[학위논문]평생교육 기관의 정보화 교육이 4차 산업혁명 시대를 살아가는 노인의 심리적 행복에 미치는 영향 The Effects of Informatization Education of Lifelong Education Institutions on the Psychological Happiness of the Elderly Living in the 4th Industrial Revolution.원문보기
현재 평생교육 기관의 노인교육은 여가 활용이나 복지 차원에서 진행되는 수준이 전부이다. 제4차 산업혁명 시대에 인공지능, 로봇 등이 출현하고 있는데 이런 정보 기기를 잘 활용하거나 관심 있는 노인은 많지 않다. 새 시대의 기기에 맞게 생활의 편의를 경험하고 이 편의는 삶의 질을 향상하고, 생활 만족을 높이고, ...
현재 평생교육 기관의 노인교육은 여가 활용이나 복지 차원에서 진행되는 수준이 전부이다. 제4차 산업혁명 시대에 인공지능, 로봇 등이 출현하고 있는데 이런 정보 기기를 잘 활용하거나 관심 있는 노인은 많지 않다. 새 시대의 기기에 맞게 생활의 편의를 경험하고 이 편의는 삶의 질을 향상하고, 생활 만족을 높이고, 성공적 노화를 가져와 심리적 행복을 느낄 것이지만 기기를 다루는 교육은 거의 이뤄지지 않고 있다. 따라서 평생교육 기관의 정보화 교육 프로그램은 시대적 상황을 파악하고 노인들의 상황을 염두에 두고 정보 기기 발전 상황에 맞춰 프로그램을 기획하고 제공할 수 있어야 한다. 이 논문은 4차 산업혁명 시대의 정보 기기 활용과 관련된 정보화 교육에의 참여 의지를 노인 학습자들에게 질문하고 조사 분석을 통해서 실제로 이러한 교육이 어떠한 영향을 주는지 검증했다. 이 논문은 정보화 교육을 받는 노인을 대상으로 4차 산업혁명 시대의 정보화 교육과 관련된 항목을 뽑아 서울지역에 있는 평생교육 기관, 노인복지관의 노인 320명을 대상으로 설문을 진행했다. 설문조사 대상자는 60세 이상부터 80세 이하의 노인이었고 평생교육 기관에서 학습을 받는 분들이었다. 평생교육 기관 중 노인복지관은 전국에 385여 개가 있는데 36% 이상은 서울과 서울 인근 지역에 분포되어 있다. 이 중 강북과 강남의 8곳의 평생교육 기관을 방문해서 취지를 설명하고 설문조사를 했다. 설문조사 결과 정보화 교육의 참여지속(지속의지, 참여의지)은 참여동기(활동지향, 목표지향, 학습지향)에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 참여지속은 정보화 교육에 한 번 이상 참여했고 계속 참여할 의사가 있는지다. 참여동기는 노인학습자가 사회활동에 참여하고 싶어하는 3가지 요소를 포함하는 것으로 이 3가지는 활동, 목표, 학습지향을 말한다. 즉 정보화 교육에 참여하고 계속된 참여의사가 있는 노인의 대부분은 사회적으로 인정받을 수 있는 자격을 갖추고(활동지향성), 인생을 보람 있게 보내고 싶어 하고(목표지향성), 지식이나 기술 획득 그 자체가 보람 있게 느껴져서 정보화 교육에 계속 참여하는 것으로 나타났다(학습지향성). 그리고 조사 결과 참여동기가 심리적 행복의 3가지, 즉 삶의 질, 생활 만족, 성공적 노화에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대부분 이 3가지에 긍정적 영향을 미치고 있으나, 앞으로의 인생을 보람 있게 보내고 싶어 하는(목표지향) 경우 생활 만족과 성공적 노화에 영향을 주지 못했다. 지식이나 기술 획득 그 자체가 보람 있게 느껴져서 정보화 교육에 계속 참여하는(학습지향) 노인은 심리적 행복 즉 삶의 질, 생활 만족, 성공적 노화 모두에 긍정적인 영향이 있는 것으로 조사됐다. 마지막으로 참여지속(독립변수)이 심리적 행복(종속변수)에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 참여동기(매개변수)의 효과에 대해서는 사회적으로 인정받을 수 있는 자격을 갖추고(활동지향), 지식획득 그 자체에 보람을 느끼는(학습지향) 동기는 심리적 행복에 영향을 주는 것으로 나타났는데 학위(수료증)나 자격증 취득과 같은 목표지향은 심리적 행복에 영향을 주지 않는 것으로 조사됐다. 이 논문은 노인의 행복한 삶이 평생교육 기관의 정보화 교육 참여지속과 연관성이 있음을 밝힌 것에 큰 의의가 있다. 노인의 행복한 삶은 복지와 연관되어 생각하는 사람들이 대부분이나 정보화 교육과 연관이 있다는 사실은 중대한 의미가 있다. 정보화 교육은 청소년, 청년 등을 위한 교육으로 그치는 게 아니라 4차 산업혁명 시대를 살아가야 하는 노인들에게도 꼭 필요하다는 것을 이 논문에서 실증하고 있다.
현재 평생교육 기관의 노인교육은 여가 활용이나 복지 차원에서 진행되는 수준이 전부이다. 제4차 산업혁명 시대에 인공지능, 로봇 등이 출현하고 있는데 이런 정보 기기를 잘 활용하거나 관심 있는 노인은 많지 않다. 새 시대의 기기에 맞게 생활의 편의를 경험하고 이 편의는 삶의 질을 향상하고, 생활 만족을 높이고, 성공적 노화를 가져와 심리적 행복을 느낄 것이지만 기기를 다루는 교육은 거의 이뤄지지 않고 있다. 따라서 평생교육 기관의 정보화 교육 프로그램은 시대적 상황을 파악하고 노인들의 상황을 염두에 두고 정보 기기 발전 상황에 맞춰 프로그램을 기획하고 제공할 수 있어야 한다. 이 논문은 4차 산업혁명 시대의 정보 기기 활용과 관련된 정보화 교육에의 참여 의지를 노인 학습자들에게 질문하고 조사 분석을 통해서 실제로 이러한 교육이 어떠한 영향을 주는지 검증했다. 이 논문은 정보화 교육을 받는 노인을 대상으로 4차 산업혁명 시대의 정보화 교육과 관련된 항목을 뽑아 서울지역에 있는 평생교육 기관, 노인복지관의 노인 320명을 대상으로 설문을 진행했다. 설문조사 대상자는 60세 이상부터 80세 이하의 노인이었고 평생교육 기관에서 학습을 받는 분들이었다. 평생교육 기관 중 노인복지관은 전국에 385여 개가 있는데 36% 이상은 서울과 서울 인근 지역에 분포되어 있다. 이 중 강북과 강남의 8곳의 평생교육 기관을 방문해서 취지를 설명하고 설문조사를 했다. 설문조사 결과 정보화 교육의 참여지속(지속의지, 참여의지)은 참여동기(활동지향, 목표지향, 학습지향)에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 참여지속은 정보화 교육에 한 번 이상 참여했고 계속 참여할 의사가 있는지다. 참여동기는 노인학습자가 사회활동에 참여하고 싶어하는 3가지 요소를 포함하는 것으로 이 3가지는 활동, 목표, 학습지향을 말한다. 즉 정보화 교육에 참여하고 계속된 참여의사가 있는 노인의 대부분은 사회적으로 인정받을 수 있는 자격을 갖추고(활동지향성), 인생을 보람 있게 보내고 싶어 하고(목표지향성), 지식이나 기술 획득 그 자체가 보람 있게 느껴져서 정보화 교육에 계속 참여하는 것으로 나타났다(학습지향성). 그리고 조사 결과 참여동기가 심리적 행복의 3가지, 즉 삶의 질, 생활 만족, 성공적 노화에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대부분 이 3가지에 긍정적 영향을 미치고 있으나, 앞으로의 인생을 보람 있게 보내고 싶어 하는(목표지향) 경우 생활 만족과 성공적 노화에 영향을 주지 못했다. 지식이나 기술 획득 그 자체가 보람 있게 느껴져서 정보화 교육에 계속 참여하는(학습지향) 노인은 심리적 행복 즉 삶의 질, 생활 만족, 성공적 노화 모두에 긍정적인 영향이 있는 것으로 조사됐다. 마지막으로 참여지속(독립변수)이 심리적 행복(종속변수)에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 참여동기(매개변수)의 효과에 대해서는 사회적으로 인정받을 수 있는 자격을 갖추고(활동지향), 지식획득 그 자체에 보람을 느끼는(학습지향) 동기는 심리적 행복에 영향을 주는 것으로 나타났는데 학위(수료증)나 자격증 취득과 같은 목표지향은 심리적 행복에 영향을 주지 않는 것으로 조사됐다. 이 논문은 노인의 행복한 삶이 평생교육 기관의 정보화 교육 참여지속과 연관성이 있음을 밝힌 것에 큰 의의가 있다. 노인의 행복한 삶은 복지와 연관되어 생각하는 사람들이 대부분이나 정보화 교육과 연관이 있다는 사실은 중대한 의미가 있다. 정보화 교육은 청소년, 청년 등을 위한 교육으로 그치는 게 아니라 4차 산업혁명 시대를 살아가야 하는 노인들에게도 꼭 필요하다는 것을 이 논문에서 실증하고 있다.
Currently, the education of the elderly in lifelong education institutions is only performed at the level of leisure utilization or welfare. In the era of the 4th industrial revolution, artificial intelligence,robots, etc. are appearing. Experience the convenience of living for the new era o...
Currently, the education of the elderly in lifelong education institutions is only performed at the level of leisure utilization or welfare. In the era of the 4th industrial revolution, artificial intelligence,robots, etc. are appearing. Experience the convenience of living for the new era of devices, which will improve the quality of life, increase the satisfaction of life, bring about successful aging and feel psychological happiness, but there is little education about the device. Therefore, the lifelong education institution's informatization education program should be able to grasp the situation of the times and plan and provide the program according to the development of information equipment with the situation of the elderly in mind. This paper asked the elderly learners about their willingness to participate in informatization education related to the use of information devices in the 4th Industrial Revolution era and verified the effect of such education through survey analysis. This paper selected the items related to information education in the era of the 4th Industrial Revolution and surveyed 320 senior citizens from the Lifelong Education Center and Senior Welfare Center in Seoul. The subjects of the survey were those aged 60 to 80 years of age and those who studied at lifelong education institutions. Among the lifelong education institutions, there are 385 senior welfare centers nationwide. More than 36% are located in Seoul and the surrounding areas. Among them, eight lifelong education institutions in Gangbuk and Gangnam were visited to explain their purpose and survey. The result of the survey showed that the participation continuity (sustainment will, participation intention) of informatization education affects motivation of participation (activity orientation, goal orientation, learning orientation). Participation persists if you have participated in more than one education and are willing to continue. Participation motivation includes three elements that elderly learners want to participate in social activities, which are activities, goals, and learning orientations. In other words, most elderly people who participate in information education and continue to participate are socially qualified (activity-oriented), want to spend their lives worthwhile (target-oriented), and the acquisition of knowledge or skills is rewarding. It seemed to be a good idea to continue participating in information education (learning orientation). The results showed that participation motivation positively affects three aspects of psychological happiness: quality of life, life satisfaction, and successful aging. Most have a positive effect on these three, but those who want to spend their lives worthwhile (target-oriented) have no effect on life satisfaction and successful aging. Elderly people who continue to participate in information education (learning-oriented) because knowledge or skill acquisition itself feels worthwhile have a positive impact on both psychological happiness: quality of life, life satisfaction and successful aging. Lastly, participation persistence (independent variable) has a positive effect on psychological happiness (dependent variable). The motivation for participation (parameters) is socially recognized (activity-oriented) and rewarding for learning itself (learning-oriented) has been shown to effects psychological happiness. Or goal orientations such as acquiring certification did not effects psychological happiness. This paper is of great significance for clarifying that the happy life of the elderly is related to the continuing participation in information education in lifelong education institutions. The fact that the happy life of the elderly is related to psychological happiness is mostly related to the information education. This paper demonstrates that informatization education is not only education for teenagers and young people, but is also necessary for the elderly who must live in the 4th Industrial Revolution.
Key Words
informatization education, fourth industrial revolution, 4th industrial revolution, scientific revolution, lifelong education, lifelong education institutions, elderly, education for the elderly, participation persistence, participant motivation, psychological happiness, quality of life, living satisfaction, successful aging
Currently, the education of the elderly in lifelong education institutions is only performed at the level of leisure utilization or welfare. In the era of the 4th industrial revolution, artificial intelligence,robots, etc. are appearing. Experience the convenience of living for the new era of devices, which will improve the quality of life, increase the satisfaction of life, bring about successful aging and feel psychological happiness, but there is little education about the device. Therefore, the lifelong education institution's informatization education program should be able to grasp the situation of the times and plan and provide the program according to the development of information equipment with the situation of the elderly in mind. This paper asked the elderly learners about their willingness to participate in informatization education related to the use of information devices in the 4th Industrial Revolution era and verified the effect of such education through survey analysis. This paper selected the items related to information education in the era of the 4th Industrial Revolution and surveyed 320 senior citizens from the Lifelong Education Center and Senior Welfare Center in Seoul. The subjects of the survey were those aged 60 to 80 years of age and those who studied at lifelong education institutions. Among the lifelong education institutions, there are 385 senior welfare centers nationwide. More than 36% are located in Seoul and the surrounding areas. Among them, eight lifelong education institutions in Gangbuk and Gangnam were visited to explain their purpose and survey. The result of the survey showed that the participation continuity (sustainment will, participation intention) of informatization education affects motivation of participation (activity orientation, goal orientation, learning orientation). Participation persists if you have participated in more than one education and are willing to continue. Participation motivation includes three elements that elderly learners want to participate in social activities, which are activities, goals, and learning orientations. In other words, most elderly people who participate in information education and continue to participate are socially qualified (activity-oriented), want to spend their lives worthwhile (target-oriented), and the acquisition of knowledge or skills is rewarding. It seemed to be a good idea to continue participating in information education (learning orientation). The results showed that participation motivation positively affects three aspects of psychological happiness: quality of life, life satisfaction, and successful aging. Most have a positive effect on these three, but those who want to spend their lives worthwhile (target-oriented) have no effect on life satisfaction and successful aging. Elderly people who continue to participate in information education (learning-oriented) because knowledge or skill acquisition itself feels worthwhile have a positive impact on both psychological happiness: quality of life, life satisfaction and successful aging. Lastly, participation persistence (independent variable) has a positive effect on psychological happiness (dependent variable). The motivation for participation (parameters) is socially recognized (activity-oriented) and rewarding for learning itself (learning-oriented) has been shown to effects psychological happiness. Or goal orientations such as acquiring certification did not effects psychological happiness. This paper is of great significance for clarifying that the happy life of the elderly is related to the continuing participation in information education in lifelong education institutions. The fact that the happy life of the elderly is related to psychological happiness is mostly related to the information education. This paper demonstrates that informatization education is not only education for teenagers and young people, but is also necessary for the elderly who must live in the 4th Industrial Revolution.
Key Words
informatization education, fourth industrial revolution, 4th industrial revolution, scientific revolution, lifelong education, lifelong education institutions, elderly, education for the elderly, participation persistence, participant motivation, psychological happiness, quality of life, living satisfaction, successful aging
Keyword
#정보화 교육 4차 산업혁명 과학혁명 평생교육 평생교육 기관과 노인 평생교육 기관 노인 노인교육 참여지속 참여동기 심리적 행복 삶의 질 생활 만족 성공적 노화
학위논문 정보
저자
조운식
학위수여기관
웨스트민스트신학대학원대학교
학위구분
국내박사
학과
사회문화교육학과(박사) 평생교육(D.L.E)
지도교수
박병기
발행연도
2020
총페이지
103
키워드
정보화 교육 4차 산업혁명 과학혁명 평생교육 평생교육 기관과 노인 평생교육 기관 노인 노인교육 참여지속 참여동기 심리적 행복 삶의 질 생활 만족 성공적 노화
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