본 연구는 무대 공연에서 극중 캐릭터를 관객들에게 시각적으로 이해시키기 위한 분장의 중요성을 인식하고, 인상학을 근거로 실제 분장을 적용해 보았을 때 얼마나 효과적으로 극 중 인물을 표현할 수 있는가를 연구하는 데 있다. 그리고 분장 디자이너와 이를 배우는 학생들에게 무대 분장 디자인을 위한 기초 자료로 제공하기 위함이다. 이를 위해 뮤지컬 <시카고>의 작품 및 캐릭터 분석과 인상학을 적용한 분장 계획표 및 일러스트를 제시하였으며, 주요 등장인물의 실제 분장 결과는 다음과 같다. 벨마 켈리의 모델은 인상학적으로 부드럽고 소극적인 이미지를 가지고 있다. 두려움이 없고 자신만만한 캐릭터를 표현하기 위한 분장은 턱에 섀딩과 광대뼈에 하이라이트를 주어 마름모형으로 보완하였다. 눈썹은 섹시하고 개성적으로 보이는 각진 형태로 수정하였다. 아이홀 기법으로 크고 깊은 눈매를 연출하였으며, 자만해 보이는 높은 코를 표현하였다. 입술은 아랫입술보다 윗입술을 더 두껍게 표현하여 섹시하고 자만해 보이도록 하였다. 록시 하트의 모델은 인상학적으로 원만하고 소극적인 이미지를 가지고 있다. 이기적이고 자기중심적인 캐릭터를 연출하기 위한 분장은 턱이 갸름해 보이는 역삼각형으로 표현하였다. 눈썹은 교활해 보이도록 끝이 올라간 눈썹으로 수정하였고, 소극적이고 답답해 보이는 홑꺼풀의 작은 눈은 쌍꺼풀을 만들어주었다. 고집스럽고 주관있는 이미지를 위해 눈꼬리가 올라가 보이도록 언더라인과 연결하여 스모키 메이크업을 표현하였다. 적극적으로 보이는 높은 코로 표현하였고, 모델의 입술 형태를 살려 자기중심적인 이미지를 보이는 아랫입술이 두껍고 윗입술이 얇은 형태로 보완하였다. 빌리 플린 모델은 인상학적으로 온순하고 겸손한 이미지를 가지고 있다. 백퍼센트 승소율을 자랑하는 교묘한 캐릭터를 연출하기 위한 분장은 넓은 이마와 턱에 섀딩을 넣어 역삼각형으로 표현하였다. 나이가 들어 보이도록 주름 표현과 수염을 붙여 주었으며, 눈썹은 짙고 길게 그려 이기적이고 여유 있는 이미지로 표현하였다. 아이홀 기법으로 들어간 눈을 표현하여 영리하고 분석력 있는 이미지의 큰 눈으로 완성하였다. 명예욕과 자신감 있는 이미지를 보이기 위해 콧대에 섀딩을 주어 낮은 코를 보완하였고, 입술은 ...
본 연구는 무대 공연에서 극중 캐릭터를 관객들에게 시각적으로 이해시키기 위한 분장의 중요성을 인식하고, 인상학을 근거로 실제 분장을 적용해 보았을 때 얼마나 효과적으로 극 중 인물을 표현할 수 있는가를 연구하는 데 있다. 그리고 분장 디자이너와 이를 배우는 학생들에게 무대 분장 디자인을 위한 기초 자료로 제공하기 위함이다. 이를 위해 뮤지컬 <시카고>의 작품 및 캐릭터 분석과 인상학을 적용한 분장 계획표 및 일러스트를 제시하였으며, 주요 등장인물의 실제 분장 결과는 다음과 같다. 벨마 켈리의 모델은 인상학적으로 부드럽고 소극적인 이미지를 가지고 있다. 두려움이 없고 자신만만한 캐릭터를 표현하기 위한 분장은 턱에 섀딩과 광대뼈에 하이라이트를 주어 마름모형으로 보완하였다. 눈썹은 섹시하고 개성적으로 보이는 각진 형태로 수정하였다. 아이홀 기법으로 크고 깊은 눈매를 연출하였으며, 자만해 보이는 높은 코를 표현하였다. 입술은 아랫입술보다 윗입술을 더 두껍게 표현하여 섹시하고 자만해 보이도록 하였다. 록시 하트의 모델은 인상학적으로 원만하고 소극적인 이미지를 가지고 있다. 이기적이고 자기중심적인 캐릭터를 연출하기 위한 분장은 턱이 갸름해 보이는 역삼각형으로 표현하였다. 눈썹은 교활해 보이도록 끝이 올라간 눈썹으로 수정하였고, 소극적이고 답답해 보이는 홑꺼풀의 작은 눈은 쌍꺼풀을 만들어주었다. 고집스럽고 주관있는 이미지를 위해 눈꼬리가 올라가 보이도록 언더라인과 연결하여 스모키 메이크업을 표현하였다. 적극적으로 보이는 높은 코로 표현하였고, 모델의 입술 형태를 살려 자기중심적인 이미지를 보이는 아랫입술이 두껍고 윗입술이 얇은 형태로 보완하였다. 빌리 플린 모델은 인상학적으로 온순하고 겸손한 이미지를 가지고 있다. 백퍼센트 승소율을 자랑하는 교묘한 캐릭터를 연출하기 위한 분장은 넓은 이마와 턱에 섀딩을 넣어 역삼각형으로 표현하였다. 나이가 들어 보이도록 주름 표현과 수염을 붙여 주었으며, 눈썹은 짙고 길게 그려 이기적이고 여유 있는 이미지로 표현하였다. 아이홀 기법으로 들어간 눈을 표현하여 영리하고 분석력 있는 이미지의 큰 눈으로 완성하였다. 명예욕과 자신감 있는 이미지를 보이기 위해 콧대에 섀딩을 주어 낮은 코를 보완하였고, 입술은 구각을 반듯하게 빼서 누드브라운 색상으로 자연스럽게 혈색을 주었다. 마마 모튼 모델은 인상학적으로 사교적이고 책임감 있는 이미지를 가지고 있다. 부정부패로 얼룩진 호혜주의자 캐릭터로 완성하기 위한 분장은 갸름해 보이도록 턱에 섀딩을 넣어 욕심이 많고 자기중심적으로 보이는 역삼각형으로 표현하였다. 눈썹은 주관적이고 강해보이는 끝이 올라간 각진 형태로 수정하였고, 눈은 들어가 보이도록 아이홀 기법으로 음영을 주어 나이 들어 보이는 이미지를 완성하였다. 명예욕과 활동적인 이미지를 나타내는 높고 넓은 코로 완성하기 위해 콧대에 섀딩을 넣고 코끝으로 갈수록 하이라이트 범위를 넓게 넣어주었다. 입술은 아랫입술이 윗입술보다 두껍게 그려 욕망이 강한 캐릭터로 완성하였다. 본 연구는 캐릭터를 효과적으로 표현하기 위한 방법으로 인상학을 적용하였으며, 연구 결과 인상학을 적용하여 분장함으로써 작품 속 캐릭터의 모습을 구현할 수 있다는 것을 입증하였다.
본 연구는 무대 공연에서 극중 캐릭터를 관객들에게 시각적으로 이해시키기 위한 분장의 중요성을 인식하고, 인상학을 근거로 실제 분장을 적용해 보았을 때 얼마나 효과적으로 극 중 인물을 표현할 수 있는가를 연구하는 데 있다. 그리고 분장 디자이너와 이를 배우는 학생들에게 무대 분장 디자인을 위한 기초 자료로 제공하기 위함이다. 이를 위해 뮤지컬 <시카고>의 작품 및 캐릭터 분석과 인상학을 적용한 분장 계획표 및 일러스트를 제시하였으며, 주요 등장인물의 실제 분장 결과는 다음과 같다. 벨마 켈리의 모델은 인상학적으로 부드럽고 소극적인 이미지를 가지고 있다. 두려움이 없고 자신만만한 캐릭터를 표현하기 위한 분장은 턱에 섀딩과 광대뼈에 하이라이트를 주어 마름모형으로 보완하였다. 눈썹은 섹시하고 개성적으로 보이는 각진 형태로 수정하였다. 아이홀 기법으로 크고 깊은 눈매를 연출하였으며, 자만해 보이는 높은 코를 표현하였다. 입술은 아랫입술보다 윗입술을 더 두껍게 표현하여 섹시하고 자만해 보이도록 하였다. 록시 하트의 모델은 인상학적으로 원만하고 소극적인 이미지를 가지고 있다. 이기적이고 자기중심적인 캐릭터를 연출하기 위한 분장은 턱이 갸름해 보이는 역삼각형으로 표현하였다. 눈썹은 교활해 보이도록 끝이 올라간 눈썹으로 수정하였고, 소극적이고 답답해 보이는 홑꺼풀의 작은 눈은 쌍꺼풀을 만들어주었다. 고집스럽고 주관있는 이미지를 위해 눈꼬리가 올라가 보이도록 언더라인과 연결하여 스모키 메이크업을 표현하였다. 적극적으로 보이는 높은 코로 표현하였고, 모델의 입술 형태를 살려 자기중심적인 이미지를 보이는 아랫입술이 두껍고 윗입술이 얇은 형태로 보완하였다. 빌리 플린 모델은 인상학적으로 온순하고 겸손한 이미지를 가지고 있다. 백퍼센트 승소율을 자랑하는 교묘한 캐릭터를 연출하기 위한 분장은 넓은 이마와 턱에 섀딩을 넣어 역삼각형으로 표현하였다. 나이가 들어 보이도록 주름 표현과 수염을 붙여 주었으며, 눈썹은 짙고 길게 그려 이기적이고 여유 있는 이미지로 표현하였다. 아이홀 기법으로 들어간 눈을 표현하여 영리하고 분석력 있는 이미지의 큰 눈으로 완성하였다. 명예욕과 자신감 있는 이미지를 보이기 위해 콧대에 섀딩을 주어 낮은 코를 보완하였고, 입술은 구각을 반듯하게 빼서 누드브라운 색상으로 자연스럽게 혈색을 주었다. 마마 모튼 모델은 인상학적으로 사교적이고 책임감 있는 이미지를 가지고 있다. 부정부패로 얼룩진 호혜주의자 캐릭터로 완성하기 위한 분장은 갸름해 보이도록 턱에 섀딩을 넣어 욕심이 많고 자기중심적으로 보이는 역삼각형으로 표현하였다. 눈썹은 주관적이고 강해보이는 끝이 올라간 각진 형태로 수정하였고, 눈은 들어가 보이도록 아이홀 기법으로 음영을 주어 나이 들어 보이는 이미지를 완성하였다. 명예욕과 활동적인 이미지를 나타내는 높고 넓은 코로 완성하기 위해 콧대에 섀딩을 넣고 코끝으로 갈수록 하이라이트 범위를 넓게 넣어주었다. 입술은 아랫입술이 윗입술보다 두껍게 그려 욕망이 강한 캐릭터로 완성하였다. 본 연구는 캐릭터를 효과적으로 표현하기 위한 방법으로 인상학을 적용하였으며, 연구 결과 인상학을 적용하여 분장함으로써 작품 속 캐릭터의 모습을 구현할 수 있다는 것을 입증하였다.
The purpose of this study is to recognize the importance of makeup for the audience to visually understand the characters in the play and how to effectively represent the characters in the play when applying the real makeup based on the physiognomy. In addition, it is intended to provide makeup desi...
The purpose of this study is to recognize the importance of makeup for the audience to visually understand the characters in the play and how to effectively represent the characters in the play when applying the real makeup based on the physiognomy. In addition, it is intended to provide makeup designers and students learning it as a basis for designing stage makeup. To this end, this study presented the makeup schedule and illustrations applying the works and character analysis and physiognomy of the musical . And the actual makeup results of the main characters are as follows. Velma Kelly's model has a soft and negative physiognomic image. To express a fearless and confident character, the makeup is complemented by a rhombus, with shading on the chin and highlighting on the cheekbones. The eyebrows were modified in an angular form that looked sexy and individual. Through the eyehole technique a big and deep eye was created, and expressed a high nose that looks proud. The lips have a thicker upper lip than the lower lip, making them look sexy and proud. Roxie Hart's model has a smooth and negative physiognomic image. To create a selfish, self-centered character, the makeup is represented by an inverted triangle with a slender jaw. The eyebrows were modified to look sly, and the eyebrows were raised, and the double eyelids were made on the small eyes which looked passive and stuffy single eyelid. To express stubborn and subjective images, smokey makeup was expressed by connecting with the underline so that the tail of the eyes is raised. With a high nose make up, it was expressed to be seen as an active personality, and by emphasizing the lip shape of the model, the lower lip was thicker and the upper lip thinly complemented to show a self-centered image. Billy Flynn's model has a gentle and humble physiognomic image. To create a clever character with a 100%-win rate, the makeup was represented by an inverted triangle with shading on the forehead and chin. Wrinkles and beards were attached to make him looks older, and eyebrows were dark and long, representing selfish and relaxed images. Through the eyehole technique deep eyes were expressed, and this made a big eye with a smart and analytical image. In order to show the image of honor and confidence, the nose was shaded to complement the lower nose, and the lips were expressed natural color by using nude brown color and making the straighten line of mouth angle. Mama Morton's model has a sociable and responsible physiognomic image. To complete the reciprocity character stained by corruption and graft, the makeup was expressed greedy and self-centered inverted triangles with shading on the chin to look slimmer. The eyebrows were modified to have a subjective and strong, angular shape by raised ends, and through the eyehole technique, the eyes are shaded to make them look inward to complete the image that looks older. To complete the look of a high and wide nose that shows a sense of honor and an active image, shading was added to the nose ridge and widened the range of highlights toward the tip of the nose. The lower lip was drawn thicker than the upper lip and it completed the character with strong desire. This study applied the physiognomy as a method to express characters effectively, and the results proved that the appearance of the characters in the works can be realized by applying the physiognomy.
The purpose of this study is to recognize the importance of makeup for the audience to visually understand the characters in the play and how to effectively represent the characters in the play when applying the real makeup based on the physiognomy. In addition, it is intended to provide makeup designers and students learning it as a basis for designing stage makeup. To this end, this study presented the makeup schedule and illustrations applying the works and character analysis and physiognomy of the musical . And the actual makeup results of the main characters are as follows. Velma Kelly's model has a soft and negative physiognomic image. To express a fearless and confident character, the makeup is complemented by a rhombus, with shading on the chin and highlighting on the cheekbones. The eyebrows were modified in an angular form that looked sexy and individual. Through the eyehole technique a big and deep eye was created, and expressed a high nose that looks proud. The lips have a thicker upper lip than the lower lip, making them look sexy and proud. Roxie Hart's model has a smooth and negative physiognomic image. To create a selfish, self-centered character, the makeup is represented by an inverted triangle with a slender jaw. The eyebrows were modified to look sly, and the eyebrows were raised, and the double eyelids were made on the small eyes which looked passive and stuffy single eyelid. To express stubborn and subjective images, smokey makeup was expressed by connecting with the underline so that the tail of the eyes is raised. With a high nose make up, it was expressed to be seen as an active personality, and by emphasizing the lip shape of the model, the lower lip was thicker and the upper lip thinly complemented to show a self-centered image. Billy Flynn's model has a gentle and humble physiognomic image. To create a clever character with a 100%-win rate, the makeup was represented by an inverted triangle with shading on the forehead and chin. Wrinkles and beards were attached to make him looks older, and eyebrows were dark and long, representing selfish and relaxed images. Through the eyehole technique deep eyes were expressed, and this made a big eye with a smart and analytical image. In order to show the image of honor and confidence, the nose was shaded to complement the lower nose, and the lips were expressed natural color by using nude brown color and making the straighten line of mouth angle. Mama Morton's model has a sociable and responsible physiognomic image. To complete the reciprocity character stained by corruption and graft, the makeup was expressed greedy and self-centered inverted triangles with shading on the chin to look slimmer. The eyebrows were modified to have a subjective and strong, angular shape by raised ends, and through the eyehole technique, the eyes are shaded to make them look inward to complete the image that looks older. To complete the look of a high and wide nose that shows a sense of honor and an active image, shading was added to the nose ridge and widened the range of highlights toward the tip of the nose. The lower lip was drawn thicker than the upper lip and it completed the character with strong desire. This study applied the physiognomy as a method to express characters effectively, and the results proved that the appearance of the characters in the works can be realized by applying the physiognomy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.