이 연구의 목적은 광주광역시 지역에 거주하고 있는 고려인 청소년들의 문화적응에 영향을 미치는 요인을 파악하여, 정책적 개선 방향을 제시하는데 있다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1)고려인 청소년들의 인구사회학적 특성에 따라 문화적응에 차이가 있는가? 2)고려인 청소년들의 개인적 특성은 문화적응에 영향을 미치는가? 3)고려인 청소년들의 사회적 특성은 문화적응에 영향을 미치는가? 이 연구의 대상은 고려인 청소년들이다. 이들은 광주광역시 광산구 소재 고려인 마을에 정착하여 생활하고 있는 초․중․고 남녀 청소년 130명이다. 설문조사는 청소년들이 직접 기입하는 자기 기입식 방식으로 이루어졌으며, 연구자가 직접 118부를 회수하였다. 고려인 청소년의 문화적응 실태 관련 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 개인적 특성인 한국 거주기간은 6년이 33.9%(40명)로 가장 많았으며, 평균 5.28±1.31년이었다. 한국어 능력은 평균 3.21±.57점(5점척도)으로 나타났다. 둘째, 문화정체성은 평균 3.76점으로 보통이상, 문화적응 교육프로그램 참여는 평균 1.56개로 나타났다. 셋째, 사회적 특성인 학교분위기는 평균 3.80점으로 비교적 높은 편이며, 하위요인별로는 동등한 지위가 평균 3.94점으로 가장 높았으며, 다음으로 상호협력(3.89), 지지적인 규범(3.64), 친밀한 교류(3.61) 순이었다. 넷째, ...
이 연구의 목적은 광주광역시 지역에 거주하고 있는 고려인 청소년들의 문화적응에 영향을 미치는 요인을 파악하여, 정책적 개선 방향을 제시하는데 있다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1)고려인 청소년들의 인구사회학적 특성에 따라 문화적응에 차이가 있는가? 2)고려인 청소년들의 개인적 특성은 문화적응에 영향을 미치는가? 3)고려인 청소년들의 사회적 특성은 문화적응에 영향을 미치는가? 이 연구의 대상은 고려인 청소년들이다. 이들은 광주광역시 광산구 소재 고려인 마을에 정착하여 생활하고 있는 초․중․고 남녀 청소년 130명이다. 설문조사는 청소년들이 직접 기입하는 자기 기입식 방식으로 이루어졌으며, 연구자가 직접 118부를 회수하였다. 고려인 청소년의 문화적응 실태 관련 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 개인적 특성인 한국 거주기간은 6년이 33.9%(40명)로 가장 많았으며, 평균 5.28±1.31년이었다. 한국어 능력은 평균 3.21±.57점(5점척도)으로 나타났다. 둘째, 문화정체성은 평균 3.76점으로 보통이상, 문화적응 교육프로그램 참여는 평균 1.56개로 나타났다. 셋째, 사회적 특성인 학교분위기는 평균 3.80점으로 비교적 높은 편이며, 하위요인별로는 동등한 지위가 평균 3.94점으로 가장 높았으며, 다음으로 상호협력(3.89), 지지적인 규범(3.64), 친밀한 교류(3.61) 순이었다. 넷째, 사회적 지지는 평균 3.79점으로 보통이상, 하위요인별로는 가정지지가 평균 3.89점으로 가장 높았고, 다음으로 학교지지(3.82), 또래지지(3.66)의 순이었다. 사회적 차별은 평균 2.07점으로 보통이하로 나타났다. 다섯째, 문화적응은 평균 3.53점으로 보통이상, 하위요인별로는 정서적 문제가 평균 2.75점으로 가장 높았으며, 다음으로 사회적 활동 제약(2.47), 사회적 소외( 2.38), 개인적 차별(2.34)의 순이었다. 이 연구 문제에 대한 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 문화적응은 고려인 마을 청소년의 국적과 가족사항에 따라서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 고려인 마을 청소년의 문화적응은 개인적 특성의 문화적응 프로그램 참여, 사회적 차별이 부(-)의 상관관계를, 개인적 특성의 문화정체성, 한국어 능력, 사회적 특성의 학교분위기, 사회적 지지는 정(+)의 상관관계를 보였다. 셋째, 고려인 마을 청소년의 인구사회학적 특성 가운데, 재학학교와 가정형편은 문화적응에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 고려인 마을 청소년의 개인적 특성 가운데, 문화정체성이 문화적응에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 고려인 마을 청소년의 사회적 특성 가운데 사회적 차별이 문화적응에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 토대로 고려인 청소년들의 문화적응을 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 청소년 문화 여건조성이다. 고려인 청소년들을 위한 문화프로그램을 양적으로 증대시키고 잘 수용할 수 있도록 하는 문화감수성 교육을 실시하여야 한다. 둘째, 고려인 청소년 관련 기관의 확충 및 소속감 지원이다. 한국어에 익숙하지 않은 고려인 청소년들을 보다 많이 수용할 수 있도록 확충이 필요하다. 셋째, 고려인 청소년 단체의 문화운동이다. 고려인 청소년 단체의 조직 또는 회원운동의 활성화를 도모하고 만족할 만한 성과를 낼 수 있도록 프로그램을 양성화하고 청소년 회원을 증가시켜 지속적으로 활동할 필요가 있다. 넷째, 고려인 청소년을 위한 생활권 대중 매체의 개발이다. 고려인 청소년들을 대상으로 한 생활권 대중매체의 개발과 이를 통한 올바른 정보의 제공이 필요하다.
이 연구의 목적은 광주광역시 지역에 거주하고 있는 고려인 청소년들의 문화적응에 영향을 미치는 요인을 파악하여, 정책적 개선 방향을 제시하는데 있다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1)고려인 청소년들의 인구사회학적 특성에 따라 문화적응에 차이가 있는가? 2)고려인 청소년들의 개인적 특성은 문화적응에 영향을 미치는가? 3)고려인 청소년들의 사회적 특성은 문화적응에 영향을 미치는가? 이 연구의 대상은 고려인 청소년들이다. 이들은 광주광역시 광산구 소재 고려인 마을에 정착하여 생활하고 있는 초․중․고 남녀 청소년 130명이다. 설문조사는 청소년들이 직접 기입하는 자기 기입식 방식으로 이루어졌으며, 연구자가 직접 118부를 회수하였다. 고려인 청소년의 문화적응 실태 관련 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 개인적 특성인 한국 거주기간은 6년이 33.9%(40명)로 가장 많았으며, 평균 5.28±1.31년이었다. 한국어 능력은 평균 3.21±.57점(5점척도)으로 나타났다. 둘째, 문화정체성은 평균 3.76점으로 보통이상, 문화적응 교육프로그램 참여는 평균 1.56개로 나타났다. 셋째, 사회적 특성인 학교분위기는 평균 3.80점으로 비교적 높은 편이며, 하위요인별로는 동등한 지위가 평균 3.94점으로 가장 높았으며, 다음으로 상호협력(3.89), 지지적인 규범(3.64), 친밀한 교류(3.61) 순이었다. 넷째, 사회적 지지는 평균 3.79점으로 보통이상, 하위요인별로는 가정지지가 평균 3.89점으로 가장 높았고, 다음으로 학교지지(3.82), 또래지지(3.66)의 순이었다. 사회적 차별은 평균 2.07점으로 보통이하로 나타났다. 다섯째, 문화적응은 평균 3.53점으로 보통이상, 하위요인별로는 정서적 문제가 평균 2.75점으로 가장 높았으며, 다음으로 사회적 활동 제약(2.47), 사회적 소외( 2.38), 개인적 차별(2.34)의 순이었다. 이 연구 문제에 대한 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 문화적응은 고려인 마을 청소년의 국적과 가족사항에 따라서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 고려인 마을 청소년의 문화적응은 개인적 특성의 문화적응 프로그램 참여, 사회적 차별이 부(-)의 상관관계를, 개인적 특성의 문화정체성, 한국어 능력, 사회적 특성의 학교분위기, 사회적 지지는 정(+)의 상관관계를 보였다. 셋째, 고려인 마을 청소년의 인구사회학적 특성 가운데, 재학학교와 가정형편은 문화적응에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 고려인 마을 청소년의 개인적 특성 가운데, 문화정체성이 문화적응에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 고려인 마을 청소년의 사회적 특성 가운데 사회적 차별이 문화적응에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 토대로 고려인 청소년들의 문화적응을 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 청소년 문화 여건조성이다. 고려인 청소년들을 위한 문화프로그램을 양적으로 증대시키고 잘 수용할 수 있도록 하는 문화감수성 교육을 실시하여야 한다. 둘째, 고려인 청소년 관련 기관의 확충 및 소속감 지원이다. 한국어에 익숙하지 않은 고려인 청소년들을 보다 많이 수용할 수 있도록 확충이 필요하다. 셋째, 고려인 청소년 단체의 문화운동이다. 고려인 청소년 단체의 조직 또는 회원운동의 활성화를 도모하고 만족할 만한 성과를 낼 수 있도록 프로그램을 양성화하고 청소년 회원을 증가시켜 지속적으로 활동할 필요가 있다. 넷째, 고려인 청소년을 위한 생활권 대중 매체의 개발이다. 고려인 청소년들을 대상으로 한 생활권 대중매체의 개발과 이를 통한 올바른 정보의 제공이 필요하다.
The purpose of this study is to identify the factors affecting the cultural adaptation of Goryeo youths residing in the Gwangju metropolitan area and present the direction of policy improvement. The research issues established for this purpose are as follows. 1) Are there differences in cultural...
The purpose of this study is to identify the factors affecting the cultural adaptation of Goryeo youths residing in the Gwangju metropolitan area and present the direction of policy improvement. The research issues established for this purpose are as follows. 1) Are there differences in cultural adaptation depending on the demographic and sociological characteristics of the youth in Goryeo? 2) Does the personal characteristics of the considered youth affect cultural adaptation? 3) Does the social characteristics of young people in Goryeo influence cultural adaptation? The subjects of this study are Goryeo teenagers. These are 130 teenagers from elementary, middle and high school who are living in the village of Goryeo in Gwangsan-gu, Gwangju. The survey was conducted on a self-published basis by teenagers and the researchers themselves retrieved 118 copies. The results of an analysis on the cultural adaptation of Goryeo youths are as follows. First, the personal characteristic of Korea was 33.9%(40 persons) in six years, with an average of 5.28 ± 1.31. The average Korean language ability was 3.21 ±.57 points (five-point scale). Second, the ministry of cultural identity averaged 3.76 points, with more than average and 1.56 participation in cultural adaptation education programs on average. Third, the social nature of the school atmosphere was relatively high with 3.80 points on average, and by lower factors the equal status was highest with 3.94 points on average, followed by mutual cooperation(3.89), supportive norms(3.64), and intimate exchanges(3.61). Fourth, social support averaged 3.79 points, and by lower factors, household support was the highest with an average of 3.89 points, followed by school support with 3.82 points and peer support with 3.66. Social discrimination averaged 2.07 points, or below the average. Fifth, cultural adaptation was the highest with an average of 3.53 points, followed by emotional problems with an average of 2.75 points, followed by social activity constraints with 2.47, social alienation with 2.38 and personal discrimination with 2.34. The results of the analysis on this research issue are as follows. First, the cultural adaptation showed statistically significant differences depending on the nationality and family matters of the Goryeo village youths. Second, the cultural adaptation of the youth of Goryeo showed participation in cultural adaptation programs of personal characteristics, the correlation of social discrimination between wealth, cultural identity of personal characteristics, Korean language ability, school crisis of social characteristics, and social support. Third, among the demographic and sociological characteristics of the youth of Goryeo village, the school and the family form were found to have a positive influence(+) on cultural adaptation. Fourth, among the personal characteristics of youth in Goryeo village, it was found that cultural identity has a positive influence(+) on cultural adaptation. Fifth, among the social characteristics of youth in Goryeo village, social discrimination is found to have a negative influence(-) on cultural adaptation. Based on the above results, the following are suggestions for cultural adaptation of Goryeo teenagers. First, it is the creation of youth culture conditions. Cultural water quality education should be provided to increase cultural programs for young Goryeo in quantity and to accommodate them well. Second, the expansion of youth-related organizations in Goryeo and support for their sense of belonging. It needs to be expanded to accommodate more teenagers who are not familiar with the Korean language. Third, it is a cultural movement of the Goryeo Youth Organization. It is necessary to train programs and increase youth members to continue their activities in order to promote the revitalization of the organization or membership movement of the Goryeo Youth Organization and to produce satisfactory results. Fourth, it is the development of the lifestyle mass media for young Goryeo. The development of the lifestyle media for young Goryeo and the provision of the correct information is necessary.
The purpose of this study is to identify the factors affecting the cultural adaptation of Goryeo youths residing in the Gwangju metropolitan area and present the direction of policy improvement. The research issues established for this purpose are as follows. 1) Are there differences in cultural adaptation depending on the demographic and sociological characteristics of the youth in Goryeo? 2) Does the personal characteristics of the considered youth affect cultural adaptation? 3) Does the social characteristics of young people in Goryeo influence cultural adaptation? The subjects of this study are Goryeo teenagers. These are 130 teenagers from elementary, middle and high school who are living in the village of Goryeo in Gwangsan-gu, Gwangju. The survey was conducted on a self-published basis by teenagers and the researchers themselves retrieved 118 copies. The results of an analysis on the cultural adaptation of Goryeo youths are as follows. First, the personal characteristic of Korea was 33.9%(40 persons) in six years, with an average of 5.28 ± 1.31. The average Korean language ability was 3.21 ±.57 points (five-point scale). Second, the ministry of cultural identity averaged 3.76 points, with more than average and 1.56 participation in cultural adaptation education programs on average. Third, the social nature of the school atmosphere was relatively high with 3.80 points on average, and by lower factors the equal status was highest with 3.94 points on average, followed by mutual cooperation(3.89), supportive norms(3.64), and intimate exchanges(3.61). Fourth, social support averaged 3.79 points, and by lower factors, household support was the highest with an average of 3.89 points, followed by school support with 3.82 points and peer support with 3.66. Social discrimination averaged 2.07 points, or below the average. Fifth, cultural adaptation was the highest with an average of 3.53 points, followed by emotional problems with an average of 2.75 points, followed by social activity constraints with 2.47, social alienation with 2.38 and personal discrimination with 2.34. The results of the analysis on this research issue are as follows. First, the cultural adaptation showed statistically significant differences depending on the nationality and family matters of the Goryeo village youths. Second, the cultural adaptation of the youth of Goryeo showed participation in cultural adaptation programs of personal characteristics, the correlation of social discrimination between wealth, cultural identity of personal characteristics, Korean language ability, school crisis of social characteristics, and social support. Third, among the demographic and sociological characteristics of the youth of Goryeo village, the school and the family form were found to have a positive influence(+) on cultural adaptation. Fourth, among the personal characteristics of youth in Goryeo village, it was found that cultural identity has a positive influence(+) on cultural adaptation. Fifth, among the social characteristics of youth in Goryeo village, social discrimination is found to have a negative influence(-) on cultural adaptation. Based on the above results, the following are suggestions for cultural adaptation of Goryeo teenagers. First, it is the creation of youth culture conditions. Cultural water quality education should be provided to increase cultural programs for young Goryeo in quantity and to accommodate them well. Second, the expansion of youth-related organizations in Goryeo and support for their sense of belonging. It needs to be expanded to accommodate more teenagers who are not familiar with the Korean language. Third, it is a cultural movement of the Goryeo Youth Organization. It is necessary to train programs and increase youth members to continue their activities in order to promote the revitalization of the organization or membership movement of the Goryeo Youth Organization and to produce satisfactory results. Fourth, it is the development of the lifestyle mass media for young Goryeo. The development of the lifestyle media for young Goryeo and the provision of the correct information is necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.