본 연구는 한국의 골프인재 교육제도 개선 방향을 종합적으로 분석하고자 1, 2차 자료의 각종 문헌들을 고찰하는 문헌연구방법을 사용하였으며, 골프인재 교육양성 현황 분석, 선진국의 스포츠인재 양성 사례 소개, 골프인재 교육제도 발전방안을 위해 골프인재 교육제도의 문제점, 골프인재 교육제도의 개선방향, 골프인재 교육제도의 정책방향을 제시하였으며, 이를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
1. 골프인재 교육 양성 현황에 있어 첫째, 정부기관 분야에서는 스포츠산업 전문인력 양성 5개 대학 중 대구대에서는 골프장경영 및 마케터과정(2...
본 연구는 한국의 골프인재 교육제도 개선 방향을 종합적으로 분석하고자 1, 2차 자료의 각종 문헌들을 고찰하는 문헌연구방법을 사용하였으며, 골프인재 교육양성 현황 분석, 선진국의 스포츠인재 양성 사례 소개, 골프인재 교육제도 발전방안을 위해 골프인재 교육제도의 문제점, 골프인재 교육제도의 개선방향, 골프인재 교육제도의 정책방향을 제시하였으며, 이를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
1. 골프인재 교육 양성 현황에 있어 첫째, 정부기관 분야에서는 스포츠산업 전문인력 양성 5개 대학 중 대구대에서는 골프장경영 및 마케터과정(265명), 골프클럽 피팅 전문가 과정(197명), 골프장 코스관리자 과정(23명), 그리고 호남대에서는 골프 전문 인력(캐디) 과정(53명)을 배출하였다. 둘째, 대학기관 분야에서는 전국에 골프 경영학과, 골프산업학과, 골프 지도과라는 학과명으로 전국에 약 40여개 대학에서 골프를 전문 학문으로서 교육을 실시하고 있다. 셋째, 체육기관 분야에서는 문화체육관광부 산하인 국민체육진흥공단은 대학과 손잡고 스포츠산업 성장을 위한 스포츠 융·복합 분야 고급인력 양성을 지원하고자 국민대, 상명대 대학원 그리고 서강대는 최고경영자과정 개설하여 지원해주고 있다. 넷째, 골프기관 분야 중 골프경기단체 등 에서는 다양한 교육사업을 추진하고 있으나 다양하고 변화된 교육내용과 미래지향적인 교육과정 구성이 필요하며, 정부나 체육공공기관에서 추진 중인 체육인재양성 사업 등에 적극적으로 참여하여 골프인재 양성을 위한 전문인력을 배양해야 할 것이다. 다섯째, 민간기관 분야 중 교육부 산하 한국직업능력개발원에서 관리하고 있는 민간자격등록에 경우 2019년 8월 30일 현재, 법인 3,693개, 개인(기타단체 등 포함) 5,014개로 전체 8,707개를 등록하여 운영되고 있는 실정이다. 특히 골프관련 민간등록 현황은 약 72개 자격관리기관에서 92개 자격과정이 등록되어 운영되고 있다.
2. 선진국인 미국, 독일, 프랑스 등의 스포츠인재 양성 사례를 통해 우리는 지방자치단체의 역량 강화, 엘리트 체육과 생활체육의 연계성 강화, 학교체육의 정상화를 통한 엘리트 체육의 활성화, 체육관련 단체들의 행․재정적 자립성 강화, 체육에 대한 국가 차원의 인식이 필요하다.
3. 한국의 골프인재 양성을 위한 측면에서 교육제도의 발전적인 정책 방향은 첫째, 현장에서 적용할 수 있는 실용적인 교육을 추진한다. 둘째, 교육과정을 연구 및 개발하여 전문화, 특성화를 강화한다. 셋째, 정부지원 확대와 산·학·연 체결을 확대한다. 넷째, 정부산하의 교육·연수·자격증 연계 운영할 수 있는 아카데미를 지정 운영한다.
본 연구는 한국의 골프인재 교육제도 개선 방향을 종합적으로 분석하고자 1, 2차 자료의 각종 문헌들을 고찰하는 문헌연구방법을 사용하였으며, 골프인재 교육양성 현황 분석, 선진국의 스포츠인재 양성 사례 소개, 골프인재 교육제도 발전방안을 위해 골프인재 교육제도의 문제점, 골프인재 교육제도의 개선방향, 골프인재 교육제도의 정책방향을 제시하였으며, 이를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
1. 골프인재 교육 양성 현황에 있어 첫째, 정부기관 분야에서는 스포츠산업 전문인력 양성 5개 대학 중 대구대에서는 골프장경영 및 마케터과정(265명), 골프클럽 피팅 전문가 과정(197명), 골프장 코스관리자 과정(23명), 그리고 호남대에서는 골프 전문 인력(캐디) 과정(53명)을 배출하였다. 둘째, 대학기관 분야에서는 전국에 골프 경영학과, 골프산업학과, 골프 지도과라는 학과명으로 전국에 약 40여개 대학에서 골프를 전문 학문으로서 교육을 실시하고 있다. 셋째, 체육기관 분야에서는 문화체육관광부 산하인 국민체육진흥공단은 대학과 손잡고 스포츠산업 성장을 위한 스포츠 융·복합 분야 고급인력 양성을 지원하고자 국민대, 상명대 대학원 그리고 서강대는 최고경영자과정 개설하여 지원해주고 있다. 넷째, 골프기관 분야 중 골프경기단체 등 에서는 다양한 교육사업을 추진하고 있으나 다양하고 변화된 교육내용과 미래지향적인 교육과정 구성이 필요하며, 정부나 체육공공기관에서 추진 중인 체육인재양성 사업 등에 적극적으로 참여하여 골프인재 양성을 위한 전문인력을 배양해야 할 것이다. 다섯째, 민간기관 분야 중 교육부 산하 한국직업능력개발원에서 관리하고 있는 민간자격등록에 경우 2019년 8월 30일 현재, 법인 3,693개, 개인(기타단체 등 포함) 5,014개로 전체 8,707개를 등록하여 운영되고 있는 실정이다. 특히 골프관련 민간등록 현황은 약 72개 자격관리기관에서 92개 자격과정이 등록되어 운영되고 있다.
2. 선진국인 미국, 독일, 프랑스 등의 스포츠인재 양성 사례를 통해 우리는 지방자치단체의 역량 강화, 엘리트 체육과 생활체육의 연계성 강화, 학교체육의 정상화를 통한 엘리트 체육의 활성화, 체육관련 단체들의 행․재정적 자립성 강화, 체육에 대한 국가 차원의 인식이 필요하다.
3. 한국의 골프인재 양성을 위한 측면에서 교육제도의 발전적인 정책 방향은 첫째, 현장에서 적용할 수 있는 실용적인 교육을 추진한다. 둘째, 교육과정을 연구 및 개발하여 전문화, 특성화를 강화한다. 셋째, 정부지원 확대와 산·학·연 체결을 확대한다. 넷째, 정부산하의 교육·연수·자격증 연계 운영할 수 있는 아카데미를 지정 운영한다.
In order to analyze the improvement direction on the education system for employees in the golf industry in Korea comprehensively, this study applied the literature research method by utilizing primary and secondary resources to study a variety of literature. This study analyzed the current situatio...
In order to analyze the improvement direction on the education system for employees in the golf industry in Korea comprehensively, this study applied the literature research method by utilizing primary and secondary resources to study a variety of literature. This study analyzed the current situation of employees in the golf industry’s training education, case introductions on training employees in the sports industries in developed countries, issues on the education system of employees in the golf industry in order to compose a development plan, the improvement directions on the education system of employees in the golf industry, and the policy direction on the education system of employees in the golf industry. The following are the results.
1. For the training education of employees in the golf industry, first, five universities that train professionals in the sports industry in the field government organization, Daegu University produced professionals in courses on golf management and marketing(265), club fitting(197), golf course management(23) and Honam University produced professional caddies in golf(53). Second, in the field university organization, there are around 40 universities that offer programs in golf such as golf management, golf industry, and golf guidance. Third, in the field of sports industries, the Korea Sports Promotion Foundation, affiliated with the Ministry of Culture, Sports, and Tourism, are cooperating with universities to support the development of high quality personnel in the field of sports fusion and convergence and the development in sports industries by establishing CEO courses in Sogang University, masters degree courses in Sangmyung University, and undergraduate courses in Kookmin University. Fourth, although a variety of educational projects are being pursued among golf organizations, a future oriented curricula as well as a diverse and transformed educational contents need to be organized. Also, the government and public sports institutions should actively participate in the development of employees in the sports industry to produce professionals. Lastly, in the field of private organizations, under the Ministry of Education, the Korea Research Institute for Vocational Education and Training (KRIVET) operate a total of 8,707 organizations, which include 3,693 corporations and 5,014 individual organizations (and others) as of August 30, 2019. Specifically, there are 72 qualified agencies and 92 courses registered related to golf.
2. By studying cases in training employees in the sports industry in advance countries such as the United States, Germany, and France, Korea needs to strengthen the local governments as well as the connectivity between elite sports and sports for all. In addition, Korea needs to stimulate elite sports through the normalization in school sports, strengthen administrative and financial independence of sports related organizations, and recognize sports at the national level.
3. In order to produce employees in the golf industry, the developmental policy direction in the education system should, first, advance practical education that can be applied on site. Second, the curricula should be researched and developed to strengthen specialization and characterization. Third, the government should expand support and strengthen the relationship among industries, education, and associations. Finally, specified academies should operate in connection with education, training, and qualification under the government.
In order to analyze the improvement direction on the education system for employees in the golf industry in Korea comprehensively, this study applied the literature research method by utilizing primary and secondary resources to study a variety of literature. This study analyzed the current situation of employees in the golf industry’s training education, case introductions on training employees in the sports industries in developed countries, issues on the education system of employees in the golf industry in order to compose a development plan, the improvement directions on the education system of employees in the golf industry, and the policy direction on the education system of employees in the golf industry. The following are the results.
1. For the training education of employees in the golf industry, first, five universities that train professionals in the sports industry in the field government organization, Daegu University produced professionals in courses on golf management and marketing(265), club fitting(197), golf course management(23) and Honam University produced professional caddies in golf(53). Second, in the field university organization, there are around 40 universities that offer programs in golf such as golf management, golf industry, and golf guidance. Third, in the field of sports industries, the Korea Sports Promotion Foundation, affiliated with the Ministry of Culture, Sports, and Tourism, are cooperating with universities to support the development of high quality personnel in the field of sports fusion and convergence and the development in sports industries by establishing CEO courses in Sogang University, masters degree courses in Sangmyung University, and undergraduate courses in Kookmin University. Fourth, although a variety of educational projects are being pursued among golf organizations, a future oriented curricula as well as a diverse and transformed educational contents need to be organized. Also, the government and public sports institutions should actively participate in the development of employees in the sports industry to produce professionals. Lastly, in the field of private organizations, under the Ministry of Education, the Korea Research Institute for Vocational Education and Training (KRIVET) operate a total of 8,707 organizations, which include 3,693 corporations and 5,014 individual organizations (and others) as of August 30, 2019. Specifically, there are 72 qualified agencies and 92 courses registered related to golf.
2. By studying cases in training employees in the sports industry in advance countries such as the United States, Germany, and France, Korea needs to strengthen the local governments as well as the connectivity between elite sports and sports for all. In addition, Korea needs to stimulate elite sports through the normalization in school sports, strengthen administrative and financial independence of sports related organizations, and recognize sports at the national level.
3. In order to produce employees in the golf industry, the developmental policy direction in the education system should, first, advance practical education that can be applied on site. Second, the curricula should be researched and developed to strengthen specialization and characterization. Third, the government should expand support and strengthen the relationship among industries, education, and associations. Finally, specified academies should operate in connection with education, training, and qualification under the government.
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