교육을 하는데 있어 가장 중요한 것은 기본기이다. 기본이 흔들리면 어려운 문제에 직면했을 때 도전하지 않고 쉽게 포기하게 된다. 창업교육에서도 마찬가지다. 본 연구의 목적은 창업교육에서 초석이 되는 힘을 창업역량이라고 정의하고 청소년의 창업역량이 기업가정신을 매개로 하여 창업효능감에 미치는 영향을 분석하고자 함이다. 이를 위해, 선행연구를 바탕으로 청소년 창업역량을 창의성, 창업효능감에 미치는 영향을 분석하고자 함이다. 이를 위해, 선행연구를 바탕으로 청소년 창업역량을 창의성, 기회인식, 사회적 문제해결력으로 구분하고, S기업의 청소년 기업가정신 교육을 받은 특성화 고등학생 303명을 대상으로 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 창업역량 중 사회적 문제해결력은 창업효능감 유의한 영향을 미치고 매개변수인 기업가정신은 가교적 역할을 하는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년 창업역량 중 창의성과, 기회인식은 창업효능감에 유의한 영향을 주었지만 매개변수인 기업가정신은 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 따라서 창업역량은 창업효능감에 유의한 영향을 미치므로 청소년 기업가정신 함양 교육을 통하여 창업까지 이어지게 할 수 있는 밑거름이 되는 창업역량을 키워나가야 한다. 다시 말해, 청소년기부터 일종의 ‘기초창업역량’ 교육이 더욱 필요하다. 청소년 시기에 창업의지를 무리하게 끌어내기 보다는 성인이 되어 언제든지 창업을 할 수 있도록 창업역량을 향상시키고 이를 통해 창업효능감을 고취시키는 것이 더욱 중요하다.
교육을 하는데 있어 가장 중요한 것은 기본기이다. 기본이 흔들리면 어려운 문제에 직면했을 때 도전하지 않고 쉽게 포기하게 된다. 창업교육에서도 마찬가지다. 본 연구의 목적은 창업교육에서 초석이 되는 힘을 창업역량이라고 정의하고 청소년의 창업역량이 기업가정신을 매개로 하여 창업효능감에 미치는 영향을 분석하고자 함이다. 이를 위해, 선행연구를 바탕으로 청소년 창업역량을 창의성, 기회인식, 사회적 문제해결력으로 구분하고, S기업의 청소년 기업가정신 교육을 받은 특성화 고등학생 303명을 대상으로 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 창업역량 중 사회적 문제해결력은 창업효능감 유의한 영향을 미치고 매개변수인 기업가정신은 가교적 역할을 하는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년 창업역량 중 창의성과, 기회인식은 창업효능감에 유의한 영향을 주었지만 매개변수인 기업가정신은 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 따라서 창업역량은 창업효능감에 유의한 영향을 미치므로 청소년 기업가정신 함양 교육을 통하여 창업까지 이어지게 할 수 있는 밑거름이 되는 창업역량을 키워나가야 한다. 다시 말해, 청소년기부터 일종의 ‘기초창업역량’ 교육이 더욱 필요하다. 청소년 시기에 창업의지를 무리하게 끌어내기 보다는 성인이 되어 언제든지 창업을 할 수 있도록 창업역량을 향상시키고 이를 통해 창업효능감을 고취시키는 것이 더욱 중요하다.
The most important thing in education is the basic period. When the basics are shaken, when faced with a difficult problem, you can easily give up without challenging. The same is true of entrepreneurship education. The purpose of this study is to define the foundational power of entrepreneurship ed...
The most important thing in education is the basic period. When the basics are shaken, when faced with a difficult problem, you can easily give up without challenging. The same is true of entrepreneurship education. The purpose of this study is to define the foundational power of entrepreneurship education as entrepreneurship capability and to analyze the effects of entrepreneurship on entrepreneurship through entrepreneurship. To this end, based on previous studies, the entrepreneurship competence was classified into creativity, opportunity recognition, and social problem solving inventory First, entrepreneurship, which is a parameter between social problem inventory and entrepreneurial self-efficacy, was found to have a bridging dynamic. Second, entrepreneurship, which is a parameter between creativity, opportunity recognition and entrepreneurial self-efficacy, was found to have no significant effect on youth startup capability. Therefore, since entrepreneurship competence and entrepreneurship have a significant effect on entrepreneurial self-efficacy, it is necessary to develop entrepreneurship, which is the foundation that can lead to entrepreneurship through cleaning and entrepreneurship training. From adolescence, some kind of “basic entrepreneurship” education is needed. Therefore, it is more important to improve the entrepreneurship ability and to enhance the entrepreneurial self-efficacy so that the entrepreneurship can be started at any time as an adult, rather than forcibly drawing up the willingness to start the entrepreneurship.
The most important thing in education is the basic period. When the basics are shaken, when faced with a difficult problem, you can easily give up without challenging. The same is true of entrepreneurship education. The purpose of this study is to define the foundational power of entrepreneurship education as entrepreneurship capability and to analyze the effects of entrepreneurship on entrepreneurship through entrepreneurship. To this end, based on previous studies, the entrepreneurship competence was classified into creativity, opportunity recognition, and social problem solving inventory First, entrepreneurship, which is a parameter between social problem inventory and entrepreneurial self-efficacy, was found to have a bridging dynamic. Second, entrepreneurship, which is a parameter between creativity, opportunity recognition and entrepreneurial self-efficacy, was found to have no significant effect on youth startup capability. Therefore, since entrepreneurship competence and entrepreneurship have a significant effect on entrepreneurial self-efficacy, it is necessary to develop entrepreneurship, which is the foundation that can lead to entrepreneurship through cleaning and entrepreneurship training. From adolescence, some kind of “basic entrepreneurship” education is needed. Therefore, it is more important to improve the entrepreneurship ability and to enhance the entrepreneurial self-efficacy so that the entrepreneurship can be started at any time as an adult, rather than forcibly drawing up the willingness to start the entrepreneurship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.