본 연구는 헤어 살롱과 자가 시술 염색에 대한 인식, 실태를 알아보고, 그에 따른 만족도 및 위험지각의 상관관계를 분석하여 미용 산업과 염색 시장의 발전 방향의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 염색경험이 있는 일반인 577명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 설문조사 자료는 분석방법 SPSS 24,0프로그램을 이용하여 빈도분석, ...
본 연구는 헤어 살롱과 자가 시술 염색에 대한 인식, 실태를 알아보고, 그에 따른 만족도 및 위험지각의 상관관계를 분석하여 미용 산업과 염색 시장의 발전 방향의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 염색경험이 있는 일반인 577명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 설문조사 자료는 분석방법 SPSS 24,0프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 교차분석, 기술통계 분석, 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 모발염색에 대한 일반적 인식과 실태를 알아본 결과, 염색이 필요하다는 의견이 85.4%로 높게 나타났다. 염색을 하는 장소로는 헤어살롱이 62.4%, 헤어살롱+자가 시술이 22.7%, 자가 시술이 12.3% 순으로 나타났으며, 헤어살롱에서 염색을 하는 가장 큰 이유로는 전문인들의 기술력이 34.6%로 가장 높게 나타났다. 반면 자가에서 염색을 하는 가장 큰 이유로는 저렴하기 때문이라는 의견이 61.9%로 가장 높게 나타났다. 다음으로 염색 후 부작용이 일어나는 문제로 염색약의 독성문제라고 생각하는 응답이 35.3% 가장 높았고, 이에 따른 부작용 예방법은 안전성이 우수한 염색약 개발이 필요하다는 응답이 35.7%로 가장 높게 나타났다. 즉, 헤어디자이너의 염색에 대한 기술력과 꾸준한 정보 교육이 필요하고, 염색 시장의 발전을 위해 염색약의 독성을 최소화 시키는 꾸준한 염모제 개발이 필요하다. 둘째, 염색 후 만족도 결과 헤어살롱(M=3.72)에서 염색 시술 했을 때가 가장 만족도가 높았고, 자가(M=3.47)에서 염색 시술 했을 때가 가장 만족도가 낮게 나타났다. 염색시술 장소별로는 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.05). 셋째, 염색 시술에 관한 위험지각을 알아 본 결과, 헤어살롱+자가, 자가, 헤어살롱 순으로 헤어살롱+자가(M=2.94)에서 염색시술 시, 위험지각이 가장 높게 나타났고, 헤어살롱(M=2.65)에서의 염색 시술이 가장 낮게 나타났다. 염색시술 장소별로는 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 넷째, 만족도와 위험지각 간의 상관관계를 장소(헤어살롱, 자가, 헤어살롱+자가)에 따라 나누어 분석해 본 결과, 헤어살롱에서 염색 시술을 하는 만족도는 위험지각 전체(r=-.229, p<.01)와 부(-)의 상관관계가 있었고, 자가에서 하는 염색 시술에 대한 만족도와 위험지각은 모든 영역에서 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 헤어살롱+자가에서 염색 시술을 하는 만족도는 위험지각 전체(r=-.286, p<.01)와 부(-)의 상관관계가 있었다. 따라서 소비자들의 위험지각을 낮추어, 만족도를 높일 수 있도록 하는 것이 무엇보다 필요하다. 본 연구의 결과를 통해 모발 염색에 대한 실태에 대해 파악할 수 있었고, 헤어살롱 시술 염색과 자가 시술 염색에 대한 만족도와 위험지각에 대해 알 수 있었다. 헤어살롱에서의 염색 시술 만족도가 가장 높게 나왔으므로, 꾸준한 염색 기술과 염모제 교육이 이루어져야 하고, 헤어살롱+자가, 자가 시술 염색의 위험지각이 높게 나왔으므로, 자가 시술 염모제 업체는 이에 대한 전략을 세워야 하는 시점이다. 또한, 만족도와 위험지각간의 상관관계는 부(-)의 관계가 나왔으므로, 신체적 위험지각과 심리적 위험지각을 낮추어 만족도를 극대화 할 수 있도록 하는 객관적인 자료로 제시하고자 한다. 후속 연구에서는 다양한 지역에 대상자들로 선정하고, 자가 염색 시술 시, 만족도와 위험지각간의 상관관계가 없다고 나타났으므로, 자가 염색 시술시 좀 더 자세한 요인들로 나누어 위험지각에 대해 연구를 하여 본 연구의 한계점을 보완해야 할 것이다. 본 연구를 바탕으로 전문 헤어살롱의 경영에 비전을 제시하고, 염색 시장 발전 방향에 이바지 할 수 있는 계기가 되길 바란다.
본 연구는 헤어 살롱과 자가 시술 염색에 대한 인식, 실태를 알아보고, 그에 따른 만족도 및 위험지각의 상관관계를 분석하여 미용 산업과 염색 시장의 발전 방향의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 염색경험이 있는 일반인 577명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 설문조사 자료는 분석방법 SPSS 24,0프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 교차분석, 기술통계 분석, 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 모발염색에 대한 일반적 인식과 실태를 알아본 결과, 염색이 필요하다는 의견이 85.4%로 높게 나타났다. 염색을 하는 장소로는 헤어살롱이 62.4%, 헤어살롱+자가 시술이 22.7%, 자가 시술이 12.3% 순으로 나타났으며, 헤어살롱에서 염색을 하는 가장 큰 이유로는 전문인들의 기술력이 34.6%로 가장 높게 나타났다. 반면 자가에서 염색을 하는 가장 큰 이유로는 저렴하기 때문이라는 의견이 61.9%로 가장 높게 나타났다. 다음으로 염색 후 부작용이 일어나는 문제로 염색약의 독성문제라고 생각하는 응답이 35.3% 가장 높았고, 이에 따른 부작용 예방법은 안전성이 우수한 염색약 개발이 필요하다는 응답이 35.7%로 가장 높게 나타났다. 즉, 헤어디자이너의 염색에 대한 기술력과 꾸준한 정보 교육이 필요하고, 염색 시장의 발전을 위해 염색약의 독성을 최소화 시키는 꾸준한 염모제 개발이 필요하다. 둘째, 염색 후 만족도 결과 헤어살롱(M=3.72)에서 염색 시술 했을 때가 가장 만족도가 높았고, 자가(M=3.47)에서 염색 시술 했을 때가 가장 만족도가 낮게 나타났다. 염색시술 장소별로는 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.05). 셋째, 염색 시술에 관한 위험지각을 알아 본 결과, 헤어살롱+자가, 자가, 헤어살롱 순으로 헤어살롱+자가(M=2.94)에서 염색시술 시, 위험지각이 가장 높게 나타났고, 헤어살롱(M=2.65)에서의 염색 시술이 가장 낮게 나타났다. 염색시술 장소별로는 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 넷째, 만족도와 위험지각 간의 상관관계를 장소(헤어살롱, 자가, 헤어살롱+자가)에 따라 나누어 분석해 본 결과, 헤어살롱에서 염색 시술을 하는 만족도는 위험지각 전체(r=-.229, p<.01)와 부(-)의 상관관계가 있었고, 자가에서 하는 염색 시술에 대한 만족도와 위험지각은 모든 영역에서 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 헤어살롱+자가에서 염색 시술을 하는 만족도는 위험지각 전체(r=-.286, p<.01)와 부(-)의 상관관계가 있었다. 따라서 소비자들의 위험지각을 낮추어, 만족도를 높일 수 있도록 하는 것이 무엇보다 필요하다. 본 연구의 결과를 통해 모발 염색에 대한 실태에 대해 파악할 수 있었고, 헤어살롱 시술 염색과 자가 시술 염색에 대한 만족도와 위험지각에 대해 알 수 있었다. 헤어살롱에서의 염색 시술 만족도가 가장 높게 나왔으므로, 꾸준한 염색 기술과 염모제 교육이 이루어져야 하고, 헤어살롱+자가, 자가 시술 염색의 위험지각이 높게 나왔으므로, 자가 시술 염모제 업체는 이에 대한 전략을 세워야 하는 시점이다. 또한, 만족도와 위험지각간의 상관관계는 부(-)의 관계가 나왔으므로, 신체적 위험지각과 심리적 위험지각을 낮추어 만족도를 극대화 할 수 있도록 하는 객관적인 자료로 제시하고자 한다. 후속 연구에서는 다양한 지역에 대상자들로 선정하고, 자가 염색 시술 시, 만족도와 위험지각간의 상관관계가 없다고 나타났으므로, 자가 염색 시술시 좀 더 자세한 요인들로 나누어 위험지각에 대해 연구를 하여 본 연구의 한계점을 보완해야 할 것이다. 본 연구를 바탕으로 전문 헤어살롱의 경영에 비전을 제시하고, 염색 시장 발전 방향에 이바지 할 수 있는 계기가 되길 바란다.
The purpose of this study is to provide basic data for developmental directions in the beauty industry and dyes market by investigating the recognition and actual conditions of dyeing in hair salons and at home, and by analyzing the correlation of satisfaction level and risk perception accordingly. ...
The purpose of this study is to provide basic data for developmental directions in the beauty industry and dyes market by investigating the recognition and actual conditions of dyeing in hair salons and at home, and by analyzing the correlation of satisfaction level and risk perception accordingly. This study was a questionnaire survey of 577 non-professional people who had experience in hair dyeing. For collected questionnaire data, this study used frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, cross analysis, descriptive statistical analysis, and correlation analysis by using the SPSS 24.0 program as analysis methods. The results of the main findings according to the research questions may be summed up as follows. First, as a result of examining the general recognition of hair dyeing such as hair coloring, this study has shown that the opinion of needing hair dyeing was high at 85.4%. For places where to dye, this study shows that 62.4% preferred dyeing in hair salons, 22.7% preferred dyeing both in hair salon and at home, and 12.3% preferred dyeing at home in that order. The biggest reason for dyeing in a hair salon was the expert technical skills, which accounted for 34.6%. On the other hand, the largest reason for home dyeing was the low price, accounting for 61.9%. It was followed by the response that side effects after dyeing included the toxicity of hair dyes at 35.3%. For preventive measures of such side effects, this study found that the response to the need for developing hair dyes with excellent stability was highest at 35.7%. That is, it requires the technical skills of dyeing by a hair designer and consistent information education as well as the development of consistent hair dyes to minimize the toxicity and developing the dyes market. Second, as a result of the satisfaction level after dyeing, the satisfaction level was highest for dyeing in a hair salon (M=3.72), and the satisfaction level lowest in home dyeing (M=3.47). For dyeing treatments by place, there was a statistically significant difference (p<.05). Third, as a result of examining the risk perception of dyeing treatment, the risk perception was highest in dyeing in a hair salon plus home dyeing (M=2.94) in order of hair salon plus home dyeing, home dyeing, and dyeing in a hair salon, with dyeing treatment in a hair salon (M=2.65) being lowest. For dyeing treatment by place, there was a statistically significant difference (p<.001). Fourth, as a result of analyzing the correlation between the satisfaction level and risk perception as it can be classified into place (dying in hair salon, home dyeing, and dying in a hair salon plus home dyeing), the satisfaction level with dyeing in a hair salon had a negative (-) correlation with the whole risk perception (r=-.229, p<.01). This study shows that the satisfaction level and risk perception of home dyeing had no correlation in all fields. Lastly, the satisfaction level with the dyeing in a hair salon plus home dyeing had a negative (-) correlation with the whole risk perception (r=-.286, p<.01). Accordingly, satisfaction level should be increased by lowering the consumers' risk perception among other things. As a result of research, this study has shown the understanding of actual conditions for hair dyeing, and the comprehension of satisfaction level and risk perception for hair dyeing in a salon and at home. The satisfaction level of dyeing in a hair salon was highest, so consistent dyeing technology and hair dye education shall be conducted. The risk perception of dyeing in a hair salon plus home dyeing and home hair dyeing treatment was highest, so at this point, home treatment dye companies shall establish a strategy accordingly. In addition, this study has found that the correlation between the satisfaction level and risk perception was negative (-), so this researcher is to suggest it as objective data in order to maximize the satisfaction level by lowering the physical risk perception and psychological risk perception. In the follow-up study, subjects were selected in various regions, and there was no correlation between the satisfaction level and risk perception in the case of home hair dyeing treatment, so the study of the risk perception shall supplement the limitations by dividing it into more detailed factors in the case of home hair dyeing treatment. Based on these results, this researcher hopes that it will provide vision for management in specialty hair salons and will serve as momentum to contribute to the developmental direction of the dyes market.
The purpose of this study is to provide basic data for developmental directions in the beauty industry and dyes market by investigating the recognition and actual conditions of dyeing in hair salons and at home, and by analyzing the correlation of satisfaction level and risk perception accordingly. This study was a questionnaire survey of 577 non-professional people who had experience in hair dyeing. For collected questionnaire data, this study used frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, cross analysis, descriptive statistical analysis, and correlation analysis by using the SPSS 24.0 program as analysis methods. The results of the main findings according to the research questions may be summed up as follows. First, as a result of examining the general recognition of hair dyeing such as hair coloring, this study has shown that the opinion of needing hair dyeing was high at 85.4%. For places where to dye, this study shows that 62.4% preferred dyeing in hair salons, 22.7% preferred dyeing both in hair salon and at home, and 12.3% preferred dyeing at home in that order. The biggest reason for dyeing in a hair salon was the expert technical skills, which accounted for 34.6%. On the other hand, the largest reason for home dyeing was the low price, accounting for 61.9%. It was followed by the response that side effects after dyeing included the toxicity of hair dyes at 35.3%. For preventive measures of such side effects, this study found that the response to the need for developing hair dyes with excellent stability was highest at 35.7%. That is, it requires the technical skills of dyeing by a hair designer and consistent information education as well as the development of consistent hair dyes to minimize the toxicity and developing the dyes market. Second, as a result of the satisfaction level after dyeing, the satisfaction level was highest for dyeing in a hair salon (M=3.72), and the satisfaction level lowest in home dyeing (M=3.47). For dyeing treatments by place, there was a statistically significant difference (p<.05). Third, as a result of examining the risk perception of dyeing treatment, the risk perception was highest in dyeing in a hair salon plus home dyeing (M=2.94) in order of hair salon plus home dyeing, home dyeing, and dyeing in a hair salon, with dyeing treatment in a hair salon (M=2.65) being lowest. For dyeing treatment by place, there was a statistically significant difference (p<.001). Fourth, as a result of analyzing the correlation between the satisfaction level and risk perception as it can be classified into place (dying in hair salon, home dyeing, and dying in a hair salon plus home dyeing), the satisfaction level with dyeing in a hair salon had a negative (-) correlation with the whole risk perception (r=-.229, p<.01). This study shows that the satisfaction level and risk perception of home dyeing had no correlation in all fields. Lastly, the satisfaction level with the dyeing in a hair salon plus home dyeing had a negative (-) correlation with the whole risk perception (r=-.286, p<.01). Accordingly, satisfaction level should be increased by lowering the consumers' risk perception among other things. As a result of research, this study has shown the understanding of actual conditions for hair dyeing, and the comprehension of satisfaction level and risk perception for hair dyeing in a salon and at home. The satisfaction level of dyeing in a hair salon was highest, so consistent dyeing technology and hair dye education shall be conducted. The risk perception of dyeing in a hair salon plus home dyeing and home hair dyeing treatment was highest, so at this point, home treatment dye companies shall establish a strategy accordingly. In addition, this study has found that the correlation between the satisfaction level and risk perception was negative (-), so this researcher is to suggest it as objective data in order to maximize the satisfaction level by lowering the physical risk perception and psychological risk perception. In the follow-up study, subjects were selected in various regions, and there was no correlation between the satisfaction level and risk perception in the case of home hair dyeing treatment, so the study of the risk perception shall supplement the limitations by dividing it into more detailed factors in the case of home hair dyeing treatment. Based on these results, this researcher hopes that it will provide vision for management in specialty hair salons and will serve as momentum to contribute to the developmental direction of the dyes market.
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