본 연구는 한국어에는 쓰이지 않는 구조인 영어 분사구문의 정의, 개념, 용법, 특수한 분사구문 등에 대해 각각 자세히 살펴봄으로써 영어 학습자들에게 도움이 되고자 한다. 필자는 일반고에서 영어를 지도하는 교사로서 고등학교 교과서 수준에서 다루어지는 분사구문에 대한 설명의 한계를 경험해 본 바 있다. 해당 설명만으로는 학습자들이 접하는 지문에 쓰인 다양한 분사구문의 용법을 망라하지 못한다. 따라서 본 연구를 통해 여러 문법학자들이 분사구문에 대해 연구한 자료를 검토하여 학습자들이 접하는 분사구문에 대한 이해에 도움이 되기를 바란다....
본 연구는 한국어에는 쓰이지 않는 구조인 영어 분사구문의 정의, 개념, 용법, 특수한 분사구문 등에 대해 각각 자세히 살펴봄으로써 영어 학습자들에게 도움이 되고자 한다. 필자는 일반고에서 영어를 지도하는 교사로서 고등학교 교과서 수준에서 다루어지는 분사구문에 대한 설명의 한계를 경험해 본 바 있다. 해당 설명만으로는 학습자들이 접하는 지문에 쓰인 다양한 분사구문의 용법을 망라하지 못한다. 따라서 본 연구를 통해 여러 문법학자들이 분사구문에 대해 연구한 자료를 검토하여 학습자들이 접하는 분사구문에 대한 이해에 도움이 되기를 바란다.
본 연구의 결과를 요약하자면 다음과 같다. 분사구문은 문장의 술부의 일부로 동사에 –ing나 –ed 형태와 결합하여 파생되었다. 분사구문의 주어는 명사나 대명사 형태의 주절의 주어를 공유한다. 분사구문을 통해 나타난 시제는 주절의 동사에 의해 결정된다. 분사구문의 일반적인 형태는 그것이 나타내는 시제와 주절의 시제가 일치하는 경우이며, 완료형 분사구문의 경우에는 주절의 시제보다 앞선 시제를 나타낸다. 어떤 문법학자들은 비한정적 분사구문을 부사구로 분류하는데, 이는 문장 내에서 해당 구문이 세 가지의 부사적 위치에 나타날 수 있는 동시에 문장의 동사나 문장 전체를 수식하기 때문이다. 어떤 분사구문은 기능이 명확하게 드러나지 않기도 하는데, 이러한 분사구문은 문미에 위치하여 주절의 주어나 타동사의 목적어를 후치 수식한다. 분사구문은 시간, 원인, 이유, 조건, 목적, 수단 등의 부사적 관계를 나타내기도 한다. 분사구문이 한정적으로 쓰일 때는 부사적이라기보다는 형용사적 기능을 담당한다고 보아야 한다. 의미상 주어가 별도로 존재하지 않는 분사구문의 경우 비인칭으로 이해되는 경우가 대다수이며, 따라서 주어를 표시할 필요가 없다.
이렇듯 분사구문은 일반적인 형태와 용법 이외에도 다양한 변형을 허락하고 접속사와 주어를 생략한 축약형이기 때문에 영어 학습자들은 분사구문을 이해하고 사용할 때 특별한 주의를 기울여야 한다.
본 연구는 한국어에는 쓰이지 않는 구조인 영어 분사구문의 정의, 개념, 용법, 특수한 분사구문 등에 대해 각각 자세히 살펴봄으로써 영어 학습자들에게 도움이 되고자 한다. 필자는 일반고에서 영어를 지도하는 교사로서 고등학교 교과서 수준에서 다루어지는 분사구문에 대한 설명의 한계를 경험해 본 바 있다. 해당 설명만으로는 학습자들이 접하는 지문에 쓰인 다양한 분사구문의 용법을 망라하지 못한다. 따라서 본 연구를 통해 여러 문법학자들이 분사구문에 대해 연구한 자료를 검토하여 학습자들이 접하는 분사구문에 대한 이해에 도움이 되기를 바란다.
본 연구의 결과를 요약하자면 다음과 같다. 분사구문은 문장의 술부의 일부로 동사에 –ing나 –ed 형태와 결합하여 파생되었다. 분사구문의 주어는 명사나 대명사 형태의 주절의 주어를 공유한다. 분사구문을 통해 나타난 시제는 주절의 동사에 의해 결정된다. 분사구문의 일반적인 형태는 그것이 나타내는 시제와 주절의 시제가 일치하는 경우이며, 완료형 분사구문의 경우에는 주절의 시제보다 앞선 시제를 나타낸다. 어떤 문법학자들은 비한정적 분사구문을 부사구로 분류하는데, 이는 문장 내에서 해당 구문이 세 가지의 부사적 위치에 나타날 수 있는 동시에 문장의 동사나 문장 전체를 수식하기 때문이다. 어떤 분사구문은 기능이 명확하게 드러나지 않기도 하는데, 이러한 분사구문은 문미에 위치하여 주절의 주어나 타동사의 목적어를 후치 수식한다. 분사구문은 시간, 원인, 이유, 조건, 목적, 수단 등의 부사적 관계를 나타내기도 한다. 분사구문이 한정적으로 쓰일 때는 부사적이라기보다는 형용사적 기능을 담당한다고 보아야 한다. 의미상 주어가 별도로 존재하지 않는 분사구문의 경우 비인칭으로 이해되는 경우가 대다수이며, 따라서 주어를 표시할 필요가 없다.
이렇듯 분사구문은 일반적인 형태와 용법 이외에도 다양한 변형을 허락하고 접속사와 주어를 생략한 축약형이기 때문에 영어 학습자들은 분사구문을 이해하고 사용할 때 특별한 주의를 기울여야 한다.
Ⅰ. Introduction
The writer has seven years of experience in teaching high school English and has encountered numerous cases in which the explanation for participial constructions provided from the English textbook does not cover a wide range of their behaviors and usage. In order to complem...
Ⅰ. Introduction
The writer has seven years of experience in teaching high school English and has encountered numerous cases in which the explanation for participial constructions provided from the English textbook does not cover a wide range of their behaviors and usage. In order to complement for the limitations and help learners develop a more comprehensive understanding of participial constructions, this study explores the definition, concept, and usages of participial constructions.
Verbs used in a sentence can be classified into finite verbs and non-finite verbs. Finite verbs are restricted by person, number, and mood, while non-finite verbs serve a nounal, adjectival, or adverbial function, and change in form according to voice and tense but do not change in form according to number, person, or mood. Participles, in particular, serve not only an adjectival function and modify nouns, but also modify verbs or adjectives, and they show a wide range of usages.
A participial phrase can be identified in a sentence as an adjective phrase that modifies a noun, or as an adverb phrase that modifies a verb or the entire sentence, with its possible location in a sentence being multiple.
a) Participants registering ahead of time will be given an incentive.
b) Three students, registering ahead of time, were given an incentive.
In a), registering ahead of time restricts the subject participants, while in b), registering ahead of time does not restrict the subject Three students.
This study explores various usages of participial constructions, which are used as adverbial phrases, with how they are interpreted in relation to the matrix sentence.
Ⅰ. Introduction
The writer has seven years of experience in teaching high school English and has encountered numerous cases in which the explanation for participial constructions provided from the English textbook does not cover a wide range of their behaviors and usage. In order to complement for the limitations and help learners develop a more comprehensive understanding of participial constructions, this study explores the definition, concept, and usages of participial constructions.
Verbs used in a sentence can be classified into finite verbs and non-finite verbs. Finite verbs are restricted by person, number, and mood, while non-finite verbs serve a nounal, adjectival, or adverbial function, and change in form according to voice and tense but do not change in form according to number, person, or mood. Participles, in particular, serve not only an adjectival function and modify nouns, but also modify verbs or adjectives, and they show a wide range of usages.
A participial phrase can be identified in a sentence as an adjective phrase that modifies a noun, or as an adverb phrase that modifies a verb or the entire sentence, with its possible location in a sentence being multiple.
a) Participants registering ahead of time will be given an incentive.
b) Three students, registering ahead of time, were given an incentive.
In a), registering ahead of time restricts the subject participants, while in b), registering ahead of time does not restrict the subject Three students.
This study explores various usages of participial constructions, which are used as adverbial phrases, with how they are interpreted in relation to the matrix sentence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.