비언어적 의사소통은 인간이 살아가는 사회성에서 중요한 요소로써 사용된다. 하지만 자폐 스펙트럼 장애(ASD)를 가지고 있는 아동들은 비언어적 의사소통을 포함한 정서적 상호 교환성의 어려움이 있고 사람들과 발달 연령에 맞는 적절한 관계를 맺지 못하는 특징으로 인해 사회적 상호작용의 결함을 가지고 있다. 현재 ASD아동을 양육하는 부모가 복합적으로 많은 스트레스를 받고 있고, ASD아동을 둘러싼 다양한 직업의 이해관계자들이 ASD아동들을 교육하는데 있어 시간적인 제약뿐만 아니라 전문가들의 개별적인 진단과 판단이 달라 혼란을 야기하고 있다. 본 연구는 이러한 어려움을 지원하기 위해 ASD아동들에게 친숙하게 다가갈 수 있게 ...
비언어적 의사소통은 인간이 살아가는 사회성에서 중요한 요소로써 사용된다. 하지만 자폐 스펙트럼 장애(ASD)를 가지고 있는 아동들은 비언어적 의사소통을 포함한 정서적 상호 교환성의 어려움이 있고 사람들과 발달 연령에 맞는 적절한 관계를 맺지 못하는 특징으로 인해 사회적 상호작용의 결함을 가지고 있다. 현재 ASD아동을 양육하는 부모가 복합적으로 많은 스트레스를 받고 있고, ASD아동을 둘러싼 다양한 직업의 이해관계자들이 ASD아동들을 교육하는데 있어 시간적인 제약뿐만 아니라 전문가들의 개별적인 진단과 판단이 달라 혼란을 야기하고 있다. 본 연구는 이러한 어려움을 지원하기 위해 ASD아동들에게 친숙하게 다가갈 수 있게 게임화 프로그램을 제작하여 ASD아동의 비언어적 의사소통 능력을 강화할 수 있는 게임을 제안한다. 본 게임은 ASD아동과 부모, 의사, 치료사가 참여할 수 있는 비언어적 의사소통교육용 기능성 게임을 제작하는 것을 목표로 제작하였으며 추 후 디지털 메디슨 역할을 하는데 기여할 것이라 기대한다. 기능성 게임은 두 가지로 구분되며 얼굴 표정에 대해 이해에 도움을 줄 수 있는 게임과 얼굴 표정을 지어볼 수 있는 비언어적 의사소통을 지원하는 게임을 제작하였다. 첫 번째 기능성 게임은 얼굴 표정에 대한 이해를 도와줄 수 있는 게임이며 웹 환경으로 구성되어 있다. 게임 종류는 3가지로 “아바타 얼굴 표정 만들기 게임”, “얼굴 표정 짝 맞추기 게임”, “상황 별 얼굴 표정 맞추기 게임”으로 구성되어 있다. 전반적인 게임의 흥미도, 난이도, 게임 환경, 지속성 등을 확인해보기 위해 자폐증과 관련된 이해관계자(교사, 치료사, 학부모, 교수)들을 167명을 대상으로 사용자 연구를 실시하였으며 그 결과 전체 응답자중 다수가 흥미성과 지속성에서 긍정적인 반응을 보였고 전체의 65%가 모바일 환경을 선호한다는 것을 알 수 있었다. 난이도 영역에서 전반적으로 쉽다고 생각한 응답자가 전체의 21%로 향 후 ASD아동이 게임을 실시하였을 경우 어려움이 있을 것으로 예상되어 난이도 조정이 필요하다는 결론을 바탕으로 ASD아동들이 보다 편리하게 사용할 수 있도록 모바일 환경의 게임으로 재구성하였다. 두 번째 기능성 게임은 얼굴 표정을 직접 지어볼 수 있는 게임으로 모바일 환경으로 구성되어 있다. 컴퓨터 비전 분야에서 딥러닝(Deep-Learning) 기술을 이용해 사람의 얼굴 표정을 인식하고 감정을 처리하는 감정 인식(EmotionRecognition)기술들이 많은 연구가 진행되었지만 현재 시중에 대중화되어 있는 감정 인식 인공지능 기술이 인간의 얼굴의 움직임 을 감지할 뿐 인간의 감정처리는 현재의 기술로써 아직까지는 가능하지 않다. 인공지능 모델의 정확성을 높이기 위해서는 방대한 양의 정확하게 라벨링되어진 데이터가 필요하기 때문에 본 연구는 이러한 어려움을 지원하기 위해 Human Computation이론을 바탕으로 자폐 스펙트럼 장애 아동과 부모, 전문가가 참여할 수 있는 모바일용 목적이 있는 게임(Game With a Purpose)을 제작하여 사용자에게 흥미를 주는 것과 동시에 정확한 데이터를 수집하여 인간의 감정을 모방할 수 있는 인공지능 모델을 제작하기 위해 제작하였다. 얼굴 표정에 대한 데이터를 수집을 목적으로 제작한 GWAP 모바일 어플리케이션을 실제 사용자에게 더욱 더 유용하게 사용되어지기 위해 사용성 평가를 진행하였으며, 그 결과 전체 5점 4.14점으로 전체적으로 긍정적인 결과를 얻었다. 이 결과를 바탕으로 ASD아동의 비언어적 의사소통 능력 강화를 위한 게임프로그램의 개발을 위해 향후 개입 방향을 제안하고, 본 연구의 의의와 한계점에 대해 논의하였다.
비언어적 의사소통은 인간이 살아가는 사회성에서 중요한 요소로써 사용된다. 하지만 자폐 스펙트럼 장애(ASD)를 가지고 있는 아동들은 비언어적 의사소통을 포함한 정서적 상호 교환성의 어려움이 있고 사람들과 발달 연령에 맞는 적절한 관계를 맺지 못하는 특징으로 인해 사회적 상호작용의 결함을 가지고 있다. 현재 ASD아동을 양육하는 부모가 복합적으로 많은 스트레스를 받고 있고, ASD아동을 둘러싼 다양한 직업의 이해관계자들이 ASD아동들을 교육하는데 있어 시간적인 제약뿐만 아니라 전문가들의 개별적인 진단과 판단이 달라 혼란을 야기하고 있다. 본 연구는 이러한 어려움을 지원하기 위해 ASD아동들에게 친숙하게 다가갈 수 있게 게임화 프로그램을 제작하여 ASD아동의 비언어적 의사소통 능력을 강화할 수 있는 게임을 제안한다. 본 게임은 ASD아동과 부모, 의사, 치료사가 참여할 수 있는 비언어적 의사소통교육용 기능성 게임을 제작하는 것을 목표로 제작하였으며 추 후 디지털 메디슨 역할을 하는데 기여할 것이라 기대한다. 기능성 게임은 두 가지로 구분되며 얼굴 표정에 대해 이해에 도움을 줄 수 있는 게임과 얼굴 표정을 지어볼 수 있는 비언어적 의사소통을 지원하는 게임을 제작하였다. 첫 번째 기능성 게임은 얼굴 표정에 대한 이해를 도와줄 수 있는 게임이며 웹 환경으로 구성되어 있다. 게임 종류는 3가지로 “아바타 얼굴 표정 만들기 게임”, “얼굴 표정 짝 맞추기 게임”, “상황 별 얼굴 표정 맞추기 게임”으로 구성되어 있다. 전반적인 게임의 흥미도, 난이도, 게임 환경, 지속성 등을 확인해보기 위해 자폐증과 관련된 이해관계자(교사, 치료사, 학부모, 교수)들을 167명을 대상으로 사용자 연구를 실시하였으며 그 결과 전체 응답자중 다수가 흥미성과 지속성에서 긍정적인 반응을 보였고 전체의 65%가 모바일 환경을 선호한다는 것을 알 수 있었다. 난이도 영역에서 전반적으로 쉽다고 생각한 응답자가 전체의 21%로 향 후 ASD아동이 게임을 실시하였을 경우 어려움이 있을 것으로 예상되어 난이도 조정이 필요하다는 결론을 바탕으로 ASD아동들이 보다 편리하게 사용할 수 있도록 모바일 환경의 게임으로 재구성하였다. 두 번째 기능성 게임은 얼굴 표정을 직접 지어볼 수 있는 게임으로 모바일 환경으로 구성되어 있다. 컴퓨터 비전 분야에서 딥러닝(Deep-Learning) 기술을 이용해 사람의 얼굴 표정을 인식하고 감정을 처리하는 감정 인식(Emotion Recognition)기술들이 많은 연구가 진행되었지만 현재 시중에 대중화되어 있는 감정 인식 인공지능 기술이 인간의 얼굴의 움직임 을 감지할 뿐 인간의 감정처리는 현재의 기술로써 아직까지는 가능하지 않다. 인공지능 모델의 정확성을 높이기 위해서는 방대한 양의 정확하게 라벨링되어진 데이터가 필요하기 때문에 본 연구는 이러한 어려움을 지원하기 위해 Human Computation이론을 바탕으로 자폐 스펙트럼 장애 아동과 부모, 전문가가 참여할 수 있는 모바일용 목적이 있는 게임(Game With a Purpose)을 제작하여 사용자에게 흥미를 주는 것과 동시에 정확한 데이터를 수집하여 인간의 감정을 모방할 수 있는 인공지능 모델을 제작하기 위해 제작하였다. 얼굴 표정에 대한 데이터를 수집을 목적으로 제작한 GWAP 모바일 어플리케이션을 실제 사용자에게 더욱 더 유용하게 사용되어지기 위해 사용성 평가를 진행하였으며, 그 결과 전체 5점 4.14점으로 전체적으로 긍정적인 결과를 얻었다. 이 결과를 바탕으로 ASD아동의 비언어적 의사소통 능력 강화를 위한 게임프로그램의 개발을 위해 향후 개입 방향을 제안하고, 본 연구의 의의와 한계점에 대해 논의하였다.
Non-verbal communication is used as an important element in the sociality in which humans live. However, children with Autism spectrum disorders (ASD) have defects in social interaction due to the difficulty of emotional interchanges, including non-verbal communication, and the inability to have pro...
Non-verbal communication is used as an important element in the sociality in which humans live. However, children with Autism spectrum disorders (ASD) have defects in social interaction due to the difficulty of emotional interchanges, including non-verbal communication, and the inability to have proper relationships with people of development age. Parents who raise ASD children are currently under a lot of stress, and stakeholders in various professions surrounding autistic spectrum-impaired children have different assessments and judgments from experts as well as time constraints in educating ASD children. To support these difficulties, this study suggests games that can enhance ASD children's non-verbal communication skills by producing a gaming program that is relatively easy, yet affordable, and accessible to ASD children. The game was designed with the goal of producing functional games for ASD children and non-verbal communication education for parents, doctors and therapists, and It is expected to contribute to the role of digital medicine in the future. Functional games are divided into two categories, one that can help you understand facial expressions and the other that supports nonverbal communication that allows you to make facial The first functional game is a game that can help you understand facial expressions and consists of a web environment. The three types of games are comprised of "A game of creating facial expressions for an avatar," "A game of matching facial expressions" and "A game to find the correct facial expression" We conducted a user study of 167 stakeholders (teachers, therapists, parents, and professors) related to autism to check the overall interest, difficulty, game environment, and sustainability of the game, and found that many of the respondents responded positively with interest and persistence, and 65 percent of the respondents preferred the mobile environment. Based on the conclusion that the difficulty level was adjusted, the difficulty level of the ASD children were expected to be difficult if the ASD children carried out the game after heading to 21% of the total difficulty area, the game was reconstructed as a mobile environment for more convenient use by ASD children. The second functional game consists of a mobile environment, which allows users to make facial expressions themselves. Although many studies have been conducted in the field of computer vision using deep-learning technology to recognize human facial expressions and process emotions, currently popularized emotion-recognition artificial intelligence technology only detects human facial movements, and human emotional processing is not yet possible as it. Because increasing the accuracy of an AI model requires a vast amount of correctly labeled data, the study is based on the Human Computing theory to create a game with a purpose for mobile participation by ASD children, parents and experts to create an artificial intelligence model that can capture accurate data at the same time that interests users and mimic human emotions. We conducted usability evaluations to make GWAP mobile applications more useful to real-world users for collecting data on facial expressions, resulting in positive overall results with a score of 5 points and 4.14. Based on these results, the direction of future intervention was proposed for the development of gaming programs for enhancing ASD children's non-verbal communication skills, and the significance and limitations of this study were discussed.
Non-verbal communication is used as an important element in the sociality in which humans live. However, children with Autism spectrum disorders (ASD) have defects in social interaction due to the difficulty of emotional interchanges, including non-verbal communication, and the inability to have proper relationships with people of development age. Parents who raise ASD children are currently under a lot of stress, and stakeholders in various professions surrounding autistic spectrum-impaired children have different assessments and judgments from experts as well as time constraints in educating ASD children. To support these difficulties, this study suggests games that can enhance ASD children's non-verbal communication skills by producing a gaming program that is relatively easy, yet affordable, and accessible to ASD children. The game was designed with the goal of producing functional games for ASD children and non-verbal communication education for parents, doctors and therapists, and It is expected to contribute to the role of digital medicine in the future. Functional games are divided into two categories, one that can help you understand facial expressions and the other that supports nonverbal communication that allows you to make facial The first functional game is a game that can help you understand facial expressions and consists of a web environment. The three types of games are comprised of "A game of creating facial expressions for an avatar," "A game of matching facial expressions" and "A game to find the correct facial expression" We conducted a user study of 167 stakeholders (teachers, therapists, parents, and professors) related to autism to check the overall interest, difficulty, game environment, and sustainability of the game, and found that many of the respondents responded positively with interest and persistence, and 65 percent of the respondents preferred the mobile environment. Based on the conclusion that the difficulty level was adjusted, the difficulty level of the ASD children were expected to be difficult if the ASD children carried out the game after heading to 21% of the total difficulty area, the game was reconstructed as a mobile environment for more convenient use by ASD children. The second functional game consists of a mobile environment, which allows users to make facial expressions themselves. Although many studies have been conducted in the field of computer vision using deep-learning technology to recognize human facial expressions and process emotions, currently popularized emotion-recognition artificial intelligence technology only detects human facial movements, and human emotional processing is not yet possible as it. Because increasing the accuracy of an AI model requires a vast amount of correctly labeled data, the study is based on the Human Computing theory to create a game with a purpose for mobile participation by ASD children, parents and experts to create an artificial intelligence model that can capture accurate data at the same time that interests users and mimic human emotions. We conducted usability evaluations to make GWAP mobile applications more useful to real-world users for collecting data on facial expressions, resulting in positive overall results with a score of 5 points and 4.14. Based on these results, the direction of future intervention was proposed for the development of gaming programs for enhancing ASD children's non-verbal communication skills, and the significance and limitations of this study were discussed.
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