본 연구는 VUI 에러 유형과 시각, 청각적 피드백 방식을 중심으로 자동차 VUI 환경에 적용 가능한 에러 핸들링 가이드라인을 개발하는 것에 목적이 있다. 연구의 방법은 다음과 같다. VUI 환경에서 발생하는 에러 유형을 도출하기 위하여 기존 연구자들이 정의한 에러 유형과 원인을 기반으로 음성 인터페이스 처리 단계에서 나타나는 에러 유형을 정리하였다. 또한, 도널드 노먼의 7단계 ...
본 연구는 VUI 에러 유형과 시각, 청각적 피드백 방식을 중심으로 자동차 VUI 환경에 적용 가능한 에러 핸들링 가이드라인을 개발하는 것에 목적이 있다. 연구의 방법은 다음과 같다. VUI 환경에서 발생하는 에러 유형을 도출하기 위하여 기존 연구자들이 정의한 에러 유형과 원인을 기반으로 음성 인터페이스 처리 단계에서 나타나는 에러 유형을 정리하였다. 또한, 도널드 노먼의 7단계 행동 모델을 기준으로 사용자 관점의 에러 유형을 정리하였다. 이를 통해 1) 사용자 에러, 2) 시스템 에러, 3) 환경 에러, 4) 기대 결과 불일치 에러 총 4가지의 대표 VUI 에러 유형을 도출하였다. 그리고 자동차 VUI 에러 핸들링 프레임워크를 개발하기 위하여 기존 에러 피드백 사례를 통해 시각적, 청각적 피드백의 적용 규칙을 정리하였고 의사소통 전략과 언어 교육에서의 오류 서정 방법을 활용하여 에러 유형별 메시지 피드백 전략을 도출하였다. 이와 함께 자동차 환경에서 시각적, 청각적 에러 피드백 방식에 영향을 미치는 요소를 정리하였다. 이를 통해 도출된 자동차 VUI 에러 핸들링 프레임워크를 기반으로 VUI 환경의 에러 유형별 자동차 VUI 에러 핸들링 가이드라인을 개발하였다.
마지막으로 자동차 VUI 에러 핸들링 가이드라인을 적용한 프로토타입과 기존 서비스 프로토타입을 공통 에러 태스크 시나리오 기준으로 비교 평가를 진행하여 유효성을 검증하였다. 에러 핸들링 가이드라인의 만족도는 전체 총 평균 점수 기준 4점 이상으로 만족도가 높게 나타났다. 평가 결과와 인터뷰를 통해 본 연구에서 개발한 에러 핸들링 가이드라인은 에러 상황이 발생했을 때 사용자에게 구체적인 에러 대처 방안과 선택지를 제공하기 때문에 에러 대처 방법을 직관적으로 알 수 있어 자동차 환경에서 음성 서비스 사용 시 에러 상황에 대한 부담이 줄어든다는 장점을 확인할 수 있었다. 또한, 빛의 색이 에러 상황 발생 시 사용자가 재 발화를 해야 하는지, 아무런 응답을 하지 않아도 되는지에 관한 판단의 기준이 된다는 장점이 있는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 VUI 에러 상황에 대한 핸들링 전략을 수립할 때 개발된 가이드라인이 적용되어 VUI 에러 상황에서의 사용자 경험이 개선되길 기대한다.
본 연구는 VUI 에러 유형과 시각, 청각적 피드백 방식을 중심으로 자동차 VUI 환경에 적용 가능한 에러 핸들링 가이드라인을 개발하는 것에 목적이 있다. 연구의 방법은 다음과 같다. VUI 환경에서 발생하는 에러 유형을 도출하기 위하여 기존 연구자들이 정의한 에러 유형과 원인을 기반으로 음성 인터페이스 처리 단계에서 나타나는 에러 유형을 정리하였다. 또한, 도널드 노먼의 7단계 행동 모델을 기준으로 사용자 관점의 에러 유형을 정리하였다. 이를 통해 1) 사용자 에러, 2) 시스템 에러, 3) 환경 에러, 4) 기대 결과 불일치 에러 총 4가지의 대표 VUI 에러 유형을 도출하였다. 그리고 자동차 VUI 에러 핸들링 프레임워크를 개발하기 위하여 기존 에러 피드백 사례를 통해 시각적, 청각적 피드백의 적용 규칙을 정리하였고 의사소통 전략과 언어 교육에서의 오류 서정 방법을 활용하여 에러 유형별 메시지 피드백 전략을 도출하였다. 이와 함께 자동차 환경에서 시각적, 청각적 에러 피드백 방식에 영향을 미치는 요소를 정리하였다. 이를 통해 도출된 자동차 VUI 에러 핸들링 프레임워크를 기반으로 VUI 환경의 에러 유형별 자동차 VUI 에러 핸들링 가이드라인을 개발하였다.
마지막으로 자동차 VUI 에러 핸들링 가이드라인을 적용한 프로토타입과 기존 서비스 프로토타입을 공통 에러 태스크 시나리오 기준으로 비교 평가를 진행하여 유효성을 검증하였다. 에러 핸들링 가이드라인의 만족도는 전체 총 평균 점수 기준 4점 이상으로 만족도가 높게 나타났다. 평가 결과와 인터뷰를 통해 본 연구에서 개발한 에러 핸들링 가이드라인은 에러 상황이 발생했을 때 사용자에게 구체적인 에러 대처 방안과 선택지를 제공하기 때문에 에러 대처 방법을 직관적으로 알 수 있어 자동차 환경에서 음성 서비스 사용 시 에러 상황에 대한 부담이 줄어든다는 장점을 확인할 수 있었다. 또한, 빛의 색이 에러 상황 발생 시 사용자가 재 발화를 해야 하는지, 아무런 응답을 하지 않아도 되는지에 관한 판단의 기준이 된다는 장점이 있는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 VUI 에러 상황에 대한 핸들링 전략을 수립할 때 개발된 가이드라인이 적용되어 VUI 에러 상황에서의 사용자 경험이 개선되길 기대한다.
The purpose of this study is to develop error handling guidelines applicable to automotive VUI environments, focusing on the type of VUI error and visual and auditory feedback. Methods of study are as follows. Error types in speech interface processing were summarized based on error types and causes...
The purpose of this study is to develop error handling guidelines applicable to automotive VUI environments, focusing on the type of VUI error and visual and auditory feedback. Methods of study are as follows. Error types in speech interface processing were summarized based on error types and causes defined by previous researchers to derive the types of errors occurring in the VUI environment. In addition, based on Donald Norman’s seven-step behavioral model, the error types from the user perspective were organized. Through this, a total of four representative VUI error types were derived: 1) user error, 2) system error, 3) environment error, and 4) expected result mismatch error. In order to develop the automobile VUI error handling framework, the rules for application of visual and auditory feedback were summarized through existing error feedback cases and the message feedback strategy for each type of error was derived using communication strategies and error correction methods in language education. In addition, elements affecting the visual and auditory error feedback methods in the automotive environment were organized. Based on the derived automobile VUI error handling framework, the automobile VUI error handling guidelines were developed for each type of error in the VUI environment.
Lastly, prototypes with automotive VUI error handling guidelines and existing service prototypes were compared and validated based on common error task scenarios. The satisfaction level of error handling guidelines was higher than four points based on the overall average score. The results of the assessment and interviews showed that the error handling guidelines developed in this study provide users with specific error countermeasures and options when an error situation occurs, so they can be intuitively informed of how to cope with the error, thereby reducing the burden on the error situation when using the voice service. In addition, it was found that the color of the light was the basis for determining whether a user should re-create or not respond to an error situation. Based on the results of this study, it is expected that the guidelines developed when establishing a handling strategy for VUI error situations will be applied to improve user experience in VUI error situations.
The purpose of this study is to develop error handling guidelines applicable to automotive VUI environments, focusing on the type of VUI error and visual and auditory feedback. Methods of study are as follows. Error types in speech interface processing were summarized based on error types and causes defined by previous researchers to derive the types of errors occurring in the VUI environment. In addition, based on Donald Norman’s seven-step behavioral model, the error types from the user perspective were organized. Through this, a total of four representative VUI error types were derived: 1) user error, 2) system error, 3) environment error, and 4) expected result mismatch error. In order to develop the automobile VUI error handling framework, the rules for application of visual and auditory feedback were summarized through existing error feedback cases and the message feedback strategy for each type of error was derived using communication strategies and error correction methods in language education. In addition, elements affecting the visual and auditory error feedback methods in the automotive environment were organized. Based on the derived automobile VUI error handling framework, the automobile VUI error handling guidelines were developed for each type of error in the VUI environment.
Lastly, prototypes with automotive VUI error handling guidelines and existing service prototypes were compared and validated based on common error task scenarios. The satisfaction level of error handling guidelines was higher than four points based on the overall average score. The results of the assessment and interviews showed that the error handling guidelines developed in this study provide users with specific error countermeasures and options when an error situation occurs, so they can be intuitively informed of how to cope with the error, thereby reducing the burden on the error situation when using the voice service. In addition, it was found that the color of the light was the basis for determining whether a user should re-create or not respond to an error situation. Based on the results of this study, it is expected that the guidelines developed when establishing a handling strategy for VUI error situations will be applied to improve user experience in VUI error situations.
주제어
#"Vehicle" "Voice User Interface" "Error Handling" "Guideline"
학위논문 정보
저자
김민경
학위수여기관
서울여자대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
디자인학과 인터랙션디자인전공
지도교수
박남춘
발행연도
2020
총페이지
102
키워드
"Vehicle" "Voice User Interface" "Error Handling" "Guideline"
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