본 글의 목적은 마키아벨리의 『로마사 논고』를 통해 “시민적 비르투(Civic virtù)”를 고찰하는 것이다. 근대 정치사상가 마키아벨리는 시민을 비르투를 가진 존재로 봤다. 이러한 마키아벨리의 정치사상은 이전과 다른 두 가지 큰 변화를 가져왔다. 첫째, 마키아벨리에 의해 정치는 비르투를 갖추고 공공선을 추구하는 것으로 변화했다. 고대에서 정치는 전통적인 미덕을 갖추고 ‘좋음’을 따르는 것이었다. 하지만 마키아벨리는 도덕적 선과 효용...
본 글의 목적은 마키아벨리의 『로마사 논고』를 통해 “시민적 비르투(Civic virtù)”를 고찰하는 것이다. 근대 정치사상가 마키아벨리는 시민을 비르투를 가진 존재로 봤다. 이러한 마키아벨리의 정치사상은 이전과 다른 두 가지 큰 변화를 가져왔다. 첫째, 마키아벨리에 의해 정치는 비르투를 갖추고 공공선을 추구하는 것으로 변화했다. 고대에서 정치는 전통적인 미덕을 갖추고 ‘좋음’을 따르는 것이었다. 하지만 마키아벨리는 도덕적 선과 효용이라는 관점에서 고대 정치사상과 차이를 드러낸다. 마키아벨리는 정치에서 미덕, 즉 도덕과 윤리를 분리했다. 마키아벨리는 정치에서는 전통적으로 구분 지어진 선과 악의 개념은 무의미하다고 봤다. 마키아벨리는 국가와 공동체의 ‘생존’과 ‘번영’, 즉 공익이라는 목적 앞에서는 수단의 도덕적 선악과 관계없이 효용만을 고려했다. 따라서 마키아벨리의 비르투는 공공선을 추구하는 능력으로 나타난다. 둘째, 마키아벨리는 정치의 영역에서 시민을 정치적 주체로 굳건히 세웠다. 시민은 ‘시민적 비르투’를 갖출 수 있는 존재다. 마키아벨리는 자유를 희구하는 열망을 가진 시민은 좋은 국가를 유지하는 데 핵심적 역할을 한다고 봤다. 시민을 주요한 주제로 하는 『로마사 논고』에서의 시민적 비르투는 기존의 비르투와는 다른 모습으로 나타난다. 마키아벨리는 『군주론』과 『로마사 논고』에서 군주에게는 필요에 따라 악덕을 활용할 수 있는 ‘군주의 비르투’를 요구한다. 군주의 비르투는 주로 국가의 비상상황, 즉 새로운 국가를 세우거나 부패한 국가를 갱신하는 경우에 군주에게 적용되는 제한적인 것이다. 하지만 좋은 국가와 법률이 수립된 이후, 국가를 유지할 경우에는 시민들에게 전통적인 미덕 개념들과 유사한 시민적 비르투가 요구된다. 즉, 마키아벨리의 정치사상에서 비르투는 그 보유 주체가 누구인가에 따라 모습이 달라진다. 마키아벨리는 『로마사 논고』에서 시민적 비르투를 고양시키고 유지할 수 있는 방법으로 법과 제도, 종교를 제시한다. 마키아벨리는 『로마사 논고』를 통해 좋은 시민은 어때야 하는가와 좋은 시민을 유지할 수 있는 방법을 제시한다. 결국, 마키아벨리의 『로마사 논고』는 훌륭한 국가와 사회, 공동체의 유지와 번영을 위해 시민이 갖춰야 할 모범적인 처신과 정신을 가르치는 ‘교육의 교과서’라고 할 수 있다.
본 글의 목적은 마키아벨리의 『로마사 논고』를 통해 “시민적 비르투(Civic virtù)”를 고찰하는 것이다. 근대 정치사상가 마키아벨리는 시민을 비르투를 가진 존재로 봤다. 이러한 마키아벨리의 정치사상은 이전과 다른 두 가지 큰 변화를 가져왔다. 첫째, 마키아벨리에 의해 정치는 비르투를 갖추고 공공선을 추구하는 것으로 변화했다. 고대에서 정치는 전통적인 미덕을 갖추고 ‘좋음’을 따르는 것이었다. 하지만 마키아벨리는 도덕적 선과 효용이라는 관점에서 고대 정치사상과 차이를 드러낸다. 마키아벨리는 정치에서 미덕, 즉 도덕과 윤리를 분리했다. 마키아벨리는 정치에서는 전통적으로 구분 지어진 선과 악의 개념은 무의미하다고 봤다. 마키아벨리는 국가와 공동체의 ‘생존’과 ‘번영’, 즉 공익이라는 목적 앞에서는 수단의 도덕적 선악과 관계없이 효용만을 고려했다. 따라서 마키아벨리의 비르투는 공공선을 추구하는 능력으로 나타난다. 둘째, 마키아벨리는 정치의 영역에서 시민을 정치적 주체로 굳건히 세웠다. 시민은 ‘시민적 비르투’를 갖출 수 있는 존재다. 마키아벨리는 자유를 희구하는 열망을 가진 시민은 좋은 국가를 유지하는 데 핵심적 역할을 한다고 봤다. 시민을 주요한 주제로 하는 『로마사 논고』에서의 시민적 비르투는 기존의 비르투와는 다른 모습으로 나타난다. 마키아벨리는 『군주론』과 『로마사 논고』에서 군주에게는 필요에 따라 악덕을 활용할 수 있는 ‘군주의 비르투’를 요구한다. 군주의 비르투는 주로 국가의 비상상황, 즉 새로운 국가를 세우거나 부패한 국가를 갱신하는 경우에 군주에게 적용되는 제한적인 것이다. 하지만 좋은 국가와 법률이 수립된 이후, 국가를 유지할 경우에는 시민들에게 전통적인 미덕 개념들과 유사한 시민적 비르투가 요구된다. 즉, 마키아벨리의 정치사상에서 비르투는 그 보유 주체가 누구인가에 따라 모습이 달라진다. 마키아벨리는 『로마사 논고』에서 시민적 비르투를 고양시키고 유지할 수 있는 방법으로 법과 제도, 종교를 제시한다. 마키아벨리는 『로마사 논고』를 통해 좋은 시민은 어때야 하는가와 좋은 시민을 유지할 수 있는 방법을 제시한다. 결국, 마키아벨리의 『로마사 논고』는 훌륭한 국가와 사회, 공동체의 유지와 번영을 위해 시민이 갖춰야 할 모범적인 처신과 정신을 가르치는 ‘교육의 교과서’라고 할 수 있다.
The purpose of this thesis is to study “Civic virtù” in Machiavelli’s book, The Discourses on Livy. Machiavelli, a modern political philosopher, regards citizens as beings who have virtù. Machiavelli’s political philosophy has brought two big changes that were different from the past. First, Mac...
The purpose of this thesis is to study “Civic virtù” in Machiavelli’s book, The Discourses on Livy. Machiavelli, a modern political philosopher, regards citizens as beings who have virtù. Machiavelli’s political philosophy has brought two big changes that were different from the past. First, Machiavelli redefines “politics” to possess virtù and pursue the common good. In ancient times, politics was to possess traditional virtue and follow goodness. However, Machiavelli shows difference with ancient political thought, specifically in terms of moral good and utility. Machiavelli separates virtues––morals and ethics––from politics. He regards the traditional concept of good and evil as meaningless in politics. The philosopher’s top priority is survival and prosperity of nation and community, which put utility first before anything else such as moral good and evil of means. In short, Machiavelli’s virtù means the ability to pursue the common good. Second, Machiavelli, in his works, puts citizens as the main political agents of politics. According to him, citizens can possess Civic virtù. He also believes that people with desire for freedom play key role in maintaining a good nation. Civic virtù in The Discourses on Livy, where main theme is citizens, shows difference from the virtù in the Machiavelli’s past works. In The Prince and The Discourses on Livy, Machiavelli emphasizes “Prince virtù” and claims the prince should use vice when necessary. Yet, the prince virtù is applicable only in limited situations such as national emergency, nation building, and reconstruction of corrupt nation. However, if a good nation and laws are established and maintained, civic virtù similar to traditional concept of virtue is required to citizens. In other words, virtù in Machiavelli’s political thought differs depending on the actors who own it. In The Discourses on Livy, Machiavelli suggests laws, institutions and religions as the way to enhance and maintain civil virtù. Also, he shows how good citizens should be and how to maintain good citizens in the book. After all, The Discourses on Livy can be called a “textbook of education” that teaches ideal behavior and mind citizens should have for sustenance and prosperity of nation, society, and community.
The purpose of this thesis is to study “Civic virtù” in Machiavelli’s book, The Discourses on Livy. Machiavelli, a modern political philosopher, regards citizens as beings who have virtù. Machiavelli’s political philosophy has brought two big changes that were different from the past. First, Machiavelli redefines “politics” to possess virtù and pursue the common good. In ancient times, politics was to possess traditional virtue and follow goodness. However, Machiavelli shows difference with ancient political thought, specifically in terms of moral good and utility. Machiavelli separates virtues––morals and ethics––from politics. He regards the traditional concept of good and evil as meaningless in politics. The philosopher’s top priority is survival and prosperity of nation and community, which put utility first before anything else such as moral good and evil of means. In short, Machiavelli’s virtù means the ability to pursue the common good. Second, Machiavelli, in his works, puts citizens as the main political agents of politics. According to him, citizens can possess Civic virtù. He also believes that people with desire for freedom play key role in maintaining a good nation. Civic virtù in The Discourses on Livy, where main theme is citizens, shows difference from the virtù in the Machiavelli’s past works. In The Prince and The Discourses on Livy, Machiavelli emphasizes “Prince virtù” and claims the prince should use vice when necessary. Yet, the prince virtù is applicable only in limited situations such as national emergency, nation building, and reconstruction of corrupt nation. However, if a good nation and laws are established and maintained, civic virtù similar to traditional concept of virtue is required to citizens. In other words, virtù in Machiavelli’s political thought differs depending on the actors who own it. In The Discourses on Livy, Machiavelli suggests laws, institutions and religions as the way to enhance and maintain civil virtù. Also, he shows how good citizens should be and how to maintain good citizens in the book. After all, The Discourses on Livy can be called a “textbook of education” that teaches ideal behavior and mind citizens should have for sustenance and prosperity of nation, society, and community.
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