본 연구는 2015 개정 교육과정을 반영하여 새롭게 제작된 초등학교 6학년 영어 교과서의 말하기 과업 활동이 2015 교육과정에서 강조하고 있는 의사소통 능력 향상이라는 궁극적 교육목표를 실현하기에 얼마나 효율적으로 제시되었는지 그 유형의 다양성에 대한 분석을 목적으로 둔다. 또한, 학습자들의 말하기 활동에 대한 인식과 말하기 과업 활동 선호도를 알아봄으로써 학교 현장에서의 효율적인 말하기 학습을 끌어내도록 하며 앞으로의 교수·학습과 향후 교과서의 활용 및 발전을 위한 시사점을 도출해 내는 데 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 본 연구는 2015 개정 교육과정에 의거한 총 5종의 초등학교 6학년 영어 교과서를 가지고 Willis(1996)의 6가지 과업 유형을 분석 기준으로 삼아 말하기 과업 유형을 분석하고, 경기도 공립 S 초등학교 6학년 학생 총 128명의 설문지 답변을 통해 말하기 활동 인식 및 과업 선호도를 조사하였다. 분석된 자료의 결과는 다음과 같다. 5종의 교과서에는 전반적으로 다양한 말하기 과업 유형을 활용하고자 하였지만 교과서별 과업 활용의 빈도수가 다르게 나타난 것으로 확인하였다. 5종의 교과서 중 과업 유형이 가장 많이 활용된 교과서는 B 교과서였으며 총 108개의 과업으로 가장 다양한 유형을 볼 수 있었다. 반면에 과업 유형이 가장 적게 활용된 교과서는 C 교과서로 총 66개의 과업이 나타났으며 유형의 다양성이 다른 교과서에 비교하여 고르게 나타나지 않았다. 이와 함께 각 교과서에서는 여섯 가지 과업 유형이 고르게 나타나기보다는 문제 해결하기(27%)와 열거하기(19.1%) 등의 몇 과업이 편중되어 나타난 것으로 확인 할 수 있었다. 또 다른 특징으로는 대부분의 과업 활동이 말하기 활동 영역을 따로 분리하지 않고 듣기, 읽기, 쓰기 영역을 함께 사용하도록 통합적인 활동 형태로 과업 활동을 제시한 것으로 나타났다. 말하기 과업 활동에서 나타난 학습자 구성 방식은 짝 활동, 모둠 활동, 전체 활동 등 여러 형태의 활동으로 제시되었으며 학습자의 참여 및 흥미를 높이도록 하였다. ...
본 연구는 2015 개정 교육과정을 반영하여 새롭게 제작된 초등학교 6학년 영어 교과서의 말하기 과업 활동이 2015 교육과정에서 강조하고 있는 의사소통 능력 향상이라는 궁극적 교육목표를 실현하기에 얼마나 효율적으로 제시되었는지 그 유형의 다양성에 대한 분석을 목적으로 둔다. 또한, 학습자들의 말하기 활동에 대한 인식과 말하기 과업 활동 선호도를 알아봄으로써 학교 현장에서의 효율적인 말하기 학습을 끌어내도록 하며 앞으로의 교수·학습과 향후 교과서의 활용 및 발전을 위한 시사점을 도출해 내는 데 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 본 연구는 2015 개정 교육과정에 의거한 총 5종의 초등학교 6학년 영어 교과서를 가지고 Willis(1996)의 6가지 과업 유형을 분석 기준으로 삼아 말하기 과업 유형을 분석하고, 경기도 공립 S 초등학교 6학년 학생 총 128명의 설문지 답변을 통해 말하기 활동 인식 및 과업 선호도를 조사하였다. 분석된 자료의 결과는 다음과 같다. 5종의 교과서에는 전반적으로 다양한 말하기 과업 유형을 활용하고자 하였지만 교과서별 과업 활용의 빈도수가 다르게 나타난 것으로 확인하였다. 5종의 교과서 중 과업 유형이 가장 많이 활용된 교과서는 B 교과서였으며 총 108개의 과업으로 가장 다양한 유형을 볼 수 있었다. 반면에 과업 유형이 가장 적게 활용된 교과서는 C 교과서로 총 66개의 과업이 나타났으며 유형의 다양성이 다른 교과서에 비교하여 고르게 나타나지 않았다. 이와 함께 각 교과서에서는 여섯 가지 과업 유형이 고르게 나타나기보다는 문제 해결하기(27%)와 열거하기(19.1%) 등의 몇 과업이 편중되어 나타난 것으로 확인 할 수 있었다. 또 다른 특징으로는 대부분의 과업 활동이 말하기 활동 영역을 따로 분리하지 않고 듣기, 읽기, 쓰기 영역을 함께 사용하도록 통합적인 활동 형태로 과업 활동을 제시한 것으로 나타났다. 말하기 과업 활동에서 나타난 학습자 구성 방식은 짝 활동, 모둠 활동, 전체 활동 등 여러 형태의 활동으로 제시되었으며 학습자의 참여 및 흥미를 높이도록 하였다. 교과서 분석 내용을 종합해본 결과 말하기 과업 활동은 발화의 유창성을 위한 놀이 형식의 문제 해결 활동 위주로 구성되었으며, 학습자들의 협력을 기르고 창의적 사고 증진을 위한 활동들이 실생활과 관련된 다양한 주제에 맞추어 제시된 것으로 나타났다. 다음으로 설문지를 활용한 말하기 활동에 대한 인식 조사 결과를 살펴보면, 학습자들이 영어학습에서 가장 중요하게 여기는 기능은 말하기이며, 영어학습에 있어서 가장 흥미를 느끼는 영역의 결과 또한 말하기였다. 반대로 가장 어려움을 느끼는 영역은 쓰기 영역으로 나타났으며 학습자들은 쓰기 학습에 대한 두려움이 있는 것으로 나타났다. 또한, 학습자들의 말하기 활동의 참여도는 상당히 높은 편으로 말하기 활동에 흥미를 갖고 잘 참여하는 것으로 나타났으며 말하기 활동 시간은 대부분 적절하다고 응답하였다. 말하기 활동 수준 응답 결과로는 학습자 대부분이 말하기 활동 수준이 적당한 편이라고 하였으며, 말하기 흥미도 결과 대체로 말하기에 대한 흥미가 있는 것으로 나타났다. 또한, 학습자들은 말하기 실력을 증진하는데, 교과서가 도움이 된다고 하였다. 다음으로 학습자들의 영어 말하기 과업 유형 선호도 분석 결과를 살펴보면 학습자들이 가장 선호하는 유형은 문제 해결하기 유형으로 도전하며 답을 스스로 찾아가는 과업 유형을 선호하는 것으로 나타났다. 이와 함께 말하기 과업 유형별 남녀 선호도의 차이가 나타나는지 독립 표본 t-검정을 통해 확인한 결과 남녀 그룹은 선호도에 대한 유의미한 차이가 나타나지 않는 것을 알 수 있었다. 또한, 학업 능력을 기준으로 말하기 과업 유형별 선호도의 차이가 나타나는지 독립 표본 t-검정으로 살펴본 결과 학업 능력에 따른 유의미한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 말하기 과업 활동에 대한 학생들의 개인 의견은 개방형 질문을 통해 확인할 수 있었으며 수업에서 다양한 과업 활동과 흥미 있는 말하기 활동이 제시되길 바란다는 의견이 나왔다. 말하기 과업 활동을 통해 의사소통 기능을 향상할 수 있는 다음의 개선 방향을 제언하자면, 단원마다 같은 방식의 활동과 과업 유형을 반복적으로 활용하기보다는 다양한 방법의 말하기 활동 및 과업 유형이 체계적으로 활용되도록 개선해야 할 것이다. 또한, 교사는 학생들의 선호도를 토대로 다양한 과업을 활용하여 수업의 질을 높이고 학생들의 흥미 및 참여를 끌어내는 것이 필요할 것으로 보인된다. 이상과 같이 본 연구는 교과서의 활용과 발전에 있어서 기초가 되고자 하며 초등영어 교육과정의 목적인 영어 의사소통 역량 강화와 효과적인 교수·학습에 도움이 되고자 한다.
본 연구는 2015 개정 교육과정을 반영하여 새롭게 제작된 초등학교 6학년 영어 교과서의 말하기 과업 활동이 2015 교육과정에서 강조하고 있는 의사소통 능력 향상이라는 궁극적 교육목표를 실현하기에 얼마나 효율적으로 제시되었는지 그 유형의 다양성에 대한 분석을 목적으로 둔다. 또한, 학습자들의 말하기 활동에 대한 인식과 말하기 과업 활동 선호도를 알아봄으로써 학교 현장에서의 효율적인 말하기 학습을 끌어내도록 하며 앞으로의 교수·학습과 향후 교과서의 활용 및 발전을 위한 시사점을 도출해 내는 데 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 본 연구는 2015 개정 교육과정에 의거한 총 5종의 초등학교 6학년 영어 교과서를 가지고 Willis(1996)의 6가지 과업 유형을 분석 기준으로 삼아 말하기 과업 유형을 분석하고, 경기도 공립 S 초등학교 6학년 학생 총 128명의 설문지 답변을 통해 말하기 활동 인식 및 과업 선호도를 조사하였다. 분석된 자료의 결과는 다음과 같다. 5종의 교과서에는 전반적으로 다양한 말하기 과업 유형을 활용하고자 하였지만 교과서별 과업 활용의 빈도수가 다르게 나타난 것으로 확인하였다. 5종의 교과서 중 과업 유형이 가장 많이 활용된 교과서는 B 교과서였으며 총 108개의 과업으로 가장 다양한 유형을 볼 수 있었다. 반면에 과업 유형이 가장 적게 활용된 교과서는 C 교과서로 총 66개의 과업이 나타났으며 유형의 다양성이 다른 교과서에 비교하여 고르게 나타나지 않았다. 이와 함께 각 교과서에서는 여섯 가지 과업 유형이 고르게 나타나기보다는 문제 해결하기(27%)와 열거하기(19.1%) 등의 몇 과업이 편중되어 나타난 것으로 확인 할 수 있었다. 또 다른 특징으로는 대부분의 과업 활동이 말하기 활동 영역을 따로 분리하지 않고 듣기, 읽기, 쓰기 영역을 함께 사용하도록 통합적인 활동 형태로 과업 활동을 제시한 것으로 나타났다. 말하기 과업 활동에서 나타난 학습자 구성 방식은 짝 활동, 모둠 활동, 전체 활동 등 여러 형태의 활동으로 제시되었으며 학습자의 참여 및 흥미를 높이도록 하였다. 교과서 분석 내용을 종합해본 결과 말하기 과업 활동은 발화의 유창성을 위한 놀이 형식의 문제 해결 활동 위주로 구성되었으며, 학습자들의 협력을 기르고 창의적 사고 증진을 위한 활동들이 실생활과 관련된 다양한 주제에 맞추어 제시된 것으로 나타났다. 다음으로 설문지를 활용한 말하기 활동에 대한 인식 조사 결과를 살펴보면, 학습자들이 영어학습에서 가장 중요하게 여기는 기능은 말하기이며, 영어학습에 있어서 가장 흥미를 느끼는 영역의 결과 또한 말하기였다. 반대로 가장 어려움을 느끼는 영역은 쓰기 영역으로 나타났으며 학습자들은 쓰기 학습에 대한 두려움이 있는 것으로 나타났다. 또한, 학습자들의 말하기 활동의 참여도는 상당히 높은 편으로 말하기 활동에 흥미를 갖고 잘 참여하는 것으로 나타났으며 말하기 활동 시간은 대부분 적절하다고 응답하였다. 말하기 활동 수준 응답 결과로는 학습자 대부분이 말하기 활동 수준이 적당한 편이라고 하였으며, 말하기 흥미도 결과 대체로 말하기에 대한 흥미가 있는 것으로 나타났다. 또한, 학습자들은 말하기 실력을 증진하는데, 교과서가 도움이 된다고 하였다. 다음으로 학습자들의 영어 말하기 과업 유형 선호도 분석 결과를 살펴보면 학습자들이 가장 선호하는 유형은 문제 해결하기 유형으로 도전하며 답을 스스로 찾아가는 과업 유형을 선호하는 것으로 나타났다. 이와 함께 말하기 과업 유형별 남녀 선호도의 차이가 나타나는지 독립 표본 t-검정을 통해 확인한 결과 남녀 그룹은 선호도에 대한 유의미한 차이가 나타나지 않는 것을 알 수 있었다. 또한, 학업 능력을 기준으로 말하기 과업 유형별 선호도의 차이가 나타나는지 독립 표본 t-검정으로 살펴본 결과 학업 능력에 따른 유의미한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 말하기 과업 활동에 대한 학생들의 개인 의견은 개방형 질문을 통해 확인할 수 있었으며 수업에서 다양한 과업 활동과 흥미 있는 말하기 활동이 제시되길 바란다는 의견이 나왔다. 말하기 과업 활동을 통해 의사소통 기능을 향상할 수 있는 다음의 개선 방향을 제언하자면, 단원마다 같은 방식의 활동과 과업 유형을 반복적으로 활용하기보다는 다양한 방법의 말하기 활동 및 과업 유형이 체계적으로 활용되도록 개선해야 할 것이다. 또한, 교사는 학생들의 선호도를 토대로 다양한 과업을 활용하여 수업의 질을 높이고 학생들의 흥미 및 참여를 끌어내는 것이 필요할 것으로 보인된다. 이상과 같이 본 연구는 교과서의 활용과 발전에 있어서 기초가 되고자 하며 초등영어 교육과정의 목적인 영어 의사소통 역량 강화와 효과적인 교수·학습에 도움이 되고자 한다.
This study aims to analyze the curriculum provided in sixth grade-level English textbooks within the 2015 revision on the diversity of speaking tasks and their efficiency in realizing the ultimate educational goal of improving communication skills. The further purpose of this study is to assess the ...
This study aims to analyze the curriculum provided in sixth grade-level English textbooks within the 2015 revision on the diversity of speaking tasks and their efficiency in realizing the ultimate educational goal of improving communication skills. The further purpose of this study is to assess the students' awareness of speaking activities and preference for speaking tasks given in their textbooks, which in turn will derive suggestions for the development of future teaching, learning, and textbook publishing. Furthermore, this study aims to assist with creating a better learning environment by pragmatically identifying the tasks that fit the students’ preference in the classroom. This study analyzes a total of five sixth-grade English textbooks based on the 2015 revised curriculum using the six task types of Willis (1996). A total sample size of 128 sixth-grade students at a Gyeonggi Province public elementary school has been surveyed on the awareness of speaking activities and preference of tasks. The results of the analyzed data can be summarized as follows. Although the five textbooks generally want to utilize various types of speaking tasks, the frequency of task utilization appears to be different for each textbook. Textbooks with the most task types were B textbook, which showed 108 tasks. On the other hand, the least-used task types showed 66 tasks in C textbook. Among the six task types, Problem-Solving showed the highest frequency rate amongst the 5 textbooks at 27.0% with Listing task following at 19.1%. The relatively high use of the two tasks indicate that the five textbooks places emphasis on cooperation of the students and meaningful learning. On the other hand, Comparing, Ordering, Creative Tasks, and Sharing Personal Experiences are not frequently used. Another feature is that most task activities are presented as activities that integrate listening, reading and writing with the speaking task activities. The following conclusions are drawn from the shared opinions of students based on the application of tasks and satisfaction level with task-based speaking activities. First, the textbooks present repeated types of tasks in each section with games being overly used, rather than an even distribution of all six task types integrated into the textbooks. Second, the feedback from the provided cognitive survey in the questionnaire reveals that learners find speaking tasks are the most essential for learning English. In addition, the students felt they had the appropriate skill level, length of lesson time, and degree of interest level when it comes to speaking activities. Third, the results of the students' English-speaking task type preferences show that the students preferred Problem-Solving tasks the most. Fourth, none of the six speaking task types present a significant bias between male or female students. Also, academic ability does not show to be a factor in preferences with speaking tasks. Fifth, we should use balanced and diversified task-based speaking activities in order to improve communication skills. Providing students with the opportunity to use their own words in each lesson will entice their interest in English, thereby increasing the students’ satisfaction with textbooks. Also, teachers should use various tasks based on students' preferences to improve the quality of their classes and arouse students' interest.Therefore, we hope that through this study we will derive educational implications for the future use of textbooks, communication skills, and speaking activities, which will help us in teaching and improve students ability to communicate in English - serving as the primary purpose of English curriculum.
This study aims to analyze the curriculum provided in sixth grade-level English textbooks within the 2015 revision on the diversity of speaking tasks and their efficiency in realizing the ultimate educational goal of improving communication skills. The further purpose of this study is to assess the students' awareness of speaking activities and preference for speaking tasks given in their textbooks, which in turn will derive suggestions for the development of future teaching, learning, and textbook publishing. Furthermore, this study aims to assist with creating a better learning environment by pragmatically identifying the tasks that fit the students’ preference in the classroom. This study analyzes a total of five sixth-grade English textbooks based on the 2015 revised curriculum using the six task types of Willis (1996). A total sample size of 128 sixth-grade students at a Gyeonggi Province public elementary school has been surveyed on the awareness of speaking activities and preference of tasks. The results of the analyzed data can be summarized as follows. Although the five textbooks generally want to utilize various types of speaking tasks, the frequency of task utilization appears to be different for each textbook. Textbooks with the most task types were B textbook, which showed 108 tasks. On the other hand, the least-used task types showed 66 tasks in C textbook. Among the six task types, Problem-Solving showed the highest frequency rate amongst the 5 textbooks at 27.0% with Listing task following at 19.1%. The relatively high use of the two tasks indicate that the five textbooks places emphasis on cooperation of the students and meaningful learning. On the other hand, Comparing, Ordering, Creative Tasks, and Sharing Personal Experiences are not frequently used. Another feature is that most task activities are presented as activities that integrate listening, reading and writing with the speaking task activities. The following conclusions are drawn from the shared opinions of students based on the application of tasks and satisfaction level with task-based speaking activities. First, the textbooks present repeated types of tasks in each section with games being overly used, rather than an even distribution of all six task types integrated into the textbooks. Second, the feedback from the provided cognitive survey in the questionnaire reveals that learners find speaking tasks are the most essential for learning English. In addition, the students felt they had the appropriate skill level, length of lesson time, and degree of interest level when it comes to speaking activities. Third, the results of the students' English-speaking task type preferences show that the students preferred Problem-Solving tasks the most. Fourth, none of the six speaking task types present a significant bias between male or female students. Also, academic ability does not show to be a factor in preferences with speaking tasks. Fifth, we should use balanced and diversified task-based speaking activities in order to improve communication skills. Providing students with the opportunity to use their own words in each lesson will entice their interest in English, thereby increasing the students’ satisfaction with textbooks. Also, teachers should use various tasks based on students' preferences to improve the quality of their classes and arouse students' interest.Therefore, we hope that through this study we will derive educational implications for the future use of textbooks, communication skills, and speaking activities, which will help us in teaching and improve students ability to communicate in English - serving as the primary purpose of English curriculum.
주제어
#의사소통 TBL 말하기 과업 학습자 인식 students' perception speaking activities and tasks elementary English textbook
학위논문 정보
저자
박민하
학위수여기관
韓國外國語大學校 敎育大學院
학위구분
국내석사
학과
영어교육전공
지도교수
김해동
발행연도
2020
총페이지
x, 95 p.
키워드
의사소통 TBL 말하기 과업 학습자 인식 students' perception speaking activities and tasks elementary English textbook
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.