance management behavior were in positive correlation with satisfaction and continuous use intention (p<.001). In addition, a positive correlation was found between satisfaction and continuous use intention with statistical significance (p<.001). Second, the influence of the characteristics of beauty contents on YouTube on satisfaction was verified. In sub-factors of the characteristics of beauty contents on YouTube, informativeness (β=.159, p<.001), entertainment (β=.339, p<.001), interactivity (β=.092, p<.01) and reliability (β=.327, p<.001) had a positive influence on satisfaction with statistical significance. Third, the influence of satisfaction with beauty contents on YouTube on appearance management behavior was examined. Specifically, satisfaction with beauty contents on YouTube (p<.001) had a positive effect on skincare behavior, makeup behavior, nail-art behavior, hair-care behavior and body shape management behavior with statistical significance. Fourth, the influence of satisfaction with beauty contents on YouTube on continuous use intention was investigated. Specifically, satisfaction with beauty contents on YouTube (β=.742, p<.001) revealed a positive effect on continuous use intention with statistical significance. Fifth, it was confirmed that the characteristics of beauty contents on YouTube had an influence on continuous use intention. The results above show that in sub-factors of the characteristics of beauty contents on YouTube, informativeness (β=.223, p<.001), entertainment (β=.316, p<.001) and reliability (β=.315, p<.001) have a positive effect on continuous use intention with statistical significance. This study investigated the characteristics of beauty contents on YouTube and analyzed the effects of satisfaction with those contents on appearance management behavior and intention to keep using them. As the characteristics of beauty contents on YouTube increased, satisfaction with them improved. Then, satisfaction with such contents increased, intention to keep using them was also high. Therefore, beauty contents on YouTube need to be fun and interesting, more than just providing beauty-related information. Based on accurate information, reliable contents should be developed. Furthermore, as satisfaction with beauty contents on YouTube increases, appearance management behavior becomes more popular. In other words, such contents currently have a big influence on women’s appearance management behavior. In future studies, there is a necessity to overcome the limitations of this study by selecting subjects with broader region and age ranges and exploring more factors in consideration of quick-changing characteristics of YouTube contents. It is anticipated that this study would provide basic data for further studies and make a contribution to the growth and development of beauty industry.
This study attempted to empirically verify relationships among the characteristics of beauty contents on YouTube, satisfaction, appearance management behavior and continuous use intention. For this, empirical analysis was performed against a total of 534 women who watched beauty contents on YouTube before. The data collected through questionnaires were analyzed, using SPSS 24.0, and the results found the followings: First, correlation analysis was conducted to figure out relationships among the characteristics of beauty contents on YouTube, satisfaction, appearance management behavior and continuous use intention. All sub-factors of the characteristics of beauty contents on YouTube revealed a positive relationship with satisfaction, appearance management behavior and continuous use intention with statistical significance (p<.001) while all sub-factors of appearance management behavior were in positive correlation with satisfaction and continuous use intention (p<.001). In addition, a positive correlation was found between satisfaction and continuous use intention with statistical significance (p<.001). Second, the influence of the characteristics of beauty contents on YouTube on satisfaction was verified. In sub-factors of the characteristics of beauty contents on YouTube, informativeness (β=.159, p<.001), entertainment (β=.339, p<.001), interactivity (β=.092, p<.01) and reliability (β=.327, p<.001) had a positive influence on satisfaction with statistical significance. Third, the influence of satisfaction with beauty contents on YouTube on appearance management behavior was examined. Specifically, satisfaction with beauty contents on YouTube (p<.001) had a positive effect on skincare behavior, makeup behavior, nail-art behavior, hair-care behavior and body shape management behavior with statistical significance. Fourth, the influence of satisfaction with beauty contents on YouTube on continuous use intention was investigated. Specifically, satisfaction with beauty contents on YouTube (β=.742, p<.001) revealed a positive effect on continuous use intention with statistical significance. Fifth, it was confirmed that the characteristics of beauty contents on YouTube had an influence on continuous use intention. The results above show that in sub-factors of the characteristics of beauty contents on YouTube, informativeness (β=.223, p<.001), entertainment (β=.316, p<.001) and reliability (β=.315, p<.001) have a positive effect on continuous use intention with statistical significance. This study investigated the characteristics of beauty contents on YouTube and analyzed the effects of satisfaction with those contents on appearance management behavior and intention to keep using them. As the characteristics of beauty contents on YouTube increased, satisfaction with them improved. Then, satisfaction with such contents increased, intention to keep using them was also high. Therefore, beauty contents on YouTube need to be fun and interesting, more than just providing beauty-related information. Based on accurate information, reliable contents should be developed. Furthermore, as satisfaction with beauty contents on YouTube increases, appearance management behavior becomes more popular. In other words, such contents currently have a big influence on women’s appearance management behavior. In future studies, there is a necessity to overcome the limitations of this study by selecting subjects with broader region and age ranges and exploring more factors in consideration of quick-changing characteristics of YouTube contents. It is anticipated that this study would provide basic data for further studies and make a contribution to the growth and development of beauty industry.
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